Yli 30-vuotias nainen jonka BMI 19-22,
kertoisitko mitä yleensä syöt päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)? Entä kuinka usein ja mitä liikuntaa harrastat viikossa? Kuinka paljon herkuttelet viikon aikana? Kerro vielä ikäsi.
Tiedän, että näitä keskusteluja on täällä ollut, mutta kiinnostaa nimenomaan normaalipainoisten yli kolmekymppisten ruoka-ja liikuntatottumukset. Yritän laihduttaa ja haluaisin hahmottaa, millaiset elämäntavat on ihmisellä joka on onnistunut pysymään normaalipainossa yli kolmekymppisenä. Teinien ja parikymppisten on helpompi pysyä normaalipainossa huonoillakin ruokatottumuksilla, nuo aiemmat ketjut ovat täynnä vastauksia tyyliin "söin tänäänkin pelkkää jäätelöä ja ei tunnu missään" joten en nyt ole kiinnostunut nuorisolaisten elämäntavoista ;)
Kommentit (68)
Olen 41 v, pituus 165 ja paino 53 kg, painoindeksi siis 19,5.
Syön ja olen aina syönyt aikuisella iällä, vain kahdesti päivässä. Klo 12-13 syön yleensä lounaaksi esim. jogurtin, pari leipäviipaletta ja hedelmiä tai marjoja. Klo 20-21 syön tukevan päivällisen ja makean jälkiruoan. Mitään muuta kaloripitoista en päivässä syö. Mustaa kahvia ja vettä vaan juon.
Liikuntaa en harrasta, en tykkää siitä, ja istumatyössä olen.
BMI 21,5, ikä 38.
En juuri harrasta liikuntaa. Syön mitä sattuu ja milloin sattuu ja herkuttelen joka päivä jollain makealla. Pikaruokaa ja eineksiä välttelen (, koska ne yleensä maistuu pahalle). Tykkään salaateista ja marjoista ja hedelmistä. Enkä tykkää syödä mahaa pullolleen, mieluummin jätän annoksesta puolet syömättä kuin ahdan väkisin.
Jos vaatteet alkaa puristaa (esim. joulun aikaan tai kesälomalla), otan muutaman päivän kurinpalautusta.
Ikää 39, kaksi lasta, BMI 18,5. Aamulla syön kreikkalaisen jukurtin ja juon mukillisen maitokahvia. Lounaalla töissä normaali pääruoka, pieni lautasellinen salaattia ja sämpylä, jossa paljon voita. Iltapäivällä välipalana vaikka banaani. Kotona seuraava välipala, esim. pulla ja kahvia. Päivällisenä jotain tavallista kotiruokaa, esim. lautasellinen makaronilaatikkoa. Iltapalana voileipää ja jukurttia. Herkuttelen joka päivä, mutta karkkia syön harvoin. Harrastan liikuntaa melko paljon: salia 1 - 2 kertaa vikossa ja juoksua 50-60 kilsaa (juoksen maratonejakin). Tuohon tulee vielä päivittäin hyötyliikuntaa, sillä meillä ei ole autoa. Näillä mennään, ja elämä on tosi mukavaa, kun on terve ja hyväkuntoinen.
Olen 39v 170cm ja 55kg, kolmen lapsen äiti, BMI 19.
Syön säännöllisesti 5 ateriaa päivässä. Ikinä en ole laskenut yhtään kaloria.
Syön tavallista kotiruokaa jota lapset syövät myös.
Syö joka päivä pienen määrän karkkia, Limsaa harvoin, Alkoholia en juurikaan käytä.
Liikuntaa en valitettavasti harrasta ( tiedän että pitäisi ).
Olen sitä mieltä, että toisilla vaikuttaa enemmän geenit, toisilla elämäntavat.
Hämmästyttävän moni tuntuu syövän kuitenkin huonosti ja epäsäännöllisesti. Mutta ehkä hoikkana pysyvät onnistuvat sitten pitämään kalorimäärän alhaisena. Minulla taas huono ja epäsäännöllinen syöminen on johtanut näihin kiloihin, joita yritän tiputtaa. Kiinnostavaa. Lisää näitä! Ap
38 v, bmi 20,8.
- aamupala: juustosämpylä tms, tuoremehu, maitokahvi (kahvia päivän mittaan n. 4 mukia)
- lounas: lounasravintolalounas, viikonloppuna koti/ravintolalounas, (päivän ainoa lämmin ateria, tai salaattia, sushia tms, myös pizzaa tai hampurilaisateria)
-illalla: voileipää, jogurttia, hedelmiä
Herkkuja/epäterveellistä syön 2-3 kertaa viikossa. Palaveripulla, sipsiä, yllä mainittu mättölounas, viini/saunaolut tms. Karkkia syön vain vähän, limuja samoin.
Kaloreita en ole ikinä laskenut. Toimistotyö. Hyötyliikuntaa ja käyn juoksulenkillä n 2 krt viikossa. Paino nousee, jos liikunta vähenee.
40v
50kg, 1.67cm
bmi 17.9
3 lasta
Aamupala
puuroa tai mysliä
Lounas
normaalia ruokaa
Päivallinen
Normaalia ruokaa
Iltapala
pari leipää
Lisäksi herkuttelen suklaata lähes päivittäin. Pari geishaa tai jotain sellaista.
Pari kertaa viikossa pyrin salille
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:25"]
Palaveripulla
[/quote]
Tavasin tuota sanaa jokusen hetken pöyristyneenä. :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:31"]
40v
50kg, 1.67cm
bmi 17.9
3 lasta
Aamupala
puuroa tai mysliä
Lounas
normaalia ruokaa
Päivallinen
Normaalia ruokaa
Iltapala
pari leipää
Lisäksi herkuttelen suklaata lähes päivittäin. Pari geishaa tai jotain sellaista.
[/quote]
"Normaali ruoka" on lievästi sanottuna epämääräinen käsite.
Olen 45-v, bmi 20,5. Mieheni mielestä pitäisi radikaalisti laihduttaa, joten nykyään syönkotona kunnonruuan illalla. Aamulla kourallisen auringonkukansiemeniä ja teetä, välipala banaani ja proteiinijugurtti. Koska en jaksa hänen kyyläämistään painostani ja syömisistäni, niin syön päivällä salassa lisää ja usein herkkuja, jäätelöä, suklaan tms, samalla kun käyn jumpassa joka päivä. Lisäksi välillä syön yöllä leivän, kun mies on nukahtanut.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:33"]
40v
50kg, 1.67cm
bmi 17.9
3 lasta
Aamupala
puuroa tai mysliä
Lounas
normaalia ruokaa
Päivallinen
Normaalia ruokaa
Iltapala
pari leipää
[/quote]
[/quote]
Jep, monella ylipainoisella kun on juuri se hakusessa, että mitä se "normaali ruoka" on, joten olisi kiva jos hoikkana pysyneet vähän avaisivat että mitä se "normaali" tai "tavallinen kotiruoka" yleensä sisältää. :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:35"]
Olen 45-v, bmi 20,5. Mieheni mielestä pitäisi radikaalisti laihduttaa, joten nykyään syönkotona kunnonruuan illalla. Aamulla kourallisen auringonkukansiemeniä ja teetä, välipala banaani ja proteiinijugurtti. Koska en jaksa hänen kyyläämistään painostani ja syömisistäni, niin syön päivällä salassa lisää ja usein herkkuja, jäätelöä, suklaan tms, samalla kun käyn jumpassa joka päivä. Lisäksi välillä syön yöllä leivän, kun mies on nukahtanut.
[/quote]
No onpas ihana mies sulla. o_O
Bmi 20, ikä 44. Olin nuorempana ns.läpipasko, söin kuin hevonen ja bmi 17-18. Nyttemmiten samalla ruokamäärällä varmaan lihoisin reippaasti! Liikunta on pari juoksulenkkiä viikossa, muuten sohvaperuna.
Syömisiä vähän rajoitan; aamulla teetä, lounaaksi normisettiä, välipalaksi marjoja jugurtilla, päivälliseksi normisettiä ja illalla vettä. Sokereita ja viljoja vältän. Ruokavalioni on hyvin kasvispainotteinen. Kulutukseni on noin 1200 kaloria päivässä, tätä enemmän kun syön, lähtee paino nousuun.
Aika yksilöllisiä ovat painonhallinnan kiemurat
Ikä 37, BMI 21 ja kilpirauhasen vajaatoiminta.
Syön aamulla rahkapurkin/maustamatonta jugurttia ja marjasosetta. Juon maitokahvin. Jos lounas on tuhdimpi lämmin ateria kuten riisiä ja kastiketta, niin illalla sitten syön kevyemmin esimerkiksi salaatti, puuro, kasviskeitto, munakas tai wrap. Jos taas lounas on kevyt, niin illalla syön tukevammin jopa pizzaa tai hampurilaisen. Joka tapauksessa siis syön vain yhden isomman aterian päivässä. Välipaloja en oikeastaan syö lainkaan, mutta joka päivä tulee herkuteltua vähän (mm. vanukas, kourallinen irtokarkkeja, pieni suklaapatukka tai pari palaa pullaa). Kokonaiskalorimäärä jää kuitenkin varsin alhaiseksi. Veikkaisin, että siinä 1800-2000. Liikun paljon ja kovilla tehoilla. Viikkomäärät huitelevat aina 8 tunnin paremmalla puolella.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:35"]
[/quote]
Paino ei sulla ole ongelma tuolla BMI:llä, vaan paska mies.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:33"]
40v
50kg, 1.67cm
bmi 17.9
3 lasta
Aamupala
puuroa tai mysliä
Lounas
normaalia ruokaa
Päivallinen
Normaalia ruokaa
Iltapala
pari leipää
[/quote]
[/quote]
Jep, monella ylipainoisella kun on juuri se hakusessa, että mitä se "normaali ruoka" on, joten olisi kiva jos hoikkana pysyneet vähän avaisivat että mitä se "normaali" tai "tavallinen kotiruoka" yleensä sisältää. :)
[/quote]
Normaali ruoka minun tapauksessa on vaikka
-makaroonilaatikko
-makkarakeitto
-uunilohi ja muusi
-lohikeitto
-karjalanpaisti ja muusi
-jauhelhakastike ja pasta
-kanaa ja juureksia
-Pitsaa
Yleensä ruoka on itse tehtyä eikä eineksiä.
Annoskokoni hiukan pinempi kuin 13 vuotiaalla 165cm 55kg pitkällä pojallani.
40v BMI 17,9
40 vuotias kahden kouluikäisen mutsi. BMI on 20,50. Liikuntaa 2 - 4 h viikossa (hölkkä tai ohjattu liikuntatunti). Hyötyliikuntaa ei juuri tule. Syön :
aamupalan maitokahvia ja yksi juustoleipä
lounas salaatti ja liha/kala/kana, jos on "liikuntapäivä" otan myös leipää tai pastaa/perunaa/riisiä. Annoskoko hyvin maltillinen, salaattia puolet lautasesta
ennen liikuntaa / töiden jälkeen voileipä tai banaani/omena tms.
illalla päivän pääateria lasten kanssa, itse valmistettu ruoka (+jälkiruoka), jossa ei kaloreja lasketa. Kermaa oliiviöljyä voita juustoa käytän niin että maistuu. Ruuan kanssa usein myös viiniä / olutta. Tässä on pääasia se että syödään hyvin, sellaista ruokaa josta kaikki pidämme.
iltapalaksi teetä
Lapset on hyvin hoikkia joten herkkujakin meillä tulee syötyä jälkkäreiden lisäksi 1 - 4 kertaa viikossa, lapset myös leipovat mielellään. Kiloja ei ole koskaan tullut herkästi mutta viimeisen kahden vuoden aikana on alkanut tarttua, olen puolittanut aamupalan ja jättänyt iltapalan pois ja lisännyt liikuntaa niin paino pysyy kurissa ja toki liikunta parantaa vointia muutenkin.
BMI 22- 22.5. Syön 5 kertaa päivässä suunnilleen näin:
Aamupala: kaurapuuro, leipä, päälysteet ja puuron mausteet, mehu ja kahvi.
Lounas: töissä sisältäen listan mukaisen jälkiruuan
Välipalaksi usein 200-300kcl esim.pulla tai jäätelö
Iltaruoka: kotiruokaa melko pieni annnos (en pidä kotiruuasta, syön lähinnä malliksi lapsille), muutama pala tummaa suklaata tms.
Iltapala: leipä, hedelmä ja mehulasi
Askeleita mittarissa päivittäin n.10 000 työstä ja elämästä. Liikuntaa harrastan huviksi satunnaisesti sosiaalisessa mielessä esim.ystävien kanssa. En laihduta tai kieltäydy mistään, minulla ei ole juuri mässäilyhaluja, esim. Karkkipussi ostetaan aina koko perheen yhteiseksi (n.1/vko). Alkoholia käytän harvakseltaan, lähinnä punaviiniä. Sokerilimut tai siiderit eivät ole makuuni. Luulen, että juuri tuo alkoholin tuomien kaloreiden puute on ero minun ja monen tukevamman välillä.
Ikä 41, painoindeksi 19. Normaalisti ollut vähemmänkin, nyt kesäkiloja tullut, vatsa vähän pömpöttää - olen kai ns. laiha läski :) En harrasta liikuntaa valitettavasti, koen tästä syyllisyyttä. Toisaalta olen nopeatempoinen temperamentiltani - se ilmeisti kuluttaa energiaa. Syön normaalisti, jopa paljon - kohtalaisen monipuolisesti kuitenkin, sekaruokavalio, kasviksia voisin syödä enemmänkin. Herkkuja syön silloin tällöin, en niinkään leivonnaisia vaan esim. irtokarkkeja :)