Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaa asua vuokralla?

Vierailija
14.07.2015 |

Opiskeluajat ja pätkätyövaiheet ymmärrän, mutta siinä vaiheessa kun on vakiinnuttu, miksi jotkut halavat asua vuokralla? Sehän on tosi kallista verrattuna lainanlyhennyksiin.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:14"]Vuokralla on vapaa vaihtamaan asuinpaikkaa nopeastikin jos mieli tekee
[/quote]

Tämä. En halua ostaa omaa asuntoa parin vuoden jälkeen voin haluta vaihtelua ja muuttaa toiseen asuntoon.

Vierailija
22/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voittaisin lotossa monta miljoonaa, voisin asunnon ostaakin. Kokonaan omalla rahalla eikä velkaa.
Muuten asutaan vuokralla eikä velkataakka paina. Se asuntohan on pankin siihen asti kunnes laina on maksettu eli ap, ei se sunkaan luukkus oma ole.
Plussana tietenkin helppo muutto eikä ylläpitoon mene mitään. Meillä vesikin kuuluu vuokraan. Mieti noita asioita katkeruushuuruissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ajatuksena raikas ja virkistävä, että ei elä elämänsä ensimmäisiä kuuttakymmentä vuotta murehtien ensisijaisesti raihnaista vanhuuttaan ja kerää kuin orava sitä aikaa varten omaisuutta, että on sitten mistä maksaa että joku vie vessaan ku omat jalat ei kanna. Sitä ennen kun on hyvä ihan elääkin elämäänsä, että on sitten mitä muistella., Vuokralla asuminen useimmiten jättää sekä rahaa että tiettyä vapautta tehdä elämässä valintoja, jotka eivät olisi mahdollisia omistusasunnossa, jonka kulut nousisivat vuokraa korkeammaksi. Voi olla kotona hoitamassa pieniä lapsia, voi matkustella, lapsilla voi olla haluamiaan harrastuksia jne. Mikään näistä ei ole mahdollinen jos asumiskulut on liian korkeat tuloihin nähden.

Minä olen asunut 15 vuotta elämästäni vuokralla, ja nauttinut siitä. Ihania naapureita, huoletonta elämää, lyhyet välimatkat hyvän sijainnin vuoksi, mahdollisuus muuttaa nopeasti. Samalla hinnalla, mitä olen maksanut vuokraa, en olisi maksanut yhtään minkäänlaista lainaa, koska olen valinnut edullisia asuntoja ja saanut niihin opiskeluaikana asumistukea.

Vierailija
24/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laitoimme omistusasuntomme vuokralle ja maksamme pienemmällä summalla vuokraa. Oma asuntomme maksaa itse itseään ja me pääsemme halvemmalla pari vuotta. Muutamme omistusasuntoomme kun on sopiva hetki.

Vierailija
25/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä miettinyt, millaisen asuntolainan voi saada 746,57 euron kuukausituloilla. :) Joten vuokralla asun niin kauan kuin elän.

Vierailija
26/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat myivät talonsa ja käyttivät rahat itseensä ja nyt 80v asuvat vuokralla.

Vierailija
27/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulunsa omastakin kämpästä on, joten ei asunnon omistaminen ja huoltaminen lopulta sen halvempaa ole.

Ja miten määrittelet vakiintumisen? Pätkätyöt eivät useille ole mikään välivaihe, vaan koko työuran kestävä tila, ainakin nykyisin.

Miksi edes olisi välttämättä tavoiteltavaa omistaa asuntonsa?

Vierailija
28/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sen vähän mitä pienestä palkastani jää, haluan käyttää matkustamiseen. En säästöön asuntoni tulevia korjauskuluja ym.varten.

Vierailija
29/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan ostaan asunnon. Ap varmaan haluaa tulla takaajaksi lainalle?

Vierailija
30/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asutaan ihan vain siksi, jotta ratkaisustaan kovasti epävarma pankin omistamassa "omistusasunnossa" asuva ei saa hetkeäkään mielen rauhaa ja joutuu tekemään näitä aloituksia AV;lla.

Vierailija
31/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mieheni työskentelee nyt paikkakunnalla, missä ei ole ehkä töitä loppuelämäksi, eli asumme nyt Kittilässä. Emme halua ostaa täältä asuntoa sen takia, että asumme täällä nähtävästi enää 10 vuotta. Kun lähdemme, on helppo lähteä, kun ei tarvitse ensin yrittää myydä asuntoa, vaan pakkaamme vain tavaramme ja muutamme muualle.

Vierailija
32/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa ja vaivatonta vuokralla. En halua sitoutua mihkään kiinteään omaisuuteen. Omistan toki omakotitalon mutta olen antanut sen vuokralle koska ei ole itsellä käyttöä

Vierailija
33/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kyllästyn nopeasti ja muutan usein. Jopa toiselle paikkakunnalle.
Lainaa saisi pankista, mutta en vaan itse halua ottaa lainaa. Eikä siis ole semmosia rahoja millä ostaisi kerrallakaan itselleni sopivaa asuntoa. Ja vaikka olisikin ja käy niin, että kyllästyn en ala siihen myynti rumbaan, saatika että etsin vuokralaista.

Vierailija
34/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan vapaaehtoisesti halua 10-kertaisia kuluja verrattuna omistusasumiseen, mutta persaukisia ei päästetä omistusasujaeliittiin.

Vierailija
35/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että miksikö asun vuokralla? No siksi että näin keskituloisella ei ole varaa ostaa kunnollista asuntoa hyvältä paikalta. Ainut mihin realistisesti olisi varaa olisi ostaa kämppä jostain pulsuluolasta ja mitäpä luulet että nappaako sellainen? Vuokralla on varaa asua ihan keskustan vieressä ja ylimmässä kerroksessa :)

Lisäksi sitten vielä sekin että vaikka ottaisin sen maksimi 25 vuoden lainan ja kun se lopulta sitten vanhana kuupona olisi maksettu ja voisi ajatella että JES, viimeinkin loppui kituuttaminen, niin sen jälkeen sitten tulisi viemäri, julkisivu, katto, tai muu remppa ja sama kitkuttelu alkaisi taas.

Kivahan se olisi omistaa, mutta en näe rahallisesti ja mielenrauhan kannalta siinä mitään järkeä.

PS. Niin, ja asun vielä kaupungin asunnossa niin läski vuokraloordi ei voi tulla edes häätämään kuukauden varoitusajalla...

Vierailija
36/62 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:32"]Tulee halvemmaksi, kun en halua asua pitkään samassa kaupungissa. Ei tarvitse maksella veroja ja mahdollisia välityspalkkioita joka muutossa. Ja remonteista yai homeongelmista pääsee muuttamalla pois.

Lisäksi vuokran voi maksaa osingoilla, kun pääoma ei ole seinissä kiinni. Myönnettäköön, että en aivan pysty maksamaan tämänhetkistä vuokraani puhtaasti osingoilla.
[/quote]
Mistä ne osingot putkahtaa vuokra-asujalle? Jos maksaa 300 euroa lainanlyhennystä vs. 800 euroa vuokraa, niin luulis edellisestä jäävän jotain sijoitettavaakin.
[/quote]

Lyhennyksen lisäksi maksetaan korot. Ja kun ei ole asuntolainaa, ei tarvitse ostaa autoakaan kalliilla lainalla. Talouden liikkumatila on paljon parempi.

Vierailija
37/62 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:29"]

Omistusasunnon vaihto maksaa 7000 euroa / kerta. Vuokralla ei tule noita kuluja

[/quote]Kai ymmärrät, että kun myyt oman asunnon niin saat aina jotakin takaisin, mutta vuokra-asunnosta et saa muuta kuin luteet mukaan.

Vierailija
38/62 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät saa kelasta ja sossusta rahaaa jos asuisivat omistusasunnossa. En kyllä ymmärrä jotka maksavat 700-800 vuokraa kun lainaa voi lyhntää 300-400 niin kuin itse tällä hetkellä

Vierailija
39/62 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:26"]

Vuokralla asutaan ihan vain siksi, jotta ratkaisustaan kovasti epävarma pankin omistamassa "omistusasunnossa" asuva ei saa hetkeäkään mielen rauhaa ja joutuu tekemään näitä aloituksia AV;lla.

[/quote]ei ole harmaita hiuksia saatu omistamisesta. aloitettiin 25 neliön yksiöstä, joka maksoi 32 000 mk ja myytiin se. Saatiin 58 000 mk ja alettiin rakentamaan taloa. Maksoi tontteineen 280 000 mk ja nyt smanlaisesta talosta tuossa naapurissa saatiin myynnissä 280 000 euroa ja oili ihan remontoimaton.

Tämä tapahtunut 74-2015 ja on opiskeltu ja oltu työttömänä ja tehty lapsia ja hankttu sijoitusasunto ja mökki yms.

Ilman perittyjä rahoja ja ihan keskituloisina ihmisinä. Säästäväisiä ollaan oltu.  Velkaa ei ole ja pienllä eläkkeellä elämme.

Vierailija
40/62 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:14"]

Vuokralla on vapaa vaihtamaan asuinpaikkaa nopeastikin jos mieli tekee

[/quote]

Miksi asuinpaikkaa pitäisi vaihtaa nopeasti?

Jos vihjailet jotain työllistymisestä, niin vuokralaisuus ja työttömyys korreloi vahvasti yhteen. Merkittävä osa vuokralla asuvista ei kykene elättämään itseään ja maksamaan itse asumiskulujaan.