Lapsi halailee vieraita ihmisiä
Neljävuotiaalla pojallamme on Downin syndrooma. Ihan hyvin olemme asian kanssa pärjänneet, lapsi voi hyvin sekä henkisesti että fyysisesti. Viime aikoina on muodostunut jonkinlaiseksi ongelmaksi se, että lapsi "hyökkäilee" vieraiden ihmisten jalkoihin halatakseen heitä. Tätä tapahtuu julkisissa tapahtumissa, torilla, kävelykadulla ym. Yleensä näiden "väijytyshalausten" kohteet suhtautuvat asiaan ihan hyvin - jotkut säikähtävät hieman, mutta rauhoittuvat kun huomaavat halaajan olevan pieni lapsi. Olemme yrittäneet toppuutella näitä yllätyshalauksia ja selittää pojalle, että kaikki ihmiset eivät pidä halaamisesta ja saattavat säikähtää. Kuitenkin hyökkäyksiä tapahtuu edelleen.
Miten menetellä asian kanssa? Vinkkejä tilanteeseen?
Kommentit (37)
Halauksen kohteena saattaa olla myös väkivaltainen lastenvihaaja tai kieroutunut saatananpalvojanarkkari. Tai vaikkapa kosketusta kammoava autisti, kuten edellinen vastaaja kirjoitti. Tai vaikkapa ihan tavallinen keskivertoälyinen, keskituloinen ja keskipituinen aikuinen, jolla ei ole rikosrekisteriä, mutta joka säikähtää yllätyshalausta ihan helvetisti ja huitaisee ap:n lasta naamaan vahingossa. Tietysti näissä skenaarioissa suuren yleisön sympatia on lapsen puolella, koska down.
Ap:n kannattaa muistaa, että vaikka tähän asti yllätyshalausten uhrit ovat suhtautuneet suht myönteisesti, jonain päivänä voi käydä kalpaten.
Kivasti suhtaudut laapseesi j aminustakin tuo on söpöä. Meillä kävi kuitenkin niin että 2 v Samu kaatoi 90v anopin tässä halatessa.
Ap onkin saanut kukkurakaupalla loistavia neuvoja. Kaikkein parhaita ovat nuo "potkaisisin, ravistelisin, läpsäisisin" -vastaukset. Tosi avuliaita ootte!
Kyllä näistä kaataisin ja läpsisin vastauksista näkee, että avohoidossa on todella sairaita ihmisiä.
On aina ottanut pattiin/inhottanut tuollaiset ihmiset jotka eivät millään pidä lastansa kurissa. Pidä esim lastasi kädestä kiinni kun menet julkisille paikoille ja jos kuitenkin lapsesi pääsee livahtamaan ja yrittää halata/halaa jotakuta, niin nuhtele häntä ja anna hänelle kunnon opetus! Ei se tarkoita sitä, että jos jollakulla on esim downin syndrooma että häntä ei pitäisi millään tavalla moittia/pitää kurissa!! Järki käteen ihmiset!! Minä moittisin kunnolla omaa lastani ja antaisin rangaistuksen. Toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa huolimatta siitä jos jollakulla höppänällä on downin syndrooma/muu sairaus! Omat vanhempani moittivat ja kurittivat/rankaisivat vaikka en mitään väärää tehnytkään. Vielä enemmän pitäisi niitä kurittaa/moittia jotka eivät kunnioita muita eivätkä muiden yksityisyttä! Kyllä lapsen pitää se ymmärtää vaikka sairaus olisikin. Ei lapsen sairautta yms voi käyttää tekosyynä siihen että häntä ei moiti eikä kurita/opeta käytöstapoja.
Etkö ap yhtään mieti sitä, että jos annat lapsesi noin ryntäillä hallitsemattomasti, hän voi rynnätä myös auton alle? Se nyt vaan on vanhempana sinun velvollisuutesi hallita lasta, ja etsiä keinot jolla estät ryntäilyn. Hommaa sille valjaat, ihan oikeasti. Lapsen oman turvallisuuden takia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 07:43"]On aina ottanut pattiin/inhottanut tuollaiset ihmiset jotka eivät millään pidä lastansa kurissa. Pidä esim lastasi kädestä kiinni kun menet julkisille paikoille ja jos kuitenkin lapsesi pääsee livahtamaan ja yrittää halata/halaa jotakuta, niin nuhtele häntä ja anna hänelle kunnon opetus! Ei se tarkoita sitä, että jos jollakulla on esim downin syndrooma että häntä ei pitäisi millään tavalla moittia/pitää kurissa!! Järki käteen ihmiset!! Minä moittisin kunnolla omaa lastani ja antaisin rangaistuksen. Toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa huolimatta siitä jos jollakulla höppänällä on downin syndrooma/muu sairaus! Omat vanhempani moittivat ja kurittivat/rankaisivat vaikka en mitään väärää tehnytkään. Vielä enemmän pitäisi niitä kurittaa/moittia jotka eivät kunnioita muita eivätkä muiden yksityisyttä! Kyllä lapsen pitää se ymmärtää vaikka sairaus olisikin. Ei lapsen sairautta yms voi käyttää tekosyynä siihen että häntä ei moiti eikä kurita/opeta käytöstapoja.
[/quote]
Kuinka kukaan terve ihminen voi kirjoittaa näin! "Anna sille kunnon opetus" = Ihanko oikeasti sä antaisit lapsellesi tuosta oikein "kunnon opetuksen", oli lapsi terve tai ei? Tuo ei todellakaan ole mikään "kunnon opetuksen" tai rangaistuksen paikka! Lapsen kanssa voi keskustella ja kertoa lapselle, niin kuin jotkut jo ehdottivatkin, että joku saattaa säikähtää ym., mutta ei siitä herran tähden rangaista!
Toinen kohta, joka järkytti mua aivan kamalasti oli se kuinka joku voi sanoa "jos jollakulla HÖPPÄNÄLLÄ on downin syndrooma tai muu sairaus!" Jos tässä joku on höppänä, niin se olet sinä ja sinun kaltaisesi idioootit! Nyt järki käteen näitä älyvapaita kommentteja kirjoittaessa!!
Ja kolmanneksi, taidat olla hieman katkera omasta lapsuudestasi ja vanhempiesi käytöksestä? Nyt olisi kyllä paras marssia suoraan terapeutin hellää huomaan ja antaa mahdollisille lapsillesi (toivon kylläkin että noin sydämettömällä ihmisellä niitä ei ole eikä ikinä tule!) parempi lapsuus kuin sinulla on ollut ja kasvattaa heidät kunnioittamaan erilaisia ihmisiä ja ajattelemaan muutakin kuin sitä omaa napaa!
Mä odotan jo niskaani satavaa paskamyrskyä, mutta antakaa vaan palaa naiset, mä kestän kyllä ja pysyn sanojeni takana ;)
Ja ap, oot varmasti jo huomannut kuinka idiootteja ihmisiä tällä palstalla liikkuu, joten ole kiltti, äläkä välitä niistä! Uskon, että vain sinä voit pohjimmiltasi tietää juuri teidän tilanteenne ja osaat kyllä ratkaista sen juuri teille sopivimmalla tavalla. Ja jos vain voisin, antaisin pojallesi ison halin! :)
N21
Siis mitä mä just luin ?! Järkyttävää luettavaa aikuisilta (?) ihmisiltä. Todellakin vahvistaa käsitystä että suomalaiset ovat tunnekylmä itsekäs kansa. Siis suuttuisitte jos pieni LAPSI antaisi teille halin !? " kunnioittaa yksityisyyttä" anna mun kaikki kestää. Sitten itkette vanhana yksin jossain tusina vanhainkodissa kun kukaan ei käy ja istutte likaisissa ja märissä vaatteissanne.
Itse säikähtäisin jos joku penska tulisi yhtäkkiä lääppimään. Äly hoi, vaikka se lapsi onkin vammainen, niin pitäisi edes yrittää opettaa normaaleja käytöstapoja. Hommaa valjaat jos et osaa muuten pitää pentuasi silmällä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:51"]
Kannattiko tehä vanhana lapsi? Nyt tuli olio synnytettyä.
[/quote]
Sinun vanhempiesi ei ainakaan olisi kannattanut, mutta geeniperimään pohjautuen on pääteltävissä, että heillä ei ollut järkeä jättää tekemättä, vaikka ympäröivä maailma olisikin sitä varmasti toivonut. Toivottavasti tieni ei koskaan kohtaa tuollaisen olion kanssa.
No, onhan tuo säntäily turvallisuuskysymys. Siis eihän nelivuotiaan halaukseen kukaan kuole. :D Ja jos "pahinta" ja "kurittominta" mitä pieni down-lapsi saa päähänsä on yllättäen halata vieraita ihmisiä, niin ei vielä kovin vaarallisilla vesillä liikuta. (Paitsi jos sattuu törmäämään oikeasti tasapainottoman ja vaarallisen ihmisen kylkeen.) Mutta varmaan pitäisin ainakin tiukemmin kädestä kiinni. Niin me toimitaan tavislapsenkin kanssa, jos näyttää, että menee ryntäilyksi ja tietyt tavat tuppaavat unohtumaan. Ja tietysti opettaisin uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, että kaikkia ei voi noin vain käydä halailemaan.
Palsta voi olla väärä paikka kysyä. Täällä on paljon trolleja, joilla kuola vaan valuu suupielistä, kun huomaavat jonkin ketjun käsittelevän vaikkapa down-lapsia tai muita aiheita/ihmisryhmiä, jotka herättävät vahvoja suojelu- ja puolustusreaktioita ihmisissä yleensä. Vastaukset ovat sitten sen mukaisia (ks. esim. viesti 30). Teillä on toki hoitokontakteja, vaikkapa toimintaterapeutteja ym., jotka osaavat kertoa ja auttaa ihan konkreettisesti perustuen tietoon, kokemukseen ja koulutukseen. :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 07:43"]On aina ottanut pattiin/inhottanut tuollaiset ihmiset jotka eivät millään pidä lastansa kurissa. Pidä esim lastasi kädestä kiinni kun menet julkisille paikoille ja jos kuitenkin lapsesi pääsee livahtamaan ja yrittää halata/halaa jotakuta, niin nuhtele häntä ja anna hänelle kunnon opetus! Ei se tarkoita sitä, että jos jollakulla on esim downin syndrooma että häntä ei pitäisi millään tavalla moittia/pitää kurissa!! Järki käteen ihmiset!! Minä moittisin kunnolla omaa lastani ja antaisin rangaistuksen. Toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa huolimatta siitä jos jollakulla höppänällä on downin syndrooma/muu sairaus! Omat vanhempani moittivat ja kurittivat/rankaisivat vaikka en mitään väärää tehnytkään. Vielä enemmän pitäisi niitä kurittaa/moittia jotka eivät kunnioita muita eivätkä muiden yksityisyttä! Kyllä lapsen pitää se ymmärtää vaikka sairaus olisikin. Ei lapsen sairautta yms voi käyttää tekosyynä siihen että häntä ei moiti eikä kurita/opeta käytöstapoja.
[/quote]
Kuinka kukaan terve ihminen voi kirjoittaa näin! "Anna sille kunnon opetus" = Ihanko oikeasti sä antaisit lapsellesi tuosta oikein "kunnon opetuksen", oli lapsi terve tai ei? Tuo ei todellakaan ole mikään "kunnon opetuksen" tai rangaistuksen paikka! Lapsen kanssa voi keskustella ja kertoa lapselle, niin kuin jotkut jo ehdottivatkin, että joku saattaa säikähtää ym., mutta ei siitä herran tähden rangaista!
Toinen kohta, joka järkytti mua aivan kamalasti oli se kuinka joku voi sanoa "jos jollakulla HÖPPÄNÄLLÄ on downin syndrooma tai muu sairaus!" Jos tässä joku on höppänä, niin se olet sinä ja sinun kaltaisesi idioootit! Nyt järki käteen näitä älyvapaita kommentteja kirjoittaessa!!
Ja kolmanneksi, taidat olla hieman katkera omasta lapsuudestasi ja vanhempiesi käytöksestä? Nyt olisi kyllä paras marssia suoraan terapeutin hellää huomaan ja antaa mahdollisille lapsillesi (toivon kylläkin että noin sydämettömällä ihmisellä niitä ei ole eikä ikinä tule!) parempi lapsuus kuin sinulla on ollut ja kasvattaa heidät kunnioittamaan erilaisia ihmisiä ja ajattelemaan muutakin kuin sitä omaa napaa!
Mä odotan jo niskaani satavaa paskamyrskyä, mutta antakaa vaan palaa naiset, mä kestän kyllä ja pysyn sanojeni takana ;)
Ja ap, oot varmasti jo huomannut kuinka idiootteja ihmisiä tällä palstalla liikkuu, joten ole kiltti, äläkä välitä niistä! Uskon, että vain sinä voit pohjimmiltasi tietää juuri teidän tilanteenne ja osaat kyllä ratkaista sen juuri teille sopivimmalla tavalla. Ja jos vain voisin, antaisin pojallesi ison halin! :)
N21
[/quote]
Uuuuu, 21v. ja noin kova uho päällä, hui. :D Kasvahan lapsonen vielä lisää ja tule sitten uudestaan selittämään. Lähinnä nauratti tämä vuodatuksesi. ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 07:43"]On aina ottanut pattiin/inhottanut tuollaiset ihmiset jotka eivät millään pidä lastansa kurissa. Pidä esim lastasi kädestä kiinni kun menet julkisille paikoille ja jos kuitenkin lapsesi pääsee livahtamaan ja yrittää halata/halaa jotakuta, niin nuhtele häntä ja anna hänelle kunnon opetus! Ei se tarkoita sitä, että jos jollakulla on esim downin syndrooma että häntä ei pitäisi millään tavalla moittia/pitää kurissa!! Järki käteen ihmiset!! Minä moittisin kunnolla omaa lastani ja antaisin rangaistuksen. Toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa huolimatta siitä jos jollakulla höppänällä on downin syndrooma/muu sairaus! Omat vanhempani moittivat ja kurittivat/rankaisivat vaikka en mitään väärää tehnytkään. Vielä enemmän pitäisi niitä kurittaa/moittia jotka eivät kunnioita muita eivätkä muiden yksityisyttä! Kyllä lapsen pitää se ymmärtää vaikka sairaus olisikin. Ei lapsen sairautta yms voi käyttää tekosyynä siihen että häntä ei moiti eikä kurita/opeta käytöstapoja.
[/quote]
N21
[/quote]
Uuuuu, 21v. ja noin kova uho päällä, hui. :D Kasvahan lapsonen vielä lisää ja tule sitten uudestaan selittämään. Lähinnä nauratti tämä vuodatuksesi. ;)
[/quote]
Juuri kaltaistesi idioottejen takia laitoin viestiin ikäni, koska musta on hiljalleen alkanut tuntua, että yleensä ihmiset, jotka eivät osaa muuta kuin haukkua toisia ovat jo vanhempia. Mut on pienestä pitäen kasvatettu kunnioittamaan kaikkia ihmisiä, olivatpa he vammaisia, eri maalaisia, heillä on sairauksia ym. Mä tulen koko elämäni puolustamaan lapsia, olivatpa he vammaisia tai eivät, sinun kaltaisiltasi idiooteilta. Toivon koko sydämestäni, ettei ap:n pieni ihana poika ja ylipäätään kukaan hänen kaltaisena tule ikinä elämässään kohtaamaan sinua.
Ja se ikä ei muuten ratkaise mitään ihmisessä, voisinpa esim. väittää, että nuoresta iästäni huolimatta olen jo tässä vaiheessa ollut enemmän tekemisissä lasten kanssa kuin sinä, joten kyllä, mulla todellakin on varaa sanoa mitä haluan!
Ja mähän sanoin, mä otan kyllä vastaan kaikki paskat mitä sä haluut mun päälle kaataa, mutta mun mieli ei siitä järky ;)
Lievästi autistisen lapsen kanssa suututin asiantuntijat olemalla eri mieltä asioista. He sanoivat, että autistia ei voi sopeuttaa maailmaan, vaan maailma pitää sopeuttaa suhtautumaan heihin. No minä sanoin siihen, että mitäs jos maailmassa on kaksi autistia, jotka ovat keskenään erilaisia, kumpi sopeutetetaan. Minä koulutin omaani sopetumaan maailmaan ja sietämään pettymyksiä ja muutoksia, ja kyllä se työ tulosta on tuottanut, vaikka edelleen pitää töitä tehdä.
Eli - pitää muistaa, että joskus voi sattua tilanne, että toinen osapuoli ei ole terve itsekään. Esimerkiksi joku autisti voi ahdistua tällaisesta todella paljon ja saada jonkun kohtauksen. Minulla ei ole muuta neuvoa kuin toistaa ja toistaa ja toistaa, että vieraita ei voi halata, vieras säikähtää/vieras pelastuu. Yksinkertaisin sanoin, niin että lapsi ymmärtää. Kun joku päivä se vielä sattuu, että yllätyshalauksen kohteena onkin autisti, joka ei voi sietää kosketusta ja joka oikeasti pelästyy pahoin.