Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pirkanmaan koronanyrkki: Maskit tulleet jäädäkseen (Aamulehti)

Vierailija
23.02.2022 |

Onko joku lukenut tämän koko uutisen? Itse en näe, kun on maksumuurin takana, mutta sen verran tuosta näkee, että ilmeisesti muut rajoitukset poistuvat, mutta on tehty päätös siitä, että maskeista ei luovuta ikinä. Pitääkö paikkansa?

https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000008634820.html

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä maski-innostuksesta olisi mukava lukea jossain vaiheessa ihan asiallinen analyysi. Eli miksi yht'äkkiä suomalaiset innostuivat maskeista niin, että eivät edes haluaisi normaalin elämän enää koittavan, mikä maskittomuudessa pelottaa ja mitä maskit ihmisille antavat. Eli miksi ihmiset haluaisivat maskit käyttöön vaikkei koronan takia enää tarvitsisi, tai vaikka korona-ajan jälkeenkin. Ja miksi jopa ajatus maskeista luopumisesta ahdistaa joitain selvästi.

Minua kiinnostaisi kuulla jonkun asiantuntijatahon suusta, mitä tässä oikeasti haetaan - ikuista maskipakkoa, vai onko jossain vaiheessa ideana luopua maskeista? Ja jälkimmäisessä tapauksessa myös selkeät rajapyykit, eli millaisessa tilanteessa (esim. sairaalakuormitus tms).

Siinäpä se, tai suosituksen purkaminenhan ei kiinnosta asiantuntijatahoja. Mika Salminen totesi pari viikkoa sitten, ettei kaikkia rajoituksia voi purkaa kerralla ja maskisuositus on kevyt keino, kun pyritään ehkäisemään tartuntoja. Lisäksi hän korosti, että kyseessä on suositus, ei pakko. Monet tahot, esimerkiksi kunnan työpaikat ja kaupat ovat kuitenkin tulkinneet suosituksen käytännössä pakoksi, ja vaikka terveydentila olisi ihan oikeasti sellainen, ettei pysty hengityssuojainta tai maskiakaan ainakaan koko työpäivää käyttämään, asiasta saa vääntää ihan tosissaan. Työskentelen nuorten parissa, ja työpaikallani puhutaan hienosti maskivelvoitteesta sekä nuorilla että aikuisilla. Omikron tarttuu kuitenkin niin ärhäkästi, että se tuntuu leviävän riippumatta siitä, kuinka ahkerasti maskeja käytetään. Monesti käyttö on ihan näennäistä. Jos paikalle tulisi vaikka toimittaja, kaikista saisi varmasti otettua lehteen hienon kuvan maskit oikeaoppisesti naamalla, mutta toimittajan poistuttua maskit päätyisivät leuoille, hörpitään välillä juotavaa tai näperretään maskia tai omia kasvoja. Jos toimisin maskipoliisina, en juuri muuta ehtisi tehdäkään.

Minäkin olen jo kauan toivonut asiallista keskustelua maskien käytön tarpeesta, mutta tutuilta olen saanut vastaukseksi lähinnä epämääräistä hyminää siitä, ettei asia ole meidän päätettävissä tai onhan se nyt hyvä käyttää maskia ja suojata muita, kun niin tehdään Aasiassakin. Ainakin isoissa kaupungeissa koulujen maskisuosituksia on lähdetty purkamaan, mutta mielestäni hieman ristiriitaisesti pienimmistä koululaisista alkaen, joilta vielä puuttuu täysi rokotussuoja, ja jotka ovat melko läheisissä tekemisissä toistensa ja opettajan kanssa (voivat pyrkiä syliin, halata tms.). Sen sijaan vaikkapa lukiolaiset, joilla on ollut mahdollista jo ajat sitten saada toinen ja tarvittaessa kolmas rokote, joutuvat edelleen kärvistelemään maskeissa, eikä niiden käyttö noinkaan "isoilta" lapsilta suju oikeaoppisesti.

