Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Jess! Laventeli kylvöt jotka olin jo heittämässä mäkeen, siellä on yksi vihreä!!! Tiiä sitte onko laventeli mutta kuitenkin 😀 olivat 2 kuukautta kuistilla ja kuukauden huoneenlämmössä. Joskos ne kuitenki sieltä vielä puskee?
Vähän hipsuttelin näitä, nyt niitä on useampi. Laventelille tuoksuu! Jee. Miksi toi toinen astia ei idä voinko olla niin toope etten edes laittanut siihen siemeniä 😆🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jess! Laventeli kylvöt jotka olin jo heittämässä mäkeen, siellä on yksi vihreä!!! Tiiä sitte onko laventeli mutta kuitenkin 😀 olivat 2 kuukautta kuistilla ja kuukauden huoneenlämmössä. Joskos ne kuitenki sieltä vielä puskee?
Vähän hipsuttelin näitä, nyt niitä on useampi. Laventelille tuoksuu! Jee. Miksi toi toinen astia ei idä voinko olla niin toope etten edes laittanut siihen siemeniä 😆🙄
Laventeli itää usein hyvin epätasaisesti ja hitaasti, älä vielä luovu toivosta. Tärkeintä on, ettei kylvös pääse kuivumaan pilalle itämisvaiheessa, tai toisaalta ole liian märkä jolloin siemenet oivat mädäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan öttiäinen... samperin vihannespunkit? (seittiä tekevät pienen pienet beiget hämähäkit) talvehtineet kasvihuoneessa. Pesin painepesurilla, etikalla ja myrkytin sen sepeliä myöten syksyllä ja viikko sitten pesin uudestaan ja myrkytin. Nyt olis tarkoitus kiikuttaa kuistilla olleet kasvit sinne mutta eilen kun kiinnitin kasvurautoja takas paikoilleen niitä öttiäisiä vilisi rautalangoilla ja kastelukannun suulla olivat tehneet siihen seittiä. Viimekesän pahin tautipesäke nurkka oli ihan täys öttöä missä oli kasvanu kurkut :( mä en kestä. Ehkä se pitää vaa olla ilman kasveja tämä vuos. Nyt ihan neuroottinen että toivottavasti en kantanut niitä sisälle vaatteiden mukana. Luulis että ne kuolis ilman ruokaa mutta kai ne sitten lisääntyy niin vauhdilla että ei paljo hetkauta.
Unohda luonnonmukaisuus ja hae jostain rehupunttien kaupasta Kestoc-nimistä myrkkyä. Tappaa kaikki oravaa pienemmät eivätkä tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin laittaa anopilta perittyyn muuripataan kesäksi sellaisia kukkia, joista kimalaiset ja perhoset saavat syödäkseen.
Aurinkoinen, jopa paahteinen paikka.
Mitä suosittelette?
Olen aloittelija näissä puutarhahommissa.
Pörriäiset rakastavat esimerkiksi amppelirusokkia ja kehäkukkia, daaliat ovat myös suosiossa, mutta niiden täytyy olla yksinkertaisia kukinnoiltaan, kerrotut eivät tuota ravintoa. Myös heliotrooppi ja päivänkakkarat vetävät hyönteisiä puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin laittaa anopilta perittyyn muuripataan kesäksi sellaisia kukkia, joista kimalaiset ja perhoset saavat syödäkseen.
Mitä suosittelette?
Olen aloittelija näissä puutarhahommissa.
Onhan padassa reikä pohjassa? Muista myös salaojitus, eli soraa noin 10 cm pohjalle. Muuten kukat mätänee.
Kokeile vaikka ihan kaupan mintturuukkuja iskeä siihen, kukkivat kauniisti ja pörriäiset rakastavat.
Muuten valmiista kesäkoulusta esim. leijonakita on ihana, kukkii pakkasin asti. Näitä saa puutarhaliikkeistä halvalla. Myös mukulabegonia kukkii koko kesän eikä ole moksiskaan sateesta ja tuulesta.
Siis ei kesäkoulusta vaan kesäkukista
Bataatin noin 10 senttisissä taimissa on pieniä vihreitä ökkömönkiäsiä. Suihkutin mäntysuopaa, mutta ei auttanut. Mitä voisi tehdä?
Kestac 50 pullon ostat ja teet suihkepulloon mietoa liuosta etiketin ohjeen mukaan. Jo hyvinkin mieto liuos saattaa riittää. Sitten vaan suihkit ja ongelma on kerrasta hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Voihan öttiäinen... samperin vihannespunkit? (seittiä tekevät pienen pienet beiget hämähäkit) talvehtineet kasvihuoneessa. Pesin painepesurilla, etikalla ja myrkytin sen sepeliä myöten syksyllä ja viikko sitten pesin uudestaan ja myrkytin. Nyt olis tarkoitus kiikuttaa kuistilla olleet kasvit sinne mutta eilen kun kiinnitin kasvurautoja takas paikoilleen niitä öttiäisiä vilisi rautalangoilla ja kastelukannun suulla olivat tehneet siihen seittiä. Viimekesän pahin tautipesäke nurkka oli ihan täys öttöä missä oli kasvanu kurkut :( mä en kestä. Ehkä se pitää vaa olla ilman kasveja tämä vuos. Nyt ihan neuroottinen että toivottavasti en kantanut niitä sisälle vaatteiden mukana. Luulis että ne kuolis ilman ruokaa mutta kai ne sitten lisääntyy niin vauhdilla että ei paljo hetkauta.
Tilasin peropunkkeja viime kesänä ja tuhosivat kaikki vihannespunkit kasvihuoneesta ja siirtyivät sen jälkeen marjapensaisiin.
https://tarhurinapu.fi/tuote/ansaripetopunkki/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suosittelette?
Olen aloittelija näissä puutarhahommissa.Pörriäiset rakastavat esimerkiksi amppelirusokkia ja kehäkukkia, daaliat ovat myös suosiossa, mutta niiden täytyy olla yksinkertaisia kukinnoiltaan, kerrotut eivät tuota ravintoa. Myös heliotrooppi ja päivänkakkarat vetävät hyönteisiä puoleensa.
Mä ostin viimekesänä semmosia ison ruohosipulin näköisiä liloja palluroita. Allium jotain... eli vissiin ukkolaukka?? Perhoset ja mehiläiset olivat niihin ihan hulluna! Kaikki puutarhaosaston pörriäiset olivat sen esillepanon kimpussa. Huomasin että nyt ne puskee uutta vartta kun laitoin talveksi maahan :) myös laventeli houkuttelee mutta välillä se on itselle vähän vaativa kasvi, unohdan kastella tai sitten kastelen liikaa...
Hauskaa istutella kukkia ja sitten unohtaa mitä on istutellut. Nuppuvaiheessa voi vain arvailla mitä ne ovat :D
Sinivuokoilla meni 3 vuotta ja nyt alkoivat runsastumaan <3
Puutarhan portti on nyt valmis!
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suosittelette?
Olen aloittelija näissä puutarhahommissa.Onhan padassa reikä pohjassa? Muista myös salaojitus, eli soraa noin 10 cm pohjalle. Muuten kukat mätänee.
Kokeile vaikka ihan kaupan mintturuukkuja iskeä siihen, kukkivat kauniisti ja pörriäiset rakastavat.
Muuten valmiista kesäkoulusta esim. leijonakita on ihana, kukkii pakkasin asti. Näitä saa puutarhaliikkeistä halvalla. Myös mukulabegonia kukkii koko kesän eikä ole moksiskaan sateesta ja tuulesta.
Porattiin padan pohjaan reikiä ja salaojituskin on kunnossa.
Minulla on toinen samanlainen ollut jo muutaman vuoden, nyt haluaisin toisen pyhittää ihan pörriäisten iloksi.
Kiitos kukkavinkeistä kaikille!
T. Pörriäispadan emäntä
Niin kylmä... siellä ne pikkuiset joutuvat yöksi hallaharsojen peittelemiksi kasvihuoneessa. Koskahan sitä daaliat uskaltaa viedä. Olis kiva saada keittiön pöytä takas 😀 Ehkä uhraan yhden ja kokeilen selviääkö muiden kanssa.
Liian hitaasti etenee kevät. Takapihalla melkein metri vieläkin lunta Keski-Suomessa. Ja tuleekin jäätävästi. Tuijien huput lähteneet lentoon.
Vierailija kirjoitti:
Liian hitaasti etenee kevät. Takapihalla melkein metri vieläkin lunta Keski-Suomessa. Ja tuleekin jäätävästi. Tuijien huput lähteneet lentoon.
Katselin juuri viime vuoden kuvia (krookukset kukki) ja huomasin että etelässä oli naistenpäivänä sama ilma kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa istutella kukkia ja sitten unohtaa mitä on istutellut. Nuppuvaiheessa voi vain arvailla mitä ne ovat :D
Jep ja jos siemenistä kylvää pitää pähkäillä onko tämä nyt rikkaruoho vai minun kylvämä. Mulla meni auringonkukan taimet vahingossa ihan sekaisin.... nyt arvuuttelen mikähän on mikäkin kun on kääpiötä, kerrottua, jättiä, punasta, keltasta. Noh sen näkee sitten kun olen istutellut ne vääriin paikkoihin puutarhaan 😆
Se 2022 puutarhailijat-ketju löytyy täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4529831/2022-puutarhailijat