Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
981/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei perheellisen henkilön pitäisi saada oma lomansa juuri silloin kuin lapsiperheillä on mahdollisuus lomailla?

Kesälomat jaksottuvat usealle kuukaudelle, joten kesälomien ajankohdat pitäisi kiertää tasapuolisemmin...

... mutta kuka lapseton edes haluaisi viettää lomaansa heinäkuussa, kun kaikki maksaa enemmän, ihmisiä on tungokseen asti ja säätkään ei yleensä ole parhaimmat.

Eli käytännössä ihminen vain kadehtiin joltakin jotain pois, vaikka itse ei hyödy mitenkään vaan päinvastoin.

Outoa, että kaikki lapselliset haluavat pitää lomansa nimenomaan heinäkuussa, vaikka lasten loma esim koulusta kestää kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Joku tässä nyt mättää.

Koska keskimäärin heinäkuussa on kesän parhaimmat ilmat.

Ei ole, elokuu on paljon varmempi ilmojen suhteen.

No viime vuonna ei ollut.

Vierailija
982/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei perheellisen henkilön pitäisi saada oma lomansa juuri silloin kuin lapsiperheillä on mahdollisuus lomailla?

Kesälomat jaksottuvat usealle kuukaudelle, joten kesälomien ajankohdat pitäisi kiertää tasapuolisemmin...

... mutta kuka lapseton edes haluaisi viettää lomaansa heinäkuussa, kun kaikki maksaa enemmän, ihmisiä on tungokseen asti ja säätkään ei yleensä ole parhaimmat.

Eli käytännössä ihminen vain kadehtiin joltakin jotain pois, vaikka itse ei hyödy mitenkään vaan päinvastoin.

Outoa, että kaikki lapselliset haluavat pitää lomansa nimenomaan heinäkuussa, vaikka lasten loma esim koulusta kestää kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Joku tässä nyt mättää.

Meillä kylläkin sen takia, että kesäkuussa on lapsille vielä kerhoja ja leirejä joihin heidät saa lapsettomien iloksi, sekä kaverit ovat vielä silloin maisemissa. Heinäkuussa ei paljoa enää ole kavereita maisemissa, eikä kerhoja. Olen pahoillani että tein teidän kiusaksi lapsia, mutta voin puolustella sillä, että annoin aikanani ihan mielellään nämä loma-ajat niitä tarvitseville perheille. Sekä joustan mielelläni sitten, kun omat ovat isoja eikä tarvitse pelätä joutuvansa syytteisiin laiminlyönnistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset lopettaa koulun niin eikö perheelliset lähde sitten ansaitulle kesälomalle. Joku säästää lomia vielä elokuulle kun lapset aloittaa koulun. Sinkut voi lomailla sitten kun perheelliset ensiksi valitsee. 

Vierailija
984/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana lomailin mielellään aina elokuun kun vain oli mahdollista. Usein kyllä lomat pilkottiin 2 viikon pätkiin niin eipä siinä paljon lomailtu sitten. Vaihdoin alaa ja uudella työpaikalla pyritään pitämään kaikkien lomat silloin kun kouluissakin on lomaa että kaikilla onnistuisi parhaiten lasten lomajärjestelyt, eli käytännössä kesä-heinäkuu pidetään auki vain päivystystoiminta. Koululaisilla on pitkät lomat eikä mahdollisuutta käyttää mummoja tai kummeja niin onhan se äärettömän raskasta olla lapsella pitkät päivät kotona yksin. Tänäkesänä otan kotiini lapseni luokkakavereita, saavat ulkoilla päivät, vanhemmat auttaa ruokalaskujen kanssa mutta minä kokkaan sitten evästä, retkeillään lähiympäristössä. Yhden kuukauden lapseni on sitten luokkakaverin äidin luona päivät samalla järjestelyllä. Kahdeksi viikoksi pitäisi sitten vielä keksiä jotain.

Vierailija
985/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kylläkin sen takia, että kesäkuussa on lapsille vielä kerhoja ja leirejä joihin heidät saa lapsettomien iloksi, sekä kaverit ovat vielä silloin maisemissa. Heinäkuussa ei paljoa enää ole kavereita maisemissa, eikä kerhoja. Olen pahoillani että tein teidän kiusaksi lapsia, mutta voin puolustella sillä, että annoin aikanani ihan mielellään nämä loma-ajat niitä tarvitseville perheille. Sekä joustan mielelläni sitten, kun omat ovat isoja eikä tarvitse pelätä joutuvansa syytteisiin laiminlyönnistä

Netti on täynnä heinäkuussa olevia leirejä, jotka yleensä ovat aika tyhjiä.

Vierailija
986/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti on täynnä heinäkuussa olevia leirejä, jotka yleensä ovat aika tyhjiä.

ei ne lapset netissä voi leireillä

Vierailija
987/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu pitää kyllä jakaa tasaisesti, usein kyllä monet haluaa tehdä ne, koska rahapäiviä.

Hiihtolomat ja syyslomat olisi ihan kiva antaa kouluikäisten vanhemmille, koska lapset joutuvat olemaan sitten yksin kotona tai ylipäätänsä vaikea mitään tehdä, toki jos tähän ei yhteisesöllisesti työpaikan suostuta, ei ole pomon tehtävä suosia.  Viikonloput ym. nyt pitää jakaa tasaisesti, kuuluu vuorotyön luonteeseen. 

Vierailija
988/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ongelmaa. Yli kymmenen vuotta on vaimon kanssa pidetty lomat eri aikaan. Kesällä ensin toinen 4 viikkoa, sitten toinen seuraavat 4 viikkoa. Helpointa koululaisten kanssa kun on suurimman osan ajasta toinen vanhempi kotona. Työpaikalla saa minun puolestani jakaa lomat tasapuolisesti, ei siihen lapsia tarvitse sotkea.

Ennen lasten saamista pidin aina lomat eri aikaan kuin perheelliset. Sai rauhassa keskittyä töihin ja lähteä sitten lomille kun muut palasivat töihin.

Vierailija
989/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös minulle tuli aivan uutena tietona että heinäkuussa kaikki maksaisi enemmän. Ei minun ostamani asiat maksa yhtään sen enempää kuin muulloinkaan. Minun syyni jättää lomatoiveeni heinäkuuksi on se sama kuin perheellisilläkin, eli se että silloin on yleensä parhaat ilmat.

Aiemmassa työpaikassani pidin lomani vuosia pätkissä toukokuussa ja elokuussa, koska työnantaja suosi perheellisiä. Nyt on uusi, tasapuolinen työnantaja joka ihan rautalangasta väänsi minulle että minulla on yhtä suuri oikeus nauttia kesästä kuin perheellisilläkin. Motivoi kyllä työntekoonkin paremmin, kun ensinnäkin saa tasa-arvoista kohtelua ja toisekseen saa lomailla hyvien säiden aikaan.

Elokuu on yleensä paras lomakuukausi. Toukokuussa myös monesti ilmat suosii, toisin kuin kesäkuussa, jolloin on monesti tosi kylmää ja sateista. Heinäkuukin on usein niin ja näin ainakin elokuuhun verrattuna.

Se on vain hyvä, että ihmiset pitävät eri kuukausia parhaina lomakuukausina. Sinä olet aivan vapaa jättämään lomatoiveesi touko- ja elokuuhun. Minä pidän heinäkuuta parhaana jotan jätän lomatoiveeni heinäkuuksi. 

ei sun tarvitse mulle kertoa, milloin mä ilmoitan pitäväni lomaa.

Vierailija
990/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mites ne lapset pärjää sitten sen koko kesäkuun ja elokuun alun omin päin, mutta heinäkuussa ovatkin yhtäkkiä niin avuttomia, että molempien vanhempien on pakko päästä lomalle just silloin?

Eihän missään ole sanottu, että lapset on kesä- ja elokuun yksinään.

Vierailija
991/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuussa järjestetään monet konsertit ja festarit.

En minä ainakaan ole huomannut että heinäkuussa kaikki maksaa enemmän kuin esimerkiksi kesäkuussa.

Itse toivon joka vuosi juuri heinäkuulle lomaa vaikka joku perheellinen siitä herneen vetääkin nenään.

En mä ainakaan ole perheellisenä halunnut lomailla juuri heinäkuussa, mistä moinen olettama. Kyllä haluan muilta edes sen verran joustoa, että perhe voi lomailla yhdessä. Jos lapsilla on kaksi ja puoli kuukautta lomaa, niin eiköhän tuossa ole aikaa antaa perheen isän ja äidin sovittaa lomansa samaan ajankohtaan edes osalta lomaa. Haluuhan joku tässä ketjussa päästä lomailemaan opettajaystävänsä tai siskon lasten kanssa, miten perheellinen on jotenkin vähempiarvoinen.

Miksi ihmeessä joku haluaisi joustaa omista lomatoiveistaan teidän perheen yhteisen ajan takia? Miten sinulla edes on pokkaa vaatia muilta "edes sen verran joustoa"? Itse olen hyvin auttavainen ja joustava ihminen, mutta ihan oikeasti en näe yhtään syytä miksi jonkun tuntemattoman perheen loma-ajan pitäisi mennä itseni ja läheisteni edelle. 

Koska minunkin pitää joustaa muiden lomatoiveiden kanssa. Hyvin yksinkertaista, ymmärrätkö?

Vierailija
992/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mielelläni heinäkuun töissä: ilmastoitu työpaikka ja niin rauhallista, ettei edes huomaa olevansa töissä.

Vierailija
993/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kiertävät lomakuukaudet , kaikki oli samanarvoisessa asemassa.Lomakuukausia sai vaihtaa kollegan kanssa , mutta se ei vaikuttanut kiertoon.

Myös joulun ja uuden vuoden sai vuorovuosin vapaaksi jos halusi.Monesti oli kyllå vapaaehtoisia ja opiskelijoita jotka halusivat olla töissä.

Vierailija
994/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat oli talonmiehiä ja ei ollut ollenkaan kivaa, kun heidän piti lähteä jouluaattona lumitöihin. Kaksi isoa taloyhtiötä hoidettavana.

Kyllä lomia antaessa esimiehen pitää ottaa huomioon myös se, että työntekijällä on perhettä. Haluaisitko itse, että puolisot joutuvat pitämään lomansa vuodesta toiseen eri aikaa, eivät koskaan pääsisi lomamatkalle yhdessä sen takia, että joku perheetön haluaa pitäö lomansa just silloin, kun perheelliselle olisi edes osa lomasta olla yhdessä muun perheen kanssa lomalla.

Sitä paitsi todellisuus on se, että niitä suosittuja lomapäiviä oikeesti jakaantuu kaikille halukkaille, mutta juuri sinä et saa joka vuosi sitä haluamaasi.

Esimiehen tulee kohdella kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti. Lasten vanhemmat ovat ymmärtäneet väärin, että esimiehen pitäisi suosia lapsiperheitä.

En ole niin väittänyt, että pitäisi suosia, vaan ottaa myös huomioon, miten muilla perheenjäsenillä on lomaa. Ei ole oikein, että pomo vaan sanalee, kuka pitää lomansa milloinkin tai suosii yksineläjiä sen enempää kuin lapsiperheitä. Enkä kyllä ymmärrä yksineläjääkäön joka haluaa pitää lomansa juuri koululaisten talviloman aikaan ihan vaan periaatteen vuoksi ja siten viedä perheelliseltä mahdollisuus olla lomalla perheenä.

Usko nyt työnantajan ei pidä ottaa huomioon yhtään mitään ja kaikken vähiten jonkun työntekijän puolison loma-aikaa.

Loppukädessä se pomo todellakin sanelee koska olet lomalla (toki ottaen huomion laissa määrätyt loma-ajat)

Sillä ei ole väliä ymmärrätkö sinä jonkun toisen loma-aikaa vai et.

Ei taida tuollaisella työnantajalla olla kovinkaan pysyvää henkilökuntaa.

Vierailija
995/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat oli talonmiehiä ja ei ollut ollenkaan kivaa, kun heidän piti lähteä jouluaattona lumitöihin. Kaksi isoa taloyhtiötä hoidettavana.

Kyllä lomia antaessa esimiehen pitää ottaa huomioon myös se, että työntekijällä on perhettä. Haluaisitko itse, että puolisot joutuvat pitämään lomansa vuodesta toiseen eri aikaa, eivät koskaan pääsisi lomamatkalle yhdessä sen takia, että joku perheetön haluaa pitäö lomansa just silloin, kun perheelliselle olisi edes osa lomasta olla yhdessä muun perheen kanssa lomalla.

Sitä paitsi todellisuus on se, että niitä suosittuja lomapäiviä oikeesti jakaantuu kaikille halukkaille, mutta juuri sinä et saa joka vuosi sitä haluamaasi.

Esimiehen tulee kohdella kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti. Lasten vanhemmat ovat ymmärtäneet väärin, että esimiehen pitäisi suosia lapsiperheitä.

En ole niin väittänyt, että pitäisi suosia, vaan ottaa myös huomioon, miten muilla perheenjäsenillä on lomaa. Ei ole oikein, että pomo vaan sanalee, kuka pitää lomansa milloinkin tai suosii yksineläjiä sen enempää kuin lapsiperheitä. Enkä kyllä ymmärrä yksineläjääkäön joka haluaa pitää lomansa juuri koululaisten talviloman aikaan ihan vaan periaatteen vuoksi ja siten viedä perheelliseltä mahdollisuus olla lomalla perheenä.

