Sairaanhoitajan työ ei ole palvelijan työtä!
Jottei nyt kenellekään jää epäselväksi, niin teenpä avauksen tästä aiheesta.
Sairaanhoitajan tehtävänä on tukea potilaan paranemista ja tukea niissä toimissa, joihin hän ei itse pysty. Se mielikuva, että hoitajaa voi juoksuttaa " pikkuaskareita" tekemään on todella menneen talven lumia. Sairaala ei ole hotelli vaan miltei joka hoitolaitoksessa on käytössä ( tai pitäisi olla) kuntoutusta edistävä suuntaus, jossa hoitotyö siis toimii välineenä potilaan vaillinaisen omatoimisuuden tukemisessa.
Se, että hoitaja ei petaa sänkyjä, ei tarkoita laiskuutta tai välttämättä edes kiirettä. Miksi sairaanhoitaja petaisi sängyn, jos potilas pystyy siihen hyvin itsekin ja on esim. kotiutumassa piakkoin yksin omaan isoon omakotitaloonsa ilman mitään palveluita yms? Vanhuspotilaita ei tosiaankaan ole mielekästä pukea ja syöttää kuin paketteja, jos kykenevät siihen itsekin. Kuntoutus ei tarkoita mitään hienoa fysioterapiaa ( mitä omaiset yleensä odottavat) vaan esim. sitä, että mummeli itse pesee hiuksensa suihkussa, petaa sänkynsä ja napittaa aamutakkinsa napit kiinni. Sairaala ei ole ravintola, jossa hoitaja tuo tarjottimen nokan alle ( vaikka jossain edelleen näin virheellisesti toimitaan ) vaan asiakkaat voivat itse kykyjensä mukaan ottaa ruokaa esimerkiksi noutopisteistä. Hoitajat sitten auttavat, mikäli se ei onnistu.
Näkemys siitä, että " asiakas maksaa ja hän saa juoksuttaa" on suoraan sanoen hanurista. En minäkään voi olettaa, että joku passaa minua julkisin verovaroin jossain asioissa. Tätä varten voi sitten hommata kotiinsa esm. kodinhoitajan tai yksityishoitajan/ palvelijan joka tekee maksusta ihan mitä asiakas haluaa.
T: sairaanhoitaja, osastonhoitaja, maisteri.
Kommentit (16)
pääsee tutkimaan mieluusti vielä samalla viehkosti hymyillen.
Minä en pidä missään arvossa näitä, jotka tulevat arvostelemaan hoitajien työtä tietämättä siitä paskan vertaa! Se vastuu mikä meillä on ja heille annettaisiin, menisi kyllä kurat pöksyyn näiltä suunsoittajilta ennen aamukahvia!
Senhän takia teillä on sairaala-apulaiset ja perus-/lähihoitajat, että TE voitte juoksuttaa heitä...
Nimim. sairaalahierarkian tunteva
me hoitsut ei olla kato paskaakaan parempia ei ihmisinä eikä työntekijöinä, kato nyt työoloja ja asiakkaita.
tv vuodesta 98 polilla päivystänyt sh
" Nimim. sairaalahierarkian tunteva "
Hoitajan työ on sellaista palvelemista, jossa on nöyrryttävä. Kannattaisi mennä muihin hommiin, jos työ ei maistu ja luulee olevansa muita parempi.
tuttavapiirissä ei muuten ketkään ole niin kovia juoksuttamaan muita kuin sairaanhoitajat!
enkä toimi varsinaisella palvelualalla vaan asiantuntijatehtävissä. olen tässä omassa työssäni huomannut, että sillä ystävällisyydellä ja palveluhengellä saa paljon enemmän aikaan ja ainakin minua kohdellaan ja itseäni palvellaan paljon paremmin, kun olen ystävällinen ja huomaavainen ja käytökseltäni kiva.
Suomessa se vaan mielletään heti pokkuroinniksi ja vaikka miksi.
kommentoida, että Suomi mahtaa olla Euroopan ainoa maa missä sh tekee perushoitotyötä, jopa suurimman osan, kun perushoitajien virathan muutetaan sh:n viroiksi sairaaloissa.
Muissa maissa, kuten nyt vaikka Ruotsissa, sh:n tehtävä on olla potilasvastuussa ja hänen apunaan hoitamassa on perushoitajat. Sh jakaa lääkkeet omille potilailleen (3-10 kpl vuorosta riippuen) ja laittaa tipat, tilaa tutkimukset (röntgen ym), kirjaa, kiertää lääkärin kanssa jne jne. Perushoitajat hoitavat potilaat, pesevät ja pukevat.
Suomessa verraten hyvin koulutettu sh siis tekee myös ne työt, joita muualla ei pidetä sen tason koulutuksen saaneiden hommina.
Tv muualla maailmassa töissä ollut sh
siis arvostan tosi paljon perushoitajia, ja haluaisin työskennellä heidän kanssaan ja koen että suuri osa ammattitaidosta on menetetty kun sh:t on pantu perushoitotöihin. Ettei jää se epäselväksi.
*lisää* numero 10.
Vaan oman alanne. Eikö sairaanhoitajille ole ammattiliittoa?
Vierailija:
Vaan oman alanne. Eikö sairaanhoitajille ole ammattiliittoa?
En ymmärtänyt kommenttiasi.
omatoimisuuden tukeminen. Hoitajan tehtävä ei ole palvella. Toki huonokuntoisia potilaita joudutaan paljon auttamaan, mutta se on eri asia kuin esim. hyväkuntoisten ihmisten palvelu, vesimukien kanto nenän eteen yms. Itse olen tehnyt työtä 15 vuotta ja opiskellut alaa paljon, joten luulen tietäväni alasta sinua enemmän.
Useinhan " hyvät" hoitajat ovat niitä, jotka palvelevat ja tekevät mummeleille kaiken valmiiksi ja vesittävät sitten koko hoitoprosessin ja mummo saattaa taantua pyörätuolipotilaaksi, kun " hyvä" hoitaja lykkää p-tuolilla eikä vaadi potilasta kävelemään autettuna yms. Usein nuoret tytöt ovat tällasia, kun ovat kokemattomia ja haluavat miellyttää omaisia yms. Se, että ei palvele ja passaa, ei tarkoita että pitää olla tyly tai ilkeä hoitaja. Tässä piileekin työn haaste. Usen hoitsu pääsee helpommalla kun passaa kaiken valmiiksi.
Ei ole potilaiden syytä, että sairaanhoitajan työ on Suomessa rakennettu mielestästi kehnosti ja että täällä pitää sitten hoitajien tehdä työtä, joka ei heidän mielestään heille kuuluisi.
Miksei siihen saada muutosta? Tai näihin muihin epäkohtiinne?
t. vahvan ammattijärjestön turvista vastaileva nainen
Vierailija:
Ei ole potilaiden syytä, että sairaanhoitajan työ on Suomessa rakennettu mielestästi kehnosti ja että täällä pitää sitten hoitajien tehdä työtä, joka ei heidän mielestään heille kuuluisi.Miksei siihen saada muutosta? Tai näihin muihin epäkohtiinne?
t. vahvan ammattijärjestön turvista vastaileva nainen
Työntajathan tätä rulettia pyörittää ja perushoitajien virkojen lakkautus on osa ihmeellistä ajattelutapaa laadun nostamisesta. Toisaalta eri ammattiryhmät ovat halunneet, että hierarkisuutta vähennetään, myös Tehy. Ikävä kyllä asiassa on käynyt päinvastoin kuin on haluttu, potilaat saavt varmasti huonompaa hoitoa nyt kuin 15vuotta sitten kun perushoitotyöstä huolehti siihen palkatut ja sen osaavat.
Ruotsissahan on työntekijän markkinat ja esim palkka neuvolteltavissa. Mitään taulukoita ei ole.
Ja sama pätee myös lastensairaalassa eli hoitajat eivät ole palvelijoita. Jos vanhemmat ovat paikalla, heidän oletetaan hoitavan lapsen perushoito eli syöttämiset ja vaipanvaihdot, jos lapsen vointi sen sallii.