Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
541/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teidän mansikat? Joko alkavat olla raakileita tai peräti kypsiä?

Raakileita on paljon, näyttävät vielä yllättävän pieniltä. Onneksi satoi kunnolla taas, vaikka joka ilta olen muutenkin kastellut hellekautena. Ensi viikolla on syntymäpäiväni ja aina olen perinteisesti mansikkakakkua tehnyt tai sitten ostanut jäätelöä ja syönyt mansikoiden kanssa. Tänä vuonna kaikki on ainakin viikon myöhässä.

Vierailija
542/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raakileita on paljon, näyttävät vielä yllättävän pieniltä. Onneksi satoi kunnolla taas, vaikka joka ilta olen muutenkin kastellut hellekautena. Ensi viikolla on syntymäpäiväni ja aina olen perinteisesti mansikkakakkua tehnyt tai sitten ostanut jäätelöä ja syönyt mansikoiden kanssa. Tänä vuonna kaikki on ainakin viikon myöhässä.

Oi ihanaa, mansikkakakkua! Teen myös aina tuoreista mansikoista! Se vaan on paras!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kesäkurpitsan lehdet palaneet auringossa? Mä jouduin aika monet leikkaamaan pois vaikka muuten ois hyvä kasvu ja hedelmiäkin näyttäis tulevan. Kastellu oon kyllä säännöllisesti mutta näköjään suoraan etelästä paistava aurinko ei oo pelkästään hyväksi.

No, jospa se tästä ku viilenee onneksi ilmat.

Istutin kolme taimea puolivarjoon ja yhden avomaalle, ei ole eroa lehtien kunnossa.  Kysyn nyt kun tuli kesäkurpitsoista kyse: niihin näyttää tulevan runsaasti hedekukkia. Miten ihmeessä saisin muutaman hedelmänkin? Tällä hetkellä vain pari hedelmää tulossa. Sen takia ostin useamman taimen, että varmasti saisin satoa. 

Yhtenä kesänä kun olin vasta 'harjoittelija' tässä kasvimaahommassa, minulla oli vain yksi kesäkurpitsa, mutta siitä tuli satoa aivan ylenmäärin!

Vierailija
544/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkani ovat muistaakseni Honeyta tai toista makeaa lajia, jonka nimeä en enää muista. Sain eilen muutaman mehevän marjan syödäkseni. Sato on huomattavasti huonompi kuin edellisinä kesinä. Raakileita on, mutta kypsinä eivät ole meheviä ja virheettömiä kuten ennen. En ole työstänyt kunnollista mansikkamaata, vaan olen vähitellen laajentanut niillä versoilla mitä se tekee, enkä ole kiinnittänyt kovinkaan paljon huomiota paikan 'perustamiseen'. Siksi olenkin ollut tod kiitollinen kun olen monena vuonna saanut säilöä pakkaseen ja sen lisäksi syödä suoraan puskista runsain määrin. Kunpa vadelmia tulisi tänä vuonna, ne korvaavat mansikan hyvin.

Ja ahomansikkaa on kahdessa paikassa, niistä on sato kypsynyt ja tulee paljon.

Vierailija
545/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein kastelette kasvit ja hedelmäpuut sateettomina hellejaksoina?

Joka ilta tai aikainen aamu joutaa nurmikon ja muut kasvit kastella. Hedelmäpuille ja muille katteella päällystetyille pusikoille kaadan sangollisen viikossa (katteen alla maa on pidempään kostea).

Vierailija
546/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tarvetta kastella monivuotisia. Hyvään, sopivasti vettäpidättävään maahan istutettuja. Juuret hakeutuvat syvälle, kun ei jatkuvasti pintamaata kastele. Kate nuorilla puilla ja pensailla. Perenna-alueet tiheitä, ei haihduttavaa maata näkyvissä, ei tarvitse kastella koskaan. Vettä vain ruukkuihin ja kasvimaalle tarpeen mukaan, kasvimaallakin on kate. Kastelen illalla tai aamulla, miten ehdinkin. Joka toinen päivä helteillä tuntuu riittävän, kun antaa vettä reilusti, että kasvualusta kastuu syvältä. Ruukut niin isoja, että harvempi kastelu riitti niille.

Vierailija
547/660 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tarvetta kastella monivuotisia. Hyvään, sopivasti vettäpidättävään maahan istutettuja. Juuret hakeutuvat syvälle, kun ei jatkuvasti pintamaata kastele. Kate nuorilla puilla ja pensailla. Perenna-alueet tiheitä, ei haihduttavaa maata näkyvissä, ei tarvitse kastella koskaan. Vettä vain ruukkuihin ja kasvimaalle tarpeen mukaan, kasvimaallakin on kate. Kastelen illalla tai aamulla, miten ehdinkin. Joka toinen päivä helteillä tuntuu riittävän, kun antaa vettä reilusti, että kasvualusta kastuu syvältä. Ruukut niin isoja, että harvempi kastelu riitti niille.

Ja nurmikkoa en kastelisi ikimaailmassa! 😄 Helteillä ei leikata ja muulloinkaan ei kynitä lyhyelle sängelle, se pitää nurmikon kunnossa.

Vierailija
548/660 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvimme viime syksynä muutamalle neliölle kotimaisia niittykukkien siemeniä. Nyt on komea niitty päivänkakkaraa, siankärsämöä sun muuta kukkimassa. Kannattaa kokeilla varsinkin kuiville paikoille missä ei tarvitse paljon multaa.

Vierailija
549/660 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut mulperisatoa suomalaisesta puutarhasta? Onko marjat hyviä tuoreinakin?

(Osalla mökkejä muilla mailla, siksi suomalainen).

Puutarha.netistä saattaa löytyä superharrastajia, jotka ovat onnistuneet. Itse kun olen etsinyt jotain eksoottisemman kasvin kasvatuskokemuksia, tuosta osoitteesta on löytynyt keskustelu jokseenkin ihan mistä vain! Ja hyviä vinkkejä.

Vierailija
550/660 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernettä ja mansikkaa pukkaa kiitettävästi :)

Vierailija
551/660 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylvimme viime syksynä muutamalle neliölle kotimaisia niittykukkien siemeniä. Nyt on komea niitty päivänkakkaraa, siankärsämöä sun muuta kukkimassa. Kannattaa kokeilla varsinkin kuiville paikoille missä ei tarvitse paljon multaa.

Hienoa! Minulla on joitain kellokukkia, ruiskukkaa, ahomansikkaa, päivänkakkaraa jne, mutta ei varsinaista niittyä.

Vierailija
552/660 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 vuotta sitten istutettua poikaa ja mansikoita saa hakea nyt joka päivä. Tuo uusi lajike minkä nimeä en muista, on pärjännyt tosi huonosti istutuksen jälkeen. Moni taimi vain kuihtunut ja kuollut. Taidan laittaa ensi keväänä tilalle tuota polkaa taas

Mulla iski nyt liljoihin liljakukko. Voi itku, kun muutenkin vaikea talvi vei perennoja kasapäin ja nyt sitten tämäkin vielä. Ikinä ennen ei ole ollut. Onko jollain jotain hyviä vinkkejä millä pääsis eroon mieluiten heti nyt?

Käyt liljat läpi aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä.

Kun näet liljakukon, laita käsi sen lehden alle, jossa kukko on. Ne nimittäin tärähdyksestä heittäytyvät selälleen maahan, josta niitä ei helposti erota, koska vatsapuoli on musta.

Sitten liiskaat kädellesi kellahtaneen kukon hengiltä.

Vierailija
553/660 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on teidän top 5 kasvia puutarhassa?

Voi kauheaa jos viiteen pitäisi tyytyä....peruna, sipuli, omena, karviainen, auringonkukka,...ehkä...

Vierailija
554/660 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellokuusama

Pionit

Liljat

Ritarinkannukset

Kiiltoleimut

Vierailija
555/660 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee suosikit vuosittain.

Pensasmustikat

Auringonkukat, tein 50x3m kaistaleen erivärisiä auringonkukkia. Kohta aukeaa kaikki.

Lumikärhö

Punahatut

Kuunliljat

Vierailija
556/660 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee suosikit vuosittain.

Pensasmustikat

Auringonkukat, tein 50x3m kaistaleen erivärisiä auringonkukkia. Kohta aukeaa kaikki.

Lumikärhö

Punahatut

Kuunliljat

Yritän kolmatta vuotta kasvattaa punahattua, taas eri paikassa tonttia. Ei lähtenyt vieläkään :/

557/660 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunopunahattu on tosi oikukas. Tänä kesänä olen siirtänyt pari puskaa, viimeksi tänään. Siitä ei koskaan tiedä, missä se viihtyy ja missä ei. Aurinkoa se ainakin rakastaa eli mahdollisimman valoisa paikka. Osa on multa ajan saatossa hävinnyt kokonaan. Eivät aina selviä talvesta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
558/660 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaatteko neuvoa jonkin puutarha-aiheisen aktiivisen keskustelupalstan kun yähän keskusteluun ei nähtävästi kuvan linkittäminen onnistu. Tarvitsisin kasvin tunnistusapua.

Puutarhanetin keskustelut näyttävät pystyynkuolleilta. Viimeisin viesti näytti olleen yli 1 v sitten. Missä te käytte keskustelemassa (muualla kuin täällä)?

Vierailija
559/660 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei osaatteko neuvoa jonkin puutarha-aiheisen aktiivisen keskustelupalstan kun yähän keskusteluun ei nähtävästi kuvan linkittäminen onnistu. Tarvitsisin kasvin tunnistusapua.

Puutarhanetin keskustelut näyttävät pystyynkuolleilta. Viimeisin viesti näytti olleen yli 1 v sitten. Missä te käytte keskustelemassa (muualla kuin täällä)?

Facebookissa mm. Omavaraistalous- ja Villiyrtit arkikäytössä ryhmissä on vilkasta keskustelua. 

Vierailija
560/660 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook ryhmä Kekkilän puutarha ja piha,siellä ollaan aktiivisia ja tunnistusapuja löytyy ja kuvia voi liittää kysymykseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän