Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä säästönne on kertyneet?

Vierailija
23.02.2022 |

Te, joilla on kymppitonnien säästöt ja sijoitukset, miten kauan olette säästäneet, ja onko säästöt omista työtuloista säästetty/ onko ollut muita tulonlähteitä?

Olen keskipalkkainen sinkku, mutta tuntuu että en meinaa saada rahaa säästöön kuin sellaisen 300-500e/kk.
Tällä tahdilla menee kauan, ennenkuin on kunnon säästöjä :(

Toki voisin kiristää vyötä tästä, mutta tuntuu että kulutustottumukset on nyt jo melko vaatimattomat. En syö ulkona, ei ole autoa, ostan käytettynä yms.

Vinkkejä otetaan vastaan..

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkasta säästöön 600€/kk. Siitä 300€ matalariskiseen rahastoon, 150€ korkeariskiseen rahastoon ja 150€ säästötilille. Tuolla saan ihan mukavasti säästettyä. Lisäksi löytyy kaksi sijoitusasuntoa, suunnitelmissa kolmas. Toki niistä on myös lainaa, mutta vuokra kattaa vastikkeen ja lainakulut, sekä jättää vähän pahan päivän varalle.

Niiden kanssa käynyt hyvä tuuri. Ensimmäisen yksiön ostin 25-vuotiaana silloisesta yliopistokaupungista. Sain sitä maksettua sen verran pois opintojen aikana, että sain sitä käytettyä vakuutena, kun muutin uudelle paikkakunnalle valmistuttuani. Viiden vuoden asumisen jälkeen ostimme miehen kanssa yhteisen asunnon, mutta pidin molemmat aikaisemmat asuntoni sijoitusasuntoina.

Siellä ne porskuttaa vähän kuin itsestään, toki tietyin väliajoin vaihtuu vuokralainen ja saattaa jäädä joku kuukausi välistä.

Niin ja oma nettopalkka 2700€, kolmen ihmisen talous. Mies tienaa nettona noin 4000€, mutta meillä on suurimmaksi osaksi erilliset rahat.

Vierailija
42/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan palkkatuloista olen säästänyt sekä lisäksi palkasta tehtyjen sijoitusten tuotoista. Kun 15 vuotta sitten sain asuntolainan maksettua, minulla oli säästöjä 12 000 euroa. Nyt 15 vuotta myöhemmin säästöjä ja sijoituksia on yhteensä 230 000 euroa. Lisäksi omistan edelleen saman asunnonpuolikkaan kuin 15 vuotta sitten.

Mutta olennaista tässä on se, että olen sijoittanut enkä vain makuuttanut rahoja tilillä. Yli 60 000 euroa tuosta säästösummastani on sijoitusten tuottoja.

Kuka tarvitsee tuommoisia summia rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä on ne hyväpalkkaiset työt, joissa olette olleet ja säästöjä kertynyt kuin itsestään. Olisi kiva tietää etenkin niiden, jotka miettivät mille alalle hakautuisi.

Tekemalla toita jenkeissa, avioliitossa ei-suomalaisen kanssa, yhteiset rahat, miljoonia pankissa.

Moi, HEL-NYC!

Vierailija
44/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan palkkatuloista olen säästänyt sekä lisäksi palkasta tehtyjen sijoitusten tuotoista. Kun 15 vuotta sitten sain asuntolainan maksettua, minulla oli säästöjä 12 000 euroa. Nyt 15 vuotta myöhemmin säästöjä ja sijoituksia on yhteensä 230 000 euroa. Lisäksi omistan edelleen saman asunnonpuolikkaan kuin 15 vuotta sitten.

Mutta olennaista tässä on se, että olen sijoittanut enkä vain makuuttanut rahoja tilillä. Yli 60 000 euroa tuosta säästösummastani on sijoitusten tuottoja.

No eihän sitä varsinaisesti tarvitse, mutta ,minkäs teet, kun rahaa pukkaa sisään ovista ja ikkunoista, jotainhan sillä pitää tehdä.

Vierailija
45/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ne säästöt ja sijoitukset ovat pääosin peräisin ihan vain järkevistä asuntokaupoista, ja edellisten asuntojen vuokralle jättämisestä.

Asuntojen ostamista olen rahoittanut järkevällä taloudenpidolla ja palkkatyöstä (netto 2100 €) sitkeästi säästämällä. Osakesalkun (n. 50 t) perusteena ovat samat palkkatyöstä säästetyt puskurit sekä pari yllättävää lahjoitusta.

Nyt nelikymppisenä palkkatulojen osuus tulonmuodostuksessa ei ole enää ratkaiseva.

Vierailija
46/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma ajatukseni on jäädä eläkkeelle noin 60-vuotiaana. Mieheni on muutaman vuoden minua vanhempi, ja olisi kiva ehtiä nauttia yhdessä esim. matkustelusta niin kauan kuin me molemmat olemme toivottavasti vielä hyväkuntoisia. Toiveenani on myös, että eläkkeellä ei tarvitsisi miettiä jokaista senttiä, vaan rahaa riittää myös kaikkeen mukavaan välttämättömien menojen lisäksi.

Ja jos kuolen ennen kuin ehdin nauttia eläkevuosista, lapsemme saavat säästöistä mukavan pesämunan.

18

Vierailija
47/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Avioliitto pihin puolison kanssa. Mihinkään ei saanut käyttää rahaa

2. Avioero pihistä, ilman avioehtoa. Kaikki meni puoliksi: sain asunnon ilman velkaa ja säästöä jäi

3. Toinen avioliitto bisneshenkisen miehen kanssa. Rahaa kertyi osakkeisiin itsestään.

4. Perintö.

N53

Vierailija
48/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tunkea ne säästöt rahastoihin, tai jos kantti kestää, osakkeisiin. Indeksirahastoilla pääsee hyvin alkuun. Esimerkkinä viime vuoden aikana n. 5000e 60/40 suhteella amerikan indeksirahastoihin ja pariin osakkeeseen (pfizer koska rokotesekoilu, ja eräs akkualan startup), tammikuussa myin pois ja melkein kymppitonniksi oli se raha muuttunut.

Periaattessa melkein mitä työtä vain tekemällä pääsee kolmeenkymppiin mennessä miljonääriksi jos sijoittaa n. 20% nettopalkastaan.

Vierailija
49/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkasta säästöön 600€/kk. Siitä 300€ matalariskiseen rahastoon, 150€ korkeariskiseen rahastoon ja 150€ säästötilille. Tuolla saan ihan mukavasti säästettyä. Lisäksi löytyy kaksi sijoitusasuntoa, suunnitelmissa kolmas. Toki niistä on myös lainaa, mutta vuokra kattaa vastikkeen ja lainakulut, sekä jättää vähän pahan päivän varalle.

Niiden kanssa käynyt hyvä tuuri. Ensimmäisen yksiön ostin 25-vuotiaana silloisesta yliopistokaupungista. Sain sitä maksettua sen verran pois opintojen aikana, että sain sitä käytettyä vakuutena, kun muutin uudelle paikkakunnalle valmistuttuani. Viiden vuoden asumisen jälkeen ostimme miehen kanssa yhteisen asunnon, mutta pidin molemmat aikaisemmat asuntoni sijoitusasuntoina.

Siellä ne porskuttaa vähän kuin itsestään, toki tietyin väliajoin vaihtuu vuokralainen ja saattaa jäädä joku kuukausi välistä.

"Ostit" ekan asunnon eli pappa betalar😂

Vierailija
50/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ostit" ekan asunnon eli pappa betalar😂

Ihan itse ostin. Kyllä 25-vuotias saa helposti säästettyä sen verran pesämunaa että saa ostettua yhden 42 000 euron asunnon. Lainan osuus tuosta oli about puolet. Ei sitä rikas tarvitse olla, riittää ettei osta pk-seudulta.

Vierailija
51/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut ahkera. Ahkeruudella pääsin lääkikseen. Olin lähes koko työurani töissä julkisella puolella, mutta aina jäi jotakin säästöön. Sijoitin pörssiin ja vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen (Suomi-Salama), joka osoittautui erinomaiseksi. Vähitellen alkoi kertyä pääomaa. Sitten sain kaksion verran perintöä vanhempieni jälkeen. Sijoitin taas pörssiin, mutta myös omaan asuntoon avioeroni jälkeen. Pörssi meni alaspäin, mutta asuntosijoitus kannatti ja myös se, että eron jälkeen minulle jäi lopulta enemmän käteen kuin ennen sitä. Muutama vuosi sitten siirryin julkiselta puolelta yksityiselle puolelle. Palkka nousi ja sen ohessa tuli pieni optioetu. Viime vuodet ovat sitten pörsseissä olleet aika hulvattomia ja lisäksi uusin asuntohankintani on ollut hyvin tuottoisa. Lopputuloksena omaisuuteni on nyt yli 2 miljoonaa euroa, vaikka juuri lahjoitin lapsilleni yhteensä 300000 euroa. Eli ahkeruudella ja aktiivisella sijoittamisella olen omaisuuteni kerännyt, mutta samalla olen elänyt oikein hyvin ja mm. matkustellut paljon.

Vierailija
52/52 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme parhaan tuoton 1 talollamme v 98. Maksoimme rakentamiskuluina 200ke ja saimme 384ke. Seuraava talo oli lähes tuplasti kalliimpi ja meille jäi nettona kivasti käteen kun muutimme tähän pienempään 3. taloon 3v sitten.

Rakennuskulut alle 400ke ja edellisen myyntihinta yli 600ke.

Käytännössä lainaa maksamalla ja hyvällä hinnalla myymällä on karttunut.

Jonkin verran ylimääräistä rahaa on rahastoissa ja osa kiinteistössä ulkomailla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan