Samanlainen taikina on pizzapohjassa, korvapuustissa ja leivässä
Olin yllättynyt, että jos osaan tehdä pizzataikinan niin osaan myös tehdä korvapuustitaikinan ja leipätaikinan, koska kaikkiin tulee perusosa eli vettä/maitoa, hiivaa, jauhoja, suolaa, sokeria. ja makeisiin sitten voita ja sokeria enemmän.
Kommentit (9)
Täh. Ei ole tosi. Oletko aikuinen vain 7. Luokkalainen köksäntunnilla😂
Ompa hienoa, että oivalsit sen, ei ole ihan yläasteen kotitaloustunnit menneet hukkaan. Oletko seiskalla vai kasilla?
Ei ole samanlainen. Jauhot eri, sokerimäärä eri, hiivamäärä ja mausteet eri, työstäminen eri. Koetapa kohottaa pullataikina jääkaapissa yön yli kuten pitsataikina.
Olen 36v, eikä näitä köksän tunnilla kyllä opetettu,kuten ei opetettu miten kaloja perataan, joten sitä en osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36v, eikä näitä köksän tunnilla kyllä opetettu,kuten ei opetettu miten kaloja perataan, joten sitä en osaa tehdä.
Opetettiin. Olen tehnyt sämpylät jo seiskan syksyllä. Pizza tehtiin heti joulun jälkeen ja laskiaispullat laskiaiseksi. Olen 42v.
Kalojen perkausta ei opetettu meillekään. Aikuisena opetellut sen.
Kyllä taikinoiden teko käydään läpi kotitaloudessa. Perusasiaa on sitkon muodostuminen, hiiva ja sokeri ym. On tehty sämpylät, pullat ja pizzat.
Muistan, kun opettaja näytti pullataikinan teon ennen kuin alettiin itse tekeen. Meni jotain 5 min, kun oli käsin vaivannut täysin sileän, irtoavan taikinan. Eipä onnistunut itsellä ihan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetettiin. Olen tehnyt sämpylät jo seiskan syksyllä. Pizza tehtiin heti joulun jälkeen ja laskiaispullat laskiaiseksi. Olen 42v.
Kalojen perkausta ei opetettu meillekään. Aikuisena opetellut sen.
Kalojen perkausta ei opeteta missään, minäkin aikuisena opettelin, kun sain siivoamattomia kaloja lahjaksi työkaverilta :D Ohiksena järkytys oli suuri, kun alkoivat virota sillä aikaa, kun minä googlasin, miten ne perataan fileiksi. Luulin kuolleiksi, mutta olipahan tuoretta.
Ja pizzataikina ja sämpylätaikina on kyllä vähän samankaltaisia, mutta kyllä niissä on eroja. Pullataikinaan kuuluu kananmuna, enemmän sokeria, kardemummaa ja voita ja työstetään eri lailla kuin kaksi aikaisempaa.
Pizzataikinassa on myös vähemmän rasvaa kuin sämpylöissä ja lisätään eri vaiheessa taikinaan. (Minä ainakin lisään öljyn pizzataikinaan heti alussa, mutta sämpylöihin vasta työstämisen loppupuolella.)
Myös hatsapurin taikina tehdään jotakuinkin samalla tavalla kuin sämpylä- tai pizzataikina, niin lopputulos on vaivaamisen takia täysin erilainen ja siten myös koostumus ja oikeastaan makukin. Eli taikinan työstäminen vaikuttaa myös lopputulokseen, vaikka olisi muuten "sama taikina".
Kyllä nuo perussämpylät ja -pullat ja pizzakin opetetaan tosiaan seiskaluokalla, ja jos joltakin päässyt unohtumaan, niin netti on pullollaan ohjeita. Kun etsii vaikka kolmekin ohjetta, voi katsoa niistä samankaltaisuuksia ja sitten valita sen, mikä on helpoin tai mikä on eniten omaan makuun - jos sellaista ylipäänsä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samanlainen. Jauhot eri, sokerimäärä eri, hiivamäärä ja mausteet eri, työstäminen eri. Koetapa kohottaa pullataikina jääkaapissa yön yli kuten pitsataikina.
Itse asiassa niihin kaikkiin voi käyttää samoja perusvehnäjauhoja. Toki parempi käyttää hiivaleipä- ja durum-jauhoja pizzaan, leipään ja sämpylöihin, mutta kyllä niistä korvapuustitaikinankin saa.
Pullataikinasta tulee aivan hyvä ilman kananmunaa ja voi tehdä myös veteen. Maitoon tehty pizza olisi ehkä vähän outo.
Jossakin koulussa ovat oppilaat oppineen perkaamaan kaloja. Käytiin pilkillä oppilaitten kanssa ja ne ahvenensintit perattiin.
Laita pullaan kumminkin hiivaa tuplamäärä jos et sokeria lisäiskään.