Miten oppisi arvioimaan etäisyyksiä autolla ajaessa?
Sain vasta kortin ja joskus tuntuu että huh huh kylläpä tuokin ajoi läheltä! Tänään pelkäsin että kohta rysähtää kun yksi auto ajoi niin läheltä minua, ajattelin että nyt siltä lähtee sivupeili! Mutta ei lähtenyt, ei hipaissutkaan. Minä kierrän toiset autot aina todella kaukaa sillä pelkään että kohta pelti rytisee.
En ole myöskään varma olenko tarpeeksi oikealla ajokaistallani. Olenko liikaa vasemmalla. Yritän katsella sivupeileistä mutta en ole ihan varma.
Mitenkä voisin oppia arvioimaan etäisyydet paremmin?
Älkää haukkoko pliis. Sain kortin ensiyrittämällä enkä tehnyt virheitä inssissä joten en ole kuitenkaan hirmu huono kuski. Opettelen joka päivä lisää.
Kommentit (9)
Rutiinia saa vain ajamalla paljon. Alkuun kannattaa olla varovainen ja kokemuksen myötä itsevarmuus liikenteessä lisääntyy. Pidä auto hyvässä kunnossa ja opettele hoitamaan perusjutut itse niin saat siitäkin lisää luottamusta itseesi ja autoosi.
Ajelet vaan, kyllä se siitä alkaa luonnistumaan. Muutaman kuukauden päästä olet jo paljon varmempi kuski:)
Sen oppii vaan luonnossa, eli ajamalla. Tietty voit harjoitella jossain parkkiksella, aja lähelle valaisinpylvästä ja mene ulkopuolelta katsomaan kuinka lähellä oikeasti on. Äläkä jää apukuskiksi vaan kerrytä ajokokemusta aina kun mahdollista! Itse olen säätänyt oikean puolen peilin niin että näen takapyörän, helpompi peruuttaa ahtaassa kun näkee mihin on menossa
Harjoittele niitä auton mittoja jollain avoimella kentällä (esim tyhjä parkkipaikka) tekemällä esim vaatteista tai vaikka koulurepuista keiloja itsellesi. -> Tällätavalla meillä harjoiteltiin taskuparkkeerausta.
Sain vinkin ajatella että vasen jalka on suurinpiirtein vasemman etupyörän kohdalla. Siitä voi arvioida millä kohtaa kaistaa auto menee. Tien urissa ajaminen on myös aina varmaa. Auton mittasuhteita oppii hallitsemaan vaan kokemuksen myötä. Mulla ollut ajokortti 3 vuotta ja olen ajanut melko paljon. Vaihdoin auton pienempään ja näppärämpään malliin ja nyt auton hallinta on paljon helpompaa.
Mulla sama ongelma, oon tosin yhä autokoulussa.