Olisiko ihan tyhmä idea laittaa lapsi ruotsinkieliseen päiväkotiin?
Me vanhemat emme ruotsia puhu. Voisi sanoa ettemme lainkaan.
Lapsi on nyt 3,5v. Aloitti päiväkodin viime syksynä. Päiväkoti on ihan kiva, emmekä edes harkitsisi vaihtoa. Vaan kun se himskatin päiväkoti on niin hankalassa paikassa, ja päiväkodin sijainnin vuoksi meillä pitää olla kaksi autoa. Mulla alkaa aamuvuoro klo 05.00, ja töihin on mentävä autolla. Miehellä myöhemmin, ja voisi mennä pyörällä/kävellen vaan kun päiväkotiin täytyy mennä ensin kilometri väärään suuntaan niin matka käy hänelle hankalaksi. Samoin kun minä vien/haen lapsen niin se matka on helkkarin hankala, ruuhkainen ja jälleen väärässä suunnassa.
Ja tämä ruotsinkielinen päiväkoti on meidän naapurissa.
Voitaisiin siis luopua toisesta autosta, ja säästää hermoja aamulla ja iltapäivällä runsaasti. Toki vieras kieli toisi omat ongelmansa, mutta eikö noin pieni kuitenkin opi kielen suhteellisen helposti? Mitä olette mieltä mammat?
Kommentit (42)
Olin itse aikoinani ruotsinkielisessä päiväkodissa 70-luvulla. Vanhempani eivät puhuneet ruotsia, päiväkodissa puhuttiin vain ruotsia.
Myöhemmin koulussa valitsin ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi ruotsin (koulu siis ihan tavallinen suomenkielinen).
Mielestäni osaan tänä päivänä ruotsia paremmin kuin englantia (töissä käytän ruotsia jonkin verran, englantia en koskaan). Olen 50v.
Jos päiväkodista löytyy joku aikuinen, joka osaa edes vähän suomea veisin lapsen sinne. Soittaisin siis päiväkotiin ja kyselisin henkilökunnan kielitaidosta sekä heidän mielipiteestään asiaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:46"]
Mun exä joutui pienenä ainoana suomenkielisenä lapsena ruotsinkieliseen päiväkotiin ja muistaa vieläkin, miten toiset kiusasi ummikkoa. Jos häneltä kysyisi, niin ei missään tapauksessa.
[/quote]
Mun lapsi on ummikko, meni 5-vuotiaana ruotsinkieliseen päiväkotiin, kävi siellä eskarin ja halusi jatkaa myös koulua ruotsiksi. Ikinä ei olla kiusattu siksi että lapsi tulee suomenkielisestä perheestä. Nyt nelosluokkalaisen koulu-uralla ollut yksi kiusaamistapaus, jossa oma lapseni oli osallisena sekä kiusattuna että kiusaajana.
Muutoin kyllä kannattaa vakavasti harkita että kannattaako laittaa. Esim. kaikki wilmaviestit tulevat ruotsiksi - ja niihin myös ainakin meidän koulussa odotetaan vastausta ruotsiksi. Siinä on oma hommansa. Myös läksyissä auttaminen on vaikeaa, ja saa itse olla avustamassa puhelimen kääntäjän kanssa että tulee varmasti selitettyä oikein.
Näin jälkeenpäin olisi ollut meille helpompaa että lapsi opiskelisi suomenkielisessä koulussa. Uskoisin että voisimme tarjota lapselle parempaa tukea koulunkäyntiin.
No, ainakin suomen kielen läksyt tulee tehtyä huolella.
[/quote]
Ai että odotetaan vastausta ruotsiksi? On se kumma että ruotsinkieliset kyllä aina vaativat palveluja omalla kielellä koska Suomi on kaksi kielinen, mutta suomenkielinen ei saa käyttää omaa kieltään asiointiin.
Lapset ovat uskomattoman notkeita kielten ja kommunikaation kanssa.
Meillä lapsi meni ummikkona vieraskieliseen tarhaan kolmevuotiaana, jolloin ei edes puhunut erityisen hyvin kotikieliäänkään (kaksikielinen koti). Viikossa puhui ihan hyvin tarvittavat asiat (joo, ei, pissahätä, jano, tule tänne, saanko...) ja leikki sujuvasti uusien kavereidensa kanssa. Joulunäytelmässä hän sai kertojan roolin :D
Itse myös koin kieliheittelyä lapsena, hyvin meni.
Tärkeintä päiväkoti-iässä on oppia sosiaalisuus, kielellä ei niin ole väliä jos muu kommunikaatio sujuu. Kaveruus, leikit, säännöt, oleminen ryhmässä, vanhempien poissaolo... ne ovat ne isot oppimisasiat jotka tapahtuvat kielestä huolimatta.
Muistan, miten hain lapsen ekana päivänä tarhasta. Kakarat juoksivat pihalla ympyrää ja kiljuivat PADOMA PADOMA!! Pienen keskustelun jälkeen selvisi, että leikkivät Spidermania joka tulee telkkarista... lapseni ei edes ollut nähnyt yhtään jaksoa mutta iloisesti kipitti muiden kanssa kiljuen sitä PADOMAa :)
Laita ap ihmeesä lapsesi lähitarhaan jos se helpottaa elämää ja sinne pääsee. Kielestä viis, ja vieraan kielen oppiminen pienenä vain auttaa tulevaisuutta ajatellen, vaikkei mitään kummempaa kielitaitoa saisikaan. Oppii ainakin käsitteellisen ajattelun, eli kissa on juttu jonka nimi suomeksi on kissa, ja toisella kielellä joku toinen.
Oletko ap varma, että ruotsinkieliseen päiväkotiin otetaan ummikko suomenkielisiä? Ei meidän kaksikielisellä paikkakunnalla ainakaan onnistuisi.
Jos on mahdollisuus laittaa lapsi myös ruotsinkieliseen kouluun, niin Go for it. Itsellänne on kuitenkin pakko kerrata tai opetella kieli, että pärjäätte koulun kanssa. Lapsen neuvominen läksyissä voi olla kyllä hankalaa eli lapsi olisi omillaan.
Jos ottavat vastaan, niin ihan hyvä ajatus. Yleensä ruotsinkieliset päiväkodit ei tykkää ottaa vastaan ummikko suomenkielisiä lapsia. Ne haittaavat muiden lasten puheenkehitystä.
Itse kävin lapsuudessani ruotsinkielisellä perhepäivähoitajalla ihan käytännön syistä toimi hyvin vaikka olinkin ummikko suomenkielisestä perheestä.
Kyllä lapsi pärjää ihan hyvin ja varmasti hoitajatkin osaavat suomea, mutta ruotsinkieliset päiväkodit eivät aina ota suomenkielisiä lapsia siksi, että liian moni tulisi ns. kielikylpytarkoituksessa päiväkotiin. Kannattaa kuitenkin kysyä! Jos ylitarjontaa suomenkielisistä lapsista ei ole, niin ruotsin oppimisesta on lapselle vain hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:42"]Kielen kehityksen kannalta tuota ei suositella.
[/quote]
Maahanmuuttajalapsille suositellaan varhaista päiväkotiuraa vaikka äiti olisi kotona juuri sen takia että on hyväksi kielen kehitykselle.
Mun exä joutui pienenä ainoana suomenkielisenä lapsena ruotsinkieliseen päiväkotiin ja muistaa vieläkin, miten toiset kiusasi ummikkoa. Jos häneltä kysyisi, niin ei missään tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:42"]
Kielen kehityksen kannalta tuota ei suositella.
[/quote]
Höpö höpö! Kaksikielisyys on lapselle suuri rikkaus, oli se millä kielillä tahansa. Kaikki tutkimukset osoittavat, että lapsen aivoen kehitykselle on hyvä oppia useampia kuin yksi kieli pienestä pitäen. Voit vaikka ihan googlettaa ja taatusti löytyy tietoa. Meillä täällä Vaasassa kielikylpy alkaa virallisesti 5vuoden iästä. Tosin monet ruotsinkieliset perheet laittavat lapsensa pienestä pitäen suomenkieliseen päiväkotiin kunnes lapsi siirtyy ruotsinkieliseen esikouluun. Jos olisi kyse omasta lapsestani, en laittaisi lasta vain muutamaksi vuodeksi vaan jatkaisin ruotsinkieliseen kouluunkin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:46"]
[/quote]
Höpö höpö. Ei siellä kiusata.
Laita mieluummin englanninkieliseen niin lapsi saa edes jotain hyötyä tuosta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:57"]Meillä ei nyt ole kyse siitä että varsinaisesti haluttaisi lapsen oppivan ruotsia. On vaan pirun haastavia nuo aamut, toisesta autostakin tulee kuitenkin kuluja jatkuvasti. Eli mukavuudenhalusta - voihan lapsi sitten kuitenkin mennä halutessaan suomenkieliseen kouluun.
ap
[/quote]Jos ette jaksaa käyttää aikaa lapsen kuskaamiseen, jaksatteko käyttää sitä lapsen kielelliseen kehittämiseen? Siihen että opettelette ruotsin niin hyvin, että pystytte seuraamaan esim. vanhempainilloissa?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:46"] Mun exä joutui pienenä ainoana suomenkielisenä lapsena ruotsinkieliseen päiväkotiin ja muistaa vieläkin, miten toiset kiusasi ummikkoa. Jos häneltä kysyisi, niin ei missään tapauksessa. [/quote] Mun lapsi on ummikko, meni 5-vuotiaana ruotsinkieliseen päiväkotiin, kävi siellä eskarin ja halusi jatkaa myös koulua ruotsiksi. Ikinä ei olla kiusattu siksi että lapsi tulee suomenkielisestä perheestä. Nyt nelosluokkalaisen koulu-uralla ollut yksi kiusaamistapaus, jossa oma lapseni oli osallisena sekä kiusattuna että kiusaajana. Muutoin kyllä kannattaa vakavasti harkita että kannattaako laittaa. Esim. kaikki wilmaviestit tulevat ruotsiksi - ja niihin myös ainakin meidän koulussa odotetaan vastausta ruotsiksi. Siinä on oma hommansa. Myös läksyissä auttaminen on vaikeaa, ja saa itse olla avustamassa puhelimen kääntäjän kanssa että tulee varmasti selitettyä oikein. Näin jälkeenpäin olisi ollut meille helpompaa että lapsi opiskelisi suomenkielisessä koulussa. Uskoisin että voisimme tarjota lapselle parempaa tukea koulunkäyntiin. No, ainakin suomen kielen läksyt tulee tehtyä huolella. [/quote] Ai että odotetaan vastausta ruotsiksi? On se kumma että ruotsinkieliset kyllä aina vaativat palveluja omalla kielellä koska Suomi on kaksi kielinen, mutta suomenkielinen ei saa käyttää omaa kieltään asiointiin.
[/quote]
Kyllä niihin viesteihin voi vastata vaikka englanniksi, jos haluaa. Älä hikeenny.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:46"] Mun exä joutui pienenä ainoana suomenkielisenä lapsena ruotsinkieliseen päiväkotiin ja muistaa vieläkin, miten toiset kiusasi ummikkoa. Jos häneltä kysyisi, niin ei missään tapauksessa. [/quote] Mun lapsi on ummikko, meni 5-vuotiaana ruotsinkieliseen päiväkotiin, kävi siellä eskarin ja halusi jatkaa myös koulua ruotsiksi. Ikinä ei olla kiusattu siksi että lapsi tulee suomenkielisestä perheestä. Nyt nelosluokkalaisen koulu-uralla ollut yksi kiusaamistapaus, jossa oma lapseni oli osallisena sekä kiusattuna että kiusaajana. Muutoin kyllä kannattaa vakavasti harkita että kannattaako laittaa. Esim. kaikki wilmaviestit tulevat ruotsiksi - ja niihin myös ainakin meidän koulussa odotetaan vastausta ruotsiksi. Siinä on oma hommansa. Myös läksyissä auttaminen on vaikeaa, ja saa itse olla avustamassa puhelimen kääntäjän kanssa että tulee varmasti selitettyä oikein. Näin jälkeenpäin olisi ollut meille helpompaa että lapsi opiskelisi suomenkielisessä koulussa. Uskoisin että voisimme tarjota lapselle parempaa tukea koulunkäyntiin. No, ainakin suomen kielen läksyt tulee tehtyä huolella. [/quote] Ai että odotetaan vastausta ruotsiksi? On se kumma että ruotsinkieliset kyllä aina vaativat palveluja omalla kielellä koska Suomi on kaksi kielinen, mutta suomenkielinen ei saa käyttää omaa kieltään asiointiin.
[/quote]
Kyllä niihin viesteihin voi vastata vaikka englanniksi, jos haluaa. Älä hikeenny.
[/quote]Minun mielestäni tuo hikeentyjä on tyypillinen matalastikoulutettu persu. Samaa palvelua on tarjolla suomeksi ja ruotsiksi, mutta väkisin tungetaan siihen ruotsinkielisen piiriin, ja sitten aletaankin kiukutella, että miksi palvelua ei saa suomeksi. Saa sitä. Siellä suomenkielisen koulun ja päiväkodin puolella. Kannattaisi vähän miettiä asioita etukäteen.
Minä kannustan ap:tä laittamaan ruotsinkieliseen päiväkotiin, mutta muistakaa myös ettei se vain ole kielikysymys. Ruotsinkielisessä päiväkodissa eletään suomenruotsalaisen perinteen mukaaan eli lastenlaulut, perinteet ja sadut ovat eri kulttuuriperimää. En sano ollenkaan että se on huono asia, mutta kunhan ap tämän tiedostaa ettei tule yllärinä miksi lapsi ei tiedä mikä on tiernapojat :D
Itse olen kaksikielisestä perheestä jossa veljeni on käynyt koulut suomeksi ja minä ruotsiksi - aikas erilainen kokemuspohja meillä on ihan vaan sen takia.
Ja jos lapsi käy ruotsiksi päiväkodin olisi ehkä hyvä jatkaa koulussa jossa ruotsi aloitetaan aikaisin ettei kieli pääse unohtumaan..
Mamulapset oppivat suomen puhekielen nopeasti, kouluiässä ovat usein puolikielisiä, kumpikaan kieli ei ole hyvä.
Itse pohtisin ap:n tapauksessa myös jatkoa, mihin kouluun lapsi tulisi menemään.
Entä jos lapsella on oppimisvaikeuksia tms? Pystytkö todella tukemaan lasta riittävästi jos et itse osaa ruotsia?
Peruskoulun oppimäärän sanasto on todella haasteellista jos et osaa kieltä, et pysty auttamaan lasta koulutehtävissä tai läksyissä.