Vauvan kanssa reppureissaamaan?
Ollaan lähdössä porukalla marraskuussa kolmeksi-neljäksi kuukaudeksi Aasiaan. Mukaan tulee lapsia, myös meidän nyt kaksi kuukautta vanha vauva. Ollaan menossa helppoihin maihin: Thaimaa, Malesia, Singapore. Kertokaapas konemuksia ja antakaa neuvoja ja vinkkejä te vauvan kanssa reppureissanneet!
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:03"]Miksi et imetä? [/quote] Miksi pitäisi? En nyt tässä ryhdy tätä asiaa selvittelemään, kun puhutaan matkustelusta. Eli vastiikkeella mennään.
[/quote]
Miksi pitäisi imettää? No vaikkapa siksi, että äidinmaidosta saa terveellisen bakteerikannan, vastustuskykyä (pieni vauva on äidin vastustuskyvyn varassa - jos äiti siis imettää), ja tietenkin ihmisen maito on ihmisen vasikalle se paras ravinto.
Imettäen tuo reissu olisi helpoin toteuttaa. Et tarvitse kantokoppaa, millä sitä edes kantaisitte.
Ruokailu on helppo silloin, kun vauva on imetyksellä. Mutta tosiaan miten vauvan rokotukset? Eihän tuon ikäisellä ole vielä perusrokotuksiakaan? Aurinko ja kuumuus lisää imetyksen/nesteen tarvetta. Varmaan teile on paivan selvää ettei tuttipulloja ja tutteja pestä vesijohtovedellä vaan pitkään (pullo)keitetyllä vedellä. Pullovesienkin laaduissa on eroja. Suolasokeritasapainokin on tärkeää. Tuota en osaa neuvoa kuin aikuiselle. Aurinko on pahasta myös varjossa. Se pitää muistaa. Varjossakin palaa helposti. Majoituspaikka kannattaa aina valita tarkkaan. Kaikki syöpäläiset ja hyttyset pitäisi eliminoida. Moskiittoverkko. Aasia ei ole tuttu minulle. Afrikka ja Etelä-Amerikka paremminkin. Eli en tiedä mitä Aasiassa olisi erityisesti huomioon otettavaa. En tiedä miten vauvan saa parhaiten suojattua auringolta kaupungilla kulkiessa yms.
Huh huh, melkoinen suunnitelma. Siinäkin oli jo tarpeeksi, kun reppureissasi yksinään. Siihen vielä vauva mukaan, niin olisin palannut maitojunalla takaisin
Olen paras kommentoimaan, kun itse lapseton. Mutta silti kuulostaa aika..itsekkäältä. Reppureissailla voi ilman lapsia tai, kun lapset ovat isompia. Mikä pakottava tarpe on vaivan kanssa lähteä reissamaan, vielä reppureissaamaan. Omg. Reppureissamaan aika raskasta jo pelkästään itsestä ja omasta tavaroista huolehtemiseen, saatikka että mukana vielä vauva. :-0
No tietty taivastelijat vastaa aina itse eka. Mun mielestä voi olla ihan jees reissu, jos varsinaiset trekkausosuudet ovat harvassa. Jos siis tavoitteena on enemmän viettää aikaa maissa, käydä rannalla jne tutkia paikkoja. Mutta jos on tarkoitus trekata, niin se voi olla haasteellisempaa. Kannattaa ehkä pysytellä malaria-vapailla alueilla.
Mä tekisin rokotussuunnitelman hyvin tarkasti erikoistuneen lastenlääkärin kanssa etukäteen. Isoissa kaupungeissa noissa maissa on todella laadukas terveydenhuolto, siis tyyliin KL ja Singis. Pitää olka hyvät vaa
Pyydä 3kk rokotukset aikaistetusti, 1. annokset saa antaa aikaisintaan 6vkon iässä. MPRää ei voi antaa, se on vähän nihkeä juttu noissa oloissa...
Jos imetys onnistuu ja lapsi on terve niin helppoa on. Pullovauvan kanssa en jaksaisi. Lisäksi ongelmia tulee siitä että vauvalle pitää melkein koko matka jo antaa kiinteitä ruokia. Pienempi vauva olisi paljon helpompi mukana.
Aloittaja tässä, kiitos kaikista kommenteista! Rokotussuunnitelma tehdään elokuussa yhteistyössä neuvolan ja erikoislääkärin kanssa. Onko tosiaan niin, ettei MPR:ää voi aikaistaa? Tämä oli se alustava suunnitelma. Muut 12 kuukayden rokotuksethan on vahvisteita, jotka annetaan sitten kun tullaan takaisin. Luultavasti vastikkeilla mennään, niitähän siellä on kaupat väärällään, samoin ihan ok vauvanruokia ja vaippoja. Mennään aikalailla paikallisten standardien mukaan eikä paljoa stressata. Mukana paikanpäällä on minun ihana thaimaalainen ystävätär pikku tyttönsä kanssa. Hän tietää paikalliset olisuhteet ja on luvannut auttaa kaikessa. Hirveän kiva lukea kommentteja ja kokemuksia. Minua askarruttaa nyt tuo MPR ja lapsen sairasvakuutuksen hinta. Samoin aurinkosuoja; ajateltiin ihan laittaa vaan apteekin Antiheliosta 50 kertoimella.
Ap vielä, malarialääkitystä ei oteta koska ei varsinaisesti mennä malaria-alueelle. Ja me ollaan saatu lahjaksi ihana lapsen kantorinkka, eli ei tarvitse stressata kuljetuksestakaan :) tarvitseeko teidän mielestä puolivuotias jotain kantokoppaa tms nukkumista varten? Ystävät, jotka tulee mukaan sanoo että sellainen on ihan turhaa painoa ja he ovat reissanneet paljon lasten kanssa mm junailleet Etelä-Amerikassa.
Kiitos tuosta blogista, ihan hyviä vinkkejä roppakaupalla! Me tosin ollaan lähdössä reppumatkalle eikä asuta hienoissa hotelleissa eli siitäkin näkökulmasta tietoa ja kokemuksia kaipaisin.
Oletteko ihan oikeasti tosissanne? Missä edes huolitaan majoittumaan joku koliikkivauva? Entäs rokotukset tuon ikäiselle?
Lapsen kanssa on suht helppo reissata niin kauan kuin iso osa energiasta tulee puhtaana tissistä, ei tarvitse miettiä lapselle riittävän puhtaita vesiä ja ruokailuväleitä ja lapsen saa aina hiljaiseksi ja nukkumaan viereen. Tuossa reissun aikana ehtii tullamonet kehitysvaiheet, hampaiden tulo ja ehkä tarve yövieroittaa pureskella tai muun hulinoinnin takia jne jne. Jos olet tosissasi, niin kehotan miettimään vielä hyvin tarkasti. Ja rokotteet ja muu tautien uhka on todellinen. 4kk reissulle tarvitsee myös tosi kalliit matkavakuutukset, saako noin pientä edes vanhempien vakuutuksen korvauksen piiriin?
Ei ole vastuullista toimintaa. Et taida olla kovin hyvä äiti jos joku reissuilu menee vauvan hyvinvoinnin ja turvallisuuden edelle.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:03"]Miksi et imetä?
[/quote]
Miksi pitäisi? En nyt tässä ryhdy tätä asiaa selvittelemään, kun puhutaan matkustelusta. Eli vastiikkeella mennään.