Kysymys Espoon metrosta HELSINKILÄISILLE
Miksi helsinkiläiset niin innokkaasti kannattavat metroa, jota suuri osa espoolaisista vastustaa?
-Aiotteko muuttaa Espooseen ja se parantaisi liikkuvuuttanne entiseen kotikaupunkiinne päin?
-Työskentelettekö tai opiskeletteko Espoossa ja haluatte sinne siksi metroilla? Tai aioitteko etsiä Espoosta työpaikan?
-Jos ja kun metro valmistuu, aiotteko matkustaa sillä Espooseen ostoksille, kulttuuririentoihin, ystävien luo kylään tai muuten vaan Espoon kaupungille hengaamaan?
Vai mitä metro tuo lisää elämäänne, miksi koette sen tärkeäksi?
t.eräs utelias ei-espoolainen
Kommentit (45)
Vierailija:
Pysykää espoolaiset siellä omissa ostoskeskuksissanne, nehän ne vasta kaunistavat peltomaisemaa.
Pysykää te helsinkiläiset myös pois Espoosta, vaikka kohta ei Helsinki ole yhtään mitään. Työpaikat valuu sieltä koko ajan pois.
Vierailija:
Vastaus joka kysymykseen: KYLLÄ. Metro kuuluu suurkaupunkin, mikä Helsinkikin kuvittelee olevansa. Tervetuloa Espoo kaupunkien joukkoon.
Ehdottomasti käyttäisin metroa Espoon suuntaan matkustaessani, jos Espoossa yleensä olisi jotain, minkä takia sinne matkustaa. Ja lähiöitä pelkääville vinkki, Espoossa on jo lähiöitä ja Suomen rumin keskusta (vai missä on Espoon keskusta?). Talvipakkasilla ei todellakaan kiinnosta odotella ulkona bussia, joka kulkee parinkymmenen minuutin välein, lämmin metrotunneli on paljon mukavampi paikka. Ja vielä lopuksi, mitä ihmeen häiriköinti? Suurin osa metrolla kulkevista on ihan normaalia porukkaa, enemmän puliporukkaa näkee esim. kolmosen raitiovaunussa.
Joten Espoo ei metroa tarvitse. Suomi on harvaanasuttu maa, jossa asuu vähän ihmisiä ja jos meinaavat Helsingistä suurkaupungin tehdä, niin ketä meinaavat sinne asuttaa, pakolaisia vai? Pitäisikö yli puolet Suomen väestöstä tunkea Helsinkiin, jotta siitä saisi suurkaupungin?
Espoon bussit kulkee tehokkaasti ja loistavasti ja metro tulee vain huonontamaan espoolaisten liikenneyhteyksiä. Ensin joutuvat odottamaan bussia, joka veisi metro-asemalla, sitten metrolla ja taas ehkä bussilla. Kuka tuollaista jaksaa. Autoistaan espoolaiset ei luovu.
Ja metro on epämiellyttävä. Hissit on kusenhajuisia ja muutenkin metro on epäsiisti ja epämiellyttävä, oranssi väri on tosi päällekäyvä, lisäksi siellä matkustaa aina jotain häiriköitä ja aggressivisesti käyttäytyviä sosiaalitapauksia. Mikään ei ole epämiellyttävämpää, kun joutua pelkäämään joukkoliikenteessä. HKLn ratikoissa on samaa turvattomuutta, samoin kuin Vantaan lähi-junissa. Kun katselee metromatkustajia saa Helsingistä tosi lohduttoman kuvan, suorastaan ryysyläisiä on paljon. Jos metro tulee, niin toivottavasti Espoo saa hallita koko metroa (sehän on Espoon ehto koko metrolle) niin saa metron vähän turvallisemmaksi ja viihtyisämmäksi.
Ihme metrolobbaaja tänne taas eksyi, taitaa olla joku SDP-puolueeseen kuuluva Hesarin toimittaja.
Enemmistö espoolaisista vastustaa metroa, nuo muut lukemat ovat Erkon valhegalluppeja samalta sylttytehtaalta lähtöisin, kun tämän Kremlin käskyläisen Halosgallupit.
mä en tunne yhtään metron kannattajaa, ja tunnen todella paljon espoolaisia ikäni täällä asuneena.
Mutta katsokaas, demarit haluaa päästä valtaan täällä espoossakin, joten tällä keinolla saavat soveltuvaa asukasaineistoa espooseen (siis vuokra-asunnoissa asuvia demareitten kannattajia)
Vierailija:
mä en tunne yhtään metron kannattajaa, ja tunnen todella paljon espoolaisia ikäni täällä asuneena.Mutta katsokaas, demarit haluaa päästä valtaan täällä espoossakin, joten tällä keinolla saavat soveltuvaa asukasaineistoa espooseen (siis vuokra-asunnoissa asuvia demareitten kannattajia)
He haluavat tehdä Helsingistä yhden suuren punikkilan, jota on helppo hallita.
Onneksi Erkko on jo ehtoopuolella, yksi iso mätäpaise koko Erkko.
Itse olin jokin aika sitten töissä Espoossa ja käytin tätä monen mainitsemaa ' hyvin toimivaa' bussiyhteyttä. Töihin mennessä bussi oli järkyttävän täynnä, yleensä joutui seisomaan käytävällä. Onneksi matka oli Länsiväylää poispäin, sillä mielestäni sitä liikennettä, joka sieltä Espoosta Helsinkiin päin tuli, voisi kutsua jo ruuhkaiseksi. Syynä tähän se, että jokaisen espoolaisperheen isän on pakko tulla omalla autolla yksin Helsinkiin asti töihin. Ja kun tulin töistä, niin sain värjötellä jossain Espoon metsien varjoissa parhaimmillaan 20 minuuttia odottaen tämän toimivat bussiliikenteen yhteyksiä...
Mielestäni on ihan sama, onko ratkaisuna metro vai mikä, mutta espoolaistenkin olisi tajuttava ryhtyä käyttämään joukkoliikennettä. Varsinkin, kun Espoossa asuu monta lapsiperhettä, niin luulisi jonkun mamman päässä alkavan liikkua ajatusta siitä, millaisen maailman lapselleen jättää. Autothan eivät yhtään vaikuta mihinkään... Luulen kyllä, että on aika mahdotonta saada ne espoolaisisät metroon, kun Helsingissäkin metron käyttäjistä suurin osa on naisia. Pitäisi ehkä ottaa käyttöön jonkunnäköiset tietullisysteemit molemmissa suunnista tulevilta autoilijoilta.
Itse käytän metroa joka päivä ja olen erittäin tyytyväinen ollut. Spurgut ym. laitapuolen heebot käyttävät sitä metroa eri aikaan kuin työhön menevät/tulevat ihmiset. Mielenkiintoista lukea ihmisten, jotka eivät koskaan metroa käytä, mielipiteitä metron turvallisuudesta, hajuista jne. Ja asun vielä kammottavassa itä-Helsingissä. Ai niin, vielä ulkomaalaisten asuttamassa talossa, ai niin, ja ukkonikin on ulkomaalainen, ja taidetaan olla vielä viherpiipertäjiä, kun meillä ei ole autoa, vaan luotetaan oikeasti toimivaan Helsingin joukkoliikenteeseen. (BTW työmatkani olisi ihan yhtä pitkä ajallisesti omalla autolla kuin metrolla kulkien, siksi käytän mieluummin jälkimmäistä, sillä voi tehdä työasioita työmatkat mennen tullen). Kas kummaa, käymme molemmat kuitenkin suht hyvissä työpaikoissa... emmekä asu sossun rahoilla...
Ihan tosiaanko luulette, että liikenne vähenee metron tulon myötä? Ne, jotka nyt käyttävät autoa, tuskin siirtyvät metroon, varsinkin kun matka-aika pitenee useimmilla liittymäbussien vuoksi. Taisi olla tapiolalaiset ainoita, joilla matka metrolla vie vähemmän aikaa kun suoralla bussiyhteydellä.
Olen itse käyttänyt paljolti suoraa bussiyhteyttä Helsinkiin ja olen ollut tyyväinen. Liittymäbussi+metro tulee pidentämään matka-aikaa niin paljon, että siirryn pelkästään oman auton käyttöön. Työpaikalla on autohalli, joten parkkiongelmaakaan ei ole.
että Espoossa on hyvin paljon yrityksiä, joihin voisin hakea töihin, lisäksi Otaniemessa on TKK, johon voisin myös hakea töihin. Itse asun Itä-Helsingissä ja kuljin yhden kesän Otaniemeen autolla. Oli raskasta lähteä aamulla ennen seitsemää, jottei joutunut istumaan kehä I:sen ruuhkissa.
Tietoisesti en siis edes hae työpaikkoja, jotka ovat Espoossa.
Ja kyllä, voisin jopa muuttaa Espooseen nyt, kun sinne tulee metro. Mutta en sitä suunnittele.
Muuta asiaa minulla ei sinne ole.
Meillä asuu sukua ja ystäviä Espoossa ja heistä osa suunnitellun metroradan läheisyydessä. JOten käyttöä metrolle kyllä olisi. Mulla ei ole edes ajokorttia ja koen metron kaikista toimivimmaksi joukkoliikenteeksi, kun pienten lasten kanssa kuljen. Toiveena olisi löytää asunto Lauttasaaresta ja näin meidän elämä helpottuisi, kun asema olisi lähellä, niin Espoon puolelle, kuin vaikkapa Vuosaareen.
Mun mielestä espoolaisten tulisi ottaa hyöty irti metrosta. Helsinki aika tukossa ´asun espoossa ja ajan omalla autolla yksikseni helsinkiin duuniin ja tapahtumiin´ tyyppejä (mukaan lukien oma mieheni :))
että kovinkaan moni espoolainen ei todellakaan vaihda autoa metroon. Onhan nyt todella hyvät bussi ja junayhteydet, mutta silti ei niitä käytetä.
Metro on ihan älytön. Itä-Helsingin slummeista pääsee kaikkea epäsosiaalista sakkaa ihan suoralla metrolinjalla tänne, ja metron varteen rakennetaan kerrostalolähiöitä. Yök.
JA mistä hitosta rahat metroon, kun ei ole rahaa edes koulukirjoihin ja vanhustenhoitoon yms.
Todella huono valtuusto meillä nyt, ensin myyvät lypsävän lehmän (sähköfirman) ja nyt tämä.
aiheuttaa Helsingin keskustaan ruuhkia ja huonontaa ilmanlaatua.
Vierailija:
Metro on ihan älytön. Itä-Helsingin slummeista pääsee kaikkea epäsosiaalista sakkaa ihan suoralla metrolinjalla tänne, ja metron varteen rakennetaan kerrostalolähiöitä. Yök.
.
itä-helsingin epäsosiaalinen sakka haluaisi espooseen metrolla? mitä ne siellä tekisivät?
n, niin miten ne mahtuvat vuonna 2030 joka on koko suunnitelman peilausajankohta.
ja otaniemessä voisi käydä useammin (helpottaa jatko-opintoja).
(ja mies just sano että se kävis tapiolan partioaitassa kun siellä on aina niin vältää)
Metro voisi vähän helpottaa asiaa.
mitenkään äänekkäästi, vaikka sillä kuljenkin itse usein. Ja lupaan, etten hyökkää vastaisuudessakaan täältä Marjaniemestä teitä espoolaisia ahdistelemaan. Eikä teidänkään tarvitse tulla tänne.
autoillaan yksin. Käyttäsivät edes kimppakyytejä. Huoh.
Vierailija:
Metro voisi vähän helpottaa asiaa.
kavereitani. Nyt tapaamiset ovat minun autoni varassa, kun vaunuilevat mammat kokevat hitaan bussimatkustamisen rasitteeksi vauveleittensa kanssa.
Länsiväylällä ei ole juuri koskaan ruuhkaa, Kehä 1:llä sen sijaan on ruuhkaa, mutta länsimetro ei näihin ruuhkiin auta.
Ja luuletteko tosiaan, että espoolaiset siirtyvät auton käytöstä metroon. Eivät todellakaan, Espoo on autokaupunki ja täällä on paljon lapsiperheitä, jotka tarvitsevat sen auton, jotta kuskaisivat lapsiaan harrastuksiin. Autostaan he eivät tule luopumaan.
Metro on ruma, haiseva, epämiellyttävä ja turvaton ja tulee palvelemaan vain pientä osaa espoolaisista, Espoo on niin väljästi rakennettu, että metro on järjetön ja liian kallis hanke. Espoolla on loistava viihtyisä toimiva bussiliikenne.
Sosialistit tätä metroa oli ajamassa, heidän visioissaan on istuttaa Espoo täyteen tiiviitä lähiöitä, jotta näissä asuvat ihmiset olisivat helposti hallittavissa propagandalla ja äänestäisivät sosialisteja. Ja metro on ensimmäinen askel Espoon liittämiseksi Helsinkiin.
Katsokaa nyt Itä-Helsinkiä, sellaisen nämä sossut Espoostakin haluavat.
nopea, näppärä ja todella helppo kulkuväline.
Aivan varmasti espoolaiset ihastuvat siihen kunhan ylpeys ensin antaa periksi. ;)
Pysykää espoolaiset siellä omissa ostoskeskuksissanne, nehän ne vasta kaunistavat peltomaisemaa.