Ikärasismi ok?
Niin siis nää “setämies” ja “boomer” tyypiset ilmaisut, onko nämä jonkun mielestä ok ja korrekteja? Sopivaa halventaa toisia ihmisiä heidään ikäänsä viittaavilla kommenteilla? Näitä ilmaisuja käyttävät ovat aika usein hyvin tarkkoja siitä mikä on sopivaa sukupuoleen, rotuun, uskontoon yms liittyvien ilmaisujen suhteen. Mikä tekee ikärasisimista sen soveliaampaa?
Ironista, mutta kaikki me vanhenemme ja elämä kuluu loppujen lopuksi aika nopeasti. Tänään haukut itseäsi vanhempaa boomeriksi, yllättävän pian oletkin itse boomer-iässä...
Kommentit (14)
Ihan silkkaa kypsymättömyyttä, setämiehiä ja boomereita viljellään muotijuttuna, ja samalla ollaan muodikkaasti sukupuolineutraaleja. Ei osata ajatella asioita itsenäisesti.
Boomer ei ole ikä vaan sukupolvi. BabyBoom.
Vierailija kirjoitti:
Boomer ei ole ikä vaan sukupolvi. BabyBoom.
Siitähän ilmaisua runsaasti käyttävät eivät välitä pätkääkäæn, kaikki itseä kymmenen vuotta vanhemmat ovat boomereita - vaikka olisivat syntyneet 15-20 vuotta BabyBoomereiden jälkeen.
Olen setämies, mutta haluaisin oikaista että termi "ikärasismi" tarkoittaa ikärotusyrjintää. Rasismi on rotusyrjintää eikä mitään muuta höpönlöpöä mitä yritetään termiin liittää. Ei kai se näidenkään termien käyttö ole kovin korrektia mutta minä olen ihan tyytyväinen setämieheyteeni, naiset eivät uskalla sanoa mitään negatiivista kuitenkaan tosielämässä minulle setästatukseni johdosta vaan öyhöttävät vain palstoilla tai eduskunnassa.
Sama itku sadatta kertaa.
Älä ole karen/boomer, jos ahdistaa. Ollaksesi noista toinen/molemmat, pitää sinun kuulua tiettyyn ikäryhmään ja omata ummehtunut asenne ja olla ulkona nykymaailmanmenosta.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole karen/boomer, jos ahdistaa. Ollaksesi noista toinen/molemmat, pitää sinun kuulua tiettyyn ikäryhmään ja omata ummehtunut asenne ja olla ulkona nykymaailmanmenosta.
Höpö höpö. Nuo ovat vain keino vähätellä iän perusteella ihmisiä joiden mielipiteistä ei pidä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki! Todennäköisesti kahdenkymmenen vuoden sisään muistelet nolosti naureskellen omaa naiivia asennettasi. Koita kuitenkin jo nyt ottaa huomioon, että ikään liittyvä syrjintä ei ole sen hyväksyttävämpää kuin sukupuoleen tai rotuun liittyvä syrjintä.
Vierailija kirjoitti:
Olen setämies, mutta haluaisin oikaista että termi "ikärasismi" tarkoittaa ikärotusyrjintää. Rasismi on rotusyrjintää eikä mitään muuta höpönlöpöä mitä yritetään termiin liittää. Ei kai se näidenkään termien käyttö ole kovin korrektia mutta minä olen ihan tyytyväinen setämieheyteeni, naiset eivät uskalla sanoa mitään negatiivista kuitenkaan tosielämässä minulle setästatukseni johdosta vaan öyhöttävät vain palstoilla tai eduskunnassa.
Ok, ikäsyrjintä, kiitos korjauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ei kai ole ihan pikkujuttu että eduskunnassa “öyhöttävät”?
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi voi käyttää termiä ageism, suomeksi hankala löytää sopivaa käännöstä. Syrjintä viittaa aktiiviseen käytökseen, kun taas ageism kuten rasismikin ovat laajempia käsitteitä jotka pitävät sisällään myös stereotyyppiset negatiiviset asenteet ja tunteet uhria kohtaan, sekä syrjivän käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ei kai ole ihan pikkujuttu että eduskunnassa “öyhöttävät”?
Ei ole ei pikkujuttu, kertoo syvästä arvostelukyvyn puutteesta ja sivistymättömyydestä heidän osaltaan.
Olisiko tämä yhteydessä valtasuhteisiin? Setämiehet ja boomerit ovat vielä pitkälti korkeammalla hierarkiassa ja useilla osa-alueilla vallankahvassa, siksi heidän morkkaamista/halveksuntaa ikään perustuen pidetään sopivampana kuin esim. rasismia, joka kohdistuu ns. heikompiin ryhmiin?
Ihmettelen samaa.