Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa korvanhuuhteluohjeita? Terveyskeskuksessa eivät huuhtele.

Vierailija
23.02.2022 |

Eli siis korva lukossa ja tinnittää, siellä vissiin iso vaikkuköntti. Olen käynyt kerran vuodessa huuhtelemassa ne terveyskeskuksessa, koska ongelma aina vuosittain. Nyt eivät enää huuhtele niitä vaan käskivät laittaa removaxia (ei mitään apua) ja katsoa netistä itsehuuhtelu ohjeet. No olen sinne korvaan pruutannut vettä sillä pumpulla, mutta ei mitään apua. En nuku kunnolla, koska korva lukossa ja tinnittävä. Alkaa olla epätoivoinen olo.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, täältä tulikin hyviä vinkkejä. Olen käyttänyt nyt noin kolme päivää removaxia ja vaxolia ja huuhdellut pelkällä vedellä (pumpulla) korvia. Ei mitään muutosta, pahenee vaan tai ainakin alkaa ärsyttämään (niin fyysisesti kuin henkisesti) enemmän.

Ostan sen kunnon ruiskun ja testaan suolaliuosta ja vielä ceridalia ja jos viikonloppuna ei ala mitään tapahtumaan menen itkemään terveyskeskukseen.

Meillä suvussa ollut tätä samaa ongelmaa ja aina saanut avun tk:sta. Nyt oli eka kerta kun käskivät itsehoitoa kokeilla sen pari viikkoa. Tosiaan myös yksityiselle soitin ja sieltä tuli suurinpiirtein samat ohjeet. Kaipa sieltä saa apua jos käsken sen tukoksen jollain imurilla poistamaan. Hirvittää vaan hinta. Onhan noihin aineisiinkin mennyt kyllä jo rahaa.

Tsemppiä kaikille kanssakärsijöillä. On kyllä vi**umainen vaiva.

Ap

Vierailija
42/66 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kuivan klöntin pois Ceridalilla. Sitä reilusti korvaan, sitten makoilin se korva ylöspäin vartin ja lopuksi varovasti pumpulipuikolla puhdistus, niin kökkö irtosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä kerralla tarvi puolitoista pullollista Removaxia toisella kerralla ei auttanut sekään. Otacur auttoi ja tuntui oikein jotain laittavan liikkeelle. Ohjeissa kerrotaan huuhtelusta "kunnes aivan kirkasta vettä" No mitää sameaa tullutkaan vaan lopulta kerralla väsyneen näköinen vahamöykky.

Vierailija
44/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla nostamaan. Korva aukesi lopulta kattilallisella lämmintä merisuolavettä. Ja taustalla toki myös Removax. Aikaa tämä vei, mutta ihana helpotus.

Ap

Vierailija
45/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki autaa.Mikset sinne mennyt kysyy?Remo-Wax plus korva pumppu samassa paketissa osta.Sisällä on saate kirje ja ohje sinä miten käytät!Varma nakki alat uiman uimahallissa ja sukellat,korvat aukee kaikesta mönjästä! Kuin usein käyt uimahallissa ja sukeltelet. Kesällä sama järvessä tai meressä.

Vierailija
46/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko googlannut mitään luontaisjuttua sinne laitettavaksi? Kannattaisi.

Vettä vaan myös sisään ja pää kallellaan valutat pois. Jos ei toimi, menet lääkäriin niin monta kertaa, että kyllästyvät ja rassaavat korvasi auki.

No ajattelin aloittaa "Googlettamisen" täältä.. Löytyyhän netistä parafiiniöljystä etikkaan ohjeita, mutta ajattelin kysyä löytyykö täältä joku joka olisi löytänyt toimivan systeemin. En haluaisi kaikkea alkaa tunkemaan sinne korvaan. Töissä pitäisi jaksaa käydä mutta kun ei oikein saa nukutuksi.

Ap

Eti luontaishoitaja joka laittaa sulle korvakynttilän! Sain avun sellaisesta.

Voi sen laittaa ittekki mutta kivempi kun joku muu..

