Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Yli 55-vuotiaiden työllisyydestä pamahti ”äärimmäisen hyvä uutinen”

Vierailija
24.02.2022 |

Hallituksen työllisyystoimet tehoavat. 55–64-vuotiaiden työllisyysaste on nyt yli 70 prosenttia.
Kun väestö ikääntyy, meidän on pakko saada myös vanhemmat ikäluokat pysymään töissä. Luulen, että tämä välttämättömyys näkyy myös vanhempien ikäluokkien työllisyysasteen nousussa, kuntarahoituksen pääekonomisti TimoVesala sanoo.
Kiitos Marin!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä osuus näistä uusista työpaikoista on vakipaikkoja joilla voi elättää itsensä

Vierailija
2/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä osuus näistä uusista työpaikoista on vakipaikkoja joilla voi elättää itsensä

Ja kokoaikaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on hyvä jos edes osan elämisestään pystyy maksamaan itse

Vierailija
4/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen sairaseläkkeetkin väheni kun etätyö tuli... Kannattaisiko työnantajien katsoa itseään peilistä, että mikä siellä työpaikalla on niin helvetillistä ja turhaa, että ihmiset sairastuu työkyvyttömäksi, mutta pärjää kotona samat hommat tehden oikein hyvin? Pitäisikö vähän miettiä sitä omaa asennetta ja mikä oikeasti on työn suorittamisen kannalta hyödyllistä ja mikä ei. 

Vierailija
5/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei oo ensimmäisenä työpaikat mielessä

Vierailija
6/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä mielenkiintoista on pohtia sitä, miksi vakipaikkoja pitäisi olla enemmän kuin oli nyt 55v ikäisten nuoruudessa. Esimerkiksi poistamalla perhevapaat kokonaan saadaan niitä vakipaikkoja, koska turhan moni sijainen sai määräaikaisen pestin siksi, että vauvaperhe ei suostu luopumaan työpaikoistaan.

Vierailija
7/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä työpaikat ovat näitä kuntien ja kaupunkien jäjestämiä velvotetyöpaikkoja niin yhtä tyhjän kanssa. 6kk jotakin höpöhöpö työtä ja sitten takaisin työttömyysputkeen.

Vierailija
8/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tempputyöllistetyillä on hyvä vääristää tilastoja

Vierailija
9/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hallitus taas kerran käyttää hetkellistä ja selittämätöntä koronan jälkeistä tilastopiikkiä hyväkseen väittääkseen saaneensa jotain aikaan vaikkei kykene selittämään mitä on tehnyt asian hyväksi?

Kuten työllisyysasteen hetkellinen paraneminen kun koronan jälkeen alettiin palkata osa-aikaisia ja lyhytaikaisia apulaisia mm. ravintoloihin ja kulttuuri- ja tapahtuma-alalle.

Veikkaan ettei 55+ vuotiaiden työllistyminen ole parantunut ollenkaan koska edelleen ongelma on sama kuin se on ollut jo pitkään eli paikkoja ei ole likikään riittävästi ja 55+ väellä on lisänä se ongelma ettei työnantajat edes harkitse noiden palkkaamista muuten kuin äärimmäisessä hätätilassa. Ja sitä ei nyt ole näköpiirissä. Ennemmin nuo tuottaa vaikka ulkomailta työvoimaa kuin palkkaa suomalaisen yli 50v työnhakijan. 

Vierailija
10/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuossa ikäryhmässä työllisyys kasvaa, kun nuorilla on masennusta ja ahdistusta ja kiire istumaan tientukkeeksi.

Vierailija
11/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pitää vanhenevat töissä, koska nykyään nuorista ei enää olemihinkään.

Vierailija
12/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 60 v ja otin lopputilin vakihommasta. Pääsin kortistoon ja karenssn jälkeen päivärahalle. Elämä on mukavaa.

Vierailija
13/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin itse. Olen itse työllistynyt pitkäaikaistyötön. Olen töissä palkkatuella kaupungilla. Minulla ei ole tietoa työllistynkö kun palkkatukikausi loppuu. Nämä tukityöt ovat hyviä sen työttömän kannalta, mutta ei ratkaise ongelmaa. Palkka ja edut ovat myös kehnoja.

Vierailija
14/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysymään töissä? Miten saataisiin pois potkitut sinne takaisin?

t. Neljä vuotta jo anellut 55+

Vierailija
15/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia yli 50v ikäisiä, jotka ovat työllistyneet vuoden aikana ihan niihin kadehdittuihin vakihommiin. Työnantajat arvostavat sitä, että tehdään töitä eikä vain olla töissä.

Työttömyys on usein seurausta kouluttamattomuudesta, joten ei 55+ ikäiselle sairaanhoitajalle ole mitään vaikeuksia saada töitä, vaikka 19v peruskoulun keskeyttänyt onkin sitä mieltä, että ei löydy kuin kunnan pätkätöitä.

Vierailija
16/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun tuohon ikäryhmään ja olin työtön. Nyt olen työllistetty palkkatuella (100% palkkauskustannuksista) erääseen yhdistykseen osa-aikaisesti. Ja koska olen pyörätuolissa, taksi vie, taksi tuo.

Olen tosi tyytyväinen, että olen saanut mielekkyyttä ja puuhaa elämääni, mutta yhteiskunnan kannalta tämä on järjetöntä. Työttömyyskorvaukseni olisi paljon pienempi kuin mitä nyt maksan muille. Eikä työpanokseni ole kuin puuhailua "harrastekerhossa".

Vierailija
17/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun tuohon ikäryhmään ja olin työtön. Nyt olen työllistetty palkkatuella (100% palkkauskustannuksista) erääseen yhdistykseen osa-aikaisesti. Ja koska olen pyörätuolissa, taksi vie, taksi tuo.

Olen tosi tyytyväinen, että olen saanut mielekkyyttä ja puuhaa elämääni, mutta yhteiskunnan kannalta tämä on järjetöntä. Työttömyyskorvaukseni olisi paljon pienempi kuin mitä nyt maksan muille. Eikä työpanokseni ole kuin puuhailua "harrastekerhossa".

Palkkatuetun työn jälkeen kenties palkkaavat sinut myös ilman tukea.

Vierailija
18/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea tarvitaan siihen, että saa kulkea taksilla? Minä en ole pyörätuolissa, mutta liikkuminen julkisilla on mahdotonta pitkittyneen noidannuolen vuoksi, on ollut jo puolitoista vuotta. Käyn todella kalliiksi yhteiskunnalle ollessani tyhjänpanttina, ja aivonikin kaipaavat tekemistä. Ei ole helppoa olla toimettomana 25 vuoden työrupeaman jälkeen.

Vierailija
19/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdistykset? Ei taatusti palkkaa. 

Vierailija
20/23 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdistykset? Ei taatusti palkkaa. 

Mksi ei palkkaisi?