Alkuraskauden uupumus :-0
Hei palstalaiset,
kirjoittelin tänne pari viikkoa sitten epäilystä, että olisin raskaana vaikka raskaustesti olikin negatiivinen.
Oireina ovat siis jatkuva väsymys (ihan sama kuinka paljon nukuttuja tunteja yössä), helposti uupuminen (esim. päivä kaupungilla brunsseineen ja kauppoineen vie jo parissa tunnissa mehut), päivän läpi jatkuva pahoinvointi ja kipeät rinnat.
No, raskaana ollaan! Plussasin viikko sitten, emmekä tulevan isän kanssa voisi olla onnellisempia. Ainoa harmitus vaan on edelleenkin nuo oireet, mihin en ole löytänyt helpotusta. Uudet liivit kävin ostamassa, joten rintojen särkeminen on siltä osin "hoidettu", pahoinvointiin ostin jonkun hermostorannekkeen ja tehnyt "hengitysharjoituksia." Mutta tuo väsymys ja uupumus........
Aivan todella paljon harmittaa, että olen hyvällä päällä ja "korvien välistä" energinen, mutta keho on aivan poikki. En käytännössä jaksa tehdä päivisin mitään erikoista ja jos siitä huolimatta teen, niin olen loppupäivän aivan väsynyt jo voimaton. Ehkä jopa seuraavankin päivän.
Onko teillä kellään mitään vinkkejä tämän uupumisen selätykseen? Uimaan ajattelin mennä sekä heti kelien suosiessa läheisille pitkospuille "vaeltelemaan", josko auttaisi.
Kommentit (22)
Minulla jo isot lapset mutta tämä ketju kiinnosti, kun mieleen muistui oma väsymys alkuraskaudessa. Se oli jotain niin kokonaisvaltaista, että olin aivan poikki. Nukahdin välittömästi, kun alas istahdin. Ja vielä pahoinvointi päälle, ei ollut töihin minusta. Mutta sitten kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen piristyin ja olin elämäni kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Pahoinvointi ja väsymys hävisivät, jaksoin tehdä vaikka mitä ja urheilin paljon.
Loppuraskaudessa väsymys taas palasi mutta se oli erilaista, siedettävämpää.
Paljon onnea sinulle raskauteen!! Lepää aina kun voit.
Ei ole vinkkejä, tiedän tunteen. Ei se lähde millään.
Minulla väsymys jatkui koko raskauden ajan, ja synnytyksen jälkeen se muuttui masennukseksi.
Se menee ohi. Hae salkkua jos olet töissä.
Kun väsyttää, niin silloin kroppa kertoo, että olet levon tarpeessa. Ei siis ole mitään kikkakolmosia, jolla selättää väsymys vaan tärkeintä on kuunnella kroppaa.
Itse odotan esikosta ja olen viikolla 18, ja uupumus on valtaisa. Nukun pitkät yöunet ja usein tarvitsen _vähintään_ yhet päiväunet, muuten olen aivan koomassa.
Olen ottanut tavaksi (työttömänä kun oon, niin ei tarvii töihin raahautua) yrittää kehittää tekemistä aamupäiväksi niin, että lähden kotoa melko pian herättyä. Jos ei menoa ole, niin päivä menee muuten ihan torkahteluksi ja pötköttelyksi. Päivän asioilta kotiin tullessa voin sit hyvällä omatunnolla nukahtaa, kun on saanut jotain aikaan :D
Raskaana oleva kroppa on melkoisessa myllerryksessä, joten ei ihme että toisilla se ilmenee väsymyksenä. Ohjeeni on, että lepuuta kun tuntuu siltä! :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:35"]
Minulla väsymys jatkui koko raskauden ajan, ja synnytyksen jälkeen se muuttui masennukseksi.
[/quote]
Voi ei onpa ikävää :-( Itseäni ei tippaakaan masenna, enkä ole masennukseen taipuva ihminen, mutta tiedostan että tuotakin tapahtuu mikä on hurjan ikävää! Siitä saan olla kiitollinen ettei mieltä masenna.
Väsymyshän voi jatkua koko raskauden ja siksi kaikki niksit sen selätykseen on tervetulleita! :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:38"]
Kun väsyttää, niin silloin kroppa kertoo, että olet levon tarpeessa. Ei siis ole mitään kikkakolmosia, jolla selättää väsymys vaan tärkeintä on kuunnella kroppaa. Itse odotan esikosta ja olen viikolla 18, ja uupumus on valtaisa. Nukun pitkät yöunet ja usein tarvitsen _vähintään_ yhet päiväunet, muuten olen aivan koomassa. Olen ottanut tavaksi (työttömänä kun oon, niin ei tarvii töihin raahautua) yrittää kehittää tekemistä aamupäiväksi niin, että lähden kotoa melko pian herättyä. Jos ei menoa ole, niin päivä menee muuten ihan torkahteluksi ja pötköttelyksi. Päivän asioilta kotiin tullessa voin sit hyvällä omatunnolla nukahtaa, kun on saanut jotain aikaan :D Raskaana oleva kroppa on melkoisessa myllerryksessä, joten ei ihme että toisilla se ilmenee väsymyksenä. Ohjeeni on, että lepuuta kun tuntuu siltä! :)
[/quote]
Ihanaa saada tällaista "vertaistukea!" Ei siis ole ihanaa että sinäkin olet aivan poikki, mutta ihana tietää etten ole ainoa joka on helposta väsähtänyt :-D Lepäilenkin kyllä, kun vaihtoehtoja tähän ei ole, mutta voisin kokeilla tota aamupäivän touhuilua josko silloin jaksaisi paremmin! :-)
Itsellä väsymys kesti vain tuon alun, mutta se oli helvetillistä! Itkua väänsin kun piti suihkuun raahautua, kaikki arjen askareet veivät voimat. Itselläkin oli fiilikset katossa, eli mistään masennuksesta ei todellakaan ollut kyse, kroppa vaan ihan loppu.
Tuo on turhauttavaa ja ärsyttävää kun haluaisi vaikka mitä mutta tehoja ei vaan löydy! Johtuu ihan siitä että raskaushormonit on elimistölle uusia, kun ne tulevat tutuksi niin oireet väistyvät. Itsellä helpotti ekan kolmanneksen jälkeen niin että tunsin voivani paremmin kuin ei-raskaana! Mitään kikkoja tohon ei ole, arki pitää vaan järjestää väsymyksen ehdoilla, ja luottaa siihen että se menee ohi.
Onnea raskauteen! :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:55"]
Itsellä väsymys kesti vain tuon alun, mutta se oli helvetillistä! Itkua väänsin kun piti suihkuun raahautua, kaikki arjen askareet veivät voimat. Itselläkin oli fiilikset katossa, eli mistään masennuksesta ei todellakaan ollut kyse, kroppa vaan ihan loppu. Tuo on turhauttavaa ja ärsyttävää kun haluaisi vaikka mitä mutta tehoja ei vaan löydy! Johtuu ihan siitä että raskaushormonit on elimistölle uusia, kun ne tulevat tutuksi niin oireet väistyvät. Itsellä helpotti ekan kolmanneksen jälkeen niin että tunsin voivani paremmin kuin ei-raskaana! Mitään kikkoja tohon ei ole, arki pitää vaan järjestää väsymyksen ehdoilla, ja luottaa siihen että se menee ohi. Onnea raskauteen! :)
[/quote]
Samat fiilikset juurikin täällä! Mies on koko aamun siivonnut (mitä normaalisti ei käskemättä tee, kun ei ole kovin järjestelmällinen ihminen toisin kuin minä) ja musta se on tuntunut jotenkin niin väärälle että minä istun koomassa sohvalla kun toinen niska limassa laittaa tiskiä, pyykkiä, petivaatteita, imuroi ja pyyhkii pölyä- enkä jaksa edes auttaa! :-0 Helpottavaa kuulla toisia vastaavanlaisia tarinoita, niin tietää ettei ole "epänormaali", mulla kun on eka neuvolakin vielä edessä etten ole päässyt näistä asioista juttelemaan (raskaus on niin alussa, mutta oireet ovat olleet vahvat jo ennen raskauden ilmenemistä).
Kiitos onnitteluista, täällä ollaan ihan onnesta pakahtuneita! <3
Useimmilla väsymys kestää vain ekat viikot. Kun pääset toiselle kolmannekselle, niin todennäköisesti helpottaa. Toki joitain väsyttää koko raskauden, mutta siis todennäköisesti helpottaa. Lepäile jos väsyttää, turha huhkia.
Ja onnea raskaudesta!
Istukan värkkääminen on kropalle tosi iso rakennusprojekti ja se voi viedä voimat ihan totaalisesti. Yleensä helpottaa 1. Kolmanneksen jälkeen. Itse huomasin np-ultran tienoilla, ettei enää väsytä ollenkaan niin paljon :).
Musta tuntuu että olen vasta viikolla kuusi (neuvolasta sanottiin että oisin viikolla kahdeksan, mutta "en usko" :-D), mikä tarkoittaa sitä että raskauden oireet on aika rajuja kun ne on alkanut jo pari kolme viikkoa hedelmöittymisen jälkeen. Siksi ehkä koen tämän niin raskaaksi nyt, mutta eiköhän helpota niin kuin sanoittekin :-) Kiitos todella paljon kommenteista!
Nyt kun olemme jännän äärellä, eikä googlaus tuottanut tulosta, jos todella olen vasta viikolla kuusi niin kuin itse laskin, ja minulla on parin päivän päästä eka neuvola, voiko siellä edes kuulla vielä sydänääniä? Tai mitä ekalla neuvolakäynnillä ylipäätään tehdään? Saako sieltä "konkreettista todistetta" siitä että todella on raskaana ja että kaikki on hyvin? JÄNNITTÄÄ niin paljon :-D
Kannattaa pitää raudansaannista huolta! Minäkin paras sanomaan, ku itekkin alkuraskaudessa ja väsyttää niin kauheeesti. Enkä tosiaan ole saanut aikaseksi kuin ne foomihapot just ja just syötyä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:26"]
Kannattaa pitää raudansaannista huolta! Minäkin paras sanomaan, ku itekkin alkuraskaudessa ja väsyttää niin kauheeesti. Enkä tosiaan ole saanut aikaseksi kuin ne foomihapot just ja just syötyä.
[/quote]
Tuotakin mietin, eka neuvola on tosiaan parin päivän päästä jossa varmaan tarkastetaan hemoglobiini? :-0 Koska jos raudan puutetta on, niin väsymys voi toki selittyä osittain siitäkin ja voi alkaa syömään rautatabletteja. Nyt syön jotain raskausajan kalanmaksaöljy -tabletteja (???) ja LadyVita Mamaa jossa on kaikki mahdollinen foolihapoista ja D-vitamiinista lähtien :-)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:10"]
Musta tuntuu että olen vasta viikolla kuusi (neuvolasta sanottiin että oisin viikolla kahdeksan, mutta "en usko" :-D), mikä tarkoittaa sitä että raskauden oireet on aika rajuja kun ne on alkanut jo pari kolme viikkoa hedelmöittymisen jälkeen. Siksi ehkä koen tämän niin raskaaksi nyt, mutta eiköhän helpota niin kuin sanoittekin :-) Kiitos todella paljon kommenteista!
Nyt kun olemme jännän äärellä, eikä googlaus tuottanut tulosta, jos todella olen vasta viikolla kuusi niin kuin itse laskin, ja minulla on parin päivän päästä eka neuvola, voiko siellä edes kuulla vielä sydänääniä? Tai mitä ekalla neuvolakäynnillä ylipäätään tehdään? Saako sieltä "konkreettista todistetta" siitä että todella on raskaana ja että kaikki on hyvin? JÄNNITTÄÄ niin paljon :-D
[/quote] mistä lasket sun viikot?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Neuvolan täti toki laski ne viimeisimmistä kuukautisista, mutta mä lasken viimeisimmästä ovulaatiosta :-D Tiedä sitten mikä oikein, mutta tällä tavalla neuvola ilmoitti että olisin nyt viikolla 8, itse laskin että olisin nyt viikolla 6! :-)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Neuvolan täti toki laski ne viimeisimmistä kuukautisista, mutta mä lasken viimeisimmästä ovulaatiosta :-D Tiedä sitten mikä oikein, mutta tällä tavalla neuvola ilmoitti että olisin nyt viikolla 8, itse laskin että olisin nyt viikolla 6! :-)
[/quote] Neuvolasi on oikeassa. Raskausviikot lasketaan kuukautisten alkamisajankohdasta. Arvasin että lasket väärin. Mutta sydänäänet kuuluu vasta viikon 10:n korvilla ja nekin hyvässä lykyssä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:45"]
[/quote]
[/quote] Neuvolasi on oikeassa. Raskausviikot lasketaan kuukautisten alkamisajankohdasta. Arvasin että lasket väärin. Mutta sydänäänet kuuluu vasta viikon 10:n korvilla ja nekin hyvässä lykyssä.
[/quote]
Ok :-) Neuvolasta kyllä sanoivat että alussa lasketaan noin kunnes tarkka päivä (=ovulaatio) varmentuu :-)
Mulla myös alkuraskaus ja kaamea väsymys. Pitäisi jaksaa hoitaa vuoden ikäistä esikoistakin. Tuntuu ettei mikään unimäärä riitä ja lapsen kanssa oleminen vie kaiken energian. Toivottavasti kohta helpottaa. Samat viikot mulla menossa kuin sinulla ja sama juttu raskausviikoissa, että neuvolan mukaan viikko 8, mut oman laskelman mukaan vasta 7. Ovulaatiosta itsekin laskin. No mut ultrassa selvinnee oikea laskettu aika.