Sijoitukset -3000 euroa vajaassa puolessatoista kuukaudessa
Ja edelleen vaan laskee. Pientä epätoivoa pukkaa. Uusi puhelin pitäisi hankkia. Kesälomallakin haluaisin jotain tehdä. Vielä olen 3000 e plussalla voitoissa, mutta ei taida kauaa kestää.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia säästän vain tilille 200-400e/kk. Ei ole varaa menettää mitään.
Ei siinä menetä mitään ennen kuin rahat nostaa.
Mulla kanssa saattaa, että päivässä sulanu salkusta 10000e eli vähän turhan volatiliteettinen osake salkussa, mutta silti uskon osakkeeseen pidemmällä aikavälillä. Jos uskot osakkeeseen ja fundamentteihin pidemmällä aikavälillä, niin ei kannata välittää mistään arvonlaskuista ellei sijoitushorisonttisi ole alle 10v. Se on tappiota vasta sitten, kun myyt
Tällaisena aikana osinko-osakkeet näyttävät kyntensä. Niiden arvonnousu on joskus hidasta tai jopa olematonta, mutta aikana, kun osakkeet ja etenkin kasvuosakkeet laskevat kuin lehmän häntä, osinkoa kuitenkin tippuu tilille. Se, että osakkeita tulee entiseen malliin, pitää itseni järjissäni näinä vaikeina aikoina.
Luulitko että kurssit jatkavat ikuista nousuaan? Joskushan niiden on pakko kyykätä. Pörssin juju on nimenomaan niissä kurssien vaihteluissa, muutenhan siinä ei olisi mitään pointtia.
Oma salkku 32% vihreällä, ollut parhaimmillaan 65%. Yhtään ei pelota, päinvastoin etsin hyviä ostopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena aikana osinko-osakkeet näyttävät kyntensä. Niiden arvonnousu on joskus hidasta tai jopa olematonta, mutta aikana, kun osakkeet ja etenkin kasvuosakkeet laskevat kuin lehmän häntä, osinkoa kuitenkin tippuu tilille. Se, että osakkeita tulee entiseen malliin, pitää itseni järjissäni näinä vaikeina aikoina.
äh... siis se, että osinkoa tulee entiseen malliin. Ja tänä keväänähän niitä ropisee oikein ennätysahtiin. Kiitos siitä, Sampo ja muut osinkosijoittajaa arvostavat yhtiöt!
Viime vuonna ei olisi kannattanut ostaa mitään, kaikki enemmän tai vähemmän miinuksella. Vanhemmat sijoitukset vielä plussalla onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa jos markkinoiden heilahtelu vie yöunet.
Odotinkin tätä vakikliseettä. Millaiset ihmiset antavat tällaisen lausunnon, kun joitakin toisia ihmisiä pelottaa? Sellaiset ihmiset, joilla on hyvin vajavaiset kyvyt käsitellä tunteita, etenkään negatiivisia tunteita.
Tällaisia ihmisiä ahdistaa se, että itse tai edes joku toinen tuntisi pelkoa ja ahdistusta. Heidän ainoa tapansa käsitellä asiaa on yrittää kieltää toisia ihmisiä kokemasta tai ainakaan ilmaisemasta ääneen tuntemuksia, jotka tuottavat jopa ventovieraiden ihmisten ilmaisemina heille itselleen niin paljon ahdistusta, että ainoa, mihin he pystyvät, on yrittää kieltää ihmisiä tuntemasta mitään.
Tämä vakiklise siitä, että jos et kestä, poistu markkinoilta on omalla tavallaan sukua parisuhteilijoiden raivoajille, jotka pienenkin riidan uhatessa alkavat naama punaisena huutaa, että jos ei miellytä, niin tuossa on ovi, ala vetää.
Ap, älä välitä.
On tervettä tuntea pelkoa, kun kurssit menevät alaspäin. Luonto on antanut meille tunteet, myös pelon käyttöä varten, vaikka aina löytyy näitä tunnevajaataitoisia, jotka yrittävät väittää muuta.
Mitä ihmettä nyt taas? Ihan normaali neuvo, minäkin sanoisin, että hermoilu on turhaa. Jos yöunet menee niin ei todellakaan kannata alkaa sijoittamaan. Se on sijoitussääntö ensimmäinen. Sijoitus on kovaa hommaa, eikä ikinä ole takeita siitä, että menisi hyvin. Vain pitkällä tähtäimellä saattaa onnistua, mutta ei se ole mikään automaatio.
Jaa mulla on -50000, mutta sanonpa että nyt on ostopaikka. Harmi vaan ettei itellä ole rahnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotinkin tätä vakikliseettä. Millaiset ihmiset antavat tällaisen lausunnon, kun joitakin toisia ihmisiä pelottaa? Sellaiset ihmiset, joilla on hyvin vajavaiset kyvyt käsitellä tunteita, etenkään negatiivisia tunteita.
Tällaisia ihmisiä ahdistaa se, että itse tai edes joku toinen tuntisi pelkoa ja ahdistusta. Heidän ainoa tapansa käsitellä asiaa on yrittää kieltää toisia ihmisiä kokemasta tai ainakaan ilmaisemasta ääneen tuntemuksia, jotka tuottavat jopa ventovieraiden ihmisten ilmaisemina heille itselleen niin paljon ahdistusta, että ainoa, mihin he pystyvät, on yrittää kieltää ihmisiä tuntemasta mitään.
Tämä vakiklise siitä, että jos et kestä, poistu markkinoilta on omalla tavallaan sukua parisuhteilijoiden raivoajille, jotka pienenkin riidan uhatessa alkavat naama punaisena huutaa, että jos ei miellytä, niin tuossa on ovi, ala vetää.
Ap, älä välitä.
On tervettä tuntea pelkoa, kun kurssit menevät alaspäin. Luonto on antanut meille tunteet, myös pelon käyttöä varten, vaikka aina löytyy näitä tunnevajaataitoisia, jotka yrittävät väittää muuta.
Mitä ihmettä nyt taas? Ihan normaali neuvo, minäkin sanoisin, että hermoilu on turhaa. Jos yöunet menee niin ei todellakaan kannata alkaa sijoittamaan. Se on sijoitussääntö ensimmäinen. Sijoitus on kovaa hommaa, eikä ikinä ole takeita siitä, että menisi hyvin. Vain pitkällä tähtäimellä saattaa onnistua, mutta ei se ole mikään automaatio.
Mitä ihmettä itsellesi? Tämä on aivan sairas neuvo. Miten niin vain ne, joilla on niin sosiopaattinen luonne, ettei pelottava tilanne pelota, olisivat jotenkin oikeutettuja sijoittamaan? On tervettä pelätä, kun on heiluntaa markkinoilla. Se ei silti tarkoita, etteikö saisi ja voisi sijoittaa! Ihminen voi pelätä ja sijoittaa yhtä aikaa. Tiedän sen, koska itse pystyn siihen sujuvasti. Ja tästä syystä minun ei tarvitse huudella kenellekään, että jos et tee oikealla asenteella, pysy poissa. Ei missään muussakaan elämän alueella. Kaikki saavat yrittää ja tehdä, nekin joita pelottaa.
Ei kannata sijoittaa jos ei ole valmis menettämään mitään.
Se on nyt vaan on vähän kuin uhkapeliä. Loppujen lopuksi.
Mullakin on miinuksella, mutta anti olla.
Aivan sama, kaikki pidetään mitä ostetaan ja kersoilla onkin jo molemmilla reilun 100ke salkut. Ostelkoot pellekolikoita ne, joilla on aikaa sellaiseen.
Toi et ei se muka oo tappiota ennenkun myy on täys luuseri asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tonni itselläkin miinuksella. Mutta en panikoi vielä. Korona pudotti omia kursseja kolmanneksella nopeasti, mutta useat osakkeet nousivat takaisin. Tyhmän tempun teki tuon kotonatiputuksen kanssa tuttava, joka oli juuri aloittanut sijoitushommat, ja totesi, että eihän tästä osakesäästötilihommasta tule mitään. Ja taisi myydä kaikki isolla tappiolla.
Voit varautua vielä isompaan pudotukseen. Puten takaraivon kiristys ei taida helpottaa vähän aikaan. Putte pistää koko länsimaailman talouden romahtamaan.
No kuule ei laita kun Venäjän BKT on kehitysmaan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä välitä.
Mitä ihmettä itsellesi? Tämä on aivan sairas neuvo. Miten niin vain ne, joilla on niin sosiopaattinen luonne, ettei pelottava tilanne pelota, olisivat jotenkin oikeutettuja sijoittamaan? On tervettä pelätä, kun on heiluntaa markkinoilla. Se ei silti tarkoita, etteikö saisi ja voisi sijoittaa! Ihminen voi pelätä ja sijoittaa yhtä aikaa. Tiedän sen, koska itse pystyn siihen sujuvasti. Ja tästä syystä minun ei tarvitse huudella kenellekään, että jos et tee oikealla asenteella, pysy poissa. Ei missään muussakaan elämän alueella. Kaikki saavat yrittää ja tehdä, nekin joita pelottaa.
Mutta sitä se sijoittaminen on, että saattaa menettää vaikka kaiken. Kannattaa sijoittaa vain sen verran mitä ei tarvitse esim elämiseen. Kaikki ylimääräiset voi sijoittaa, ei säästöjään tai buffereitaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Ostan osaketta tänään 10€/kpl hintaan. Huomenna laskee 8€. Odotan ensi syksyyn ja myyn 12€. Olen voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äh... siis se, että osinkoa tulee entiseen malliin. Ja tänä keväänähän niitä ropisee oikein ennätysahtiin. Kiitos siitä, Sampo ja muut osinkosijoittajaa arvostavat yhtiöt!
Jep, mulle pitäisi nettona tipahtaa tilille 3400e osinkoa tänävuonna 😊 tuo on jo ihan kiva ylimääräinen raha.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Luuseria on myydä paniikissa silloin kun lasku alkaa. Silloin kaikki hermoilijat ja yöunien menettäjät just myy kun eivät tajua, että lasku ja nousu kuuluu aina kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen osin samaa mieltä. Joskus on järkevämpää myydä tappiolla ja ostaa tilalle jotain parempaa kuin antaa syöksyn mennä loppuun saakka ja ihmetellä, että mitähän nyt tekisi... Esim. itse ostin TietoEvryä aivan väärään aikaan. Kurssi ei koskaan lähtenyt nousemaan. Myin pois tappiolla ja ostin tilalle osaketta x, joka on jo 13 % voitolla. Lehdistä olen seurannut, miten TietoEvryn kurssi jatkaa edelleen laskuaan. Olen helpottunut siitä, että pystyin tekemään kyseisen ratkaisun. Joku toinen odottaa viisi vuotta sitä, että kurssi on taas noussut ja niin voi hyvin tapahtua, joten ei sekään huono idea tämän osakkeen suhteen välttämättä ole. Itse kuitenkin pääsin tällä tempulla nopeammin ja ehkä jopa parempaan tulokseen.
Onneksi ei ole pakko myydä juuri nyt 😊.