Lapsi halailee vieraita ihmisiä
Neljävuotiaalla pojallamme on Downin syndrooma. Ihan hyvin olemme asian kanssa pärjänneet, lapsi voi hyvin sekä henkisesti että fyysisesti. Viime aikoina on muodostunut jonkinlaiseksi ongelmaksi se, että lapsi "hyökkäilee" vieraiden ihmisten jalkoihin halatakseen heitä. Tätä tapahtuu julkisissa tapahtumissa, torilla, kävelykadulla ym. Yleensä näiden "väijytyshalausten" kohteet suhtautuvat asiaan ihan hyvin - jotkut säikähtävät hieman, mutta rauhoittuvat kun huomaavat halaajan olevan pieni lapsi. Olemme yrittäneet toppuutella näitä yllätyshalauksia ja selittää pojalle, että kaikki ihmiset eivät pidä halaamisesta ja saattavat säikähtää. Kuitenkin hyökkäyksiä tapahtuu edelleen.
Miten menetellä asian kanssa? Vinkkejä tilanteeseen?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:51"]Missä se lapsi oikein juoksentelee, jollet sinä ole pidättelyetäisyydellä? Yksinkertaisesti estät menemästä. En ilahtuisi halihyökkäyksestä, ja siinä ei lapsen Down vaikuta mitään.
[/quote]
Sama juttu. En ole koskaan osannut olla luontevasti lasten kanssa, ja halailusta (tuntemattomien) en todellakaan pidä. Mulle tuo ois karmea tilanne :D
Pidä lapsesi kurissa, tuollaisessa voi käydä todella pahasti. Ensimmäinen reaktiohan tietenkin on jalan pudistaminen tai muu riuhtominen, jonka takertumisen kaltainen ärsyke aiheuttaa.
Ei tainnut olla kovin kummoinen ongelma, kun ei ap vaivautunut enää kommentoimaan asiaan. Ei kun "jotain tosi tärkeää tapahtui, mulla on muutakin elämää kuin kirjoitella teille".
Suloista sinänsä, mutta etkö pelkää lapsesi turvallisuuden puolesta?
Tää ei varmaan auta yhtään, mutta aww kun tuo vaan kuulostaa niin söpöltä :3 "Väijytyshalaus" nelivuotiaalta! :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 01:05"]
Suloista sinänsä, mutta etkö pelkää lapsesi turvallisuuden puolesta?
[/quote]
Pelkään, siksi kirjoitankin! Kuten sanoinkin, suurin osa ihmisistä on tähän asti suhtautunut positiivisesti näihin hyökkäyksiin. Mutta koskaan ei tiedä, mitä voi tapahtua...
Olemme erittäin skarppeina julkisilla paikoilla, mutta lapsi on vikkelä ja pääsee joskus livahtamaan.
- ap
Aaw, aika suloinen tapaus :) oppia ikä kaikki!
N21
Toisto, toisto, toisto. Vaikka sinällään ei pahalta kuulosta, niin tosiaan voi jollekulle "uhrille" tulla vaistomaisesti reaktio, että potkasee tai ottaa kiinni kovasti ennenkuin huomaa, että kyse lapsesta ja voi käydä huonosti.
Tarkoitatko, että vaikka luunapilla voisi yrittää kouluttaa? Itse saattaisin tehdä niin aivan vaistomaisesti, jos joku tulisi takaapäin halaamaan.
Itse ainakin säikähtäisin, jos joku tulisi yllättäen halaamaan. Saattaisin jopa läimäyttää, riippumatta halaajan iästä tai mahdollisista sairauksista. Miksi tuollaisten edes annetaan juoksennella vapaana?
Olis järkyttävää jos joku dauni hölkkäis kuolaten halaamaan. Läpsisin heti.
Eräs down-mies oli opetettu kysymään ensin saako halata. Siis kysyi AINA ja kaikkien kohdalla saako halata. Toimii!
Lapsille löytyy valjaita. Näitä käytettiin ennen. Pitää lapsen aloillaan. Itse en siedä yhdenkään lapsen lääppimisiä, jollei kyse ole omista. Lisäksi minua on seksuaalisesti ahdisteltu ja jos joku tarraa mihinkään osaan kiinni yhtäkkiä niin sille käy todella huonosti
"Eräs down-mies oli opetettu kysymään ensin saako halata. Siis kysyi AINA ja kaikkien kohdalla saako halata. Toimii!"
Entä jos joku vastaa kieltävästi? Siitähän voi tulla traumoja! Downithan ovat niin vilpittömän ihania ja suloisia...
Minä tönäisisin lapsesi kyllä kauemmas. Minun koskemattomuuttani ei saa loukata.
On taas ihme munapäitä liikenteessä. Itsekään en pitäisi, jos yhtäkkiä joku halaisi, mutta en kyllä käy silti väkivaltaiseksi. Minuun on käyty luvatta kiinni tuntemattomienkin ihmisten toimesta (ahdisteltu, läpsitty, puristeltu you name it) ja jotkut kaverini harrastavat yllätyshalailua, eipä silti oo tullu tönittyä eikä huidottua.
En myöskään rupea haukkumaan kehitysvammaista lasta netissä anonyymiteetin suomin "oikeuksin". Taidatte aika monet itse olla "tuollaisia" saastaisiaja kuolaavia "kehareita".
Yllätyin, kuinka vihamielisesti ihmiset tämän keskustelun perusteella suhtautuvat jopa pieneen lapseen! Ei nelivuotias ymmärrä, että vieraiden haliminen on "kiellettyä". Mulla tuli eteen tilanne missä n. 30v kehitysvammainen mies tuli halimaan mua, eikä päästänyt irti. Se oli kamala tilanne, mutta en voinut asiasta suuttuakaan.
Miten te jotkut olette noin inhottavia? Läpsisitte, oikeasti pientä lasta? Ootte kauheita..
Ap, minusta poikasi kuulostaa ihanalta, ajan kanssa käytös rauhoittuu, kaikkea hyvää :)
"Yllätyin, kuinka vihamielisesti ihmiset tämän keskustelun perusteella suhtautuvat jopa pieneen lapseen! Ei nelivuotias ymmärrä, että vieraiden haliminen on "kiellettyä". Mulla tuli eteen tilanne missä n. 30v kehitysvammainen mies tuli halimaan mua, eikä päästänyt irti. Se oli kamala tilanne, mutta en voinut asiasta suuttuakaan."
Kyllä minun mielestäni tuollaisesta saa suuttua. Jokaisella on omat rajansa, ja muiden tulee niitä kunnioittaa. Jos henkilö ei itse osaa kunnioittaa muiden rajoja, on vanhempien, avustajan tms. vastuulla valvoa häntä.
Missä se lapsi oikein juoksentelee, jollet sinä ole pidättelyetäisyydellä? Yksinkertaisesti estät menemästä. En ilahtuisi halihyökkäyksestä, ja siinä ei lapsen Down vaikuta mitään.