Tulen hulluksi tämän taudin kanssa :(
Rytmihäiriöitä ja rinkipuja, jokin älyttömän vakava tauti siis :(
Taustaksi sen verran, että olen yläasteelta saakka kärsinyt lievästi kohonneesta verenpaineesta. Paine oli melko korkealla jossain vaiheessa mutta 20kg laihdutus+kuntosali+alkoholittomuus yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa saivat paineet normaaleiksi.
En siis polta tai juo, salilla käyn 1-3 kertaa viikossa. Roskaruokaakaan en syö.. Lisäravinteina syön kalaöljykapseleita ja mangnesiumia.
Nyt olen kuitenkin alkanut kärsiä rytmihäiriöistä ja rintakivuista. Kipu on paikallista vasemman rinnan alakohdilla. Kipu on terävää ja kestää sekunnin murto-osan. Rytmihäiriö ja kipu tulevat eri aikaan. Lisäksi olen huomannut närästystä ja ilmavaivoja.
Sen verran olen googlannut, että kyseessä täytyy olla sydämen vajaatoiminta ja synnäinen läppävika, koska paineet olivat koholla jo 15-vuotiaana.
Lääkäriin olen menossa pian, mutta oli pakko avautua tänne, koska en ahdistukseni kanssa voi yksinänikään miettiä :(
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:43"]
Läppävuotoni ultrattiin vuosia sitten ja kysyin kardiologilta näistä äkillisistä pistoksistani, jotka ilmenivät silloin tällöin aamuisin. Oli kova pistävä kipu, en voinut liikkua, kesto alle minuutin. Sanoi sen liittyvän jotenkin läppävuotoon, muttei vaarallinen. Nykyään noita ei ole.
[/quote]
Saanko kysyä kuinka tautiasi on hoidettu/hoidetaan?
ap
Ei ole etenevä, joten ei hoideta. Varuiksi antibiootteja enne hammaskivenpoistoa tms. Vuoto kuuluu helposti ylimääräisenä sivuäänenä kun lääkäri kuuntelee sydäntä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:51"]
Ei ole etenevä, joten ei hoideta. Varuiksi antibiootteja enne hammaskivenpoistoa tms. Vuoto kuuluu helposti ylimääräisenä sivuäänenä kun lääkäri kuuntelee sydäntä.
[/quote]
Minkä ikäinen olit kuin havaittu?
Vähän alle kolmekymppinen. Ihan muusta syystä tehdyllä käynnillä yleislääkäri havaitsi. Epäili tulleen jonkin infektion jälkeen tms. Ei haittaa oloa,tai elämää. Reippaasti lääkäriin vaan ja sanot reilusti heti että sinua pelottaa.
Vastaus nroon 23: Verenpaine on ollut koholla jo pitkään ennen nykyistä lievää lääkitystä, mikä on pitänyt sen nyttemmin hyvin aisoissa.
Olen herkästi stressaantuvaa tyyppiä, joten kesälomalla paineet sitten saattavatkin laskea niin alas, että saan lopettaa lääkityksen.
Mulla ollut lukiosta lähtien, olen nyt 28 rintakipuja, erityisesti kumartuessa tulee. Aina levossa kuitenkin nuo kivut. Nyt viimeisen vuoden aikana ollut iltaisin sellaista (rytmihäiriö?) että sydän aivan yllättäen kiihdyttää ja sitten palaa normaaliksi, jotain tiheälyötisyyttä?
Verenpaine on aina koholla lääkärissä, koska tilanne ahdistaa. Kotona kuitenkin tasoittuu vaikka aivan hitusen on silloinkin koholla.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:40"]
Olen viimeisen kuukauden aikana lukenut netistä varmaan satoja, ellei jopa tuhansia sivuja aiheesta.
Olen täysin varma, että kyseessä on jokin rakenteellinen vika sydämessä, koska lapsella paineet harvemmin nousee muutakuin munuais tai sydäntaudin johdosta, ja paineethan olivat lapsena koholla. Paljon on myös juttua, ettei neuvolassa tai kouluterkkarilla todellakaan aina havaita vikoja..
Refluksi varmasti on myös koska närästää, mutta se ei selitä korkeita paineita. Jos olisikin pelkät pistokset niin voisi refluksi ollakin. Kaiken lisäksi pistävä rintakipu saataa siinä sekunnin aikana säteillä lapaan terävänä.
Ja kiitos kaikille jo vastanneille.
ap
[/quote]
Ap, sä et vaan ymmärrä, mitä luet. Ja luulotautinen tulkitsee aina asioita huonoimman kautta. Lapsella voi olla perinnöllisistä syistä korkea verenpaine, siis ikäisiinsä verrattuna.
Sitä paitsi, jos sulla olisi sydämen rakennevika, sä et jaksaisi käydä punttisalilla. Et olisi saanut verenpainetta kuriin elintapojen muutoksilla.
Oikeasti, sulla ei ole logiikan hiventäkään noissa peloissasi!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:40"]
Olen viimeisen kuukauden aikana lukenut netistä varmaan satoja, ellei jopa tuhansia sivuja aiheesta.
Olen täysin varma, että kyseessä on jokin rakenteellinen vika sydämessä, koska lapsella paineet harvemmin nousee muutakuin munuais tai sydäntaudin johdosta, ja paineethan olivat lapsena koholla. Paljon on myös juttua, ettei neuvolassa tai kouluterkkarilla todellakaan aina havaita vikoja..
Refluksi varmasti on myös koska närästää, mutta se ei selitä korkeita paineita. Jos olisikin pelkät pistokset niin voisi refluksi ollakin. Kaiken lisäksi pistävä rintakipu saataa siinä sekunnin aikana säteillä lapaan terävänä.
Ja kiitos kaikille jo vastanneille.
ap
[/quote]
Ap, sä et vaan ymmärrä, mitä luet. Ja luulotautinen tulkitsee aina asioita huonoimman kautta. Lapsella voi olla perinnöllisistä syistä korkea verenpaine, siis ikäisiinsä verrattuna.
Sitä paitsi, jos sulla olisi sydämen rakennevika, sä et jaksaisi käydä punttisalilla. Et olisi saanut verenpainetta kuriin elintapojen muutoksilla.
Oikeasti, sulla ei ole logiikan hiventäkään noissa peloissasi!
[/quote]
En ole ap, mutta ihan uteliaisuuttani olen kiinnostunut tietämään mikä voi nuorella aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja rintakipuja? Sepelvaltimotauti kun on vanhusten tauti, kuten myös normi verenpainetauti. Jostainhan se rintakipu tulee? Eli miksei sydän saa tarpeeksi happea. Aika kepeästi av-mammat suhtautuu noihin oireisiin.
Lähestulkoon samoja oireita täällä, eikä mulla kyllä mitään kuolemanpelkoa ole. Muljahtelut ja rytmin muutokset on ihan normaalia myös terveillä ihmisillä, samoin vihlominen. Sitten kun alkaa vasen käsi puutua, niin kannattaa huolestua.
Voisiko nuo rintapistokset olla kuitenkin tules-vaivoja??? Minkä ikäinen ap on? Suomessa on meinaa ollut hyvä neuvola järjestelmä pitkään ja neuvolassa jääpi yleensä kiinni, jos sydämessä rakenteellisesti poikkeavaa. Kuulu esim. sivuääni, niin lähetetään ultraan. Oman mielenterveyden vuoksi suosittelen ap:lle visiittiä lääkärin luokse.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:40"]
Lähestulkoon samoja oireita täällä, eikä mulla kyllä mitään kuolemanpelkoa ole. Muljahtelut ja rytmin muutokset on ihan normaalia myös terveillä ihmisillä, samoin vihlominen. Sitten kun alkaa vasen käsi puutua, niin kannattaa huolestua.
[/quote]
Ootkos lääkärissä käyny?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:48"]
Voisiko nuo rintapistokset olla kuitenkin tules-vaivoja??? Minkä ikäinen ap on? Suomessa on meinaa ollut hyvä neuvola järjestelmä pitkään ja neuvolassa jääpi yleensä kiinni, jos sydämessä rakenteellisesti poikkeavaa. Kuulu esim. sivuääni, niin lähetetään ultraan. Oman mielenterveyden vuoksi suosittelen ap:lle visiittiä lääkärin luokse.
[/quote]
Itse tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi kuoli 1,5 vuotiaana sydänongelmiin, joita ei ollut havaittu neuvolassa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:48"]
[/quote]
ap on 29v. Itsekin luulisin tules-vaivaksi, refluksiksi ym. Mutta verenpainetta ei selitä. Tänään mittasin ja koholla on, toki stressiin ihan älytön.
ap
Rytmihäiriöt ja korkea verenpaine usein ihan normaali ja myös kivut. Mulla noita ja terve olen. Turha stressata etukäteen.
Mulla närästys tekee tuota rintakipua. Oikeastaan se ei edes oireile muuten. Sydän on tutkittu ja vikaa ei siinä ole. Lääkärikin sanoi, että harvemmin terävä, lyhytaikainen kipu on sydänperäistä. Samoin kuulemma refluksitauti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Niitäkin mulla on, mutta eipä nekään kuulemma vaarallisia ole. Ja olen kyllä huomannut että silloin kun refluksi oireillee niin rytmihäiriöitäkin on enemmän.
Toki kannattaa mennä lääkäriin ja tarkistaa mistä vaivat johtuu, mutta ei ne aina mitään vaarallista ole. Useinmiten sitä googlesta löytää pahempia tauteja kuin mitä oikeasti löytyy. Tsemppiä kuitenkin!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:39"]
Rytmihäiriöt ja korkea verenpaine usein ihan normaali ja myös kivut. Mulla noita ja terve olen. Turha stressata etukäteen.
[/quote]
En saa enää edes nukutuksi, saati pysty töissä tekemään mitään, kun mielessä vain jutut avoleikkauksista ym :(
ap
Olen ukenut jostain, että kalaöljykapselit voi joillekin aiheuttaa rytmihäiriöitä. Ne ei sovi kaikille vaikka niitä niiin mainostetaan ihmerohtoina.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:41"]
Mulla närästys tekee tuota rintakipua. Oikeastaan se ei edes oireile muuten. Sydän on tutkittu ja vikaa ei siinä ole. Lääkärikin sanoi, että harvemmin terävä, lyhytaikainen kipu on sydänperäistä. Samoin kuulemma refluksitauti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Niitäkin mulla on, mutta eipä nekään kuulemma vaarallisia ole. Ja olen kyllä huomannut että silloin kun refluksi oireillee niin rytmihäiriöitäkin on enemmän.
Toki kannattaa mennä lääkäriin ja tarkistaa mistä vaivat johtuu, mutta ei ne aina mitään vaarallista ole. Useinmiten sitä googlesta löytää pahempia tauteja kuin mitä oikeasti löytyy. Tsemppiä kuitenkin!
[/quote]
Kiitos paljon :)
Ei tästä voi puhua kellekään tutulle kasvotusten ennen kuin tietää varmasti. Olen koko päivän tänäänkin kävellyt lenkkipolulla vain ahdistuneena :( Alkoi niin jo ahdistaa, että menin jo vakuutusuojatkin ja henkivakuutuksen nostamaan maksimiin :(
Mulla kanssa epämääräisiä sydänoireita, lääkäriin en uskalla mennä koska tieto leikkauksesta on kuolemantuomio. En voi edes ottaa vakityöpaikkoja vastaan (on tarjottu) koska en halua mennä tulotarkastukseen, huokaus