Ihastunut näkövammaiseen
Hei! Olen ihastunut ja ihastukseni kohde on näkövammainen. Ei näe juuri mitään. Mietin, että onko näkövammasta haittaa parisuhteessa? Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksianne.
Kommentit (6)
En usko että olis mitään ongelmaa. En kyl keksi miten näkövamma vois vaikuttaa suhteeseen :)
No ei ainakaan tarvitse panostaa meikeissä ja pukeutumisessa treffeille mennessä. Toi olis mun unelmakumppani.
Onhan se vamma toki rajoite. Mun mies näkee lasien kanssa kohtuullisesti, mutta helposti ahdistuu vieraissa paikoissa ja esim kylpylöitä tai vastaavia ei voi ajatellakaan (paljon samannäköistä vaaleaa seinää, kaikuvat äänet jne). Kotona ja tutuissa paikoissa menee hienosti, mutta pitää olla siistiä ja tavarat oikeilla paikoillaan.
Vaikuttaa myös se, onko toinen hyväksynyt itsensä ja vammansa vai katkeroitunut. Ja tietty on asioita, joita ei vaan voi tehdä. Sinä ajat aina jne.
Se riippuu niin monesta asiasta. Onko ollut syntymästään saakka näkövammainen? Onko näkövamma aivo- vai silmäperäinen, ja millainen on ns. toiminnallinen näönkäyttö? Samoillakin spekseillä ihmiset pärjäilee ihan eri tavoin :)
Mutta ehdottomasti ei kannata heittää pelkästään näkövamman takia pyyhettä kehään!
Ei näkövamma sinänsä ole minkäänlainen este, jos ihmiset pitävät toisistaan. Joissakin asioissa ja niiden tekemisessä on tehtävä hieman luovia ratkaisuja, mutta se ei vaikuta siihen, millaisia ihmiset ovat.