Mistä säästönne on kertyneet?
Te, joilla on kymppitonnien säästöt ja sijoitukset, miten kauan olette säästäneet, ja onko säästöt omista työtuloista säästetty/ onko ollut muita tulonlähteitä?
Olen keskipalkkainen sinkku, mutta tuntuu että en meinaa saada rahaa säästöön kuin sellaisen 300-500e/kk.
Tällä tahdilla menee kauan, ennenkuin on kunnon säästöjä :(
Toki voisin kiristää vyötä tästä, mutta tuntuu että kulutustottumukset on nyt jo melko vaatimattomat. En syö ulkona, ei ole autoa, ostan käytettynä yms.
Vinkkejä otetaan vastaan..
Kommentit (52)
Kertokaa nyt mitä on ne hyväpalkkaiset työt, joissa olette olleet ja säästöjä kertynyt kuin itsestään. Olisi kiva tietää etenkin niiden, jotka miettivät mille alalle hakautuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mitä on ne hyväpalkkaiset työt, joissa olette olleet ja säästöjä kertynyt kuin itsestään. Olisi kiva tietää etenkin niiden, jotka miettivät mille alalle hakautuisi.
Tekemalla toita jenkeissa, avioliitossa ei-suomalaisen kanssa, yhteiset rahat, miljoonia pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä saa parhaat tienestit. Tosin silloin pitää tehdä töitä.
Vuorotyötä tehty aikoinaan, eläke kohtuullinen.
Ei-tuhlaileva elämäntyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkkaisesta työstä, 6000e nettona kuussa. Säästöön 1700e kuussa viimeiset viisi vuotta.
Mihin käytät yli 4 tonnia kuussa?
Asunto, auto, ruoka, matkailu, eläminen... Ei ole mitään syytä elää niukemmin, säästöille ei ole muuta suunnitelmaa kuin vararahaa eläkepäiviin. Ehkä mökin voisin ostaa.
Mahtaa olla kova vuokra/rempattava talo ja huonokuntoinen auto...
En vaan itse käsitä tuollaista kulutusta. Ja kun sen rahan voisi käyttää paljon järkevämminkin ja hyödyksi. Jos ei enää keksi omaksi hyödyksi, niin sitten edes muiden.
Maksan enemmän asuntolainaa jotta saisin sen mmutamassa vuodessa pois ~1500e asumiskustannukset kuussa. Autoon menee tieveroineen vakuutuksineen huoltoineen keskimäärin 300e. Kaikkeen muuhun jää n. 2500e, jota en pidä ihan hurjana kerskakulutuksena vielä... Onko parempi/vähemmän itsekästä jos laittaa rahat pankkiin/ sijoituksiin, sen sijaan että käyttää niitä esim erilaisiin palveluihin jotka tekevät elämästä parempaa? PT, hieronta, kampaaja, ulkona syöminen, kodin siivous... En nimittäin nähnyt samaa reaktiota muille tässä ketjussa, joilla on isoja summia säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalan koulutus, sairaalassa johtotehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen tienannut säästöni sairaanhoitajana. Ei ne isot tulot, vaan pienet menot.
Mikä sulla on bruttopalkka, kun netto on 6000? Millä alalla olet?
Minulla ei ole isoja säästöjä, mutta säästin ihan palkasta. Ajatus oli, että 3kk nettotulot pitää saada jemmaan, ja kun sain suht helposti säästettyä, tuplasin tuon 6kk nettotuloihin. Se jälkeen (KIRJAIMELLISESTI!) kaikki ylimääräinen on mennyt matkoihin/ulkona syomiseen/teatteriin ymv. enkä edes kadu: korona opetti sen, että nos olisin "säästänyt" viime vuodet, niin "puoli maailmaa" olisi jäänyt näkemättä =elä vielä kun voit!
Nyt ehkä koronan ja muu "epävarmuuden" takia olen alkanut taas säästää, laitan tilipäivänä nettotiloista 10% sääästötilille mihin "unohdan" ne, ei ehkä fiksua kun inflaatio jne. mutta EHKÄ sijoitan isomman summan sitten "joskus johonkin", -tai en.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerännyt säästöni (230 000 euroa, joka sisältää myös sijoitusten tuotot + puolet velattomasta asunnosta) DI:n palkasta. Tosin mitään huippupalkkaa en saa, vaan palkkani on aina ollut alle ammattikuntani mediaanin, kun katsotaan tilastoja työkokemusvuosien mukaan. Ihan mukavasti siitä kuitenkin jää säästöön ilman mitään kitsasteluja.
18
Palkasta säästöön 600€/kk. Siitä 300€ matalariskiseen rahastoon, 150€ korkeariskiseen rahastoon ja 150€ säästötilille. Tuolla saan ihan mukavasti säästettyä. Lisäksi löytyy kaksi sijoitusasuntoa, suunnitelmissa kolmas. Toki niistä on myös lainaa, mutta vuokra kattaa vastikkeen ja lainakulut, sekä jättää vähän pahan päivän varalle.
Niiden kanssa käynyt hyvä tuuri. Ensimmäisen yksiön ostin 25-vuotiaana silloisesta yliopistokaupungista. Sain sitä maksettua sen verran pois opintojen aikana, että sain sitä käytettyä vakuutena, kun muutin uudelle paikkakunnalle valmistuttuani. Viiden vuoden asumisen jälkeen ostimme miehen kanssa yhteisen asunnon, mutta pidin molemmat aikaisemmat asuntoni sijoitusasuntoina.
Siellä ne porskuttaa vähän kuin itsestään, toki tietyin väliajoin vaihtuu vuokralainen ja saattaa jäädä joku kuukausi välistä.
Vierailija kirjoitti:
N. 10000e, terveydenhuoltoala johtotehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta minulla netto on 5500, joten ajattelin vastata. Alana IT ja tarkemmin SEO, eli hakukoneoptimointi.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta säästöön 600€/kk. Siitä 300€ matalariskiseen rahastoon, 150€ korkeariskiseen rahastoon ja 150€ säästötilille. Tuolla saan ihan mukavasti säästettyä. Lisäksi löytyy kaksi sijoitusasuntoa, suunnitelmissa kolmas. Toki niistä on myös lainaa, mutta vuokra kattaa vastikkeen ja lainakulut, sekä jättää vähän pahan päivän varalle.
Niiden kanssa käynyt hyvä tuuri. Ensimmäisen yksiön ostin 25-vuotiaana silloisesta yliopistokaupungista. Sain sitä maksettua sen verran pois opintojen aikana, että sain sitä käytettyä vakuutena, kun muutin uudelle paikkakunnalle valmistuttuani. Viiden vuoden asumisen jälkeen ostimme miehen kanssa yhteisen asunnon, mutta pidin molemmat aikaisemmat asuntoni sijoitusasuntoina.
Siellä ne porskuttaa vähän kuin itsestään, toki tietyin väliajoin vaihtuu vuokralainen ja saattaa jäädä joku kuukausi välistä.
Ei kai tuota säästöiksi voi kutsua jos on melkein puoli miljoonaa lainaa😒
Silloin kun oli asp-tili, tavoitteena oli säästä sinne tonni kuussa. Asuin yksin pienessä mutta kallisvuokraisessa yksiössä. Työskentelin erikoistuvana lääkärinä husissa vähän vaihtelevissa toimipisteissä. Päivystysten ja siten myös palkan määrä vaihteli voimakkaasti. Parhaina kuukausina laitoin paljon myös sijoituksiin ja joinain huonoimpina nostin sieltä korkotililtä sitten asp-tilille että sain silloinkin tonnin kasaan. Elin jälkeenpäin ajatellen aika tuhlailevasti, maksoin isoa kuntosalimaksua, söin usein ulkona jne, mutta ostin todella harvoin vaatteita enkä ikinä mitään isoja hankintoja noina kahtena vuotena kun olin asp-säästäjä.
Nykyään asun omistusasunnossa joka oli hinnaltaan vain n. puolet pankin mulle määrittelemästä maksimista. Tämä on onneksi kauempana keskustasta joten olen irtisanonut salin enkä enää syö ulkona. Tavoitteena on edelleen tonni kuussa säästötilille (paitsi jos sinne kertyisi 10 000 euroa eikä olisi mitään sitä kalliimpaa hankintaa lähikuukausina mielessä, silloin en enää täyttäisi sitä enempää vaan laittaisin sijoituksiin) ja kuun lopussa ylijääneet yleensä 0-400e sijoituksiin. Palkkataso on nykyään tasaisempi ja sijoittuu hieman lähemmäs aiempia parhaita kuukausia kuin huonoja, vuositulot tuollaista 65-75k luokkaa. Asunnon ostosta on pari vuotta, olen tässä välissä maksanut säästötililtä puolet julkkarirempasta ja pari isompaa hankintaa kotiin, nyt siellä on 8000 ja sijoituksissa n. 10 000 josta vähän yli tonni voittoja.
Myin talonröttelön pois ja muuta omaisuutta elämänmuutoksen vuoksi, niistä tuli vajaa 50.000e. Säästän nyt kuukausittain 200-300e/kk, enempää ei pysty 900-1000e/kk tuloista, tuo käteenjäävä summa. Onneksi asumiskulut puolison kanssa pienet kun velaton omistusasunto. Tavoite on ettei missään vaiheessa tilin saldo menisi alle 50.000e.
Säästöjä ja sijoituksia nyt n. 140 tuhatta, aloitin aikoinaan kotona asuessa säästämällä työttömyyspäivärahoista. Aikanaan pääsin töihin ja sitten pihinä sinkkuna ei rahaa tietysti oikein mihinkään mennyt kuin vuokraan ja välttämättömyyksiin niin säästöön jäi kivasti. Oravanpyörässä sitten sellaset 15v säästellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkkaisesta työstä, 6000e nettona kuussa. Säästöön 1700e kuussa viimeiset viisi vuotta.
Mihin käytät yli 4 tonnia kuussa?
Asunto, auto, ruoka, matkailu, eläminen... Ei ole mitään syytä elää niukemmin, säästöille ei ole muuta suunnitelmaa kuin vararahaa eläkepäiviin. Ehkä mökin voisin ostaa.
En vaan itse käsitä tuollaista kulutusta. Ja kun sen rahan voisi käyttää paljon järkevämminkin ja hyödyksi. Jos ei enää keksi omaksi hyödyksi, niin sitten edes muiden.
Maksan enemmän asuntolainaa jotta saisin sen mmutamassa vuodessa pois ~1500e asumiskustannukset kuussa. Autoon menee tieveroineen vakuutuksineen huoltoineen keskimäärin 300e. Kaikkeen muuhun jää n. 2500e, jota en pidä ihan hurjana kerskakulutuksena vielä... Onko parempi/vähemmän itsekästä jos laittaa rahat pankkiin/ sijoituksiin, sen sijaan että käyttää niitä esim erilaisiin palveluihin jotka tekevät elämästä parempaa? PT, hieronta, kampaaja, ulkona syöminen, kodin siivous... En nimittäin nähnyt samaa reaktiota muille tässä ketjussa, joilla on isoja summia säästössä.
Siis tuosta kulutuksesta minä vaan kyselin ja sitä ihmettelin, mihin joku saa käytettyä yli 4000 euroa kuussa. Olen sitä kyllä aiemminkin ihmetellyt, kun katsonut välillä esim rikkaat ja rahattomat ohjelmaa. Ja siinä joittenkin rahankäyttö menee aivan oman ymmärrykseni yli. Itse en varmaan sellaisessa kulutuksessa edes onnistuisi vaikka yrittäisinkin, siis ainakaan jatkuvasti kuukaudesta toiseen. Mutta taitolaji kait sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuota säästöiksi voi kutsua jos on melkein puoli miljoonaa lainaa😒
On yleinen harhaluulo, että sijoitusasunnot tarkottaisivat isoja lainoja. Riippuu ihan kaupungista. Omat lainani on kaikista kolmesta asunnosta yhteensä 280 000€. Ensimmäinen asuntoni maksoi 42 000€, toinen 110 000€ ja kolmas miehen kanssa yhteensä vähän päälle 300 000€. Näistä kaikista olen toki lyhentänyt lainoja koko ajan, siksi enää 280 000€ jäljellä.