Miksi kukaan haluaa asua vuokralla?
Opiskeluajat ja pätkätyövaiheet ymmärrän, mutta siinä vaiheessa kun on vakiinnuttu, miksi jotkut halavat asua vuokralla? Sehän on tosi kallista verrattuna lainanlyhennyksiin.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:15"]Miksi ylipäätään ihmiset tekevät asioita eri tavalla? Koska kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
[/quote]
Niin. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Meillä ei ole mahdollisuutta ostaa haluamaamme asumismuotoa haluamaltamme alueelta tällä hetkellä, vaikka maksukyky on hyvä, joten vuokraamme. Vuokra on kallis, mutta kuten sanottua, maksukykyä löytyy. Siksi asumme vuokralla.
Joo. Esimerkiksi Salon seudulla "kannattaakin" tällä hetkellä ehdottomasti asua omistusasunnossa, josta pitäisi päästä eroon :D Meille vuokralla asujille todellinen onnenpotku, perseaukiset salolaiset työttömät ja muualle muuttavat tarjoavat edullisesti taloja ja asuntoja vuokralle, kun eivät mene kaupaksi!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:13"]Ei kai kukaan varsinaisesti halua mutta joidenkin on pakko.
[/quote]
Aha? Oletko oikeasti noin yksinkertainen?
Aika hassua että ei ole varaa ostaa omaa, mutta on varaa pistää nelinkertainen summa vuokraan :)
No aniharva vuokralainen maksaa itse vuokraansa.
Voin vastata ainakin meidän taloyhtiön kolmen vuokralaisen puolesta: se on niin helppoa ja ei tarvitse tehdä mitään.
Meillä on rivitaloyhtiö, jota on yksityistetty pikkuhiljaa. Nyt enemmistö on osakkeenomistajia, ja suurimmalla osalla omistajista on halua kunnostaa sekä taloja että piha-alueita. Taloyhtiössä on tehty julkisivukorjausta, on tehty uutta maisemointia, korjattu roskakatoksia, kartoitettu uudestaan parkkipaikat (jos niitä saisi enemmän) jne. Meillä on perinteiset kevät- ja syksytalkoot ja niihin on osallistuneet ne ketkä on kerinneet ja halunneet. Muutama osakas teki jälkikäteen pihatöitä kun eivät itse talkoisiin kerenneet. Jokainen tuntuu ymmärtävän, että jokaisen täytyy ainakin maksaa se vastike ja tulla yhtiökokoukseen jos tahtoo saada mielipiteensä kuuluviin.
Jokainen, paitsi ne vuokralaiset. Yksi on vallannut alueen itselleen, joka on oikeasti kaupungin maita eikä taloyhtiön ja huusi eilen naama punaisena että HÄNEN EI TARVITSE SIIRTÄÄ PÖYTIÄÄN MIHINKÄÄN! Niin kuin se olisi meistä kiinni ... Yksi tulee joka kerta neuvomaan, miten pihaa pitäisi laittaa ja mitä kaikkea pitäisi tehdä, mutta kun hänelle sanotaan että a) asia on hänen ja vuokrantajan välinen ja b) hän voi kyllä itsekin ottaa ja tehdä jotain, niin hän suuttuu. Että ei kuulu hänelle, hän vuokralla, ei kuulu hänelle.
Kolmas on ärsyttävin tapaus, en edes jaksa avautua hänestä. Mutta yhteistä heille tuntuu olevan, että vuokraa vastaan he saavat elää kuin pellossa, mitkään säännöt ei koske heitä ja että HE ovat jotenkin kukkona tunkiona täällä. Niin kuin olisivat hotellissa, tai jotain.
Eli vastaan: laiskan ihmisen valinta. Itsekkään ja muista välittämättömän ihmisen valinta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:33"]
Yleensä ihmiset kun ovat saaneet asuntolainansa maksettua, myyvät talonsa ja muuttavat vuokralle etelään esim. Eli kituutetaan nuoruus asuntolainan kanssa ja vanhana yritetään elää täysillä sitten. Huoh.
[/quote]
Ai yleensä? No älä viitsi. Hyvin harva noin on tehnyt, mutta vuokralaisella ei ole tuotakaan mahdollisuutta, kun vuokralla asuessa ei ole kertynyt pesämunaa, jolla voisi muuttaa Espanjaan.
Minä olen ulosotossa. Saisinkohan asuntolainaa jos löydän takaajan?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 09:11"]
Joo. Esimerkiksi Salon seudulla "kannattaakin" tällä hetkellä ehdottomasti asua omistusasunnossa, josta pitäisi päästä eroon :D Meille vuokralla asujille todellinen onnenpotku, perseaukiset salolaiset työttömät ja muualle muuttavat tarjoavat edullisesti taloja ja asuntoja vuokralle, kun eivät mene kaupaksi!
[/quote]
No Salosta jos mistä kannattaa nyt ostaa, jos sieltä tarvii asunnon, saa halvalla ja on varaa valita. Pitkässä juoksussa Salonkin tilanne tasoittuu, seillä ei juuri nyt rakenneta uusia taloja ja jossain vaiheessa kysyntä ja tarjonta löytää tasapainotilan. Ikävää niille joilla olisi juuri nyt tarvi myydä ja muuttaa muualle.
Tässä kaupungissa emme saisi kohtuuhintaista asumislainaa. Vuokra-asuminen on edullista ja emme tarvitse lyhyiden kulkuyhteyksien vuoksi autoa. Vuokra-asuminen on huoletonta, eikä tarvitse itse maksaa uusia jääkaappeja tai helloja niiden simahtaessa, saati kustantaa putkiremontteja tai julkisivukorjauksia. Alue on hyvä ja asunnon vaihto on tarvittaessa vaivatonta.
laatu maksaa... ei kiitos omakotitalolle. Rivitaloa voisin harkita, mutten kuitenkaan
Koska en halunnut ottaa isoa lainaa ja haluan asua kohtuu lähellä työpaikkaa (Hki). Asun asossa 570€/kk, saunallinen kaksio. Samanikäinen ja tasoinen asunto maksoi tuolloin liikaa ja toisaalta vanhemmissa asunnoissa vastike on helposti 300- egee/kk. Ei tarvi miettiä korjauskuluja jne.
Ihmettelen vähän näitä, joilla ei mene kuin pari hassua satasta asumiskuluihin kuukaudessa. Heidän ei ilmeisesti tarvitse maksaa kiinteistöveroa, vakuutuksia, sähköä, lämmitystä, vettä, jätevesimaksuja, jätemaksuja, ei vastiketta, ei mitään muuta kuin minimaalista lainanlyhennystä.
Minäkin haluan sellaiseen asuntoon asumaan, jossa eläminen on käytännössä ilmaista. Kertokaapa miten se onnistuu. Terveisin omistuasuja.
No siis ihan tämän yhden maanisen ketjunaloittajan kiusaksi asun vuokralla :D Lälläslää, ärsyttääkö?
No siis tottapuhuen, olen sinkku akateeminen pätkätyöläinen. Vanhemmat eivät mulle takaa yhtikäs mitään lainoja, niinkuin monille mun nuorena asunnon ostaneille kavereille. Asun paikkakunnalla, jossa mulla on vain työ, joka luultavimmin loppuu pian. Sen jälkeen ajattelin muuttaa pk-seudulle. En nyt oikein näe keinoa, jolla onnistuisin saamaan asuntolainan. Jos olisin yhtään järkevämmässä taloudellisessa tilanteessa, niin tottakai ostaisin oman. Ostaisin myös mersun, monta ulkomaanmatkaa ja hevosen. Ja kesämökin. Mutta kun aivan kaikkea en nyt vaan ole saanut, vaikka kovasti haluan ja töitä teen.
Itselläni on erittäin edullinen vuokra Helsingin keskustassa, joten en näe mitään syytä hankkia omistusasuntoa asunnokseni. Sijoituksiini kuuluu kyllä muutama asunto-osakekin eri kaupungeissa. Ikää kohta viisissäkymmenissä, ja palkkatulot kohtalaiset, n. 80 tuhatta vuodessa + se mitä sijoituksista kertyy pääomatuloa.
Kaikki nyt eivät vaan halua elää samalla tavalla. Itselläni ei ole autoa, kun sitä en tarvitse edes viikoittain. Taksi tulee edullisemmaksi. Sen sijaan kaikenlaisia muita harrastusvälineitä on tullut hankittua, pari moottoripyörää ja purjevene. Ja muutama sata pulloa hyviä juomia viinikellariin.
Mikä tässä elämässä nyt on tärkeintä? Sen päättää jokainen itse, eikä toisia ala fiksut neuvomaan.
Yleensä ihmiset kun ovat saaneet asuntolainansa maksettua, myyvät talonsa ja muuttavat vuokralle etelään esim. Eli kituutetaan nuoruus asuntolainan kanssa ja vanhana yritetään elää täysillä sitten. Huoh.
Haluaisin omistaa. Olen yksin lapsen kanssa ja lainaa saisin 100 000 (olen kysynyt). Sillä saisin järkevän matkan päästä töistä sun muusta 30 neliöisen yksiön. Siksi.
Osta. Voi olla homeessa. Et pääse eroon.
Vakavaraistumisen seurauksena ostimmee asunnon, ja työmatkojen takia oli hankittava autokin. Stressi moninkertaistui. Kumpaankin liittyy jatkuvaa huolta ja remonttia, eikä edes asunnosta välttämättä saa omiaan takaisin. Puhumattakaan että voisi vaihtaa maisemia huolettomasti. Asumiskulut sinänsä kyllä laskivat kuukautta kohti, mutta en toitottaisi silti omistusasumisen ylivertaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:18"]
Mä haluan. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani ja jopa maata aina silloin tällöin. Haluan asua huolettomasti, niin että joku toinen on vastuussa asunnon remonteista ym. En halua itse korjailla tai huoltaa asuntoa. En tarvitse omistusasuntoa mihinkään, se olisi minulle ennemminkin riesa.
[/quote]
Husvotit siis elää vuokralla.