Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
481/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riesa täälläkin; muurahaiset. Upeimmistakin upeimmat kuunliljat on entiset. Ihmettelin kun viime kesänä edes petuniat eivät tahtoneet kukkia isossa piharuukussa. Ovelasti oli laattakiven alla suhinaa ja niin piilossa, ettei mitään havaintoa, ennen kuin tongin koko maan auki.

Nyt onneksi kukat kukkii, kun on taistelu käyty. Yksi kuunlilja sentään vielä rehottaa. Naapuri kertoi, että jokunen vuosi sitten olivat vallanneet heidän koko asunnon :o Piti myrkyttäjä kutsua. Ihme hommaa, metsä alkaa tästä rivaripihalta heti, mutta siellä ei voi pysyä millään. Meinaan nuo tuholaiset. Ja joku kävi jyrsimässä ison norjanangervonikin, minkä sain jo aika hienoon mittaan. Kotilot häipyi, kun hävitin maahumalan. Harmitti kun oli niin kaunis.

Vierailija
482/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvitaan suosituksia puutarhahanskoista. Taas kerran keväällä ostetuista hanskoista on etusormen kärki auki. Jos tiedätte hanskat jotka varmasti kestää niin linkkiä tänne :) Minulla on pienet kädet niin mitkään miesten työhanskat ei käy vaikka varmaan kestäisivät paremmin. Saa maksaa mitä vaan kunhan kestää.

Itse olen tykästynyt Nelson Garden Comfort-hanskoihin, se jos ei ole lateksiallergiaa niin suojaus ja tuntuma mm. rikkaruohoja kitkiessä ja haravoidessa on todella hyvä ja kokoja löytyy aika pieniäkin.

Kiitos, kokeilen noita.

Mikään hanska ei ole ikuinen, mä käytän niitä ohuita pinkkejä. Menee 4-5 paria kesässä eikä sille vaan voi mitään. Joskus olen toivonut, että myykää vain oikean käden hanskaa kun vasen on aina kuin uusi mutta oikea menee parissa viikossa puhki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riesa täälläkin; muurahaiset. Upeimmistakin upeimmat kuunliljat on entiset. Ihmettelin kun viime kesänä edes petuniat eivät tahtoneet kukkia isossa piharuukussa. Ovelasti oli laattakiven alla suhinaa ja niin piilossa, ettei mitään havaintoa, ennen kuin tongin koko maan auki.

Nyt onneksi kukat kukkii, kun on taistelu käyty. Yksi kuunlilja sentään vielä rehottaa. Naapuri kertoi, että jokunen vuosi sitten olivat vallanneet heidän koko asunnon :o Piti myrkyttäjä kutsua. Ihme hommaa, metsä alkaa tästä rivaripihalta heti, mutta siellä ei voi pysyä millään. Meinaan nuo tuholaiset. Ja joku kävi jyrsimässä ison norjanangervonikin, minkä sain jo aika hienoon mittaan. Kotilot häipyi, kun hävitin maahumalan. Harmitti kun oli niin kaunis.

Ei muurahaiset syö kasveja, se on kotilo mikä sulla tuhoaa niitä, lymyää siellä kuunliljojen lehtien alla. 

Vierailija
484/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten iiriksen saisi talvehtimaan? Kokeilin 2 eri paikassa, mutta ei onnistunut.

Minkälainen iiris kyseessä? Siperiankurjenmiekka viihtyy rehevässä maassa ja saksankurjenmiekka kuivemmassa ja sen juurakko pitää olla pinnassa, jopa näkyvissä mullan pinnassa. Kevätkurjenmiekka taas on vaativampi eikä ehkä menesty kuin Etelä-Suomessa. Viime talvi oli taas huono monien perennojen suhteen, märkä syksy ja vesi jäi seisomaan juuristolle se on usein turmioksi.

Taisivat olla siperiankurjenmiekkaa. Paketissa oli kolme ja annoin niistä yhden tuttavalle, sekään ei menestynyt.

Sekin riippuu onko loistokurjenmiekka vai tavallinen siperiankurjenmiekka. Eka tarvii suht kuivan maan ja jopa paahteen, toka viihtyy vaikka märässä savessa. Pitää muistaa kitkeä rikat ympäriltä, mikään ei kasva rikkojen valtaamana. Aurinkoinen paikka ja kohopenkki eikä pussimultaa.

Vierailija
485/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pihan on hemmetin kotilot vallanneet :( 

Piparmintusta eivät ole välittäneet, eivätkä nauriin eivätkä perunan lehdistä, mutta tulevatko syömään nekin ? Tomaatti on myös saanut olla rauhassa. 

Perunan lehdet ainakin kelpaavat, on kokemusta. Yhtenä syksynä kun niitin perunan varret niin ropina vaan kuului kun kotilot putoilivat varsista maahan.

Kotilot pitäisi jaksaa poimia pois. Sillä tavalla ne vähitellen harvenevat. Olen googlettanut, että niitä voi houkutella vesimelonin kuorilla mutta en ole kokeillut. Netistä löytyy myös muita ansoja. Ansa kannattaa virittää yökisi ja tyhjentää aamulla.

Kotilot voi tappaa kuumalla vedellä tai etikkaan upottamalla. Liiskaaminen ei kannata koska syövät toistensa raatoja. 😜

Vierailija
486/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa mistä kyse kun köynnösruusu alkoi kasvattaa uutta vartta joka hyvän alun jälkeen nuukahti noin puolivälistä? Ei ole vielä täysin kuollut mutta ei näytä myöskään nousevan.

Muuten kasvaa kyllä hyvin vaikka kirvoja on paljon. Harmittaa vaan kun luulin että alkaa tuuhistua kun tulee uutta versoa. Kolme vuotta vanha köynnös kyseessä.

Maa on todennäköisesti huonoa. Käynnösruusu ei jaksa kasvaa pituutta vaan tekee vain uutta pikkuversia, kun ei muuta jaksa.

Köynnösruusu vaatii tosi hyvän maan, paljon kalkkia ja kanankakkaa.

Talvella maanpäälliset osat voivat kuolla, se on normaalia. Jos juurakko voi hyvin, kasvi jaksaa kasvattaa lisää isoja versoja.

Kirvat vievät kasvulta voimaa ja voivat näännyttää koko kasvin eli ne kannattaa hoitaa pois. Ruiskuta Kestac -torjunta-aineella alkukesällä heti kirvojen ilmaannuttua. Yleensä yksi käsittely kesässä riittää.

Ei johdu huonosta maasta, köynnös kasvaa muuten hurjaa vauhtia. Ihmettelin vain tuota uutta versoa miksi se nuukahti, kun muu köynnös menestyy niin hyvin.

Joskus ne vaan nuukahtaa eikä mitään näkyvää syytä ole. Voi olla ettei jaksa kasvattaa kaikkia.

Vierailija
487/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muurahaiset syö kasveja, se on kotilo mikä sulla tuhoaa niitä, lymyää siellä kuunliljojen lehtien alla. 

Olen mä niitä aikanaan kotiloita etsinyt aamuyöstäkin taskulampun kanssa, mutta ei ainuttakaan ole pitkiin aikoihin tullut vastaan. Ja kun niitä kasvin isoja lehtiä ei ole syöty, vaan juuret tuhottu ilmeisesti.

Petunioilla oli sama juttu, kasvien lehdet ok, mutta eipä kukkineet (ei edelleenkään kotiloita näkyvillä missään). Kaivoin ruukusta mullat pois ja pesin. Täynnä murkkuja ja munia. Sieltä ne ruukun pohjan reiästä liikkuivat. Maanalainen pesä ja reunakivien alla pitkän matkaa.

Täytynee aloittaa uusi kotilojahti kuitenkin, hyvä kun muistutit. Luotin varmaan sokeasti siihen, ettei ne enää tänne älyä tulla, kun ei mitään niin herkullista ole. Ei niitäkään montaa tarvita, kun isoa tuhoa saavat aikaiseksi. Mulla on vielä rakeita jäljellä, ne ovat olleet tehokas keino. 

Ja muurahaispesän tuhoamiseen löysin netistä vinkin; rautakanki työnnetään talveksi pesään. Jäinen kanki jäähdyttää tehokkaasti.

Vierailija
488/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

468. Laita jotain matalia pensaita, esim angervoja, pensasruusuja tai katajia

Kiitos vinkeistä, noita angervoja katselin ja pajuangervo vaikuttaisi just nappivalinnalta, enpäs olisi itse sellaista osannut etsiä ollenkaan.

-468

Ei pajuangervoa! On ainakin kaksimetristä. Lisäksi pajuangervot leviää holtittomasti sinnekin minne niitä ei halua.. Jos jonkin pensasalueen laitat, niin katso, että on lajike joka ei leviä juurivesoilla. Matalissa angervoissa sellaisiakin on.

Aina kannattaa googlettaa "kasvi" ja "leviää". Ja katsoa kuvia tai käydä puistoissa katsomassa kasveja täysikokoisena. Taimikoko voi olla hämäävä.

Vierailija
489/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nonnii, nyt on sitten omenakempit asettuneet asumaan. Ihmettelin miten on niin vähän kukkia puussa. Sinänsä ei haittaa jos satoa tulee vähemmän, on ollut ihan liian satoisa puu, ja terve yli 10 v ajan. Vai viekö kempit koko sadon? Kukkii kuitenkin osittain ja näyttää ettei ihan joka puolella öttiäisiä ole. Miten ja millä torjun vai annanko olla? Leviääkö muihin kasveihin? Marjapensaat vieressä, perennapenkki toisella puolella.

Eikö kenelläkään ole kokemusta, vastausta kaipaisin?

Kuten aina: Ne jotka eivät tiedä, kysyvät ja ne jotka tietävät, eivät kerro.

Tai sitten ei vaan jaksa alkaa selittämään jotain, mihin kysyjä saisi asiantuntevan vastauksen googlettamalla "omenakemppien torjunta". Se että kymmenen itseoppinutta puutarhatätiä täällä alkaa mutuilemaan ja vastailee mitä sattuu ei kyllä hyödytä kysyjää mitenkään. 😄

Eipä löytynyt netistä vastauksia kysymyksiini, siksi täällä kysyn jos jollakin olis omakohtaista kokemusta siitä meneekö koko sato jos vain muutamassa oksassa näkyy vaurioita eikä kukkia ole ollenkaan ja tarttuuko muihin kasveihin. Mutta kivahan se on aina saada tietämättömän toistuva vastaus "googleta". Ihan niin kuin en olisi sitä jo osannut itsekin tehdä. Sieltäkään ei kaikkeen löydy vastauksia aina.

Muuten en osaa neuvoa, mutta ei tartu muihin kasveihin, korkeintaan pihlajaan.

Ok, kiitos!

Vierailija
490/660 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nypitäänkö petunian kuihtuneet kukat niin että vain kukka nypätään vai siten että nypätään myös siitä varresta pieni pala pois?

Vierailija
491/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas mukava puutarhapäivä. :). Luulin että sataisi vettä, niin aloitin pienen mansikkamaan lisäpätkän tekemisen viime vuoden versotaimille. Sain sen aamupäivällä valmiiksi eikä satanut yhtään.

Lounaan jälkeen lähdin testaamaan uutta hakesilppuria. Mies raivasi mulle pellolta pajuja viikko sitten ja ne olivat ehtineet kuivua tarpeeksi, silppuri söi kaikki kiltisti ja nikottelematta. Tänään hän raivasi niitä lisää, ja kokeilin tuoreillakin, mutta se ei onnistunut, kuten arvelinkin. Tuoreet pajunkuoret kiertyvät terän keskiön ympärille ja silppuria piti avata vähän väliä.

No, naapurin lampaille tuli pajun latvoista ainakin hyvät kerput, täytyy tehdä huomenna niitä lisää. Tykkään ihan älyttömästi silppuroimisesta, oon silleen vähän outo. ;)

Täällä toinen silppurihullu 🤣 se on niin tyydyttävää kun risukasat katoavat silppurin sisuksiin ja saa katetta poluille tai puskille. Me kaadettiin paljon pusikkoa sekä puita ja nyt kaks viikkoa hakettanut 6h/pvä. En oikein enää tiedä mihin tuota haketta tunkisin. Tein sillä jo parin kilsan lenkkipolun tontin ympäri kun ideat kävi vähiin😆

Vierailija
492/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa kiva vesiaihe kukkapenkiin, kivillä reunustettu kukkapenkki polveilee sepelille pystytetyn kasvihuoneen ympäri. Kuunliljojen keskelle kaivelin kuopan johon upotin ison vadin, vatiin aurinkokennosuihkulähde, vadin päälle verkko ja suodatin kangas, sitten niitä samoja pyöreitä kiviä keoksi suihkuputken ympärille. Aurinkokennopaneeli kivasti piiloon kasvihuoneen katolle jossa kulmakin on sopiva. Siinä se kivasti solisee vettä kivien päälle valuen sitten takas piilossa olevaan vatiin. Tekee mieli tehdä useampikin tai vaikka semmonen versio missä vesi menee vinossa olevan "viini"ruukun pohjasta sisään ja vesi solisee ruukun reunan yli 🤔🥰

Edit: muokkasin tuosta ruukkuversion kun löytyi kirpparilta ihan täydellinen semmoinen muinaisajan näköinen iso viiniruukku eurolla. Varovasti porasin pohjaan reijän letkulle, tiivistin letkun reijän ja jätin ruukun kenolleen kivien ja sen jemmavadin päälle. Vielä kivempi näin 😍😍

Vierailija
493/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pinaatin siemeniä olette kylväneet ja saaneet satoa? Minulla taitaa olla jo kolmas tai neljäs kesä kun kokeilen pinaatin kasvatusta. Aina on tullut jotain rikkakasvia ei yhtään pinaattia. Viime kesänä kylvin Nelson Garden siemeniä, kalliita olivat. Aina sanotaan että halvalla ei saa hyvää, no ei saa kalliillakaan: samaa rikkakasvia kasvoi niistäkin. Nyt ostin Tokmannilta siemeniä, ensimmäiset ovat itämäisillään. Saapa nähdä tuleeko vieläkään syötävää. Eri lajikkeita on olleet ja eri yrityksen pussittamia. Ja siis ruukuissa olen yrittänyt kasvattaa, aina uusi pussimulta alustaksi.

Jos ei nytkään onnista, niin kerää nokkosia. Käytetään kuten pinaattia eikä lopputuloksen  eroa edes huomaa maussa.

Vierailija
494/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tuota, että kotiloita ei saisi talloa, koska syövät niitä raatoja. Entäs sitten? Mieluummin syö toista kotiloa kuin mun kasveja. En muuten ole ikinä nähnyt kotiloa syömässä toisen jäännöksiä ja asun alueella, missä kotilot ovat todellinen riesa.

Vierailija
495/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nypitäänkö petunian kuihtuneet kukat niin että vain kukka nypätään vai siten että nypätään myös siitä varresta pieni pala pois?

Koko kota myös pois mikä heti kukkasen jälkeen kynsillä poikki tai saksilla nipsasee... muuten se keskittyy tekemään vaan siemeniä eikä jaksa kukkia.

Vierailija
496/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pinaatin siemeniä olette kylväneet ja saaneet satoa? Minulla taitaa olla jo kolmas tai neljäs kesä kun kokeilen pinaatin kasvatusta. Aina on tullut jotain rikkakasvia ei yhtään pinaattia. Viime kesänä kylvin Nelson Garden siemeniä, kalliita olivat. Aina sanotaan että halvalla ei saa hyvää, no ei saa kalliillakaan: samaa rikkakasvia kasvoi niistäkin. Nyt ostin Tokmannilta siemeniä, ensimmäiset ovat itämäisillään. Saapa nähdä tuleeko vieläkään syötävää. Eri lajikkeita on olleet ja eri yrityksen pussittamia. Ja siis ruukuissa olen yrittänyt kasvattaa, aina uusi pussimulta alustaksi.

Jos ei nytkään onnista, niin kerää nokkosia. Käytetään kuten pinaattia eikä lopputuloksen  eroa edes huomaa maussa.

Oletko varma, että rikkakasvit tulivat siemenpusseista? Vai siis tuliko sulle ihan rivikaupalla rikkaa, outoa kyllä jos niin. Mulla on pinaatit aina itäneet hyvin, mutta kukkineet nopeasti ja siksi kylvänkin nykyään vain uudenseelanninpinaattia kun se on hitaampi kukkimaan.

Nokkonen on minusta vielä parempaa kuin pinaatti 👍

Vierailija
497/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm mä kylvän sisälle ikkunalaudalle ympäri vuoden matadoria babyleafiksi, siemenet monelta eri firmalta. Taimimultaa tai yrttimultaa kumpaa nyt sattuu kaapissa olemaan. Ulkona ei viimevuonna onnistunut, olikohan liian lämmin kun salaatitkaan ei itäny? Sitä edellisenä tuli ihan hyvin mutta en ollut juuri kotona vaan mökillä ja ehtivät kukkimaan. Ulkona ollut ihan perus puutarhapussimultaa.

Vierailija
498/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tuota, että kotiloita ei saisi talloa, koska syövät niitä raatoja. Entäs sitten? Mieluummin syö toista kotiloa kuin mun kasveja. En muuten ole ikinä nähnyt kotiloa syömässä toisen jäännöksiä ja asun alueella, missä kotilot ovat todellinen riesa.

Sama! Ja siitähän ne toiset on helppo talloa kun tulevat kaverin jäännöksiä syömään.

Vierailija
499/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kaupungin keskustassa, en ole 30 vuoteen nähnyt yhtään nokkosta missään kasvamassa. Hyvä idea muuten.

Vierailija
500/660 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että rikkakasvit tulivat siemenpusseista? Vai siis tuliko sulle ihan rivikaupalla rikkaa, outoa kyllä jos niin. Mulla on pinaatit aina itäneet hyvin, mutta kukkineet nopeasti ja siksi kylvänkin nykyään vain uudenseelanninpinaattia kun se on hitaampi kukkimaan.

Nokkonen on minusta vielä parempaa kuin pinaatti 👍

Kyllä, koko ruukku oli täynnä samaa rikkakasvia. Maistui samalta kuin voisi nurmikon olettaa maistuvan, en tosin koemaistellut nurmikkoa 😊. Samaa rikkaa kasvoi kahdesta eri pussista, joista toinen Nelson Gardenia, ei yhtään samannäköisiä kuin pussin kuvassa. Taitaa olla kuvakin jossain mutta tähänhän sitä ei saa liitettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi