Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
241/660 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen istuttanut 10 v sitten päivänliljoja. Missä vika, kun kukkia tulee korkeintaan pari joka taimeen. Kasvupaikka multainen ja aurinkoinen. Sain myös aikoinaan isoja turpeita liloja Iiriksen taimia. Se kasvattaa paljon pitkiä lehtiä, mutta yhtään kukkaa eikä edes nuppua näy. Olen jakanut juurakkoja. Mikä auttaisi kukkimaan?

En ole ekspertti, koska istutin näitä ensimmäisen kerran vasta viime kesänä. Oletko lannoittanut? Entä kalkitus? Olen käsittänyt, että nämä ovat kalkinsuosijoita.

Vierailija
242/660 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasittamaton parveke. Mitenkäs lehtikaali, onnistuuko ja pitääkö esikasvattaa?

Aivan varmasti pärjää kun kaalithan tykkää vähän viileämmästä. Pussissa varmaan lukee tarviiko esikasvattaa mutta epäilen että ei. Riittää kun heittää siemenet vakoon vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/660 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen istuttanut 10 v sitten päivänliljoja. Missä vika, kun kukkia tulee korkeintaan pari joka taimeen. Kasvupaikka multainen ja aurinkoinen. Sain myös aikoinaan isoja turpeita liloja Iiriksen taimia. Se kasvattaa paljon pitkiä lehtiä, mutta yhtään kukkaa eikä edes nuppua näy. Olen jakanut juurakkoja. Mikä auttaisi kukkimaan?

En ole ekspertti, koska istutin näitä ensimmäisen kerran vasta viime kesänä. Oletko lannoittanut? Entä kalkitus? Olen käsittänyt, että nämä ovat kalkinsuosijoita.

Olen antanut lannoitetta ja jonkun verran kalkkia. Olen jostain lukenut että Iiristen mukulat pitää olla osittain näkyvissä, eikä mullan sisällä. Onko näin edelleen?

Vierailija
244/660 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Iiris istutetaan melko pintaan. Kasvi leviää vauhdilla ja kasvattaa ne juuret oikeaan syvyyteen itsestään. Iiristä pitäisi kuulemma säännöllisesti jakaa. Muuten kasvu kärsii. Kokeile lisätä kalkitusta!

Vierailija
245/660 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin tulee helposti liljakukko. Sinänsä kaunis kuoriainen. Syö nuput, pitää myrkyttää tai olla niitä nyppimässä joka päivä. En ole itselle viitsinyt liljoja laittaa,.molemmissa naapurissa tapellaan joka kesä liljakukkojen kanssa. Jos ei liian jalostettuja liljoja, viihtyvät melko vaatimattomissa oloissa ja tykkäävät että saavat kasvrauhan. Kompostia ja vähän kanankakkelia laittaisin juurelle.

Vierailija
246/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutin viime kesänä useampia hedelmäpuita. Jänikset söivät varsinkin kaksi omenaa aika pahasti, ajattelin, että seuraan hetken, toipuvatko.

Kuinka pian istutuksesta on satoa odotettavissa? Puut on n. 120-150cm istutushetkellä

Vierailija
247/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio ruveta itse kasvattamaan mitään, kun ei se onnistu kumminkaan, mutta jonkun puun tai pensaan taimen haluaisin, esimerkiksi koristeomenapuun. Keijunmekkoamppeleita aion ostaa, ja jos tulee vaaleanpunaisia mustasilmäsusanna-amppeleita, niin sitten sellaisen. Tykkään tuollaisista isoista, roikkuvista ja näyttävistä kukista, joita ei kuitenkaan tarvitse nykiä vaan tiputtavat huonot itse, itse vain keskityn kastelemiseen. :D Miljoonakello on kaunis kaikessa runsaudessaan, mutta en jaksa nyppiä huonoja jatkuvasti pois.

Koristeomenapuu on ihan turha lajike. Tuottaa vain ison kasan roskaa. Kirsikkapuu on parempi valinta.

Vierailija
248/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinivuokko kukkii!!!

Vierailija
249/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun tulppaanit alkaa oikeasti kasvattaa vartta! Toivottavasti ei tule mitään kamalaa takatalven enää. Haluan kukkaloiston jo pihaan. 🌺 Kalkitsin nurmikon viikko sitten. Nyt jo vihertää hienosti.

Vierailija
250/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä söi jänikset omenapuun rungot ympäriinsä. Runkosuojat repivät irti. Ei ollut verkkoa ympärillä kun ei ole aiemmin tuhoja tehneet, nyt meni kaikki puut hetkessä.😖

Meillä myös sama juttu. Verkot oli, mutta kun tuli vielä huhtikuussa puoli metriä lunta, niin ne pääsi nakertamaan sen päältä.😒

Ostin nyt haavanpaikkausainetta, mutta aika toivottomalta työntyy kun rungosta oli järsitty 40 cm ihan paljaaksi joka puolelta.

Vierailija
251/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä söi jänikset omenapuun rungot ympäriinsä. Runkosuojat repivät irti. Ei ollut verkkoa ympärillä kun ei ole aiemmin tuhoja tehneet, nyt meni kaikki puut hetkessä.😖

Meillä myös sama juttu. Verkot oli, mutta kun tuli vielä huhtikuussa puoli metriä lunta, niin ne pääsi nakertamaan sen päältä.😒

Ostin nyt haavanpaikkausainetta, mutta aika toivottomalta työntyy kun rungosta oli järsitty 40 cm ihan paljaaksi joka puolelta.

Ei kulje nesteet eli ei ole eläjäksi.

Voi kokeilla sillastaa eli Googlea käyttämällä löytyy ohjeet

Vierailija
252/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä istutettu uusi kirsikka on talvehtinut hengissä, jihuu! Ei ole niin itsestäänselvää. Esim. saskatooni heitti veivinsä.

Hienoa, toivottavasti kukkii kauniisti ja tulee marjojakin!

Vierailija
253/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, kun tulppaanit alkaa oikeasti kasvattaa vartta! Toivottavasti ei tule mitään kamalaa takatalven enää. Haluan kukkaloiston jo pihaan. 🌺 Kalkitsin nurmikon viikko sitten. Nyt jo vihertää hienosti.

Voi niin alkavat <3

En malta myöskään odottaa tulppaanien kukintaa!!! Ihanaa, että joku muukin odottaa yhtä innokkaasti kukkaloistoaan :)

Kannattaa seurata yöpakkaset. Jos laskee lähelle -10 (riippuen missä asut), niin voiko niitä suojata jotenkin? Räntää ja lunta ja yöpakkasia on tiedossa ainakin puoleen Suomea.

Vierailija
254/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko etelässä näkyy kielonpiikkejä?

Vierailija
255/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin nyt haavanpaikkausainetta, mutta aika toivottomalta tuntuu kun rungosta oli järsitty 40 cm ihan paljaaksi joka puolelta.

Ei kulje nesteet eli ei ole eläjäksi.

Voi kokeilla sillastaa eli Googlea käyttämällä löytyy ohjeet

Mistä tuo sillastamisoksa otetaan? Ei löydy niin paljoa eikä varsinkaan pitkiä viime vuoden versoja, että riittäisi, kun oli niin kuiva kesä.

Vierailija
256/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko etelässä näkyy kielonpiikkejä?

joo

Vierailija
257/660 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niin alkavat <3

En malta myöskään odottaa tulppaanien kukintaa!!! Ihanaa, että joku muukin odottaa yhtä innokkaasti kukkaloistoaan :)

Kannattaa seurata yöpakkaset. Jos laskee lähelle -10 (riippuen missä asut), niin voiko niitä suojata jotenkin? Räntää ja lunta ja yöpakkasia on tiedossa ainakin puoleen Suomea.

Kyllä ehdottomasti ajattelin suojata, mutta ei tähän enää mitään lunta ja pakkasta tarvittais. Mulle on aina yhtä kärsimystä maalis-huhtikuu, kun luonto on vielä niin karu talven jäljiltä, mutta mieli menee jo lujasti kohti kesää. :D

Vierailija
258/660 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan öttiäinen... samperin vihannespunkit? (seittiä tekevät pienen pienet beiget hämähäkit) talvehtineet kasvihuoneessa. Pesin painepesurilla, etikalla ja myrkytin sen sepeliä myöten syksyllä ja viikko sitten pesin uudestaan ja myrkytin. Nyt olis tarkoitus kiikuttaa kuistilla olleet kasvit sinne mutta eilen kun kiinnitin kasvurautoja takas paikoilleen niitä öttiäisiä vilisi rautalangoilla ja kastelukannun suulla olivat tehneet siihen seittiä. Viimekesän pahin tautipesäke nurkka oli ihan täys öttöä missä oli kasvanu kurkut :( mä en kestä. Ehkä se pitää vaa olla ilman kasveja tämä vuos. Nyt ihan neuroottinen että toivottavasti en kantanut niitä sisälle vaatteiden mukana. Luulis että ne kuolis ilman ruokaa mutta kai ne sitten lisääntyy niin vauhdilla että ei paljo hetkauta.

Vierailija
259/660 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna haluaisin tontille jonkun vesiaiheen, joku pieni kivikkoinen puro tms. istutuksineen. Nyt tonttia kiertää vaan rumat syvät ojat. Harmi vaan että tontti on tosi tasainen. Pitäs rakentaa puron päähän jotain koroketta mistä sitten valuis altaisiin. Putsaamisessa tosin voi sitten ollakkin homma kun puut tiputtaa lehdet syksyllä.

Vierailija
260/660 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin laittaa anopilta perittyyn muuripataan kesäksi sellaisia kukkia, joista kimalaiset ja perhoset saavat syödäkseen.

Aurinkoinen, jopa paahteinen paikka.

Mitä suosittelette?

Olen aloittelija näissä puutarhahommissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi