Muita mummoja, jotka kävelivät nuoruudessaan tosi korkeilla koroilla?
Mitenkä jalat voivat nykyään? Minulla on toisessa jalassa vaivaisenluu.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00339
"Vaiva saattaa liittyä myös kenkämuotiin. On arvioitu, että sitä esiintyy jopa kolmanneksella sellaisista aikuisista, jotka käyttävät länsimaisia jalkineita, erityisesti korkeakorkoisia ja kapeakärkisiä".
Nykyään en enää pysty 65-vuotiaana käyttämään korkkareita. Ja vaikka pystyisinkin niin ei näyttäisi hyvältä, jos mummo vaappuisi 12cm koroissa. 🥴
Kommentit (23)
Mikä on mummo ja mikä on tosi korkea? Olen melkein viisikymppinen, ja käyttänyt nuorempana 4-6 senttisiä korkoja, mutta en koskaan ihan tosikorkeita korkoja. MInulla ei ole vaivaisenluita eikä liikavarpaita, mutta on kaarijalka, eli tavallaan lattajalan vastakohta josta ne lihakset jotka lattajalassa eivät ole tarpeeksi vahvat, ovat liian kierät ja jännittynet eivätkä veny oikein. Ikään kuin klonkku. Sen takia käytän nykyään yleensä suhteellisen matalia kenkiä (max sen 4 cm).
Vaivaisenluu on käsittääkseni aika usein geneettinen ja liittyy nivelrikkoon vielä useamin kuin korkoihin.
Vierailija<strong> kirjoitti:
Mikä on mummo ja mikä on tosi korkea? Olen melkein viisikymppinen, ja käyttänyt nuorempana 4-6 senttisiä korkoja, mutta en koskaan ihan tosikorkeita korkoja. MInulla ei ole vaivaisenluita eikä liikavarpaita, mutta on kaarijalka, eli tavallaan lattajalan vastakohta josta ne lihakset jotka lattajalassa eivät ole tarpeeksi vahvat, ovat liian kierät ja jännittynet eivätkä veny oikein. Ikään kuin klonkku. Sen takia käytän nykyään yleensä suhteellisen matalia kenkiä (max sen 4 cm).
Vaivaisenluu on käsittääkseni aika usein geneettinen ja liittyy nivelrikkoon vielä useamin kuin korkoihin.
Nämä kerroin jo aloituksessani:
● ikä
● korkojen korkeus
En voi mitään, jos et ymmärrä.
- ap -
● en mahda mitään, jos et ymmärrä lukemaasi
- ap -
itse käytin nuorena korkkareita lähes aina.
jalkaterä tosiaan muotoutui sellaiseksi että tuli törkeät vaivaisenluut ja jalkaterästä tuli iso ja leveä. jalkaterän lihakset ikään kuin kasvoi varpaiden kohdalta.
5v. sitten, muutin maalle ja kenkätyyli muuttui.
Eli korkkarien tilalle tuli paljasjalat, kumitossua ja vaelluskenkää.
Vaivasenluut katosivat ja jalkaterästä tuli todella kapea. varpaista tuli pitkät, suorat ja sirot. Nyt minulla on todella terveet ja kauniit jalat.
Vierailija kirjoitti:
● ikä
● korkojen korkeusEn voi mitään, jos et ymmärrä.
- ap -
● en mahda mitään, jos et ymmärrä lukemaasi- ap -
Anteeksi. Tuli pariin kertaan. Kumminkin nyt tuli mielipiteeni selväksi, mutta tosiaan; ei pitänyt laittaa viestiä kahteen kertaan.
- ap -
Vierailija kirjoitti:
● ikä
● korkojen korkeusEn voi mitään, jos et ymmärrä.
- ap -
● en mahda mitään, jos et ymmärrä lukemaasi- ap -
kerroit omasi. et kertonut, odotatko samaa tai mitä mitä odotat muilta vastaajilta. En mahda mitään, jos et osaa lmaita itseäsi muillepäin.
Vierailija kirjoitti:
jalkaterä tosiaan muotoutui sellaiseksi että tuli törkeät vaivaisenluut ja jalkaterästä tuli iso ja leveä. jalkaterän lihakset ikään kuin kasvoi varpaiden kohdalta.5v. sitten, muutin maalle ja kenkätyyli muuttui.
Vaivasenluut katosivat ja jalkaterästä tuli todella kapea. varpaista tuli pitkät, suorat ja sirot. Nyt minulla on todella terveet ja kauniit jalat.
Vaivaisenluut eivät katoa tuosta vaan, eikä jalan muoto kapene. Bullshittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jalkaterä tosiaan muotoutui sellaiseksi että tuli törkeät vaivaisenluut ja jalkaterästä tuli iso ja leveä. jalkaterän lihakset ikään kuin kasvoi varpaiden kohdalta.5v. sitten, muutin maalle ja kenkätyyli muuttui.
Vaivasenluut katosivat ja jalkaterästä tuli todella kapea. varpaista tuli pitkät, suorat ja sirot. Nyt minulla on todella terveet ja kauniit jalat.Vaivaisenluut eivät katoa tuosta vaan, eikä jalan muoto kapene. Bullshittiä.
Totta. Jos niistä haluaa päästä eroon niin leikkaus on ainoa vaihtoehto.
Kauniitahan korkkarit on kauniilla ihmisellä.
Tässä mielestäni niin kaunis nainen korkokengissään.
https://anna.fi/awpo/img/s3/2021/09/21134546/4964683.jpeg
Lohduksi (?) korkkarikävelijöille: tulee se vaivasenluu ilmankin niitä, jos on tullakseen. On myös perinnöllistä.
Ikää 60 v ja nuorena tosiaan käytin korkkareita. Juuri sellaisia 12 cm korkoja ja kengissä kapeat kärjet. Käytin niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Sairastuin kuitenkin 90-luvun alussa nivelreunaan enkä ole sen koommin pystynyt käyttämään korkkareita. Vaivaisenluita ei ole, mutta noin muuten reuman vänkyröittämät varpaat.
Olen 28-vuotias vasta ja mulla on ollut ihan lievät vaivasenluut jo jonkun 10 vuotta. Jalkani on pituuden puolesta 36, mutta vähän hassunmallinen räpylä. On tosta kärjestä aika leveä vaikka keskeltä ka kantapään osalta kapea. Mulle käytännössä kaikki kenkämallit paitsi kumpparit ja croksit ovat liian kapeita kärjestä. Varsinkin juoksukengät puristavat valitettavasti, teininä tuli käytettyä korkkareita ja raskausaikoinakin käytin saappaita, joissa oli matala korko. En nyt tiedä mitä tuolle voisi tehdä, ettei ainakaan pahenisi. Vielä ei isovarvas onneksi mene ihan muiden varpaiden alle. Nyt mulla on käytössä talvikengät, joissa on ihan kunnolla tilaa varpaille/villasukalle ja onneksi kohta on kesä taas niin voi pitää sandaaleja. Ei tämä nyt pahalta näytä tai kipuja aiheuta, vielä, mutta en uskalla enää käyttä korkoja tms. kuin tosi juhlallisissa tilaisuuksissa.
Minulle tuli vaivaisenluu jo 10 vuoden korkkareitten käytön jälkeen.
Minun mummo. Käveli vielä vajaa 80:nä korkkareilla. Upeaa katsottavaa kun osaa kävellä niillä säässä kuin säässä. Jalat edelleen hyvässä kunnossa, ei mitään vääntymisiä tms.
13/13 jatkaa. Mummoni käveli stilettikoroilla ja ihan millä koroilla tahansa, sanoikin, että mitä korkeammat, sitä paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummo. Käveli vielä vajaa 80:nä korkkareilla. Upeaa katsottavaa kun osaa kävellä niillä säässä kuin säässä. Jalat edelleen hyvässä kunnossa, ei mitään vääntymisiä tms.
Onhan tämä nyt vähän vaikeaa kuvitella, että 8-kymppinen kävelee upeasti korkkareilla, mutta tosi paljon näkee myös nuorten naisten vaappumista polvet koukussa korkokengillä.
En ole vielä mummo (per se) mutta olen kävellyt korkeilla koroilla (13cm -> parikymppisestä asti ja kävelen edelleen. Ei mitään vaivoja jaloissa tai muuallakaan. Niin kauan jatkan niillä kävelyä kuin minussa henki pihisee.
N46
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä mummo (per se) mutta olen kävellyt korkeilla koroilla (13cm -> parikymppisestä asti ja kävelen edelleen. Ei mitään vaivoja jaloissa tai muuallakaan. Niin kauan jatkan niillä kävelyä kuin minussa henki pihisee.
N46
Osaatko kävellä niillä kauniisti? Harva osaa.
Olen mummo 61-v. Nuorempana pistin vaikka juoksuksi korkeilla piikkikoroilla. Nykyisin ne ovat vain ja ainoastaan juhlakäyttöön, jos tiedän, että suurimman osan illasta saan istua pöydässä (jolloin korot eivät edes näy :D). En suostu pilaamaan hauskaa iltaa kulkemalla korkeissa koroissa enää, kun jalat eivät vaan kestä. Minulla on pieni vaivaisenluu toisessa jalassa, mutta se ei oikeastaan vaivaa, sen sijaan jalkaholvin laskeuma ja yksi vasravarvas aiheuttavat sietämätöntä kipua, jos vähänkin pidempää seisoo koroilla. Sama vaiva on kasvattanut kengännumeroa yhdellä. Joten ei kiitos.
Onneksi saatavilla on ihan kauniita kenkiä n. 4 cm koroilla, vaikka pakko myöntää, että korkeat korot saisivat sääret näyttämään kauniimmilta.
Kun tiedän joutuvani kävelemään paljon, laitan suosiolla ihan matalat kengät/citylenkkarit, joihin mahtuvat mittojen mukaan tehdyt tukipohjalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
Osaatko kävellä niillä kauniisti? Harva osaa.
Osaan. Tulee ns. luonnostaan mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä nyt vähän vaikeaa kuvitella, että 8-kymppinen kävelee upeasti korkkareilla, mutta tosi paljon näkee myös nuorten naisten vaappumista polvet koukussa korkokengillä.
Mummolla oli ja on edelleen hyvä ryhti, se varmaan on yksi selitys sille, miksi niin iäkkääksi käveli kauniisti.
Mulle kävi kerran 70-luvulla kävellessäni, että yht'äkkiä rupesin nilkuttamaan. Kun katsoin taakseni niin kengän korko oli jäänyt matkasta. Kenkä oli siis sellainen tolppakorkoinen ja tosi korkea.