Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttövastike

Vierailija
11.07.2015 |

Mitä tarkoittaa käyttövastike?
Jos ostan esimerkiksi rivitalon pätkän hintaan 30tuhatta ja maksan lyhennystä asuntolainasta 500e/kk.
Asuntoilmoituksessa on ilmoitettu käyttövastike asunnolle 800e/kk.
Maksanko tuon käyttövastikkeen lyhennyksen päälle eli maksan asumisesta 1300e/kk?
Kertokaa viisaammat tästä hommasta minulle kun en ymmärrä. Halpaa rivaria olen vailla ja käyttövastike nyt hämää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on vuokra. Sen summan saa takaisin, kun muuttaa pois.Itse tykkään koska kiva rivari ja saa valita mistä asunnon haluaa. Ei ole juoppoja ja sossu tapauksia. Ongelmatapauksilla ei ole asoon varaa.

Vierailija
2/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:47"]

Mitä tarkoittaa käyttövastike? Jos ostan esimerkiksi rivitalon pätkän hintaan 30tuhatta ja maksan lyhennystä asuntolainasta 500e/kk. Asuntoilmoituksessa on ilmoitettu käyttövastike asunnolle 800e/kk. Maksanko tuon käyttövastikkeen lyhennyksen päälle eli maksan asumisesta 1300e/kk? Kertokaa viisaammat tästä hommasta minulle kun en ymmärrä. Halpaa rivaria olen vailla ja käyttövastike nyt hämää.

[/quote]

Onko se joku asokämppä kun vastike on noin iso ja hinta noin pieni? Ilmeisesti, mutta ihan oikein olet kulut tulkinnut.

Vierailija
4/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso ilmeisesti eli maksat siis sen 500+800e

Vierailija
5/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi tulla vielä erikseen vesi ja sähkö päälle, ellei niiden ole mainittu sisältyvän tuohon summaan. Summa kuulostaa sen verran isolta, että siinä on varmaan osuus rakennusvelasta ja mahdollinen vastaisen varalle kerättävä remonttirahakin.

Vierailija
6/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Aso.
Eihän tällaista minulla ole järkeä ostaa kun yritän että lyhennys olisi reippaasti vähemmän kuin tämän hetkiset vuokrakuluni.
Onkohan kaikissa sitten tällainen käyttövastike homma? tai edes pienempiä.
Haluamallani alueella ei tällä hetkellä ole muita kuin nämä Ason joten en voi verrata.
AP

Vierailija
7/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:01"] On Aso.
Eihän tällaista minulla ole järkeä ostaa kun yritän että lyhennys olisi reippaasti vähemmän kuin tämän hetkiset vuokrakuluni.
Onkohan kaikissa sitten tällainen käyttövastike homma? tai edes pienempiä.
Haluamallani alueella ei tällä hetkellä ole muita kuin nämä Ason joten en voi verrata.
AP
[/quote]

Ei tietenkään omistusasunnoissa ole noin suuri vastike. Mutta laina paljon suurempi

Vierailija
8/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin rivarissa, josta maksoin lainaa 400 euroa (kolmion hinta oli 65 000 €). Sitten tuli lisäksi maksettavaa 120 euron hoitovastike, joka sisälsi remonttirahaston. Vesi oli 20 €/kk, ja sähkölasku oli erikseen (keskimäärin 50 €/kk, minulla oli ilp). Yhteensä asumiskustannuksia oli siis noin 600 euroa, joten kyllä pääsin paljon halvemmalla kuin ap, tosin talo oli sitten rakennettu 90-luvulla.

Vierailija
9/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on kallis tapa asua vuokralla.

Vierailija
10/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneksi asun omakotitalossa. Monta syytä lisää miks ei kannata ostaa kt tai rivariasuntoa

Vierailija
11/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asossa pitkä laina-aika ettei kulut nouse liian isoiksi. 15 vuotta on hyvä aika. Maksetaan lyhennystä 130 euroa ja se käyttövastike on 900 euroa.

Vierailija
12/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:01"]

On Aso. Eihän tällaista minulla ole järkeä ostaa kun yritän että lyhennys olisi reippaasti vähemmän kuin tämän hetkiset vuokrakuluni. Onkohan kaikissa sitten tällainen käyttövastike homma? tai edes pienempiä. Haluamallani alueella ei tällä hetkellä ole muita kuin nämä Ason joten en voi verrata. AP

[/quote]

Ason käyttövastike on samaa luokkaa kuin vastaavien vuokra.

Vierailija
13/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muistat, ettei aso ole koskaan oma?

Vierailija
14/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:26"]

[/quote]

Miten niin? Eihän se sen kalliimpi ole kuin tavallinen vuokra-asuntokaan. Ei se siihen sijoitettu 10% mihinkään häviä. Aso on turvallinen asumismuoto. Ei tule jälleenmyynti ongelmaa (niin kuin Salossa), kukaan ei irtisani vuokrasopimusta. Voi itse tehdä halutessaan muutoksia asuntoon. Käyttövastike on ainakin Helsingissä yleensä vähän keskimääräistä pienempi. Jos pankki antaa tarpeeksi lainaa, niin silloin omistuasunto on usein edullisempi, mutta kaikki ei saa sellaisia lainoja.

Vierailija
15/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:26"]

[/quote]

Miten niin? Eihän se sen kalliimpi ole kuin tavallinen vuokra-asuntokaan. Ei se siihen sijoitettu 10% mihinkään häviä. Aso on turvallinen asumismuoto. Ei tule jälleenmyynti ongelmaa (niin kuin Salossa), kukaan ei irtisani vuokrasopimusta. Voi itse tehdä halutessaan muutoksia asuntoon. Käyttövastike on ainakin Helsingissä yleensä vähän keskimääräistä pienempi. Jos pankki antaa tarpeeksi lainaa, niin silloin omistuasunto on usein edullisempi, mutta kaikki ei saa sellaisia lainoja.

[/quote]

Käyttövastike on keskimääräistä vuokraa pienempi. 

Vierailija
16/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi selvittää asunnon ostajana että mitä tarkoittaa sana vastike..

Vierailija
17/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:01"]

On Aso. Eihän tällaista minulla ole järkeä ostaa kun yritän että lyhennys olisi reippaasti vähemmän kuin tämän hetkiset vuokrakuluni. Onkohan kaikissa sitten tällainen käyttövastike homma? tai edes pienempiä. Haluamallani alueella ei tällä hetkellä ole muita kuin nämä Ason joten en voi verrata. AP

[/quote]

Asossa et osta asuntoa vaan asumisoikeuden. Aloituksesta saa kuvan omistusasumisesta.

Vierailija
18/18 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt mikä Aso on. Miksi täällä kyselisin mitään jos tietäisin jo? AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä