Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku saanut gladiolukset kasvamaan hyvin? Oletteko esikasvattaneet pitkään? Menin kaupassa sipulihyllyn ohi ja pakko oli ostaa 40 sipulin pakkaus niitä. Joskus vuosia sitten olen kokeillut kasvattaa mutta eivät ehtineet kukkia täällä Pirkanmaalla. Nyt iski kokeilunhalu uudestaan, ja vinkkejä ottaisin mieluusti vastaan.
Gladiolukset on vähän ongelmallisia jos ei ole lämmitettävää kasvihuonetta. Huoneenlämmössä esikasvatettaessa niistä tulee liian honteloita, ulos kun sitten istuttaa niin tahtovat katkeilla tuulessa. Jos taas ei esikasvata, niin eivät ehdi kukkia. Paras tulos tulee jos on jokin viileä valoisa tila, eikä laita liian aikaisin, mutta kuitenkin ennen toukokuuta multiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku saanut gladiolukset kasvamaan hyvin? Oletteko esikasvattaneet pitkään? Menin kaupassa sipulihyllyn ohi ja pakko oli ostaa 40 sipulin pakkaus niitä. Joskus vuosia sitten olen kokeillut kasvattaa mutta eivät ehtineet kukkia täällä Pirkanmaalla. Nyt iski kokeilunhalu uudestaan, ja vinkkejä ottaisin mieluusti vastaan.
Äitini asuu Kuopiossa. Hänellä kasvaa gladiolukset todella hyvin joka kesä. En osaa antaa vinkkejä kun en ole niitä itse kasvattanut. Taitavat olla ruukuissa ulkona.
Minulla pukkaa kukkapiikkejä hangen alta. kolmessa paikassa jo. Vähän kauhistuttaa kun ovat niin aikaisessa. Vyöhyke V.
Olen ostanut aika paljon erilaisten leikkokukkien siemeniä enkä esikasvata niitä. Ilmeisesti jonkinlainen sato tulee vaikka kylvää suoraan maahan? Onko kokemuksia? Ajattelin laittaa näitä pellon laitaan kasvamaan, ja kävisin sieltä sitten loppukesästä kimppuihin ym kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut aika paljon erilaisten leikkokukkien siemeniä enkä esikasvata niitä. Ilmeisesti jonkinlainen sato tulee vaikka kylvää suoraan maahan? Onko kokemuksia? Ajattelin laittaa näitä pellon laitaan kasvamaan, ja kävisin sieltä sitten loppukesästä kimppuihin ym kukkia.
Kyllä niistä jotain tulee mutta voi olla että jotkut ei ehdi kukkia, osa kukkii vasta seuraavana vuonna tai kasvu on rimpulaa. Laita edes kasvutunneli päälle. Ja riippuu vähän siitä pellon reunan maasta, koppuraa savea? Vai heinikkoa/rikkaruohoa mikä valtaa sitten kukat alleen.
Lasittamattomalla parvekkeella Etelä-Suomessa meinaan kasvattaa yrttejä (ja suorakylvönä salaattia). Siemenestä on nyt kasvamassa timjamia, mäkimeiramia ja sitruunamelissaa. Basilikaa on myös kasvamassa, mutta sitä aion pitää sisällä. Toistaiseksi näyttää ihan hyvältä. Olen aloittelija, ja tuntuu vaikealta löytää riittävän tarkkaa tietoa kasvattamista varten, erityisesti siihen, kuinka tiheään taimet tulisi istuttaa. Löysin jostain vinkin, että pikkuiset basilikantaimet istutettaisiin parin sentin välimatkan päähän toisistaan. Mutta entäs timjamit, mäkimeiramit tai sitruunamelissat, jotka ovat pikkuruisia ja hentoja, millaisin välein niitä istuttaisin? Ei varmaankaan tyyliin yksi timjamintaimi per ruukku :D. On vaikeaa hahmottaa, kuinka monta tainta vaikkapa valmiina taimena ostettavassa timjamiruukussa on.
Ihan juhlaa, kun pääsin tänään ensimmäisen kerran tänä keväänä haravoimaan!
Chilit aloittelevat kukintaa, viherrsipulit on kertaalleen latvottu, basilika ja persilja just itäneet. Hyvin on siis kasvukausi alkanut. Tomaatit ja kurkut ostan taimina, niiden kasvattaminen on minulle kotiolossa liian työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Lasittamattomalla parvekkeella Etelä-Suomessa meinaan kasvattaa yrttejä (ja suorakylvönä salaattia). Siemenestä on nyt kasvamassa timjamia, mäkimeiramia ja sitruunamelissaa. Basilikaa on myös kasvamassa, mutta sitä aion pitää sisällä. Toistaiseksi näyttää ihan hyvältä. Olen aloittelija, ja tuntuu vaikealta löytää riittävän tarkkaa tietoa kasvattamista varten, erityisesti siihen, kuinka tiheään taimet tulisi istuttaa. Löysin jostain vinkin, että pikkuiset basilikantaimet istutettaisiin parin sentin välimatkan päähän toisistaan. Mutta entäs timjamit, mäkimeiramit tai sitruunamelissat, jotka ovat pikkuruisia ja hentoja, millaisin välein niitä istuttaisin? Ei varmaankaan tyyliin yksi timjamintaimi per ruukku :D. On vaikeaa hahmottaa, kuinka monta tainta vaikkapa valmiina taimena ostettavassa timjamiruukussa on.
