Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonnii, nyt on sitten omenakempit asettuneet asumaan. Ihmettelin miten on niin vähän kukkia puussa. Sinänsä ei haittaa jos satoa tulee vähemmän, on ollut ihan liian satoisa puu, ja terve yli 10 v ajan. Vai viekö kempit koko sadon? Kukkii kuitenkin osittain ja näyttää ettei ihan joka puolella öttiäisiä ole. Miten ja millä torjun vai annanko olla? Leviääkö muihin kasveihin? Marjapensaat vieressä, perennapenkki toisella puolella.
Eikö kenelläkään ole kokemusta, vastausta kaipaisin?
Kuten aina: Ne jotka eivät tiedä, kysyvät ja ne jotka tietävät, eivät kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonnii, nyt on sitten omenakempit asettuneet asumaan. Ihmettelin miten on niin vähän kukkia puussa. Sinänsä ei haittaa jos satoa tulee vähemmän, on ollut ihan liian satoisa puu, ja terve yli 10 v ajan. Vai viekö kempit koko sadon? Kukkii kuitenkin osittain ja näyttää ettei ihan joka puolella öttiäisiä ole. Miten ja millä torjun vai annanko olla? Leviääkö muihin kasveihin? Marjapensaat vieressä, perennapenkki toisella puolella.
Tai sitten ei vaan jaksa alkaa selittämään jotain, mihin kysyjä saisi asiantuntevan vastauksen googlettamalla "omenakemppien torjunta". Se että kymmenen itseoppinutta puutarhatätiä täällä alkaa mutuilemaan ja vastailee mitä sattuu ei kyllä hyödytä kysyjää mitenkään. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei vaan jaksa alkaa selittämään jotain, mihin kysyjä saisi asiantuntevan vastauksen googlettamalla "omenakemppien torjunta". Se että kymmenen itseoppinutta puutarhatätiä täällä alkaa mutuilemaan ja vastailee mitä sattuu ei kyllä hyödytä kysyjää mitenkään. 😄
Ketjun idea on myös keskusteluyhteys toisiin puutarhaharrastajiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten tätä ketjua on turha jatkaa sillä jokaiseen ongelmaan löytyy vastaus googlettamalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä löytynyt netistä vastauksia kysymyksiini, siksi täällä kysyn jos jollakin olis omakohtaista kokemusta siitä meneekö koko sato jos vain muutamassa oksassa näkyy vaurioita eikä kukkia ole ollenkaan ja tarttuuko muihin kasveihin. Mutta kivahan se on aina saada tietämättömän toistuva vastaus "googleta". Ihan niin kuin en olisi sitä jo osannut itsekin tehdä. Sieltäkään ei kaikkeen löydy vastauksia aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä löytynyt netistä vastauksia kysymyksiini, siksi täällä kysyn jos jollakin olis omakohtaista kokemusta siitä meneekö koko sato jos vain muutamassa oksassa näkyy vaurioita eikä kukkia ole ollenkaan ja tarttuuko muihin kasveihin. Mutta kivahan se on aina saada tietämättömän toistuva vastaus "googleta". Ihan niin kuin en olisi sitä jo osannut itsekin tehdä. Sieltäkään ei kaikkeen löydy vastauksia aina.
Muuten en osaa neuvoa, mutta ei tartu muihin kasveihin, korkeintaan pihlajaan.
Mitä voisi istuttaa kun maa on sellaista käännettyä metsämaata, multaa ja näkyy vähän saveakin, pohjana alla hyvin kostea soinen maa. Pitäisi olla matalahko eli alle puoli metriä korkea täyskasvuisena, edullinen ja hyvin vähällä hoidolla tai ilman hoitoa selviävä ja monivuotinen. Alue jolle nuo tulisi on iso, reilusti yli kymmenen metriä, siinä ei kuljeta mutta on hyvin näkyvällä paikalla tontilla. Ja siis tarkoitus laittaa katetta kasvien väliin, eli ei tarvii koko aluetta peittää.
Tuo tuli vähän enemmänkin yllättäen kun tontilla jouduttiin kaivamaan enemmän kuin oletus oli, ensin meinattiin kunttaa tai nurmikkoa, mutta on hirveän kallista noin isolle alalle, kate saadaan käytännössä ilmaiseksi. Mutta pelkkä kate ilman kasveja on kyllä liian hassun näköinen eli jotain kasvia siihen tulisi keksiä. Alue on puolivarjoinen ehkä.
Jos joku osaisi edes jotain vinkata, olisin kovasti kiitollinen.
468. Laita jotain matalia pensaita, esim angervoja, pensasruusuja tai katajia
Vierailija kirjoitti:
468. Laita jotain matalia pensaita, esim angervoja, pensasruusuja tai katajia
Kiitos vinkeistä, noita angervoja katselin ja pajuangervo vaikuttaisi just nappivalinnalta, enpäs olisi itse sellaista osannut etsiä ollenkaan.
-468
Mun pihan on hemmetin kotilot vallanneet :(
Piparmintusta eivät ole välittäneet, eivätkä nauriin eivätkä perunan lehdistä, mutta tulevatko syömään nekin ? Tomaatti on myös saanut olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan suosituksia puutarhahanskoista. Taas kerran keväällä ostetuista hanskoista on etusormen kärki auki. Jos tiedätte hanskat jotka varmasti kestää niin linkkiä tänne :) Minulla on pienet kädet niin mitkään miesten työhanskat ei käy vaikka varmaan kestäisivät paremmin. Saa maksaa mitä vaan kunhan kestää.
Itse olen tykästynyt Nelson Garden Comfort-hanskoihin, se jos ei ole lateksiallergiaa niin suojaus ja tuntuma mm. rikkaruohoja kitkiessä ja haravoidessa on todella hyvä ja kokoja löytyy aika pieniäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan suosituksia puutarhahanskoista. Taas kerran keväällä ostetuista hanskoista on etusormen kärki auki. Jos tiedätte hanskat jotka varmasti kestää niin linkkiä tänne :) Minulla on pienet kädet niin mitkään miesten työhanskat ei käy vaikka varmaan kestäisivät paremmin. Saa maksaa mitä vaan kunhan kestää.
Itse olen tykästynyt Nelson Garden Comfort-hanskoihin, se jos ei ole lateksiallergiaa niin suojaus ja tuntuma mm. rikkaruohoja kitkiessä ja haravoidessa on todella hyvä ja kokoja löytyy aika pieniäkin.
Kiitos, kokeilen noita.
Olipa taas mukava puutarhapäivä. :). Luulin että sataisi vettä, niin aloitin pienen mansikkamaan lisäpätkän tekemisen viime vuoden versotaimille. Sain sen aamupäivällä valmiiksi eikä satanut yhtään.
Lounaan jälkeen lähdin testaamaan uutta hakesilppuria. Mies raivasi mulle pellolta pajuja viikko sitten ja ne olivat ehtineet kuivua tarpeeksi, silppuri söi kaikki kiltisti ja nikottelematta. Tänään hän raivasi niitä lisää, ja kokeilin tuoreillakin, mutta se ei onnistunut, kuten arvelinkin. Tuoreet pajunkuoret kiertyvät terän keskiön ympärille ja silppuria piti avata vähän väliä.
No, naapurin lampaille tuli pajun latvoista ainakin hyvät kerput, täytyy tehdä huomenna niitä lisää. Tykkään ihan älyttömästi silppuroimisesta, oon silleen vähän outo. ;)
Mitä pinaatin siemeniä olette kylväneet ja saaneet satoa? Minulla taitaa olla jo kolmas tai neljäs kesä kun kokeilen pinaatin kasvatusta. Aina on tullut jotain rikkakasvia ei yhtään pinaattia. Viime kesänä kylvin Nelson Garden siemeniä, kalliita olivat. Aina sanotaan että halvalla ei saa hyvää, no ei saa kalliillakaan: samaa rikkakasvia kasvoi niistäkin. Nyt ostin Tokmannilta siemeniä, ensimmäiset ovat itämäisillään. Saapa nähdä tuleeko vieläkään syötävää. Eri lajikkeita on olleet ja eri yrityksen pussittamia. Ja siis ruukuissa olen yrittänyt kasvattaa, aina uusi pussimulta alustaksi.
Täällä todellinen "pienviljelijä".
Kaupan yrttipurkeista voi saada satoa.
Muutama kesä sitten oli basilikaa purkeissa tarjolla hintaan 1 €.
Minä ostin kymmenen purkkia, laitoin isolle vadille, kastelin joka päivä, ja sain satoa marraskuulle, aivan kotona sisätiloissa, ilman mitään lisävalaistusta tms.
Tämä Länsi-Suomessa.
Nyt täällä Itä-Suomessa tuota basilikaa saa vain multajuurilla, ei taida jatkokasvatus onnistua?
Tän vuoden puutarhainnostus on aika matalalla. Ensin talvi tuhos ison osan kasveista ihan täällä etelässäkin. Narsisseja ei noussut kuin ihan murto-osa. Monta perennaa kuollut. Ruusut todella kituisia, vaikka oli talvisuojaus. Nyt sitten kauris syönyt monta kasvia. Pakko varmaan hommata metsästyskortti.
Vierailija kirjoitti:
Mun pihan on hemmetin kotilot vallanneet :(
Piparmintusta eivät ole välittäneet, eivätkä nauriin eivätkä perunan lehdistä, mutta tulevatko syömään nekin ? Tomaatti on myös saanut olla rauhassa.
Perunan lehdet ainakin kelpaavat, on kokemusta. Yhtenä syksynä kun niitin perunan varret niin ropina vaan kuului kun kotilot putoilivat varsista maahan.
Vierailija kirjoitti:
Tän vuoden puutarhainnostus on aika matalalla. Ensin talvi tuhos ison osan kasveista ihan täällä etelässäkin. Narsisseja ei noussut kuin ihan murto-osa. Monta perennaa kuollut. Ruusut todella kituisia, vaikka oli talvisuojaus. Nyt sitten kauris syönyt monta kasvia. Pakko varmaan hommata metsästyskortti.
Mulla on riesana rusakot ja fasaanit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys raparperista.
Viime vuonna istutettu 'goljath' kasvaa hyvin, mutta olisko pitänyt tuo kukkavarsi katkaista? Onko liian myöhäistä? Mitäs nyt, isokin haitta, eli mietin oiskos se tehnyt uusia varsia, kun nyt on vain tuo yksi pitkä? Vaikuttaako tämä ensi vuoden kasvuun haitallisesti jotenkin? Voiko tuota edes syödä?
Olen siis täys tumpelo, mutta innostusta riittää. Netistä etsin, mutta joku peduncles pyydettiin poistamaan ja meni vaikeaksi. Jospa joku jaksaisi vastata, kiitän :)
Kukkavarsi poikki ja tänä vuonna älä vielä korjaa satoa kuin muutama oksa niin kolmantena vuonna sulla on semmonen puska että oksat pois.
Ihanaa! Suurkiitokset! :)
Se vähän riippuu tarvitsetko viiltosuojahansaa, tavallista, oletko vegaani jne.