Äitiäni ei taaskaan otettu psyk.osastolle
Äitini on taas psykoosissa ja saimme vihdoin toimitettua hänet sairaalaan. Lääkäri tarkasti ja totesi sitten että perusteita pakkohoitoon ei ole koska ei ole vaaraksi itselleen tai ympäristölle. Äiti on tuhlannut tilinsä tyhjäksi, teipannut kaikki pistorasiat, sotkenut hammastahnalla valokatkaisijat, hajottanut puhelimensa ja teipannut ikkunat. Ambulanssinkin soitin mutta sanoivat että eivät lähde edes katsomaan kun ei viimeksikään lähtenyt mukaan. Mitähän tässä voi tehdä? Vai pitääkö vain odotella?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:20"]
Äitini on taas psykoosissa ja saimme vihdoin toimitettua hänet sairaalaan. Lääkäri tarkasti ja totesi sitten että perusteita pakkohoitoon ei ole koska ei ole vaaraksi itselleen tai ympäristölle. Äiti on tuhlannut tilinsä tyhjäksi, teipannut kaikki pistorasiat, sotkenut hammastahnalla valokatkaisijat, hajottanut puhelimensa ja teipannut ikkunat. Ambulanssinkin soitin mutta sanoivat että eivät lähde edes katsomaan kun ei viimeksikään lähtenyt mukaan. Mitähän tässä voi tehdä? Vai pitääkö vain odotella?
[/quote]
Olen ollut itse samankaltaisessa tilanteessa. Muistan kuinka oma maailmani on romahtanut, kun läheistä ei otettu hoitoon, kun vihdoin ja viimein läpi helvetillisten vaiheiden, kuukausien jälkeen hänet saatiin lääkäriin. Sitä omaa ja muiden hätää, sairastuneen alkueläimellistä huutoa ja uhkailua, pelkoa oman itsensä ja muiden perheenjäsenten puolesta ja sairastuneen koko yön jatkunutta riehumista on vaikea selittää ihmisille, jotka eivät siinä tilanteessa koskaan ole olleet.
Voi kuinka ne lääkärit aavistaisivat edes osan siitä tuskasta, joka omaisilla on.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:33"]Miksi mielisairaudet ovat nykyään niin yleisiä? Tuntuu, että lähes joka perheessä on jossain vaiheessa elämää psykoottisuutta. Luulin oman lapsuudenperheeni olevan niin täydellinen, että meille ei voi mitään sattua, mutta enpä osannut mistään aavistaa, että isäni sairastuu. Tsemppiä ap!!! Meitä on monta samassa junassa. Isänikin on peliriippuvainen, näkee ja kuulee harhoja ym.
[/quote]
Monet mielisairaudet (mm. skitsofrenia, masennus) on Suomessa kansantauteja. Saattaa johtua meidän suomalaisten köyhästä geeniperimästä.
Hän on psykoottinen. Yhteys hoitavaan tahoon aamulla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:23"]Hän on psykoottinen. Yhteys hoitavaan tahoon aamulla.
[/quote]
Eli siis psyk.polille? Ap
Mikä hänellä tarkemmin otettuna on?
Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote]
No kyllä vain on. Tunnen äitini todella hyvin eikä ole ensimmäinen kerta. Hän selittää että häntä vakoillaan ja salakuunnellaan ja että hän kuolee jos koskee rahaan. Hän on jättänyt lääkkeetkin syömättä. Paljonko sinä tiedät skitsofreniasta ja psykooseista? Ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote]
No kyllä vain on. Tunnen äitini todella hyvin eikä ole ensimmäinen kerta. Hän selittää että häntä vakoillaan ja salakuunnellaan ja että hän kuolee jos koskee rahaan. Hän on jättänyt lääkkeetkin syömättä. Paljonko sinä tiedät skitsofreniasta ja psykooseista? Ap
[/quote]
Ja väitätkö siis että äidilläni on väärä diagnoosi? Ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]
Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote]
Hmm, en toki tiedä, mutta voisi luulla että ap tyttärenä tietää enemmän, eli mikä pimahtanut ajatuskuvio siellä nyt pistää teippaamaan ja hammastahnaamaan katkaisimia ym. Miksi vähättelet toisen kamalaa tilannetta. Toivottavasti saatte hänet hoitoon, ap. Tässä maassa taidetaan jättää suorastaan heitteille potilaita, jotka kuuluisivat osastohoitoon...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote] Joku toope siellä viisastelee. Psykoottinen ilman muuta. Harhaiselle ihmiselle tyypillistä käyttäytymistä. Tarjottiinko äidillesi mahdollisuutta vapaaehtoiseen hoitoon? Oliko lähettävällä lääkärillä tietoja sinun havainnoistasi koskien äitisi oireilua?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]Ei ole psykoottonen noilla oireilla. Ap et ole psykoosia nähnytkään. Toki hän on eriskummallinen tai erikoinen muttei sairas. Ja se ei ole kiellettyä suomessa. Jos ei vahingoita vakavasti muita niin ei pakkohoitoa.olen asiaa ihan opiskellut.
[/quote] Joku toope siellä viisastelee. Psykoottinen ilman muuta. Harhaiselle ihmiselle tyypillistä käyttäytymistä. Tarjottiinko äidillesi mahdollisuutta vapaaehtoiseen hoitoon? Oliko lähettävällä lääkärillä tietoja sinun havainnoistasi koskien äitisi oireilua?
[/quote]
Hän sanoi heti olevansa ihan kunnossa. Väitti että oli vain kerran jättänyt lääkkeet ottamatta vaikka oikeasti on heittänyt ne kokonaan pois. Sanoi pärjäävänsä. Yritin kyllä selittää tilannetta mutta ilmeisesti uskoivat ennemmin äitiäni. Äiti osaa kyllä skarpata hoitohenkilökunnan edessä. En ymmärrä miten hän onnistuukin siinä. Selitti että rahaa ja kännykkää ei enää tarvitse. Ap
Kuulostaa valitettavan tutulle. Moni psykoottinenkin osaa esittää täyspäistä lääkärin edessä, jollain tasolla kuitenkin ymmärtävät olevansa sairaita. Äitini saatiin pitkälle hoitojaksolle sairaalaan vasta kun hän oli ollut vaaraksi muille perheenjäsenille. Lyhyemmällä jaksolla oli kerran, mutta ilmeisesti osasi esittää koko ajan täysjärkistä lääkärin edessä, tämän kuulin hoitajiltakin koska myös he olivat kiinnittäneet tähän huomiota. Jos mahdollista niin kannattaa tunkea mukaan lääkäriin ja kysellä äitiltä lääkärin edessä kysymyksiä, esimerkiksi "mitä mieltä olet omasta turvallisuudestasi?", "oletko sitä mieltä että sinua salakuunnellaan?", "oliko pistorasioiden teippaus mielestäsi tarpeen?". Hyvässä lykyssä psykoottinen paljastaa itsensä johdattelevilla kysymyksillä.
Ja tsemppiä! Psykoottiset sairaudet on lähipiirille raskaita kestää, kun ikinä ei voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Perheessäni on 2 psykoottista sairautta sairastavaa, joten tiedän todellakin mistä puhun.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:29"]
[/quote]
Vai että olet oikein asiaa opiskellut. Missä? Elämäm koulussako?
En osaa yhtään sanoa, on varmasti hirveätä läheisille. Jaksamista ja toivottavasti joku osaa sanoa mitä voit tehdä.
.......
Olen kuitenkin tosi tosi tyytyväinen, että täällä ei voi ketään pakottaa hoitoon jos ei ole vaaraksi itselle tai muille.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:31"]
En osaa yhtään sanoa, on varmasti hirveätä läheisille. Jaksamista ja toivottavasti joku osaa sanoa mitä voit tehdä. ....... Olen kuitenkin tosi tosi tyytyväinen, että täällä ei voi ketään pakottaa hoitoon jos ei ole vaaraksi itselle tai muille.
[/quote]
Mutta kyllä se on monesti tarpeen. Mietipä nyt vaikkapa maniasta kärsivää, joka tuhlaa kaiken omaisuutensa, harrastaa irtoseksiä suunnilleen jokaisen vastaantulijan kanssa jne. Omasta mielestään on elämänsä kunnossa.
Tai vainoharhainen, joka työllistää koko lähipiirinsä aamusta iltaan, kun koko ajan pitää vahtia mitä ihmettä tapahtuu. Psykoottinen kun voi hyvin äkisti muuttua "vaarattomasta" vähemmän vaarattomaksi, esimerkiksi vainoharhoissaan polttaa talon.
Ja nämä sairaudet ovat kroonistuvia ja usein pahenevia, jos ei hoideta. Akuutti psykoosi voi olla hyvinkin nopeasti ohi, kun selvitetään psykoosin syy (unettomuus, väärä lääkitys, trauma, jne). Puhumattakaan siitä kaikesta inhimillisestä kärsimyksestä mitä pelokas, epäluuloinen ja vainoharhainen kokee tai mitä psyykkisesti sairaiden lähipiiri kokee, ilman omaa syytään tai valintaansa. Toki valintahan sekin on, että hylkää sairaan oman onnensa nojaan... Kuinka moni sellaiseenkaan valintaan on valmis, jos on toivoa saada sairas edes hoitoon? Voisitko itse hylätä sisaruksesi, lapsesi, vanhempasi?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:31"]
En osaa yhtään sanoa, on varmasti hirveätä läheisille. Jaksamista ja toivottavasti joku osaa sanoa mitä voit tehdä. ....... Olen kuitenkin tosi tosi tyytyväinen, että täällä ei voi ketään pakottaa hoitoon jos ei ole vaaraksi itselle tai muille.
[/quote]
Mutta kyllä se on monesti tarpeen. Mietipä nyt vaikkapa maniasta kärsivää, joka tuhlaa kaiken omaisuutensa, harrastaa irtoseksiä suunnilleen jokaisen vastaantulijan kanssa jne. Omasta mielestään on elämänsä kunnossa.
Tai vainoharhainen, joka työllistää koko lähipiirinsä aamusta iltaan, kun koko ajan pitää vahtia mitä ihmettä tapahtuu. Psykoottinen kun voi hyvin äkisti muuttua "vaarattomasta" vähemmän vaarattomaksi, esimerkiksi vainoharhoissaan polttaa talon.
Ja nämä sairaudet ovat kroonistuvia ja usein pahenevia, jos ei hoideta. Akuutti psykoosi voi olla hyvinkin nopeasti ohi, kun selvitetään psykoosin syy (unettomuus, väärä lääkitys, trauma, jne). Puhumattakaan siitä kaikesta inhimillisestä kärsimyksestä mitä pelokas, epäluuloinen ja vainoharhainen kokee tai mitä psyykkisesti sairaiden lähipiiri kokee, ilman omaa syytään tai valintaansa. Toki valintahan sekin on, että hylkää sairaan oman onnensa nojaan... Kuinka moni sellaiseenkaan valintaan on valmis, jos on toivoa saada sairas edes hoitoon? Voisitko itse hylätä sisaruksesi, lapsesi, vanhempasi?
[/quote]
Lapsia en voisi hylätä, muut kyllä. Ja vaikka nuo kaikki varmasti totta, niin silti olen sitä mieltä että hyvä kun ei voida pakottaa hoitoon jos ihminen ei sitä itse halua. Etenkin kun lääkitykset ja hoidot joita olen nähnyt on enemmänkin potilaan turruttamista, pää sekaisin, ei tunne enää mitään, elävä zombie tuloksena, siksi kai niin moni jättää ne lääkkeet ottamatta kun eivät enää tunne elävänsä lainkaan.
Pakko olla trolli. Jotkut joutuu pakkohoitoon tekaistuin syin ja sitten tuollainen selvä tapaus ei sitä saa.
^Siis häkehän voi tehdä päätöksen, että ei lähetä paikalle apua jos tilanne ei vaikuta sellaista edellyttävän. Aloittajan tapauksessa tilanteesta on ilmoittajalta saatu realistiset tiedot, teidän tapauksessanne varmasti täysin päinvastoin.