Kaikki yrtit kylvän pikkuisiin ryppäisiin, jotka koulin ja myöhemmin istutan sellaisenaan. Jos näyttää olevan liian monta tainta yhdessä, siitä on helppo nykäistä heikoimmat pois.
Ostin perennojen kukkasipuleita (niitä Nelson Gardenin) tarkoituksenani tehdä perennapenkki loppuun joka jäi kesken viime syksynä ja tajusin just, että en tule saamaan niitä maahan varmasti vielä ainakaan kuukauteen (III-vyöhyke ja lunta metrin verran).... annanko olla hämärässä pihasaunassa näissä pusseissaan vai pitäiskö istuttaa vaikka saviruukkuihin ensihätään? Oli mm. erilaista hostaa, liliumia ja daliaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin perennojen kukkasipuleita (niitä Nelson Gardenin) tarkoituksenani tehdä perennapenkki loppuun joka jäi kesken viime syksynä ja tajusin just, että en tule saamaan niitä maahan varmasti vielä ainakaan kuukauteen (III-vyöhyke ja lunta metrin verran).... annanko olla hämärässä pihasaunassa näissä pusseissaan vai pitäiskö istuttaa vaikka saviruukkuihin ensihätään? Oli mm. erilaista hostaa, liliumia ja daliaa.
Jos ovat vielä lepotilassa, anna olla saunalla vaan. Ruukkuihin istuttaisin siinä vaiheessa, kun alkaa ensimmäisiä versoja näkymään.
Jos mulla ois puutarha niin yrittäisin tehdä siitä mahdollisimman pölyttäjäystävällisen, saisi ainakin hiukan lievennettyä omaa huolta. Sitä paitsi tykkään enemmän sellaisista "luonnonmukaisista" puutarhoista, käynyt parissa ja olin tosi kade. Siellä oli niin nättiä ja laitettu vaikka mitä kasveja mutta ei ollut sellaista geometrisen ylisiistiä vibaa vaan sellainen kuvakirjamainen fiilis. Laittaisin myös jonkun sopen jossa ajaisin nurmikon ja ehkä jonkun puualustan, missä olisi mukava juoda kahvit. Mua inhottaa jo se että kaikki kasvit putsataan polkujen laidoilta, ovat mun mielestä nätimpiä ilman siistimistä. Säästäisi myös vaivaa ja voisi keskittyä kukkien hoivaamiseen. Harmi etten varmaan ikinä saa omaa puutarhaa...
Tuli mieleen kun luin tämän:
https://suomenluonto.fi/artikkelit/monet-keinot-monimuotoisuuteen/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat vielä lepotilassa, anna olla saunalla vaan. Ruukkuihin istuttaisin siinä vaiheessa, kun alkaa ensimmäisiä versoja näkymään.
Suurimmassa osassa on pienet versot jo aluillaan.. eli istutan siis ruukkuihin ja siirrän joskus lumien sulattua ja roudan lähdettyä maihin?
Viime vuoden projekti oli kasvihuone ja nyt sisätilat pursuaa tomaatin ja chilien taimia. Tämän vuoden projektina on sitten laajentaa ja kunnostaa kasvimaa ja hankkia kompostori tunkion tilalle. Aion kokeilla perunan kavatusta uutena juttuna. Ne raivaa kivasti sitä kasvimaata sitten syyskylvöjä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa on pienet versot jo aluillaan.. eli istutan siis ruukkuihin ja siirrän joskus lumien sulattua ja roudan lähdettyä maihin?
Istuta ruukkuihin ja laita valoisaan paikkaan. Sisälämpötila voi olla liikaa kuunliljoille ja liljoille. Mulla ne on viileällä kuistilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vinkkiä kasvihuoneen tuulettimeksi, siis semmoinen että ilma vähän kiertäisi paremmin päivisin. Katossa on automaattiavaajat mutta kosteutta kertyy liikaa välillä ja viime kesä oli aika horror. Kastelu toimii painovoimaisesti mutta oisko olemassa vaikka aurinkoenergialla toimivaa tuuletinta 🤔 tai onko joku rakentanut osista itse. Kiinteää sähköä en kasvihuoneeseen saa.
Tuuletin ei välttämättä auta. Toinen kattoikkuna lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ois puutarha niin yrittäisin tehdä siitä mahdollisimman pölyttäjäystävällisen, saisi ainakin hiukan lievennettyä omaa huolta. Sitä paitsi tykkään enemmän sellaisista "luonnonmukaisista" puutarhoista, käynyt parissa ja olin tosi kade. Siellä oli niin nättiä ja laitettu vaikka mitä kasveja mutta ei ollut sellaista geometrisen ylisiistiä vibaa vaan sellainen kuvakirjamainen fiilis. Laittaisin myös jonkun sopen jossa ajaisin nurmikon ja ehkä jonkun puualustan, missä olisi mukava juoda kahvit. Mua inhottaa jo se että kaikki kasvit putsataan polkujen laidoilta, ovat mun mielestä nätimpiä ilman siistimistä. Säästäisi myös vaivaa ja voisi keskittyä kukkien hoivaamiseen. Harmi etten varmaan ikinä saa omaa puutarhaa...
Tuli mieleen kun luin tämän:
https://suomenluonto.fi/artikkelit/monet-keinot-monimuotoisuuteen/
Jos sinulla on parveke tai ikkunalauta, niin voit laittaa siihen pölyttäjille ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuta ruukkuihin ja laita valoisaan paikkaan. Sisälämpötila voi olla liikaa kuunliljoille ja liljoille. Mulla ne on viileällä kuistilla.
Pihasaunan lämpötila on joku 15'c mutta saunan jälkeen lämpö toki kohoaa päiväksi pariksi 25 asteen tienoille, mutta sitten talossa puolikylmälämmin veranta/eteinen on sellaista +16'C tällä hetkellä koko ajan niin kauan kunnes alkaa aurinko kunnolla lämmittämään. Oisko tuo veranta parempi paikka?
Kylvin pussillisen köynnöskrassin siemeniä reilu viikko sitten ja vain yksi on itänyt. Liotin niitä ensin vedessä vuorokauden ennen kylvöä ja tuuppasin ohjeen mukaan multiin ja kelmun päälle että kosteus pysyy. Kuinka nopeasti nuo ovat itäneet muilla? Ajattelin katsella vielä muutaman päivän josko ne sieltä nousevat. Muut kylvökset ovat kyllä onneksi lähteneet hyvään kasvuun. Ja ensi viikoksi on luvattu jo lämmintä keliä tänne jääkautiseen pirkanmaahan, kesä on tulossa!
Sori sivuan nyt hieman aihetta, mutta täältä varmasti tavoitan puutarhurin työssä olevia kaikista parhaiten. Olisin nimittäin kysynyt hieman, että minkälaista palkkaa uskaltaisi pyytää nykyään, millaisilla palkoilla te muut puutarhurit olette töissä? Ilmiantakaa poistoon viesti jos ei passaa kysellä tässä ketjussa :)
Olen aloittanut vajaa 10v sitten viherurani hautausmaalla valmistuttuani puutarhuriksi ja palkka oli silloin kirvestes 301, muistaakseni 1600e pintaan, saman sai ihan kaikki muutkin. Tänä kautena olen menossa vuosien tauon jälkeen taas hautausmaalle ja kirvestes 301 on nyt noin 1820e ja thats it. Kaupunkien viheralueurakoissa yksityisillä tuntipalkkani oli parhaimmillaankin vain 11,50e (2020), vaikka joka vuosi soitettiin töihin ykkösvalintana. Puutarha-alan tes ei kuulema vaan liikkumavaraa paljoa anna.... jep jep. Talven hommista saan kiinteistöhuoltofirmassa 12,70e tunnilta, koska käyttävät pamin jotain tessiä, mutta kyse on harmi vain osa- ja määräaikaisesta hommasta eikä heillä ole kesäksi tarjota kokoaikatyötä.
Laskeskelin nyt hieman jälkikäteen, että myin taas kesäkaudeksi itseni työpanokseeni ja sen laatuun nähden aivan liian halvalla. Koska kaikki kustannukset ovat nousseet, tulee olemaan todella tiukkaa elää tuolla noin 1450e nettopalkalla. Ei vaan enää pysty menemään hautausmaan hommiin näin pienellä palkalla. Lisääkään ei palkkaan saa, koska kokemuslisää saadakseen pitää olla vuosia töissä srk:n hommissa.
Niimpä ajattelin seuraavana vuonna yrittää päästä erääseen uuteen viheraluerakkaan hommiin. Tiedän että käyttävät puutarha-alan tessiä, mut miten hitossa saisin myytyäni itseni edes 12e tuntihintaan? Olen yrittänyt pyytää yksityisille viheralan toimijoille hakiessani 12e/h, mutta minut tyrmätään täysin, vaikka mulla on mm. suosittelijoita tarjolla. 10-11e/h kyllä saan itseni läpi aivan heittämällä. Mutta eihän tuolla palkalla enää elä ja käy pidemmässä matkassa työssä saati saa mitään säästöön.
Minkälaisen tulevaisuuden puutarhurit näette omassa ammatissanne palkan suhteen?
Oho, tarviikin kokeilla ensi kesänä kun varmaan taas laventeli tulee ostettua. Kyllä tässä jo sormet syyhyää että sulais jo lumet ja pääsis pihalle hommiin. Onneksi ensi viikolle on jo luvattu lämpimiä kelejä.