Ensimmäistä kertaa yksin matkalle! Apuja:)
Olen matkustanut vain vanhempieni kanssa ja siitäkin on kolme vuotta aikaa. Olen 22-vuotias ja nyt on ensimmäinen matka tulossa:)
Mua jännittää hirveesti! Mietin koko ajan että mitenköhän siellä lentokentällä nyt toimitaankaan ja kuinkas se online checking tapahtuikaan..
Mutta suurin kysymys on se että kun katsoin hotelli varaustani check in oli klo 14. Meidän lentomme on kumminkin kohteessa vasta 22:00. Pitäisikö minun ilmoittaa hotelliin että tulemme niin myöhään? Kyseessä on kumminkin aika iso hotelli...
En kehtaisi koko ajan kysellä vanhemmiltani neuvoja koska he eivät luota minun pärjäävän ulkomailla ystäväni kanssa joka on yhtä uupelo. Haluaisin osoittaa että pysty tekemään matkan ongelmitta ja turvallisesti.
Kommentit (7)
Mutta voit ilmoittaa. Voit soittaa kysyäksesi jotain ja samalla sanoa, että saavutte myöhään. Soitat ja kysyt miten kentältä pääsee yöllä hotelliin ja kauanko matka vie.
Jos et ole pakettimatkalla vaan varannut hotellin itse, sinne kannattaa kyllä ilmoittaa myöhäisestä saapumisajasta ("late arrival"). Sesonkiaikana huoneista on kysyntää, ja jos asiakasta ei kuulu, huone saatetaan antaa pois. (Hotellien ongelma siis on, että ihmiset varailevat huoneita eivätkä sitten tulekaan. Se käy varsinkin sesonkina kalliiksi.)
Hotelliin kannattaa ilmoittaa että teillä on late arrival etteivät esimerkiksi anna huonetta pois jos on joku ylibuuukkaus tilanne. Epätodennäköistä se on mutta todella rasittavaa säätämistä jos käy huono mäihä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:36"]Jos et ole pakettimatkalla vaan varannut hotellin itse, sinne kannattaa kyllä ilmoittaa myöhäisestä saapumisajasta ("late arrival"). Sesonkiaikana huoneista on kysyntää, ja jos asiakasta ei kuulu, huone saatetaan antaa pois. (Hotellien ongelma siis on, että ihmiset varailevat huoneita eivätkä sitten tulekaan. Se käy varsinkin sesonkina kalliiksi.)
[/quote]
Just näin.
Oman mielenrauhasi takia, laitat viestiä hotelliin ja kohteliaasti ilmoitat koska lentonne on perillä. Samalla voit kysyä muutakin esim. matka-aikaa kentältä hotellille tai vaihtoehtoja hotellille matkustamiseen (haluatteko käyttää julkisia vai matkustatteko taksilla?).
Koska myös lentokenttätavat ovat vieraita, kannattaa varata siihen tarpeeksi aikaa. Neuvoa saa kun sitä pyytää.
Hyvin se menee! Rauhallisesti mietitte jos jotain hankaluuksia ilmaantuu. Lomalla ei ole kiirettä mihinkään.
Check in on aika jota ennen ei pääse huoneeseen, sen jälkeen kylläkin. Voit laittaa sähköpostia hotellille ja ilmoittaa noin-ajan, ja jos haluat tilata jotain huoneeseen valmiiksi niin sitäkin voi kysyä, siis vettä/mehua/ iltapala ym ellei siellä ole minijääkaappia josta saa ostaa (siis ottaa ja maksaa lähtiessä). Kannattaa ottaa taxi lentokentältä sen sijaan että lähtee seikkailemaan julkisilla, pääset turvallisesti ja nopeasti oikeaan osoitteeseen etenkin kun ajankohta on sen verran myöhäinen. Mikä kohde ja mikä lentoyhtiö?
Check out sen sijaan on aika johon mennessä hotellihuoneesta on lähdettävä (se on yleensä klo 12 tai sitä ennen)
Yleensä hotelleissa on lisäksi kaupunkivero joka on euron, parin luokkaa per hlö per yö. Sen voi maksaa jälkikäteen tai ennakkoon, hotelleilla on näissä hieman eri käytäntöjä. Jos olet valmismatkalla, se on jo varmaan sisällytetty matkan hintaan.
Voit hakea netistä online check-in -informaatiota lentoyhtiön nimellä, esim. online check-in Finnair.
Yleisiä ohjeita: käsimatkatavaraan saa pakata nesteitä vain siten että ne ovat max.100 ml:n pakkauksissa ja kaikki mahtuvat litran läpinäkyvään muovipussiin (siis pesuaineet, kosmetiikka, hammastahna ym). Omia juomia ei saa viedä turvatarkastuksen läpi.
Käsimatkatavaran paino riippuu lentoyhtiöstä mutta se on enimmillään 10 kg. Pakkaa siihen kuitenkin arvokkaimmat ja sen verran vaihtovaatteita että pärjäät jos ruumaan menevä laukku katoaa.
Tässä Finnairin perussettiä lähtöselvitykseen ym. suomeksi.
http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/check-in/check-in-in-advance
Sivuilla on hyvin ja lyhyesti selitetty miten toimitaan ja löydät myös opastusvideot.
Tuo klo 14 on se aikaisin aika johon huoneeseen voi mennä. Yleensä noilla isommilla hotelleilla on respa auki 24/7 eli sinne voi mennä myös myöhään illalla. Ja yleensä jos on joku tietty check-in -aika, esim. klo 14-22, se lukee selvästi varausta tehdessä. Antamillasi spekseillä sanoisi siis ettei ole mikään pakko ilmoittaa myöhäisestä tulosta.