Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulen hulluksi tämän taudin kanssa :(

Vierailija
13.07.2015 |

Rytmihäiriöitä ja rinkipuja, jokin älyttömän vakava tauti siis :(

Taustaksi sen verran, että olen yläasteelta saakka kärsinyt lievästi kohonneesta verenpaineesta. Paine oli melko korkealla jossain vaiheessa mutta 20kg laihdutus+kuntosali+alkoholittomuus yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa saivat paineet normaaleiksi.

En siis polta tai juo, salilla käyn 1-3 kertaa viikossa. Roskaruokaakaan en syö.. Lisäravinteina syön kalaöljykapseleita ja mangnesiumia.

Nyt olen kuitenkin alkanut kärsiä rytmihäiriöistä ja rintakivuista. Kipu on paikallista vasemman rinnan alakohdilla. Kipu on terävää ja kestää sekunnin murto-osan. Rytmihäiriö ja kipu tulevat eri aikaan. Lisäksi olen huomannut närästystä ja ilmavaivoja.

Sen verran olen googlannut, että kyseessä täytyy olla sydämen vajaatoiminta ja synnäinen läppävika, koska paineet olivat koholla jo 15-vuotiaana.

Lääkäriin olen menossa pian, mutta oli pakko avautua tänne, koska en ahdistukseni kanssa voi yksinänikään miettiä :(

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:34"]

Kovasti täällä moni jopa terveysalanamattilainen sanoo, että pistot ja muljahdukset ovat normaaleja, eipä kyllä minusta. Terve ihminen ei kärsi postoista, korkeasta verebpaineesta tai muista tuollaisista ongelmista.

[/quote]

Korkea verenpaine ei todellakaan ole hyvä asia, se pitää hoitaa. Huomaa nyt kumminkin, että ap sanoo saneensa verenpaineen jo normaaliksi.

Rytmihäiriöitä on aivan jokaisella, sinullakin. Kaikki vain eivät huomaa niitä. 

Ja kyllä, niitä voi olla paljonkin ilman, että se vaatii mitään hoitoa. Olennaista on, millaisista rytmihäiriöistä on kyse. Vaarattomia lisälyöntejä ne kumminkin ovat useinmiten. Jos niiden määrä lisääntyy yhtäkkiä kovasti, ne aiheuttavat tajuttomuutta tai kipua, niiden takia on syytä mennä lääkäriin.

Ja pistot... Todella, näin on: sepelvaltimotautiin liittyvä kipu ei ole pistoja, vaan puristavaa ja pitkäkestoista. Se säteilee niskaan, leukaan ja vasempaan käteen. Lyhyet pistot muuten terveellä ihmisellä mitä suurimmalla todennäköisyydellä ovat vaarattomia - ap ei kerro voimattomuudesta tai huonovointisuudesta, vaan jaksaa käydä kuntosalilla.

Sitä paitsi, ap ei todellisuudess edes tiedä, johtuuko pistos sydämestä. Pääsääntöisesti vasemmalla rinnan alla tuntuvat kivut eivät ole sydänperäisiä. Katsos siksi, kun sydän EI ole vasemmalla, vaan melko lailla keskellä rintakehää. Vasemmalla kulkee aortta, siksi syke tuntuu hyvin siinä vasemmalla ja siksi menneinä aikoina maallikot luulivat, että sydän on vasemmalla. Näin se ei kuitenkaan oikeasti ole.

t. Se terveydenhoitaja

Vierailija
2/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei totta! Sydän ei ole vasemmalla, vaan keskellä. Sydänkipu tuntuu yleensä keskellä, tai säteilee käden/niskan suuntaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00551

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/tunnista_vaarallinen_sydanoire

"Rintaan pistää, sydän tuntuu muljahtelevan paikoillaan. Tunne on epämiellyttävä. Onko sydämessäni vikaa?

– Luultavasti ei, varsinkaan jos kivulla ei ole mitään yhteyttä fyysiseen rasitukseen, Meilahden sairaalan sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri Marit Granérkertoo.

Jotkut ovat herkempiä tuntemaan pistoja tai muljahteluja. Pistävä tunne rinnassa on harvoin oire mistään sairaudesta. Muljahtelu voi liittyä sydämen vaarattomiin lisälyönteihin.

Ihminen ei normaalisti tunne sydämensä sykettä. Kun jännittää, rasittaa itseään tai on stressaantunut, pulssi kiihtyy. Silloin sydämenlyöntinsä tuntee selkeämmin. Toiset myös aistivat pienetkin muljahtelut tai rytmin muutokset keskimääräistä paremmin, varsinkin maatessaan vasemmalla kyljellään.

Kun rintakipu on pistävää tai terävää ja sen voi selvästi paikallistaa, ei oire mitä luultavimmin liity sepelvaltimotautiin. Ylävartalolla tuntuva pistävä kipu voi puolestaan liittyä johonkin lihasvaivaan tai vaikkapa rintalastaa tukevan ruston tulehtumiseen. Toistuvat rintakivut voivat olla myös oireita ruoansulatuskanavan vaivoista tai liittyä paniikkihäiriöön."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tärkeetä ois nyt olla stressaamatta liikaa.Milloin sulla on lääkäri?Hyvä jos sinne pääset,kyllä asiat saadaan hoitoon ja sulta otetaan sydänfilmikäyrät yms.Jätä ne lisäravinteet nyt ainakin pois että näkee ettei niistä tule.Täällä oli jo muitakin hyviä kommentteja joiltakin joilla oli kokemusta.Tsemppiä, oot kuitenkin vielä pystyssä ja meillä on hyvät lääkärit erikoisaloilla!

Vierailija
4/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 vielä,vihlovat pistot ja muljahdukset vasemmalla puolella (ja muuallakin)voi johtua kramppaavista kylkivälilihaksista.Eli onko hartiat jumissa?Keppijumppaa,fysioterapiaa..niillä saa selkää ja rintaa auki!Monet säikähtää noista lihaksien krampeista,ne voi olla tosi tosi kovia.Itsellä ei pahimpina aikoina pystynyt kunnolla hengittämään hetkeen kun kipu niin kovaa liikuttaessa rintaa.Jumpalla sai pois!

Vierailija
5/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sydänperäistä tollanen kipu. Liittyy mainitsemaasi närästykseen.

Vierailija
6/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle diagnoosi:

Kärsit sukurasitteisesta korkeasta veren paineesta.

Tämän lisäksi sulla reiluksi, ja joitakin lisälyöntejä. Olet ahdistunut oireistasi jo siksi saat enemmän lisälyöntejä. Voi olla ett treenaat liikaa ja rintalihakset kaiken lisäksi jumissa.

Vierailija
7/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:14"]

Tässä sulle diagnoosi:

Kärsit sukurasitteisesta korkeasta veren paineesta.

Tämän lisäksi sulla reiluksi, ja joitakin lisälyöntejä. Olet ahdistunut oireistasi jo siksi saat enemmän lisälyöntejä. Voi olla ett treenaat liikaa ja rintalihakset kaiken lisäksi jumissa.

[/quote]

Veren paine=yhteen 

Vierailija
8/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:40"]

Lähestulkoon samoja oireita täällä, eikä mulla kyllä mitään kuolemanpelkoa ole. Muljahtelut ja rytmin muutokset on ihan normaalia myös terveillä ihmisillä, samoin vihlominen. Sitten kun alkaa vasen käsi puutua, niin kannattaa huolestua. 

[/quote]

Ootkos lääkärissä käyny? 

[/quote]

Juu olen, verikokeiden mukaan olen terve kuin pukki. Kyllä sitä tuntee kehonsa sen verran hyvin, että huomaa pienestäkin, jos on jotain suurempaa häikkää. :)

Vierailija
9/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:26"]

Lähestulkoon samoja oireita täällä, eikä mulla kyllä mitään kuolemanpelkoa ole. Muljahtelut ja rytmin muutokset on ihan normaalia myös terveillä ihmisillä, samoin vihlominen. Sitten kun alkaa vasen käsi puutua, niin kannattaa huolestua. 

[/quote]

Ootkos lääkärissä käyny? 

[/quote]

Juu olen, verikokeiden mukaan olen terve kuin pukki. Kyllä sitä tuntee kehonsa sen verran hyvin, että huomaa pienestäkin, jos on jotain suurempaa häikkää. :)

[/quote]

Hienoa miten rennosti osaat olla :) Minulla nämä oireet vievät valtaosan ajastani, miettien niitä ja kokeita peläten. Viime yönäkään en nukkunut kuin tunnin. Oireet ovat pilanneet jo kesäni ja jos diagnoosi on paha niin saan hermoromahduksen. 

Ap

Vierailija
10/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:26"]

[/quote]

Ootkos lääkärissä käyny? 

[/quote]

[/quote]

Hienoa miten rennosti osaat olla :) Minulla nämä oireet vievät valtaosan ajastani, miettien niitä ja kokeita peläten. Viime yönäkään en nukkunut kuin tunnin. Oireet ovat pilanneet jo kesäni ja jos diagnoosi on paha niin saan hermoromahduksen. 

Ap

[/quote]

Joku av-terkkari tai lääkäri, kertokaa nyt mikä aptä vaivaa, loppuu tämäkin spekulointi

Vierailija
11/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi ja paikat jumissa sulla on

Vierailija
12/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:32"]

Ap

[/quote]

No höh, turhaan kuormitat itseäsi. Ite ainakin sain mielenrauhan sillä, kun tajusin noilla olevan jotain yhteyttä myös siihen, että selkä/niska aina ihan jumissa. Silloin kipu voi säteillä juuri sydämen alueelle. Pieni luulotautisuus on ihan fine, mutta sitä ei tarvii ruokkia. Tsempit :) -42

Vierailija
13/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on myös ahdistuneisuutta.

Vierailija
14/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:01"]

Sinulla on myös ahdistuneisuutta.

[/quote]

No ainakin ap on varautunut pahimpaan eli vajaatoimintaan ja aortan ongelmiin. Kaikki näitä lievemmät ovatkin sitten ilouutisia. 

Ja rohkeasti vain lääkärille, mieluiten yksityiselle

Vierailija
15/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:40"]

Olen viimeisen kuukauden aikana lukenut netistä varmaan satoja, ellei jopa tuhansia sivuja aiheesta.

Olen täysin varma, että kyseessä on jokin rakenteellinen vika sydämessä, koska lapsella paineet harvemmin nousee muutakuin munuais tai sydäntaudin johdosta, ja paineethan olivat lapsena koholla. Paljon on myös juttua, ettei neuvolassa tai kouluterkkarilla todellakaan aina havaita vikoja..

Refluksi varmasti on myös koska närästää, mutta se ei selitä korkeita paineita. Jos olisikin pelkät pistokset niin voisi refluksi ollakin. Kaiken lisäksi pistävä rintakipu saataa siinä sekunnin aikana säteillä lapaan terävänä.

Ja kiitos kaikille jo vastanneille.

ap

[/quote]

Ap, sä et vaan ymmärrä, mitä luet. Ja luulotautinen tulkitsee aina asioita huonoimman kautta. Lapsella voi olla perinnöllisistä syistä korkea verenpaine, siis ikäisiinsä verrattuna. 

Sitä paitsi, jos sulla olisi sydämen rakennevika, sä et jaksaisi käydä punttisalilla. Et olisi saanut verenpainetta kuriin elintapojen muutoksilla.

Oikeasti, sulla ei ole logiikan hiventäkään noissa peloissasi!

[/quote]

En ole ap, mutta ihan uteliaisuuttani olen kiinnostunut tietämään mikä voi nuorella aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja rintakipuja? Sepelvaltimotauti kun on vanhusten tauti, kuten myös normi verenpainetauti. Jostainhan se rintakipu tulee? Eli miksei sydän saa tarpeeksi happea. Aika kepeästi av-mammat suhtautuu noihin oireisiin.

[/quote]

Ap ei saanut rintakipuja lapsena, kertoo saaneensa niitä nyt aikuisena. Rinnassa voi pistää melkein mikä vain, nopea alle sekunnin vihlaisu voi olla ihan rintalihaskramppiakin.

Lapsilla voi olla korkea verenpaine jopa ihan lihavuuden takia (ap sanoo olleensa ylipainonen).

http://www.terve.fi/verenpaine/73597-lihavuus-nostaa-lapsen-verenpainetta

"Hypertension-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 250 000 lapsen ja nuoren terveystietoihin, ja niiden perusteella ylipainoisten lasten verenpaine on koholla kaksi kertaa todennäköisemmin kuin normaalipainoisten samanikäisten. Selvästi lihavilla verenpainetautia on jo neljä kertaa ja erittäin lihavilla kymmenen kertaa todennäköisemmin kuin normaalipainoisilla.

Erittäin lihavista lapsista ja nuorista kaikkiaan joka kymmenes sairasti verenpainetautia. Joka toisen verenpainemittaukset kuitenkin ylittivät haitallisena pidetyt rajat silloin tällöin. Osallistujat olivat 7–17-vuotiaita ja heidän verenpaineensa mitattiin ainakin neljästi kolmen vuoden aikana.

Yhdysvaltalaisten tulokset ovat huolestuttavia, sillä lasten ja nuorten lihavuus on yleistynyt hurjasti viimeisimpien vuosikymmenten aikana. Korkea verenpaine voi pitkään jatkuessa altistaa nuoret mm. sydänsairauksille ja munuaistaudille.

Kouluikäisistä suomalaislapsista noin viidennes on ylipainoisia. Ylipainoisten 12–18-vuotiaiden määrä on kolminkertaistunut neljässä vuosikymmenessä."

Joka tapauksessa ap sanoo saaneensa verenpaineen kuriin laihduttamalla jne. Jos verenpaine johtuisi sydämen rakenneviasta, sitä ei niin vain elintavoilla korjattaisi (toki silloinkin normaalipainoisuus on hyväksi sydämen rasitukselle, mutta silti).

ap on rutkuttanut asiasta jo nyt monta päivää, mikset ole ap jo lääkärissä? Asia ei av-palstalla ratkea, mene lääkäriin, niin saat mielenrauhan.

Vierailija
16/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sä olet kärsinyt korkeasta verenpaineesta TEINISTä lähtien, ja olet ollut ylipainonen, sulla on ollut verenpainetta just ton ylipainon takia. Simple as that. Ihan mahdollista jopa ylipainoisilla lapsilla, saati teineillä.

Jos se olisi sydämen rakenteesta johtuvaa, sä et olisi saanut sitä kuriin ruokavaliolla ja laihduttamisella. 

Pistoksia tulee ja menee koko ajan terveilläkin.

Ei silti, sun kandee käydä lääkärissä tutkituttamassa rytmihäröt, jos niitä ei ole kukaan vielä kertaakaan tutkinut. Holter-monitorointi on ehkä tarpeen, jos lääkärin vastaanottoajan aikana ei osu yhtään kohdille.

Ne ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä ihan vaarattomia lisälyöntejä, jota stressi lisää. Niitä voi olla täysin terveelläkin jatkuvasti, satoja päivittäin! Ja olet nyt sen verran paniikissa asian suhteen, että et pääse luuloistasi muuta kuin tutkituttamalla asian perin pohjin.

Mutta panen tutkintotodistukseni veikkaa, että sinulla ei ole mitään vakavaa sairautta. Jos ei sitten googlettamisen lietsomaa luulosairautta sellaiseksi lasketa.

t. Teveydenhoitaja

Vierailija
17/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta jolla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sehän voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja rintakipuja ja voi ilmetä jo nuorena. Simppeli hoitaakin lääkkeillä! 

Vierailija
18/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 20:43"]

Olen ukenut jostain, että kalaöljykapselit voi joillekin aiheuttaa rytmihäiriöitä. Ne ei sovi kaikille vaikka niitä niiin mainostetaan ihmerohtoina.

[/quote]

jätä kalaöljykapselit pois muutamaksi viikoksi.
[/quote]

Ne voi lisätä närästystä. Itsellä tutkittiin sydäntä 3-kymppisenä. Itse tein sitten dg:n refluksitaudista. Oli ekg:ssä muutoksia jopa hapenpuutteesta ja rytmihäiriöt näkyivät myös nauhalla. Nyt 30-vuotta myöhemminkin oireita, siis rintakipuja, usein riittää kun vaihtaa asentoa ja ilmat suolistossa vaihtaa paikkaa. Lääkkeitä on refluksitautiin.

Vierailija
19/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt äkkiä lääkäriin hakemaan lääkkeitä tuohon ahdistukseen! Ymmärrätkö sinä, että tuolla stressaamisella ja nukkumattomuudella ne sun verenpaineet kohoaa ja pumput muljuaa? Kuulostaa, että olet paniikkihäiriön partaalla.

Vierailija
20/68 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:22"]Mulla ollut lukiosta lähtien, olen nyt 28 rintakipuja, erityisesti kumartuessa tulee. Aina levossa kuitenkin nuo kivut. Nyt viimeisen vuoden aikana ollut iltaisin sellaista (rytmihäiriö?) että sydän aivan yllättäen kiihdyttää ja sitten palaa normaaliksi, jotain tiheälyötisyyttä?

Verenpaine on aina koholla lääkärissä, koska tilanne ahdistaa. Kotona kuitenkin tasoittuu vaikka aivan hitusen on silloinkin koholla.
[/quote]
Refluksitautia. Kumartuminen ja lepokipu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme