Äitiäni ei taaskaan otettu psyk.osastolle
Äitini on taas psykoosissa ja saimme vihdoin toimitettua hänet sairaalaan. Lääkäri tarkasti ja totesi sitten että perusteita pakkohoitoon ei ole koska ei ole vaaraksi itselleen tai ympäristölle. Äiti on tuhlannut tilinsä tyhjäksi, teipannut kaikki pistorasiat, sotkenut hammastahnalla valokatkaisijat, hajottanut puhelimensa ja teipannut ikkunat. Ambulanssinkin soitin mutta sanoivat että eivät lähde edes katsomaan kun ei viimeksikään lähtenyt mukaan. Mitähän tässä voi tehdä? Vai pitääkö vain odotella?
Kommentit (53)
Todella surullista, mutta ei harvinaista. Mielisairaat on niin usein täällä heitteillä.
Ap, et voi kuin odotella. Avainsanat ovat "vaaraksi itselleen ja ympäristölle". Koveta itsesi ja odottele, tulipalonalku tai poliisin väliintulo ovat etappeja suljetulle. Naapureitten kirjatut valitukset jne. Terv. Saman kokenut
Eikö sairas ole vaaraksi itselleen, kun ei huolehdi lääkehoidostaan?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:04"]
Tulin kertomaan nyt tilanteesta. Äitini on nyt suljetulla osastolla. Oli itse kävellyt sairaalaan. Pitävät sunnuntaihin saakka tarkkailussa ja maanantaina lääkäri tapaa äitiä. Nyt minulla alkaa äidin raha-asioiden selvittely ja kämpän siivous. Ap
[/quote]
Voi miten hienoa että vieläpä itse meni sairaalaan. Toipuminen on nimittäin aina helpompaa jos sairastunut on itse hoitomyönteinen.
Tsemppiä ja päivitä aina välillä kuulumisia!
T: Viestin 13 kirjoittanut
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 06:05"]Eikö sairas ole vaaraksi itselleen, kun ei huolehdi lääkehoidostaan?
[/quote]
Eikö se lääkäri tätä tajunnut?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote]
Vaikutat tosi ammattilaiselta, kijoituksestahan käy ilmi, että ihmisellä on skitsofrenia ja hän psykoosissa.
No pitää hetki odotella, että tilanne kärjistyy tästä. Eli seuraa tiiviiisti vierestä mutta älä nyt auta tai hoida niitä ongelmia pois. Passiivinen tiivis seuranta muutaman päivän ajan. Eli jos on rahat loppu niin älä käy kaupassa vaan anna ruuan loppua hetkeksi. Seuraa mahdollisia vaaratilanteita ja kirjaa ne ylös. Seuraa, ottaako lääkkeet vai ei. Sitten muutaman päivän päästä uudelleen päivystykseen vaaralistan kanssa ja huom. mene mukaan vastaanotolle ja väännä asiat rautalangasta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut. [/quote] Joku toope siellä viisastelee. Psykoottinen ilman muuta. Harhaiselle ihmiselle tyypillistä käyttäytymistä. Tarjottiinko äidillesi mahdollisuutta vapaaehtoiseen hoitoon? Oliko lähettävällä lääkärillä tietoja sinun havainnoistasi koskien äitisi oireilua?
[/quote] Hyvänen aika. Onhan hän psykoosissa. Harhainen ja sairaudentunnoton, sekä lääkkeet ottmatta. Sinä paikalle, ja ambulanssi,ja kerrot niille tämän vallitsevan tilanteen, ja sen että lääkkeet ottamatta, ja harhainen. Äidilläsi ei ole vaihtoehtoa valita itse lähteekö mukaan vai ei, hän lähtee ambulanssiin joko vapaaehtoisesti, tai väkisin. :( Voimia tilanteeseesi ap! Raskasta varmasti sinulle!
Tulin kertomaan nyt tilanteesta. Äitini on nyt suljetulla osastolla. Oli itse kävellyt sairaalaan. Pitävät sunnuntaihin saakka tarkkailussa ja maanantaina lääkäri tapaa äitiä. Nyt minulla alkaa äidin raha-asioiden selvittely ja kämpän siivous. Ap
No joo tää on niin tätä. Mun miestäkään ei otettu vaikka oli hyvin lähellä itsemurhaa ja tajusi itse yrittää hakea apua vaikka oli vetänyt useampaa huumaavaa lääkettä yliannostukset olivat hänen reseptilääkkeitä. Oltiin mies itse, minä ja isänsä kerrottu osastolle, huolemme, että ei itsekään uskalla olla kotona, kun on itsemurha niin vahvana mielessä hänellä on todettu psykoottis tasoinen masennus, bipo, traumaperäinen stressihäiriö.
Uskon tämän aloituksen olevan täysin totta. Meidän läheiselle kävi samoin, kun ei ollut syytä laittaa hoitoon ihmistä joka kuuli ääniä, metelöintiä, soitteli hätäkeskukseen ja näki myös harhoja.
Tästä pahimmasta nyt vuosi aikaa, läheinen ei vieläkään ennallaan. Ei enää suostu kertomaan meille mitään kun tietää että yritämme viedä hänet hoitoon.
Kysymys onkin, voiko trauman jälkeisestä psykoosista vielä toipua itsekseen, jos oireet on kestäneet jo ainakin lähemmäs vuoden? Käsitin, että tuollainen psykoosi on lyhytkestoinen.
Äitisi on mitä ilmeisimmin tuttu sekä päivystyksen henkilökunnalle että sairaankuljetukselle. Takana luultavasti pitkä sairaushistoria erilaisine vaiheineen ja sotkuineen. Ei voi tietää millaisessa seurannassa on, onko avohoitosuunnitelmaa jne.
Onko osasto täynnä? Nämä asiat vaikuttavat päivystystilanteessa niin kuin tietänet. Omaisten osa ei ole helppo. Mitä tehdä kun julkinen sektori on nykyään syypää koko talouden romahtamiseen?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:59"]
Pakko olla trolli. Jotkut joutuu pakkohoitoon tekaistuin syin ja sitten tuollainen selvä tapaus ei sitä saa.
[/quote]
Mä uskon vahvasti että tämä on totisinta totta. Terveisin viestin 13 kirjoittanut, äitini ehti olla selkeästi psykoottinen yli vuoden ennen kun saatiin hoitoon. Toinen perheenjäsen taas tunnisti itsekin oireet, mutta monta kertaa kotiutettiin sairaalasta aivan liian aikaisin. Sairaalahoito on kallista ja kaikesta yritetään säästää. Ja lähipiiri ei voi hylätä sairasta perheenjäsentä vaan joutuvat vahdeiksi, niin että uupuvat itsekin.