Kertokaa korvanhuuhteluohjeita? Terveyskeskuksessa eivät huuhtele.
Eli siis korva lukossa ja tinnittää, siellä vissiin iso vaikkuköntti. Olen käynyt kerran vuodessa huuhtelemassa ne terveyskeskuksessa, koska ongelma aina vuosittain. Nyt eivät enää huuhtele niitä vaan käskivät laittaa removaxia (ei mitään apua) ja katsoa netistä itsehuuhtelu ohjeet. No olen sinne korvaan pruutannut vettä sillä pumpulla, mutta ei mitään apua. En nuku kunnolla, koska korva lukossa ja tinnittävä. Alkaa olla epätoivoinen olo.
Kommentit (66)
Korvan huuhtelu on nopea toimenpide. Ihan uskomatonta että ihmisiä piinataan korvatulehduksilla, tinnituksella ja kivulla kun ei edes tällaiseen simppeliin asiaan saa apua. Nykyään pitäisi omat laboratoriotkin olla, opetella kuuntelemaan itse keuhkonsa stetoskoopilla jne. Koko terveydenhuolto yks iso vitsi.
Voihan siellä pahimmassa tapauksessa joku vierasesinekin olla. Erikoislääkäri parhaiten korvat pitäisi osata hoitaa. Ja kyllä joillekin jopa lapsille voi kertyä kovia vahapalloja. Ei millään suihkulla lähde. Hyviä korvalääkäreitä ei ole joka kulmassa.
Vierailija kirjoitti:
Korvaanhuutelu on huono tapa. Kuulo voi vaurioitua.
Se vesisuihku (ruiskulla) tulisikin suunnata korvakäytävän takaosaan eikä suoraan tärykalvoon, sillä tärykalvo voi vaurioitua, jos sinne suoraan pruuttaa. Siksi ei pitäisi itse huuhdella korviaan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan siellä pahimmassa tapauksessa joku vierasesinekin olla. Erikoislääkäri parhaiten korvat pitäisi osata hoitaa. Ja kyllä joillekin jopa lapsille voi kertyä kovia vahapalloja. Ei millään suihkulla lähde. Hyviä korvalääkäreitä ei ole joka kulmassa.
Juu tarinan kuulin joltain kaivettiin sieltä joku helmi.
Isäni ainakin sai ihan tk:sta avun, kun ainoassa kuulevassa korvassa oli hevoskuormallinen vaikkua ja ei kuullut enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei huuhtelu kuulu julkiseen terveydenhuoltoon, mutta sieltä saa buranareseptejä (eikä sieltä sitten oikein muuta saakaan)
Jopa yksityiseltä sanoivat, että koita itse huuhdella. Kumma kun ei raha kelpaa sinnekään. Mutta tää vaiva on niin peestä!
Ap
Eivät taatusti sano! Varaat ajan ja sillä selvä.
Älkää käyttäkö samoja korvatulppia liian pitkään, itsellä aiheutti pahat vaikut E.A.R:in käyttö. Tosin ovat sen verran hinnoissaan ettei nyt ihan kertakäyttökamaakaan moiset tulpat kyllä ole.
Jos terveyskeskuksessa sanotaan ettei huuhdella niin vastaa joka kerta "häh en kuule mitä sanoit" toista tätä niin kauan, että suostuvat huuhtelemaan korvasi.
Oletko kokeillut korvakynttilää?
Imasee vahat korvasta helposti.
Kävin tk: ssa korvahuuhtelussa. Sitä ennen ohjeen mukaan kolmena iltana removaxia korviin. Siis kolmena iltana. Laitoin vanua reikään tukkeeksi. Myöhemmin otin vanut pois ja laitoin uudelleen removaxit ja vanut. Toisessa korvassa oli iso kokkare jota en itse olisi saanut pois. Hoitajakin otti sen pinsetillä lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Osta apteekista 100ml:n huuhteluruisku, sillä removaxin pallolla ei tee mitään. Removaxia voit käyttää ensin, sitä neuvoivat terveyskeskuksessa laittamaan ja antamaan vaikuttaa kunnolla, neuvoivat laittamaan vanutupon yöksi, ettei pääse valumaan ulos yön aikana.
Muista käyttää ruumiinlämpöistä vettä, muuten voi pyörryttää, niin minua ainakin valistivat.
Itse aina ihmettelen tuota tuppo-ohjetta. Valuuhan se kuitenkin siihen tuppoon, kun on valuakseen, eikä jää korvakäytävään vaikuttamaan. Näin ainakin itselläni.
Ymmärrän tuon tupon käytön siitä, ettei se neste valu pitkin korvan ulkopuolta ja poskia.
Korvista en tiedä mutta oletko kokeillut suolihuuhtelua? Kannattaa.
kokeile ceridal-öljyä . useammalle hoivakodin asukkaalle laitetaan 3-7 kertaa viikossa
Eihän sitä pysty itse huuhtelemaan niin että lähtisi.
Viime kerralla mun korvat putsattiin nenä- kurkku- ja korvaklinikalla, ei huuhdeltu vaan nypittiin möhnät pihdeillä pois erikoiskameran avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla laitto 50/50 spriitä tk
Sulla olikin korvakäytävätulehdus. Ei spriitä vaikun huuhteluun tuhlata.
Häntä pannaan toiseen korvaan,
toinen kärsää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö samoja korvatulppia liian pitkään, itsellä aiheutti pahat vaikut E.A.R:in käyttö. Tosin ovat sen verran hinnoissaan ettei nyt ihan kertakäyttökamaakaan moiset tulpat kyllä ole.
Täältä saa halvemmalla. Eivät minun mielestäni nuo kyllä monikäyttöisiä ole.