Sekä Hesarissa että iltapäivälehdissä on viime aikoina ollut artikkeleita siitä, kuinka maskit ovat helpottaneet joidenkin ihmisten elämää, kun ei tarvitse näyttää omia kasvojaan tai miettiä, mitä muut ajattelevat, olla ikään kuin anonyymi:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008602725.html 

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/877d0cf8-6bad-4e8a-869e-633e0…

Olen aina pitänyt itseäni enemmän intro- kuin ekstroverttinä ja hieman ujonakin, mutta maskeilla on ollut minuun aivan toisenlainen vaikutus kuin noissa jutuissa kuvataan. Maskit tekevät ihmisistä jotenkin kasvottomia, ja silloin koen kontaktin ottamisen ja keskustelun vaikeammaksi. Jos joku haluaa välttämättä tulevaisuudessakin piiloutua maskin taalkse syystä tai toisesta, se hänelle suotakoon, mutta yleisen maskisuosituksen en todellakaan toivo jatkuvan loputtomiin epämääräisillä perusteilla. Vai onko tosiaan ihan ok, että kaikki suojelevat vanhuksia ja riskiryhmiä maskeilla hamaan tulevaisuuteen rokotteista huolimatta, tai että maskeja pitäisi pitää siksi, etteivät jotkut äärimmäisen ujot ja pelokkaat pahoita mieltään, kun erottuisivat joukosta ainoina maskin käyttäjinä?

Vierailija
82/85 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa yksikin syy, miksi maskeista pitäisi luopua? En ainakaan itse näe maskittomuudessa mitään hyvää. Minusta on parempi kun olisi aina maskipakko. Siitä kun ei mitään haittaa ole, mutta maskittomuus päin vastoin aiheuttaa paljon pahaa ja saa ihmiset kiinnittämään huomiota toisen kasvoihin.

Koska se on epäterveellistä sinun mielenterveydellesi. Olemme hyväksymässä käytöstapaa joka on ilmiselvästi oire neuroosista eikä ole millään tavalla normaalia. Ihmisen tulee kestää arkipäivän elämän riskejä. Muutama päivä kuumeessa ja nuhassa ei ole riski vaan kuuluu elämään ja se myös pitää kestää.  Maskisuosituksilla annetaan viestiä, että on ok heittäytyä täysin neuroottiseen käyttäytymiseen ja jopa vaatia muilta samaa mielenhäiriötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaissa luovutaan maskeista – Suomessa kuuluu nyt lähes päinvastaisia ohjeita: ”Pitää olla varovainen”

Suomessa maskisuositus on edelleen voimassa, vaikka muut Pohjoismaat ovat jo yksitellen luopuneet maskien käytöstä.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/e70570cd-9e8d-4313-8ef4-8cd4158e…

Ihan käsittämätöntähän tämä on että Suomessa noita maskeja vieläkin käytetään kun niistä kaikkialla muualla on luovuttu tai ollaan luopumassa. Voiko Suomi jäädä koko maailman ainoaksi maaksi jossa maskeja käytetään?

Vierailija
84/85 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa yksikin syy, miksi maskeista pitäisi luopua? En ainakaan itse näe maskittomuudessa mitään hyvää. Minusta on parempi kun olisi aina maskipakko. Siitä kun ei mitään haittaa ole, mutta maskittomuus päin vastoin aiheuttaa paljon pahaa ja saa ihmiset kiinnittämään huomiota toisen kasvoihin.

Koska se on epäterveellistä sinun mielenterveydellesi. Olemme hyväksymässä käytöstapaa joka on ilmiselvästi oire neuroosista eikä ole millään tavalla normaalia. Ihmisen tulee kestää arkipäivän elämän riskejä. Muutama päivä kuumeessa ja nuhassa ei ole riski vaan kuuluu elämään ja se myös pitää kestää.  Maskisuosituksilla annetaan viestiä, että on ok heittäytyä täysin neuroottiseen käyttäytymiseen ja jopa vaatia muilta samaa mielenhäiriötä.

Juuri näin. Mitä kertoo kommentti "maskittomuus aiheuttaa paljon pahaa" ja että kasvoihin katsominen on pahasta. Kyllä terveysviranomaisten olis aika ohjata nää koronneurootikot hoitoon eikä kiusata enää kolmasti rokotettuja nuoria maskihössötyksellä. Kaupan kassojen ei tarvitse mun takiani myöskään enää kärvistellä.

Vierailija
85/85 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kesällä rannallakin maskit päässä. Vain suomessa. Jos hallitus sanoo, että hypätkää kaivoon osa tekee niin kuin käsketään.. Kumma kun Ruotsissa on pärjätty hyvin ilman maskeja koko pandemian aika. Itse en käytä maskeja, muut voivat käyttää jos haluaa, jokainen tyylillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan