Miksi itsekeskeisyys on paha asia?
Miksi? Ymmärrän että esim väkivalta on väärin koska siinä satuteaan toista ihmistä mutta itsekeskeisyydellä ei satuteta. Miksi se on sitten niin paha asia?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:06"]
Itsekeskeisyys ei ole paha asia.
To say "I love you" one must know first how to say the "I".
-Ayn Rand
[/quote]Itsetuntemus ja itsearvostus ovat suureksi eduksi. Itsekeskeisyys on ehkä hankalampi, jos siitä ei riitä muille.
Itsekeskeinen helposti kaivaa itselleen syvää kuoppaa johon muut eivät halua lopulta edes vilkaista, saati sitten auttaa, siksi se on pahaksi. Itsekeskeinen ei halua jakaa, ei halua huomioida muita ja lopulta päätyy kiukkuamaan miksi kukaan ei enää ota häntä huomioon. Tai esim. joukkuepeleissä jos yksi sooloilee, joukke helposti häviää koska peli on suunniteltu joukkueen yhteistyölle, ei sooloilulle, mutta itsekeskeinen ei tätä tajua vaan suuttuu kun voittoa ei tullut vaikka itse sen esti.
Itsekeskeinen voi satuttaa muita, esim. isä vetää perheen ruuat kerralla jääkaapista ajattelematta yhtään että siitä eineslihapullapaketista pitäisi koko perheen syödä tai vetää gluteenittomat sämpylät jotka on erikseen keliakiaa sairastavalle hankittu vain koska ne maistuu hänestä paremmalta kuin vehnäsämpylät ja toistaa jatkuvasti tätä, kerran menee ajattelemattomuuden piikkiin ja pitäisi oppia kerrasta vähän miettimään mutta itsekeskeinen ei opi vaan vähättelee muiden suuttumista, loukkaantuu itse ja suuttuu ja pahimmillaan kostoksi alkaa tuhota kaiken muille varatun.
Terveellä tavalla itsekäs osaa pitää tietyt rajat ettei häntä käytetä hyväksi tai satuteta mutta osaa käyttäytyä niin että kunnioittaa toisten rajoja ja jos satuttaa ajattelemattomuuttaan, osaa oppia siitä ettei toiste satuta samalla asialla.
Miten niin ei satuteta? Itsekeskeinen ihminenhän pyrkii hankkimaan itselleen maksimaalisesti hyvää, viis muista - joten kyllä siinä muut joutuvat kärsimään.
Eikä pelkästään muut yksittäiset ihmiset, vaan koko yhteiskunta. Jos jokainen vain kytää omaa etuaan, kukaan ei ole kiinnostunut yhteisestä hyvästä. Vahvimmat ja äänekkäimmät pystyvät varmistamaan omat etunsa, mutta vähäosaiset, vammaiset, sairaat, lapset, vanhukset kärsivät. Kun elintasoerot kasvavat, koko yhteiskunnan talouskasvu ja kehitys hidastui. Joten JOPA niiden hyväosaisten ja rikkaiden etu on, että yhteiskunnassa on turvaverkot ja sosiaalinen liikkuvuus toimii.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:48"]Itsekeskeisyys ajaa ihmisen ahneuden pyörään. Hyvät asiat haalitaan itselleen ja paskat jää muille. Maailma ei voi ikinä toimia tälläisellä kaavalla.
[/quote]
Olisi tietysti huono asia jos kaikki olisivat itsekeskeisiä mutta miksi jotkut ihmiset eivät saisi olla itsekeskeisiä ilman että se on paha asia? Kaikki me olemme yksilöitä. Miksi yksi ominaisuus olisi huonompi kuin toinen? Kuinka kiinnostava paikka maailma olisi jos kaikki me olisimme täysin samanlaisia?
[/quote]
Koska mä olen enemmän huolissani tän maailman tulevaisuudesta, kuin siitä saako yksi ihminen vapaasti olla itsekeskeinen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:43"]Samaa olen miettinyt. Minun itsekeskeisyyteni ei ainakaan satuta ketään, ei ole ketään sellaista, jonka tarpeet pitäisi laittaa omieni edelle. [/quote] Tätä itsekin ajattelin. Esim jos on lapsia niin itsekeskeisyys voi aiheuttaa pahaa lapselle mutta jos ei ole lapsia tms niin itsekeskeisyys on ok. Ja etenkin jos osaa pyytäö anteeksi ja tietää milloin satutti toista se ei ole pahan ihmisen merkki.
[/quote]
"Joo, tsori, viettelin sun miehesi, käytin hetken hupina ja rikoin sun perheen, mutta heeeeiiii, ei sun lapset ole mun lapsia, ja mähän pyysin anteeksi, joten hommahan on ihan ok!"
Jokainen ihminen ajattelee pohjimmiltaan omaa etuaan. Ihminen kykenee epäitsekkäisiin tekoihin niin kauan, kun teosta itselle koituva haitta ei kasva liian suureksi, tai kun teosta koituu itsellekin hyötyä (joko aineellista tai aineetonta, esimerkiksi tunne omasta epäitsekkyydestä). Lähtökohdat epäitsekkyydelle ovat jo itsekkäät.
Sullapa on kehittynyt ajatusmaailma.
Itsekeskeinen ihminen ei ota toisia ja heidän tarpeitaan huomioon, se kyllä satuttaa myös siinä kuin väkivaltakin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:37"]Sullapa on kehittynyt ajatusmaailma.
[/quote]
Mikä tekee ajatusmaailmastani kehittymättömän?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:39"]Itsekeskeinen ihminen ei ota toisia ja heidän tarpeitaan huomioon, se kyllä satuttaa myös siinä kuin väkivaltakin.
[/quote]
Entä jos itsekeskeisellä ihmisellä on kuitenkkn pohjimmiltaan korkea moraali ja ymmärtää jälkeenpäin jos satutti toista ihmistä henkisesti ja osaa pyytää anteeksi käytöstään? Onko sellainen ihminen kuitenkaan paha?
Samaa olen miettinyt. Minun itsekeskeisyyteni ei ainakaan satuta ketään, ei ole ketään sellaista, jonka tarpeet pitäisi laittaa omieni edelle.
Miten itsekeskeisyys muka muita loukkaa? Varmasti loukkaa näitä jotka on vailla että heitä viihdytetään koko ajan mutta muuten, kai nosmaali ihminen pärjää omillaan ilamn mitään erityishuomiota?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:43"]Samaa olen miettinyt. Minun itsekeskeisyyteni ei ainakaan satuta ketään, ei ole ketään sellaista, jonka tarpeet pitäisi laittaa omieni edelle.
[/quote]
Tätä itsekin ajattelin. Esim jos on lapsia niin itsekeskeisyys voi aiheuttaa pahaa lapselle mutta jos ei ole lapsia tms niin itsekeskeisyys on ok. Ja etenkin jos osaa pyytäö anteeksi ja tietää milloin satutti toista se ei ole pahan ihmisen merkki.
Itsekeskeisyys ajaa ihmisen ahneuden pyörään. Hyvät asiat haalitaan itselleen ja paskat jää muille. Maailma ei voi ikinä toimia tälläisellä kaavalla.
Itsekeskeisesti voi toimia loukkaamatta muita, mutta väkisinkin joutuu tilanteisiin, joissa se vaikuttaa muihin. Itsekeskeinen kun monesti laittaa oman etunsa toisten edun edelle.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:48"]Itsekeskeisyys ajaa ihmisen ahneuden pyörään. Hyvät asiat haalitaan itselleen ja paskat jää muille. Maailma ei voi ikinä toimia tälläisellä kaavalla.
[/quote]
Olisi tietysti huono asia jos kaikki olisivat itsekeskeisiä mutta miksi jotkut ihmiset eivät saisi olla itsekeskeisiä ilman että se on paha asia? Kaikki me olemme yksilöitä. Miksi yksi ominaisuus olisi huonompi kuin toinen? Kuinka kiinnostava paikka maailma olisi jos kaikki me olisimme täysin samanlaisia?
Ei paha, mutta itsekeskeinen ihminen satuttaa toistekin, koska itsekeskeisenä ihmisenä ei välitä tuskin muuttaa omaa käytöstään. Satuttaa toista, mutta ei pahuuttaa vaan itsekeskeisyyttään. Lopulta sille toiselle kärsimys on kärsimys oli se sitten vain pahuutta tai itsekeskeisyyttään.
Harva ihminen muuten satuttaa henkisesti tai fyysisesti ketään vain pahuuttaan - yleensä syynä voi olla vain se, että esim. ei osaa toimia toisin tai ei välitä muuttaa käytöstään (itsekeistä toimintaa). Lopputulos on kuitenkin sama eikä lopulta ole herkkua elää tai olla tekemisissä itsekeskeisen ihmisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:39"]Itsekeskeinen ihminen ei ota toisia ja heidän tarpeitaan huomioon, se kyllä satuttaa myös siinä kuin väkivaltakin. [/quote] Entä jos itsekeskeisellä ihmisellä on kuitenkkn pohjimmiltaan korkea moraali ja ymmärtää jälkeenpäin jos satutti toista ihmistä henkisesti ja osaa pyytää anteeksi käytöstään? Onko sellainen ihminen kuitenkaan paha?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:45"]
Miten itsekeskeisyys muka muita loukkaa? Varmasti loukkaa näitä jotka on vailla että heitä viihdytetään koko ajan mutta muuten, kai nosmaali ihminen pärjää omillaan ilamn mitään erityishuomiota?
[/quote]
olet varmaan sekoittanut itsekeskeisyyden johonkin muuhun termiin. itsekeskeinen syö koko kakun jos on ekana jonossa ja on vessassa 30 minuuttia vaikka olisi 100m jono ulkopuolella.
Itsekeskeisyys ei ole paha asia.
To say "I love you" one must know first how to say the "I".
-Ayn Rand