Usko nyt työnantajan ei pidä ottaa huomioon yhtään mitään ja kaikken vähiten jonkun työntekijän puolison loma-aikaa.

Loppukädessä se pomo todellakin sanelee koska olet lomalla (toki ottaen huomion laissa määrätyt loma-ajat)

Sillä ei ole väliä ymmärrätkö sinä jonkun toisen loma-aikaa vai et.

Ei taida tuollaisella työnantajalla olla kovinkaan pysyvää henkilökuntaa.

Sehän on vain työnantajan etu, jos henkilökunnassa on vaihtuvuutta. Silloin esimerkiksi pitkiä lomia ei ehdi edes kertyä. Vaikeasti opittavia asiantuntijatöitä lukuunottamatta olisi ihan hyvä jos työnantajalla olisi parin vuoden välein mahdollisuus uudistaa henkilökuntaa.

Vierailija
996/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole huomannut että heinäkuussa kaikki maksaa enemmän kuin esimerkiksi kesäkuussa.

Itse toivon joka vuosi juuri heinäkuulle lomaa vaikka joku perheellinen siitä herneen vetääkin nenään.

En mä ainakaan ole perheellisenä halunnut lomailla juuri heinäkuussa, mistä moinen olettama. Kyllä haluan muilta edes sen verran joustoa, että perhe voi lomailla yhdessä. Jos lapsilla on kaksi ja puoli kuukautta lomaa, niin eiköhän tuossa ole aikaa antaa perheen isän ja äidin sovittaa lomansa samaan ajankohtaan edes osalta lomaa. Haluuhan joku tässä ketjussa päästä lomailemaan opettajaystävänsä tai siskon lasten kanssa, miten perheellinen on jotenkin vähempiarvoinen.

Miksi ihmeessä joku haluaisi joustaa omista lomatoiveistaan teidän perheen yhteisen ajan takia? Miten sinulla edes on pokkaa vaatia muilta "edes sen verran joustoa"? Itse olen hyvin auttavainen ja joustava ihminen, mutta ihan oikeasti en näe yhtään syytä miksi jonkun tuntemattoman perheen loma-ajan pitäisi mennä itseni ja läheisteni edelle. 

Koska minunkin pitää joustaa muiden lomatoiveiden kanssa. Hyvin yksinkertaista, ymmärrätkö?

Ooh, jos todella olet joustanut lapsettomien lomatoiveiden takia omistasi, niin nostan hattua. Hienoa! Tässä ketjussa oli kuitenkin kyse niistä perheellisistä jotka katsovat että vain lapsettomien pitäisi joustaa koska perheelliset haluvat loman samaan aikaan.

Vierailija
997/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton voi aina ottaa lopputilin jos ei työt kiinnosta.

Vierailija
998/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ooh, jos todella olet joustanut lapsettomien lomatoiveiden takia omistasi, niin nostan hattua. Hienoa! Tässä ketjussa oli kuitenkin kyse niistä perheellisistä jotka katsovat että vain lapsettomien pitäisi joustaa koska perheelliset haluvat loman samaan aikaan.

Elämän tilanteet yleensä vaihtelee, ensin on sinkku, sitten siihen tulee kumppani mukaan ja lapset aika usein. Lapset kasvaa aikuisiksi jne. Jokainen voisi vähän miettiä kulloisessakin elämäntilanteessa, miten mitä itse ajatteli, kun joku toinen olis siinä elämäntilanteessa. Yleensä se on ollut jossain vaiheessa se valittava sinkku, joka itse sitten haluaa laittaa oma edun ensimmäiseksi, kun sitä perhettä siunaantuu. Ja samaa tekee sitten, kun lapset on jo aikuisia.

Vierailija
999/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton voi aina ottaa lopputilin jos ei työt kiinnosta.

Kuin myös se lapsellinenkin. Sitten olisi aikaa olla niiden pilttien kanssa ja viedä sinne päiväkotiin.

Kertokaa millä paikkakunnalla ei ole muka korvaavaa päiväkotia heinäkuussa?

Ja paljonhan on keskustelua siitä että vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin vaikka ovat itse lomalla. Kun pitää saada sitä omaa lomaakin. Tietenkin heinäkuussa.

Vierailija
1000/1267 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien lomaoikeus voisi olla 50% normaalien ihmisten lomaoikeudesta. Ja lisäksi voisi olla kielto pitää lomia koululaisten loma-aikana.

Helppo räkyttää täällä nimettömänä. Menisitkö ehdottamaan tätä työnantajallesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä