Sähköallergia vertaistukiketju
Hei! Löytyyköhän täältä teitä muita? Vaihdetaanko ajatuksia?
Kommentit (30)
ON hirveän vähän vertaistukea ja omakohtaisia kokemuksia. Tässä on yksi:
Ei koske minua, mutta ystävälläni on tuo sairaus. Olen jopa todistanut, kun hän oksentaa suurjännitelinjojen läheisyydessä. Pahaa oloa tulee aina jonkin sähkösäteilylähteen ympäristössä. Ilmeisen hankala vaiva.
Nocebo - ilmiöstä kysymys eli liittyy tietoon tai oletukseen sähkömagneettisen kentän olemassaolosta. Laboratorio-olosuhteissahan tuota sähköallergiaa ei ole saatu havaittua eli vaivasta kärsivä ei ole tunnistanut sitä milloin tilassa on sähkökenttää tai ei ole sähkökenttää.
Vierailija kirjoitti:
Nocebo - ilmiöstä kysymys eli liittyy tietoon tai oletukseen sähkömagneettisen kentän olemassaolosta. Laboratorio-olosuhteissahan tuota sähköallergiaa ei ole saatu havaittua eli vaivasta kärsivä ei ole tunnistanut sitä milloin tilassa on sähkökenttää tai ei ole sähkökenttää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo#Electromagnetic_hypersensitivity
Tuossa siis mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske minua, mutta ystävälläni on tuo sairaus. Olen jopa todistanut, kun hän oksentaa suurjännitelinjojen läheisyydessä. Pahaa oloa tulee aina jonkin sähkösäteilylähteen ympäristössä. Ilmeisen hankala vaiva.
Kannattaa pitää mielessä, että sähköyliherkkyydessä oireet ovat todellisia ja mitattavissa, mutta aiheuttaja ei ole sähkö vaan psyyke.
Kannattaa laittaa foliohattu päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että sähköyliherkkyydessä oireet ovat todellisia ja mitattavissa, mutta aiheuttaja ei ole sähkö vaan psyyke.
Mistäpä tuon tietää. Oireet on niin hankalat, että uskoisin kyseessä olevan juuri sähkön aiheuttama. Hänellä ei ole mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä tuon tietää. Oireet on niin hankalat, että uskoisin kyseessä olevan juuri sähkön aiheuttama. Hänellä ei ole mt-ongelmia.
Sen tietää kun lukee tutkimuksia aiheesta. Ei ole olemassa lääketieteellistä ilmiötä jota ei olisi tutkittu, tätä kyseistä vielä paljonkin.
Ei se vaadi muita mt-ongelmia, mutta saattaa toki olla että korrelaatiota löytyy. Siitä en ole lukenut.
Siis pyydettiin vertaistukea, ei teilausta ja vähättelyä.
Saatko ihottumaa jos hankaat muovipussia hiuksiisi?
Vierailija kirjoitti:
Siis pyydettiin vertaistukea, ei teilausta ja vähättelyä.
Asiasta on järkevää keskustelua sähkösairaitten omalla foorumilla. Kun tulee AV:hen kyselemään, kerjää vaan verta nenästään.
Millä kirjoitat tänne jos olet allerginen sähkölle?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa foliohattu päähän.
PJ (pienjännite, Un <1kV) linjan alla riittää foliehattu
KJ (keskijännite, Un 1...36kV) linja alla pitää olla toverisanko eli sinkkiämpäri
SJ (suurjännite Un>36kV) foliehattu + toverisanko
Näillä pitäisi pärjätä
Ei ole vähättelyä kertoa sitä mitä lääketieteen mukaan asiasta tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vähättelyä kertoa sitä mitä lääketieteen mukaan asiasta tiedetään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6herkkyys
pysyykö linkki ehjänä?
Vierailija kirjoitti:
Millä kirjoitat tänne jos olet allerginen sähkölle?
Sähköallergia on sairautena erittäin valikoiva, aivan kuten monikemikaaliyliherkkyyskin. Tatuoinnit, vetyperoksidi ja meikit on ok, mutta työkaverin Dermosil-dödö aiheuttaa paskahalvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. Kuitenkaan maakaapelin päällä ei varmasti okseta, mutta jos maahan asennetaan iso kyltti missä varoitetaan maan alla matalassa kulkevasta suurjännitekaapelista niin oireet on erittäin voimakkaat vaikka koko kaapelia ei olisi olemassakaan.
Mies on allerginen minun tietokoneelleni mutta ei omalleen, vaikutukset tulevat kuulemma seinän läpi. Hän on allerginen myös uutisille valikoivasti (n 99 % uutisista), kun taas viihde on ok, varsinkin valmiiksi nauretut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? Juuri kuvailit sen.
Minkälaisia oireita sinulla on?