Katkera "ystävä"
Sain tietää kuukausi sitten että odotan tyttövauvaa. Ystäväni on samaan aikaan raskaana kuin minä, vain pari viikkoa pidemmällä. Tiedän hänen toivoneen hartaasti tyttövauvaa mutta poikaa hänelle "luvattiin" ultrassa. Kerroin terveydenhoitajan sanoneen minulle että vauvani on selvä tyttö ja ystäväni reaktio oli tympeä. Hän vastasi tähän vain "jaa", eikä mitään muuta. Hän ei ole puhunut minulle tämän jälkeen kuin kerran ja silloinkin hän kysyi mistä ostin eräät hyvät mammafarkut.. Voitteko käsittää? Minä en.
Kommentit (39)
Voi hyvä ihme sentään... Toivoin minäkin alkuun tyttöä ja kuvittelin niin olevankin, sen verran vahva tunne oli. Mutta kuukausi ennen synnytystä sain tietää olevan poika. Kyllä silloin itkut tuli muutaman kerran ja pettymys oli, mutta minkäs tälle mahtoi? Enhän voinut poikaa muuttaa tytöksi. Synnytyksen aika tuli ja kävihän siinä juuri niin kuin useimmiten sanotaan, rakkaus tähän palleroon syntyi heti. Nyt 20 vuotta myöhemmin en voisi kuvitellakaan miltä tuntuisi, jos en olisi saanut tuota mahtavaa poikaani. Niin ihanaa meillä on ollut, enkä yhtään päivää vaihtaisi pois.
Joten ap yritä ymmärtää myös kaveriasi. Joskus tuo tunne tytön/pojan haluamisesta on niin kovin vahva, että tuntuu maailmanlopulta, kun toive ei toteudukaan. Ja nyt, kun hyvä ystävä on saamassa sen mitä itse kaikkein eniten toivoo/haluaisi, niin varmasti tunteet käyvät kuperkeikkaa kerran jos toisenkin. Anna ystäväsi nyt hetken olla rauhassa ja käydä fiiliksiään läpi, eiköhän hän sieltä kohta taas ala pitämään yhteyttä. Tietenkin voit jonkin ajan kuluttua kysellä kuulumisia ja aluksi puhua niitä näitä ja pikkuhiljaa johdattaa keskustelu raskauteen, vauvaan, synnytykseen ja suurimpaan asiaan ystävällesi, sukupuoleen. Raskausaika ja sen jälkeinen aika on aikamoista hurlumheitä, joten olisi hyvä, että voisitte kokea tämän kaiken yhdessä toisianne tukien. :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:46"]
--
On typerää uhriutua ja surkutella kohtaloaan, kun kaikki on helvetin hyvin eli on saamassa lapsen suunnitellusti. En näkisi tätä siis edes "lievänä kärsimyksenä".
[/quote]
Niin, koska tuo ei kosketa sinun elämääsi. Hänelle kokemus on jotakin muuta, mistä me taas emme tiedä mitään.
[/quote]
Joo kauhea tragedia elämässä hänellä. Heh heh. Mä en saanut tänään vikaa piirakanpalaa työpaikan kahvihuoneessa. Jään saikulle. Et voi ymmärtää millainen koettelemus tämä on MINULLE. Minulla on oikeus tunteisiini.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:05"]
--
Joo kauhea tragedia elämässä hänellä. Heh heh. Mä en saanut tänään vikaa piirakanpalaa työpaikan kahvihuoneessa. Jään saikulle. Et voi ymmärtää millainen koettelemus tämä on MINULLE. Minulla on oikeus tunteisiini.
[/quote]
Joo, siis lapsen saanti ylipäätään on verrattavissa työpaikan saikutteluihin, eikös vain. Ja tulevilla vanhemmillahan ei missään nimessä, ikinä ole mitään ehkä järjettömiäkin ajatuksia ja odotuksia vanhemmuuteen liittyen, vaan kaikki ovat suonaisia pyhimyksiä omassa vanhemmuudessaan. :-)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:05"]
--
[/quote]
Joo, siis lapsen saanti ylipäätään on verrattavissa työpaikan saikutteluihin, eikös vain. Ja tulevilla vanhemmillahan ei missään nimessä, ikinä ole mitään ehkä järjettömiäkin ajatuksia ja odotuksia vanhemmuuteen liittyen, vaan kaikki ovat suonaisia pyhimyksiä omassa vanhemmuudessaan. :-)
[/quote]
Ei olekaan verrattavissa: Suunnitellun lapsen saanti kun on helvetin hieno juttu, se ei ole kärsimys lainkaan, toisin kuin taas piirakatta jäänti on edes jonkinlainen kärsimys, ja nämä "nyyh en saanu tyttöä vaan vain terveen pojan"-pillittäjät ovatkin vain kiittämättömiä paskakasoja.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]
On ensimmäinen.. Ja hän kysyi minulta itse ultrani jälkeen nähtiinkö siellä kumpi tulossa. En hehkuttanut/vaikuttanut yli-innokkaalta mielestäni.. Ja minä ottaisin pojan tai tytön, jos minulle lapsi suodaan niin olen siitä jo tyytyväinen. Ehkä minun on sen takia vaikeaa samaistua ystävääni.. -Ap
[/quote]
Ennen kuin tulit tänne haukkumaan ystävääsi, ei tullut mieleen, että ystäväsi ultrassa on ehkä ollut niskapoimussa ongelmaa tms. ja ystäväsi ei halua jauhaa tätä asiaa kanssasi, vaan on sulkeutunut kotiinsa miettimään ja pelkäämään, mitä nyt.
Hän ei ehkä jaksa nyt tyttölapsesi hehkutusta, kun itsellä voi olla suuria pelkoja vauvan tulevaisuudesta.
Minä en jaksanut hirveästi pitää yhteyttä kaikkiin kavereihini, ollessani viimeisilläni raskaana.
Tuliko ap sinulle mieleen että ehkä "ystävälläsi" on ihan jotain muuta sydämellään, vaikkapa edes jaksamattomuutta?
Toisaalta kun nimität häntä "ystäväksesi" niin voiko olla edes ihme ettei halua olla kanssasi tekemisissä, jos nyt on edes kyse siitä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:13"]
--
Ei olekaan verrattavissa: Suunnitellun lapsen saanti kun on helvetin hieno juttu, se ei ole kärsimys lainkaan, toisin kuin taas piirakatta jäänti on edes jonkinlainen kärsimys, ja nämä "nyyh en saanu tyttöä vaan vain terveen pojan"-pillittäjät ovatkin vain kiittämättömiä paskakasoja.
[/quote]
Tunne tuo on siinä missä muutkin. Varmasti sinullakin on joskus tunteita, jotka jonkun muun korvissa kuulostavat hölmöiltä ja jopa kiittämättömiltä. Pointtihan on siinä, kuinka sen tunteen kanssa elää.
IMO tämä jeesustelu on tasoa "Et saa valittaa, koska minä ja Afrikan nälkäiset lapset". Aina löytyy joku, joka on kärsinyt enemmän ja ansaitummin, ja muut ovat turhanvalittajia ja pyllypäitä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:13"]
--
[/quote]
Tunne tuo on siinä missä muutkin. Varmasti sinullakin on joskus tunteita, jotka jonkun muun korvissa kuulostavat hölmöiltä ja jopa kiittämättömiltä. Pointtihan on siinä, kuinka sen tunteen kanssa elää.
IMO tämä jeesustelu on tasoa "Et saa valittaa, koska minä ja Afrikan nälkäiset lapset". Aina löytyy joku, joka on kärsinyt enemmän ja ansaitummin, ja muut ovat turhanvalittajia ja pyllypäitä.
[/quote]
Mutta kun tämä ei edes ole kärsimys tämä sukupuolitoive. Tätä ulinaa ei voi edes kritisoida tällä Afrikan lapset -argumentilla, koska tällainen tilanne ei sisällä kärsimystä laisinkaan, päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:54"]
--
Mutta kun tämä ei edes ole kärsimys tämä sukupuolitoive. Tätä ulinaa ei voi edes kritisoida tällä Afrikan lapset -argumentilla, koska tällainen tilanne ei sisällä kärsimystä laisinkaan, päinvastoin.
[/quote]
No, häneen tilanne jollakin tasolla vaikutti, vaikka sinulle asia onkin merkityksetön. Tai sitten ei, mutta ap on tulkinnut ongelman olevan nimenomaan siinä. Mutta hyvä, että sinä kuitenkin tiedät, miten ihmiset ajattelevat Oikein. :-)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:54"]
--
[/quote]
No, häneen tilanne jollakin tasolla vaikutti, vaikka sinulle asia onkin merkityksetön. Tai sitten ei, mutta ap on tulkinnut ongelman olevan nimenomaan siinä. Mutta hyvä, että sinä kuitenkin tiedät, miten ihmiset ajattelevat Oikein. :-)
[/quote]
Joo taidan sitten aikamoinen Jeesus olla, kun en vingu ja pillitä terveen lapseni genitaalien mallia. Aikamoinen hemmoteltu kermaperse saa olla, jos semmoisesta tulee edes mieleen nostaa parku.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:38"]
Miksi ihmeessä joku toivoo tyttöä?? Mä olisin ollut tosi pettynyt tyttöön, luojan kiitos sain pojan!
[/quote]
Yyhtäään ei katkeruus paista... :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:54"]
--
[/quote]
[/quote]
Joo taidan sitten aikamoinen Jeesus olla, kun en vingu ja pillitä terveen lapseni genitaalien mallia. Aikamoinen hemmoteltu kermaperse saa olla, jos semmoisesta tulee edes mieleen nostaa parku.
[/quote]
Just näin! En tajua niitä mammoja jotka vaipuu masennukseen kun lapsi oli "väärää" sukupuolta. Kannattasko jättää lapset tekemättä, jos niitä tekee vaan sitä varten että saa pukea tietynlaisia vaatteita?
No tuskin sillä sukupuolella oikeasti on väliä. Itsekin toivoin avoimesti tyttöä kun poika jo oli, mutta kun sain tietää odottavani toista poikaa, olin ihan yhtä onnellinen :)
Mitä tuollaiseen pitäisi sitten kommentoida? Tuskin itsekään kommentoisin sen kummempaa. Aika neutraali asia, että mitä sukupuolta kenenkin vauva on.
Sinä olet sisi puhunut hänelel, mutta hän ei ole vastannut mitään? Vai miten tämä puhumattomuus on ilmennyt?
"Hän ei ole puhunut minulle tämän jälkeen kuin kerran"
Jos mulle joku sanois että kävi ultrassa ja odottaa selvästi tyttöä, niin todennäköisesti en minäkään sen kummemmin suhtautuisi.
KAtkera en ole mistään
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:01"]Sinä olet sisi puhunut hänelel, mutta hän ei ole vastannut mitään? Vai miten tämä puhumattomuus on ilmennyt?
"Hän ei ole puhunut minulle tämän jälkeen kuin kerran"
[/quote] siis ihan kylmän viileesti on jättänyt vastaamatta mun puheluihin eikä ole soittanut takaisin. Yritin kysyä häneltä kerran miksi näin mutta vastaus oli vain että ei ole huomannut tms. Ennen tätä ei kyllä ole tämmöstä ongelmaa hänen kanssaan ollut
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:01"]Jos mulle joku sanois että kävi ultrassa ja odottaa selvästi tyttöä, niin todennäköisesti en minäkään sen kummemmin suhtautuisi.
KAtkera en ole mistään
[/quote] Joo, eikä siinä mitään vaikket suhtautuisikaan, mutta kyseinen henkilö ei enään vastaa minulle. Tiedän kyllä että hän on aina ollut vähän "lapsellinen" mutta tätä en olisi uskonut..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:46"]
--
On typerää uhriutua ja surkutella kohtaloaan, kun kaikki on helvetin hyvin eli on saamassa lapsen suunnitellusti. En näkisi tätä siis edes "lievänä kärsimyksenä".
[/quote]
Niin, koska tuo ei kosketa sinun elämääsi. Hänelle kokemus on jotakin muuta, mistä me taas emme tiedä mitään.