Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkoministeri Haavisto eduskunnassa: ”Sotilaalliseen voimankäyttöön Suomea vastaan on varauduttava”

Vierailija
23.02.2022 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/672601b0-c4fe-4e89-9d83-ac1c23cdd…

– Kansainvälisen tilanteen kiristymisestä huolimatta Suomeen ei kohdistu välitöntä sotilaallista uhkaa. Sotilaalliseen voimankäyttöön Suomea vastaan tai sillä uhkaamiseen on kuitenkin varauduttava. Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta ovat keskustelleet viimeksi eilen tiistaina, Haavisto muun muassa sanoi.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekka Kabulista

Kansanedustaja Ano Turtiainen (vkk) sanoi, että meidän pitää pitää kauppasuhteita Venäjään eikä lällätellä.

Turtiainen kyseli, onko tarkoitus siirtää keskustelua pois rokotehaitoista tai talouskysymyksistä.

Aseiden vienti Ukrainaan on vastuuton ajatus, Turtiainen sanoi

1/200 kansanedustajasta on perinteisesti täyttänyt kylähullun tunnusmerkistön.

Sitä kutsutaan Anomaliaksi.

Vierailija
82/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla enää pelkästään Turtiaisen vika tämä saamattomuus Naton suhteen.

Suomalaiset ovat edelleenkin yhtä suomettuneita nössöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat kansanedustajat sanoivat että NATOon liittyminen on mahdollista . MAHDOLLISTA ❗

Mutta sen aika ei ole nyt .

Voiko tää OLLA TODELLISTA puhetta Eduskunnassa tänä Euroopan kriisin aikana ?

Euroopan keskiössä on suuri sodan uhka , lähes välitön uhka, ja Ukraina on jo jossain määrin sodassa.

Ukrainan presidentti sanoi että Suomen pitää liittyä nyt NATOon.

Ja nämä kansanedustajat vaan mumisevat jotain

samaa uutisten kertausta.

Turhat löpinät sieltä nyt pois. Ja NATO projekti nyt täytäntöön. VAIN SE on se ainut asia mikä turvaa Suomea.

PETTYMYS tuo toimimattomuus. Tärkeä asian, kansalaisten turvallisuudesta ei huolehdita.

Jopa ulkomaiset presidentit ehdottavat /supsittevat että Suomen pitää liittyä NATOon, ennenkuin on myöhäistä.

Vierailija
84/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että mun pää hajoaa ihan oikeasti justiinsa tähän. Taistelin erittäin vakavan masennuksen ja työuupumuksen kourista takaisin jotenkuten elävien kirjoihin, ja sitten iski korona. Nyt kun sitä on kärsitty pari vuotta, niin sitten ollaankin yhtäkkiä sodan uhan edessä. Mä en ihan oikeasti taida jaksaa enää. On jo pari viikkoa mennyt itkua nieleskellessä, tuntuu ettei mun elämässä ole enää mitään järkeä. En jaksa enää, miksi asiat menee koko ajan vain hullumpaan suuntaan? Tää kaikki tuntuu ihan epätodelliselta, tuntuu, että edes oma mielikuvitus ei enää riitä kuvittelemaan kaikkia kauheuksia joita tässä tapahtuu. :( Miten te muut selviätte tästä kaikesta?

Minulla meinaa myös pää levitä.

Töissä ja vapaa-ajan harrastuksissa en mieti koko Ukrainan tilannetta ja mahdollisesti muuttuvaa tilannetta Suomessa. Mutta iltaisin ahdistus puskee päälle. Pitkään sain ajateltua, että perinteistä Venäjän uhittelua suuntaan ja toiseen, perinteistä vitsailua että "taasko se Venäjä hyökkää?". No, ei auta enää huumorin kautta.

Tilanne on hankala, enkä epäile etteikö Venäjä hyökkäisi jossain vaiheessa tännekin. Mielipuoli heillä johtaa maata. Täällä Suomessa taas sama lässytys kuin koronan alettua "ei koske Suomea". Kuinka kävi? Toki varmasti ei haluta lietsoa ihmisissä pelkoa, mutta kyllä jokainen ymmärtää lopputuloksen, jos Venäjää ei saa pysäytettyä.

Olenkin jo miettinyt, minne mahdollisen sodan syttyessä menisimme. Alkuun mietin lapsuudenkotia, syrjäisellä paikalla pienessä kylässä. Mutta jos Venäjän joukot puskevat eteenpäin, ei sielläkään olla turvassa. Ulkomaille lähtöä olen miettinyt. Toisaalta taas en haluaisi jättää perheenjäseniäni Suomeen, tiedän ettei he välttämättä helpolla lähtisi. Tai sitten yksinkertaisesti nukkuisi ikuisuuteen nopeasti ja kivuttomasti, tai tietenkin se pieni mahdollisuus, että Suomi jätetään rauhaan.

Vierailija
85/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tuon tietää, että Natoon tulisi liittyä heti. Mutta Suomen hallitus ja presidentti liian itsepäisiä myöntämään, että ei me tulla pärjäämään jos sota syttyisi täällä. Ja muu maailma voi kuittailla, että olisiko kannattanut? Eikä viime hetkellä, kun on tosiaan myöhäistä, aleta väsäämään hakemuksen kanssa.

Kannattaa jo alkaa venäjää opiskella, se nimittäin tulee tätä menoa olemaan meidän äidinkieli.

Vierailija
86/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän sotilaat vaikuttavat olevan aika huonoissa oloissa siellä ukrainan rajalla. Vai onko sekin vain propagandaa?

En ymmärrä miten suostuvat niihin oloihin ja hyökkäämään viattomaan valtioon?

Vierailija
87/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kansalaiset ovat VALMIITA liittymään NATOon.

Mutta, nythän tämä näyttääkin siltä, että Kansanedustajat EIVÄT ole !

Melkein joka puheenvuorossa kansanedustaja sanoo " NATOon liittymisen aika ei ole nyt".

Uskomatonta puhetta ksmdanefustajilta.

Kun kansalaiset ovat jo todella huolissaan turvallisuudestamme ja sodan läheisyys jo pyörii mielessä, niin nämä vaan jaarittelevat asian vierestä.

Herätkää kansanedustajat. Suomalaiset odottavat nyt teiltä toimia asian suhteen. Ja pikaisesti.

Vierailija
88/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjää ei kiinnosta Suomi. Täällä ei ole kaasuputkia saati kaasuja muutenkaan.

Suomesta löytyy jotakuinkin 5,5 miljoonaa kaasuputkea.

Vierailija
89/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistöllä ei ole enää paljoa kautta jäljellä. Olisi mahtavaa jos mallikkaasti hoidettu presidenttiydestä jäisi perintönä tuleville sukupolville turvallinen ja todella itsenäinen isänmaa joka on NATO:ssa täysjäsenenä.

Osaako kukaan meistä edes kunnolla kuvitella että kuinka hienoa se olisi ettei aina tarvitsisi olla nöyristelemässä Venäjää?

Vierailija
90/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavistolle tiedoksi että Suomella on ollut koko sen itsenäisyyden ajan sellainen juttu kuin "armeija" siltä varalta että joku yrittäisi käyttää sotilaallista voimaa meitä vastaan.

Vierailija
91/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että mun pää hajoaa ihan oikeasti justiinsa tähän. Taistelin erittäin vakavan masennuksen ja työuupumuksen kourista takaisin jotenkuten elävien kirjoihin, ja sitten iski korona. Nyt kun sitä on kärsitty pari vuotta, niin sitten ollaankin yhtäkkiä sodan uhan edessä. Mä en ihan oikeasti taida jaksaa enää. On jo pari viikkoa mennyt itkua nieleskellessä, tuntuu ettei mun elämässä ole enää mitään järkeä. En jaksa enää, miksi asiat menee koko ajan vain hullumpaan suuntaan? Tää kaikki tuntuu ihan epätodelliselta, tuntuu, että edes oma mielikuvitus ei enää riitä kuvittelemaan kaikkia kauheuksia joita tässä tapahtuu. :( Miten te muut selviätte tästä kaikesta?

Ihan sama tilanne. Todella vaikea jaksaa enää yhtään lisää.

Tyypit hei, vaik tää on kuraripulia niin me selvitään tästäkin! Ihan totta,töllöt kiinni ja touhuamaan mieleisiä juttuja. Ei kanto kuormittaa itteesä liikaa näillä mille ei voi mitään. Siitäkin huolimatta että elämä tuntuu yllättävän jatkuvasti niin selkä suoraan ja eteenpäin, me ollaan Suomalaisia ja me pärjätään yhdessä!

Vierailija
92/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä ja vapaa-ajan harrastuksissa en mieti koko Ukrainan tilannetta ja mahdollisesti muuttuvaa tilannetta Suomessa. Mutta iltaisin ahdistus puskee päälle. Pitkään sain ajateltua, että perinteistä Venäjän uhittelua suuntaan ja toiseen, perinteistä vitsailua että "taasko se Venäjä hyökkää?". No, ei auta enää huumorin kautta.

Tilanne on hankala, enkä epäile etteikö Venäjä hyökkäisi jossain vaiheessa tännekin. Mielipuoli heillä johtaa maata. Täällä Suomessa taas sama lässytys kuin koronan alettua "ei koske Suomea". Kuinka kävi? Toki varmasti ei haluta lietsoa ihmisissä pelkoa, mutta kyllä jokainen ymmärtää lopputuloksen, jos Venäjää ei saa pysäytettyä.

Olenkin jo miettinyt, minne mahdollisen sodan syttyessä menisimme. Alkuun mietin lapsuudenkotia, syrjäisellä paikalla pienessä kylässä. Mutta jos Venäjän joukot puskevat eteenpäin, ei sielläkään olla turvassa. Ulkomaille lähtöä olen miettinyt. Toisaalta taas en haluaisi jättää perheenjäseniäni Suomeen, tiedän ettei he välttämättä helpolla lähtisi. Tai sitten yksinkertaisesti nukkuisi ikuisuuteen nopeasti ja kivuttomasti, tai tietenkin se pieni mahdollisuus, että Suomi jätetään rauhaan.

Olisikohan sinun syytä hakea apua tuohon ahdistukseen ja ilmeisesti myös masennukseen. Ei kuulosta ihan normaalilta ahdistua uutisista noin, saati toivoa pois nukkumista.

Esimerkiksi ukrainan donetskissa ihmiset ovat eläneet suht normaalisti viimeiset kahdeksan vuotta

Vierailija
93/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan sinun syytä hakea apua tuohon ahdistukseen ja ilmeisesti myös masennukseen. Ei kuulosta ihan normaalilta ahdistua uutisista noin, saati toivoa pois nukkumista.

Esimerkiksi ukrainan donetskissa ihmiset ovat eläneet suht normaalisti viimeiset kahdeksan vuotta

En sanonut, että toivoisin pois nukkumista. Ensisijaisesti muuttaisin muualle, jos sota syttyisi. Siinä olet oikeassa, että masennus- ja ahdistustaustaa minulla on, jonka takia olen käynyt terapiassa jo vuodenpäivät.

Mitä tuohon uutisten ahdistuneisuuteen tulee, niin miksei ne saisi mietityttää ja mahdollisesti pelottaa? Toki media revittelee ja lietsoo, kuten koronan tullessa, mutta kuitenkin. Alkuun koronakin ahdisti ihan siksi, että oltiin uuden ja tuntemattoman asian edessä. Tässä on sama. Vaikka siellä Ukrainassa soditaan, niin huolettaa jos se yltyy jossain vaiheessa tänne. Kaukaa haettua tuo on, mutta minä en voi tälle mitään, että reagoin tähän näin voimakkaasti.

Mutta kyllä - olen juurikin tämän takia vähentänyt uutisten lukemista tietoisesti, enkä ajattele tilannetta koko aikaa, kuten tuossa heti alussa sanoinkin.

Vierailija
94/94 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalaiset ovat VALMIITA liittymään NATOon.

Mutta, nythän tämä näyttääkin siltä, että Kansanedustajat EIVÄT ole !

Melkein joka puheenvuorossa kansanedustaja sanoo " NATOon liittymisen aika ei ole nyt".

Uskomatonta puhetta ksmdanefustajilta.

Kun kansalaiset ovat jo todella huolissaan turvallisuudestamme ja sodan läheisyys jo pyörii mielessä, niin nämä vaan jaarittelevat asian vierestä.

Herätkää kansanedustajat. Suomalaiset odottavat nyt teiltä toimia asian suhteen. Ja pikaisesti.

Olihan siellä niitä NATO-myönteisiä puheenvuorojakin paljon.

Todella toivon, että kulissien takana tehdään liittymistyötä. Se optio on ollut olemassa tällaisia tilanteita varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi