"Bussinkuljettaja: Kehun nuorisoa ja kehottaisin vanhuksia miettimään omaa käytöstään" Aamulehti 3.5.2024
Aamulehti 3.5.2024 11:00
"Jälleen oli tekstareissa vanhempi ihminen haukkunut nuorten huonoa käytöstä. Joudun näin bussinkuljettajana toteamaan, että ainakin minua kohtaan nuoriso on pääsääntöisesti varsin hyväkäytöksistä ja ystävällistä. Sen sijaan monet vanhukset ovat hyvinkin tympeitä, eivät tervehdi tai kiitä vaikka heitä kuinka kohteliaasti palvelisi. Joten itse ainakin kehun nuorisoa ja kehottaisin vanhuksiakin miettimään omaa käytöstään. Vaikka ääripäitä toki löytyy molemmista. Kuski"
Linja-autonkuljettaja puhuu painavaa asiaa! Asiakaspalvelussa hankalimpia asiakkaita ovat iäkkkäät, yleensä yli 60-vuotiaat naiset ja vanhat miehet. Kaupoissa ja tavarataloissa on arkipäivää, että asiakas huutaa, haistattelee ja arvostelee tuotteita. Ilkeät vanhukset ovat Suomessa tabu!
Asiakaspalvelijat - kuten myyjät ja kassamyyjät - joutuvat kohtaamaan työssään töykeää ja rumaa puhetta, epäasiallista käytöstä, kiroilua, huutamista, haistattelua, huorittelua, homottelua ja jopa uhkailua. Tönitään ostoskoreilla ja ostoskärryillä, etuillaan jonossa ja käyttäydytään epäkohteliaasti. Etenkin uudet työntekijät ja nuoret työntekijät joutuvat kohtaamaan hankalia ja uhkaavia asiakastilanteita. Asiakaspalvelussa työntekijän ei tarvitse sietää kaikkea, mitä asiakas sanoo ja tekee.
Työturvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan lakisääteinen velvollisuus. Kaikenlainen häirintä on tuomittava ja kiellettävä. Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa, hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi. Ruotsissa on saatu hyviä kokemuksia yrityslähestymiskieltolaista. Suomeenkin tarvitaan samantyyppinen lainsäädäntö. Esimerkiksi kaupoissa vakavat uhkatilanteet ja väkivalta lisääntyvät.
Kommentit (35)
En kiittele bussinkuljettajaa, jonka kyydissä olen juuri ollut. Ajaminen on hänen työtään, josta hän palkkansa.
👵🏻Nuoret on niin ehaania ja auttavaisia🥰
t. Ritva68
Eikö nuo nuoret ole nykyään kaikki jotain katujengiläisiä tai muita huumeidenkäyttäjiä?
Tuo bussikuskikin on varmaan niitä ri kastajia, niin kaltaisiaan kehuu...
Kuinkakohan monta vanhusta on hakannut bussikuskin?
Nuoret kiusaa toisiaan somessa, ei ne ehdi tehdä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
En kiittele bussinkuljettajaa, jonka kyydissä olen juuri ollut. Ajaminen on hänen työtään, josta hän palkkansa.
Et tietenkään asiakaspalvelijaa kiitä mistään, olet niin ikäloppu että kuvittelet olevasi kuningas. Muista ettet kiitä kaupassa myyjiä, et kiitä kampanjaa/parturia jne kiitä vain itseäsi kun olet niin erinomainen. Mutta älä sitten märisi kun bussi on myöhässä äläkä hauku kuljettajaa kun ei voi mitään muulle liikenteelle eikä sille kuinka hitaita asiakkaita tulee.
Yleensä huonosti käyttäytyvän ihmisen käytöksellä ei ole mitään tekemistä niiden ihmisten kanssa joita kohtaan käyttäytyy. Tyhmyyttä jos kohdistaa omaa huonoa oloaan muihin.
Ei se maksa mitään olla kohtelias ihmisille esim. asiakaspalvelussa oleville.
Vierailija kirjoitti:
Just. Et sitten kiittele ketään, joka tekee työtään? Sinulla ei varmaan edes ole työtä, kun noin katkera olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maksa mitään olla kohtelias ihmisille esim. asiakaspalvelussa oleville.
Kaupungin busseissakin-
Takaovista ulos; ihmisiä tulee ja menee; pysäkkejä lyhyellä välillä toinen toisistaan. *Kiitti, kiitti"- kailottamista bussin perältä tauotta....ei kiva!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä asenne, että jos joku on töissä, häneen ei päde normaalit käytössäännöt.
No, ei kaikille ole opetettu kotona yleissivistykseen kuuluvia käytöstapoja ja sellaiset ihmiset taas nolaavat itsensä meidän normaalien silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain asiakkaana olen huomannut että pahimmat asiakkaat kaupassa ovat keski-ikäiset, n.+60-vuotiaat miehet. Kassajonoissa hermostuvat jos pikkusenkaan kestää kauemmin. Alkavat puoliääneen ähisemään että mikä tässä TAAS kestää ja yritetään muitakin lietsoa mukaan siihen naurettavaan urputukseen. Itse sitten tukkivat kassajonon kun alkavat nillittämään tarjouksista ja vaikka itse ovat väärässä tai ottaneet väärän tuotteen.
Kaveri on töissä erään ison firman asiakaspalvelussa ja melkein viikottain miehet raivoaa, huorittelee ja "pikkuneidittelee" puhelimessa.
Allekirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Et sitten kiittele ketään, joka tekee työtään? Sinulla ei varmaan edes ole työtä, kun noin katkera olet.
Mitä siitäkin tulisi että joka pysäkillä kymmenet ihmiset kailottaisi kiitosta
Omankin kokemukseni mukaan eläkeläisakat ja -ukot käyttäytyvät miten heitä kulloinkin sattuu huvittamaan ja usein huonosti. Jotenkin eivät laske itseään ihmisryhmiin, joita kohtaan saisi olla jotakin vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
👵🏻Nuoret on niin ehaania ja auttavaisia🥰
t. Ritva68
Antavatko nuoret miehet sinulle munaa?
Vierailija kirjoitti:
Jatka tuota sitruunoiden nielemistä ja varo ettet vahingossakaan ikinä kiitä ketään. 👍 Onnea elämääsi
Vierailija kirjoitti:
Omankin kokemukseni mukaan eläkeläisakat ja -ukot käyttäytyvät miten heitä kulloinkin sattuu huvittamaan ja usein huonosti. Jotenkin eivät laske itseään ihmisryhmiin, joita kohtaan saisi olla jotakin vaatimuksia.
Kaikki aspaa tehneet tietävät tämän.
Minulla ei oikeastaan ole kuin hyvää sanottavaa nuorista. Ne on ihan hyvää jengiä kun niitä kohtelee asiallisesti. Urheiluvalmentajana olen vuosien saatossa kohdannut satoja lapsia ja nuoria, eikä niiden kanssa ole isompia ongelmia ollut. Vanhemmat ovatkin sitten oma lukunsa, ne kyllä näkee ongelmia siellä missä niitä ei edes ole.
Ihan vain asiakkaana olen huomannut että pahimmat asiakkaat kaupassa ovat keski-ikäiset, n.+60-vuotiaat miehet. Kassajonoissa hermostuvat jos pikkusenkaan kestää kauemmin. Alkavat puoliääneen ähisemään että mikä tässä TAAS kestää ja yritetään muitakin lietsoa mukaan siihen naurettavaan urputukseen. Itse sitten tukkivat kassajonon kun alkavat nillittämään tarjouksista ja vaikka itse ovat väärässä tai ottaneet väärän tuotteen.
Kaveri on töissä erään ison firman asiakaspalvelussa ja melkein viikottain miehet raivoaa, huorittelee ja "pikkuneidittelee" puhelimessa.