Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
521/660 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähtenyt mulperinsiemenet, eikä jouluruusun siemenet itämään :(

Vierailija
522/660 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein kastelette kasvit ja hedelmäpuut sateettomina hellejaksoina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/660 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistosalviasta onko täällä kokemusta? Meillä taimesta lähtee kasvamaan varret maata myöten sivuille ja keskellä siis ihan kalju kohta On epäsiistin näköinen, kun keskellä on iso laikku ja sitä lähtee puskana sivuille kasvu. Varret on vahvat, mutta ihan mutkalla. Tuskin painon takia siis nuupahtavat. Pitäisiköhän tuota tukea alusta asti?

Kavupaikka aurinkoinen, kuivahko multa.

Tuenta saattaisi auttaa, itsellä on käynyt samoin kun ovat kasvaneet isommiksi. Ostin aikanaan valkoisia ja sinisiä ja luulin niistä tulevan saman kokoiset. Oli pieni yllätys kun valkoiset kasvoivat reilusti korkeammiksi ja ryhmittely kukkapenkissä ihan pieleen.. 😂

Juu, mulla on jotain vaalanpunaista. Kivan näköinen, jos vaan pysyisi aisoissa, ja pörriäiset rakastaa sitä. Täytyypä kokeilla tosiaan leikata reuhkaa ja ehkä myöhemmin siirtää paikkaan, jossa rehottaminen ei niin häiritse.

Vierailija
524/660 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites teidän mansikat? Joko alkavat olla raakileita tai peräti kypsiä?

Vierailija
525/660 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistosalviasta onko täällä kokemusta? Meillä taimesta lähtee kasvamaan varret maata myöten sivuille ja keskellä siis ihan kalju kohta On epäsiistin näköinen, kun keskellä on iso laikku ja sitä lähtee puskana sivuille kasvu. Varret on vahvat, mutta ihan mutkalla. Tuskin painon takia siis nuupahtavat. Pitäisiköhän tuota tukea alusta asti?

Kavupaikka aurinkoinen, kuivahko multa.

Tuenta saattaisi auttaa, itsellä on käynyt samoin kun ovat kasvaneet isommiksi. Ostin aikanaan valkoisia ja sinisiä ja luulin niistä tulevan saman kokoiset. Oli pieni yllätys kun valkoiset kasvoivat reilusti korkeammiksi ja ryhmittely kukkapenkissä ihan pieleen.. 😂

Juu, mulla on jotain vaalanpunaista. Kivan näköinen, jos vaan pysyisi aisoissa, ja pörriäiset rakastaa sitä. Täytyypä kokeilla tosiaan leikata reuhkaa ja ehkä myöhemmin siirtää paikkaan, jossa rehottaminen ei niin häiritse.

Ihanaa, että on muitakin, jotka eivät tiedä ihan jokaista kasvia. Saa tykätä ja nauttia harrastuksesta, vaikka ei ihan kaikkea tietäisikään!

Vierailija
526/660 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teidän mansikat? Joko alkavat olla raakileita tai peräti kypsiä?

Mulla on 3 vuotta sitten istutettua poikaa ja mansikoita saa hakea nyt joka päivä. Tuo uusi lajike minkä nimeä en muista, on pärjännyt tosi huonosti istutuksen jälkeen. Moni taimi vain kuihtunut ja kuollut. Taidan laittaa ensi keväänä tilalle tuota polkaa taas

Mulla iski nyt liljoihin liljakukko. Voi itku, kun muutenkin vaikea talvi vei perennoja kasapäin ja nyt sitten tämäkin vielä. Ikinä ennen ei ole ollut. Onko jollain jotain hyviä vinkkejä millä pääsis eroon mieluiten heti nyt?

Vierailija
527/660 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla esim. "liljakukko torjunta" löytyy useitakin sivuja, joilla on ohjeita. Ei ihan helppoa hommaa valitettavasti... Niitä voi kerätä käsin ja murskata tai pudotella kiehuvan kuumaan veteen. Noita vesiastioita neuvotaan laittamaan kasvien juurelle, koska liljakukot tuppaa häirittyinä pudottautumaan maahan. Munat ja toukat (munii lehtien alapinnoille) voisi pyyhkiä pois vaikkapa talouspaperiin. 

Vierailija
528/660 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita uudestaan kylmäkäsittelyyn, ja älä päästä kylvöksiä kuivumaan. Jouluruusu on hidas itämään, sillä voi kai vierähtää vuosikin tuumiessa. iise en jaksanut sitä enää odotella, joten kasvattelen kaupasta ostettuja.

Mulperi on lähtenyt uuden kylmäkäsittelyn jälkeen jopa seuraavana vuonna, kun työnsin samaan laatikkoon ihan muita siemeniä. Kyllä se taisi olla välissä rutikuivakin... nyt on ekat taimet ulkona, viimevuotisia kylvöksiä. Hitaasti, mutta varmasti.

Vierailija
529/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku, olin 4 päivää vaelluksella ja koko perennapenkki täys noita mittarimatoja, päärynäpuussa kaikki varret kirvoissa, kurkuissa vihannespunkki kellastuttanut lehdet. On kyllä totta kun sanotaan että puutarhailijan pahin virhe on olla olematta aidosti läsnä 😅 oma puutarha ainakin näköjään tarvitsee päivittäistä lehtien hypistelyä ja kitkemistä jotta tuholaiset saa ajoissa kiinni. Noh eikun hommiin! Sohva olisi houkutellut nyt kyllä 🤪

Vierailija
530/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi itku, olin 4 päivää vaelluksella ja koko perennapenkki täys noita mittarimatoja, päärynäpuussa kaikki varret kirvoissa, kurkuissa vihannespunkki kellastuttanut lehdet. On kyllä totta kun sanotaan että puutarhailijan pahin virhe on olla olematta aidosti läsnä 😅 oma puutarha ainakin näköjään tarvitsee päivittäistä lehtien hypistelyä ja kitkemistä jotta tuholaiset saa ajoissa kiinni. Noh eikun hommiin! Sohva olisi houkutellut nyt kyllä 🤪

Käääk!

Vierailija
531/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kesäkurpitsan lehdet palaneet auringossa? Mä jouduin aika monet leikkaamaan pois vaikka muuten ois hyvä kasvu ja hedelmiäkin näyttäis tulevan. Kastellu oon kyllä säännöllisesti mutta näköjään suoraan etelästä paistava aurinko ei oo pelkästään hyväksi.

No, jospa se tästä ku viilenee onneksi ilmat.

Vierailija
532/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kesäkurpitsan lehdet palaneet auringossa? Mä jouduin aika monet leikkaamaan pois vaikka muuten ois hyvä kasvu ja hedelmiäkin näyttäis tulevan. Kastellu oon kyllä säännöllisesti mutta näköjään suoraan etelästä paistava aurinko ei oo pelkästään hyväksi.

No, jospa se tästä ku viilenee onneksi ilmat.

Mulla paloi krassin lehdet aamuauringon puolella! Etelän puolella ei, iltapuolella ei, mutta aamupuolella paloivat.

Vierailija
533/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita uudestaan kylmäkäsittelyyn, ja älä päästä kylvöksiä kuivumaan. Jouluruusu on hidas itämään, sillä voi kai vierähtää vuosikin tuumiessa. iise en jaksanut sitä enää odotella, joten kasvattelen kaupasta ostettuja.

Mulperi on lähtenyt uuden kylmäkäsittelyn jälkeen jopa seuraavana vuonna, kun työnsin samaan laatikkoon ihan muita siemeniä. Kyllä se taisi olla välissä rutikuivakin... nyt on ekat taimet ulkona, viimevuotisia kylvöksiä. Hitaasti, mutta varmasti.

Kiitos jouluruusuvinkistä!

Toivottavasti mulperisi lähtevät kasvuun :)

Vierailija
534/660 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut mulperisatoa suomalaisesta puutarhasta? Onko marjat hyviä tuoreinakin?

(Osalla mökkejä muilla mailla, siksi suomalainen).

Vierailija
535/660 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helokit ovat kukalla, ihana loisto. En kylläkään suosittele helokkia, se valtaa joka paikan :D

Vierailija
536/660 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on teidän top 5 kasvia puutarhassa?

Vierailija
537/660 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa 😅

Omenapuu

Daalia (erikoislajikkeet ulkomailta)

Tsinnia

Jättiverbena

Samettikukka (erikoislajikkeet ulkomailta)

Vierailija
538/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsikka, alppiruusu, mansikka, kielo ja juhannusruusu. Ihania on kyllä niin paljon, että vaikea valita. Jos kielo lasketaan luonnonkasviksi, eikä puutarhaan (vaikka minulla niitä on siellä), niin lumikello siihen tilalle.

Vierailija
539/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni piha mutta sanoisin että mansikka, herukat, omena ja perennoista saniainen, kesäkukista pelargonit.

Vierailija
540/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaamalla esim. "liljakukko torjunta" löytyy useitakin sivuja, joilla on ohjeita. Ei ihan helppoa hommaa valitettavasti... Niitä voi kerätä käsin ja murskata tai pudotella kiehuvan kuumaan veteen. Noita vesiastioita neuvotaan laittamaan kasvien juurelle, koska liljakukot tuppaa häirittyinä pudottautumaan maahan. Munat ja toukat (munii lehtien alapinnoille) voisi pyyhkiä pois vaikkapa talouspaperiin. 

Liljakukot on komeita kuoriaisia. Ikinä en ole niitä yhtäkään tappanut.