Mulla tupsahti sinne aika köntti!

https://www.ruohonjuuri.fi/products/biosun-korvakynttilapari

Vierailija
47/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä vaan myös sisään ja pää kallellaan valutat pois. Jos ei toimi, menet lääkäriin niin monta kertaa, että kyllästyvät ja rassaavat korvasi auki.

No ajattelin aloittaa "Googlettamisen" täältä.. Löytyyhän netistä parafiiniöljystä etikkaan ohjeita, mutta ajattelin kysyä löytyykö täältä joku joka olisi löytänyt toimivan systeemin. En haluaisi kaikkea alkaa tunkemaan sinne korvaan. Töissä pitäisi jaksaa käydä mutta kun ei oikein saa nukutuksi.

Ap

Täällä on toinenkin:https://www.hyvinvoinnin.fi/products/biosun-hopi-korvakynttila

Näköjään nykyisin suositellaan kaveria mukaan!

Vierailija
48/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaat korvakäytävät on harmillinen vaiva. Olen saanut aivan superhyvää apua joskus työterveydestä. Pääsinkin yleislääkärin sijaan korvalääkärille(!), joka putsasi sillä laitteella korvat simsalabim. Olin ihan puolikuuro jo vastaanotolle mennessä, mutta hetken päästä ja huuhtelun jälkeen heti ok. Hoito kesti muutaman minuutin.

Seuraavan kerran, kun olin korvat tukossa ja kuulo taas menossa, sama työterveys kertoikin kys. korvalääkärin muuttaneen Tampereelle. Voi itku! Terveydenhoitaja puhdistikin sitten korvani vanhanaikaisesti huuhtelemalla käsin ruiskulla, ilman laitetta. Lopputulos ihan onnistunut sekin.

Olen alkanut epäillä itse, että töissä käytettävät korviin tungettavat korvanapit (kuuntelu radiopuhelimilla) pahentavat vaivaa meillä ahdaskorvaisilla, tukkivat sen ainoankin hengittävän reiän korvakäytävistä. Koska ei mulla aiemmin tätä vaivaa ollut...  Vapaa-ajalla en koskaan käytä mitään korvatulppia tai minkäänlaisia kuulokkeita.

Vierailija
49/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa removaxia vähän useammin, 2-3 kertaa,  niin eiköhän klöntit irtoa runsaalla huuhtelulla. Minulle antoivat apteekista korvien hoitoaineeksi myös Otocur -hoitoainetta! Minulla ainakin tuntuu toimivan!

Vierailija
50/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, korvalääkäri kertoi, että jos vaivaa ei hoida ajoissa, voi se vaikuttaa kuuloonkin. Siksi kauhistuttaa nuo terveyskeskuksen vastuuttomat vastaukset ap:lle.

Vierailija
51/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just äidilläni oli molemmat korvat tukossa. Melkein viikon pehmitteli Vaxol-suihkeella monta kertaa päivässä, sitten saunaan ja suihkussa ruuttasi vettä ruiskulla moneen kertaan. Toisesta irtosi iso klöntti ja toinenkin tuntui paremmalta, mutta se tarvitsi kuitenkin vielä uusintakäsittelyn seuraavana iltana.

Vierailija
52/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hitsi, kun sais meidänkin paikkakunnalle Ruohonjuuren!

Vierailija
53/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sitä vauvan nenänniistintä ja lämmintä vettä joka kerta kun käyn pesulla. Sen niistimen nokka on niin pieni, että sillä saa kätevästi vettä korviin vaikkua pehmittämään.

Vierailija
54/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Terveystalon hoitajat putsaavat korvia, että sieltä kannatta aika varata, jos terveyskeskuksessa annetaan vaan ei oota. 

Ceridaleja ynnä muita kannattaa käyttää säännöllisesti, ei vasta sitten kun ei enää kuule mitään. 

Vierailija
55/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä korvaruuvia vahan poistoon.

https://www.aliexpress.com/item/1005003533405662.html

Toimii, ei oo vaikee käyttää.

Paitsi naisille jotka eivät tiedä miten päin ruuvit toimii eikä ymmärrä suunta nuolista...

Vierailija
56/66 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää noita aineita jo ennaltaehkäisevästi jos tietää varmaksi vaivan syyn. Ei vasta sitten kun ovat jo tukossa. Todella veemäinen ongelma josta itsekin ajoittain kärsin.

Vierailija
57/66 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän keskustelun kun joku näitä apuja kaipasi.

Ap

Vierailija
58/66 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden keinon luin 1960-luvun lääkärinkirjasta. Oli alan professorin kirjoittamaa tekstiä. Tiputetaan kyljellään maatessa pipetillä korvakäytävään 3 % vetyperoksidia. Ollaan kyljellään 20 - 30 min. Vetyperoksidi alkaa porista korvassa. Parhaassa tapauksessa se pääsee tärykalvoon asti. Tämän kyllä huomaa. Porina kuuluu paljon vahvempana. Joka tapauksessa tuon 20 - 30 min jälkeen huuhdellaan korvakäytävää korvapumpulla, esim remowaxin mukana tulleella. Yleensä korvavahaa tulee jokin määrä ulos. Tarvittaessa voi toistaa homman päivän mittaan jonkun kerran. Voi joutua tekemään sitkeissä tapauksissa vielä seuraavina päivinäkin. Korvakäytävän on annettava aina kuivua ennen uutta yritystä. Liian usein toistettuna ärsyttää ihoa.

Vetyperoksidia riittää hyvin 100 ml pullo. Niissä on viimeinen käyttöpäivämäärä. Muuttuu vähitellen pelkäksi vedeksi ajan mittaan. Pullon korkki aina käytön jälkeen kunnolla kiinni. Tuollainen 100 ml pullo on halpa ja riittää pitkäksi aikaa. Usein ehtii tosin vanheta.

Pipettinä käytin jonkun tippapullon mukana tullutta puhdistettuani sen veden avulla kunnolla. On muovinen. Saa varmasti ostettua erllisenäkin. Ovat halpaa tavaraa.

Korvaan voi joutua tukkaa pestessä myös saippuaa. Muutenkin sinne voi kertyä korvavahan lisäksi kaikenlaista epäpuhtautta ajanmittaan. Normaalisti korvakäytävän värekarvat poistavat korvavahan pieninä klöntteinä. Kaikilla eivät värekarvat toimi. Lisäksi korvakäytävä voi olla ahdas ja mutkainen. Siellä voi olla kyhmyjä. Kaikki tällainen aiheuttaa korvan tukkeutumista.

Vierailija
59/66 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuosta vetyperoksidin käytöstä yllä. Sitä voi käyttää myös ennaltaehäisevästi, esimerksi kumpaankin korvaan kerran muutaman kuukuden välein tms. Tällöin saa pois jo vähätkin korvavahan kertymät. Jos korvassa on kipua tai tulehdusta, ei ole syytä käyttää, vaan on mentävä lääkärin vastaanotolle.

Vierailija
60/66 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne TK:ssa huuhtelevat kun kerrot että olet jo kokeillut noita turhanpäiväisiä ja kalliita ns. korvavaikun poistajia. Toinen vaihtoehto on se, että valitat korvasärkyä.

Ei meillä pääse terveyskeskukseen edes särkevän korvan vuoksi. Mulla hävisi yllättäen kuulo toisesta korvasta ja korva oli tosi kipeä. Soitin terveyskeskukseen ja kysyin aikaa hoitajalle, mutta minun käskettiin vain huuhdella itse.

En uskaltanu alkaa itse tosi kipeää korvaa huuhtelemaan, koska pelkäsin, että tärykalvo voi olla vaurioitunut tai puhkeaa viimeistään sitten kun työnnän vettä ruiskulla korvaan. Vaiva meni ohi parissa viikossa itsekseen. Asun sen verran pienessä kaupungissa, ettei yksityiselläkään ollut aikoja tarjota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän