Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele pyykkikonetta mikä pesee pyykit eikä jätä tunkkaiseksi!

Vierailija
22.02.2022 |

Saako enää mistään pyykkikonetta, mikä ei säästä vettä, vaan käyttää vettä kunnolla ja pesee pyykit puhtaaksi?
Alkaa kyllästyttää, koska olen ostanut kaksi pyykkikonetta parin vuoden sisään, kun vaatteet eivät puhdistu, vaikka laittaa minkä ohjelman vain ja lisähuuhtelun, niin vaatteet haisee.
Johtuu varmasti myös siitä, että käytän hajusteettomia pesuaineita (migreenin takia), Sertoa tällä hetkellä, niin se pesukoneen huono pesutulos tulee heti huomatuksi.

Olen puhdistanut ja pessyt pyykkiä ja koneita kaikilla mahdollisilla tavoilla, on käynyt huoltoa ja ties mitä, ja ainoa syy mikä löytyy, on koneiden liian vähäinen veden käyttö.

Siispä kokemuksia hyvistä, paljon vettä tuhlaavista ja ei energiatehokkaista pyykkikoneista?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuspesukoneissa on edelleen tehokkaita saatavilla.

Kalliita toki ja pienikokoista voit joutua etsimään hetken.

Vierailija
42/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen luottanut karvalakkimalleihin. Eivät punnitse pyykkiä eivätkä ajattele käyttäjän puolesta. Nykyinen 300 euron Electrolux täyttää 8 v, toimii moitteetta.

8 vuotta vanha kone vielä olikin sitä mallia, joka ei ollut niin vesipihi. Ikävää, että niihin ei saa enää varaosia. Jouduin hankkimaan uuden koneen, eikä sillä tule enää yhtä raikkaantuoksuista pyykkiä, vaikka lisään kymmeniä litroja vettä niin pesuun kuin huuhteluun.

Oman koneen ekstrahuuhtelujen huono puoli on se, että pidentää vielä entisestään pitkää pesuaikaa, mutta veden määrä on edelleen yhtä olematon. Paljon parempi tulos olisi sillä, että veden määrä huuhtelukertaa kohti olisi suurempi.

LG on se, joka minulla nyt on enkä voi suositella. Hätäännyin ostamaan sen siksi, että sattui olemaan sopivasti paikkakunnalla tarjouksessa silloin, kun edellinen päätti päivänsä. On lisähuuhtelu, mutta pyykit jäävät ummehtuneen hajuisiksi, jos ei pese 95 asteessa ja lisää vettä.

Onko enää olemassa sellaisia koneita, joissa voi valita lämpötilan vapaasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä myös hyviä kokemuksia LG koneista. Minulla on suhteellisen uusi 9 kg kuivaava kone, ja ihan aina saan raikkaat ja hyvin pestyt pyykit koneesta ulos. Tämä kone ei kai ole kaikista ekologisin ja käyttää ehkä enemmän vettä. Ja käytän yleensä aina vain 60 asteen pesuohjelmaa. Olen erittäin tyytyväinen tähän koneeseen. On myös miellyttävän hiljainen.

Mitä ohjelmaa, käytät, sitä 4 tunnin allergiapesuako? Ei onnistu minulla, vaikka entisellä vanhalla koneella tuli puhdasta.

Vierailija
44/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luukun erehtyy joku laittamaan kiinni, niin haju on melkoinen. 🤢

En jätä pyykkejä lojumaan koneeseen ja kodinhoitohuoneessa lattialämmitys, jota pidän aika lämpimällä juuri sen takia, että pyykit kuivuvat nopeasti.

Olen kokeillut kaikkia hajusteettomia pesuaineita Prisma/Cm eikä pahemmin vaikutusta miten kone täytetty. Tai no, jos liian täynnä, niin sitten näyttää siltä ettei kaikki vaatteet edes ole kastuneet kokonaan eli pesen usein ja pieniä määriä pyykkiä.

Vanishin olen mäkin todennut ihan hyväksi tuotteeksi.

Pesen melkein kaikki pyykit 60 asteessa. Ennen noudatin tarkkaan pesuohjeita ja yllätys olis suuri, kun vaatteet kestävät hyvin korkeampiakin asteita.

En käytä mitään eco-, pika- tai säästöohjelmia.

Ap

Jos pyykit eivät kunnolla edes kastu, on kone todella paljon liian täysi. Minulle on opetettu, että pyykkikone on sopivasti täysi, kun sinne rumpuun mahtuisi vielä pieni kissa.

Olenko jotenkin yksinkertainen, kun luulen 8 kilon koneeseen menevän 8 kiloa kuivaa pyykkiä tavalliseen pesuohjelmaan? Vai huijataanko meitä?

Vierailija
45/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luukun erehtyy joku laittamaan kiinni, niin haju on melkoinen. 🤢

En jätä pyykkejä lojumaan koneeseen ja kodinhoitohuoneessa lattialämmitys, jota pidän aika lämpimällä juuri sen takia, että pyykit kuivuvat nopeasti.

Olen kokeillut kaikkia hajusteettomia pesuaineita Prisma/Cm eikä pahemmin vaikutusta miten kone täytetty. Tai no, jos liian täynnä, niin sitten näyttää siltä ettei kaikki vaatteet edes ole kastuneet kokonaan eli pesen usein ja pieniä määriä pyykkiä.

Vanishin olen mäkin todennut ihan hyväksi tuotteeksi.

Pesen melkein kaikki pyykit 60 asteessa. Ennen noudatin tarkkaan pesuohjeita ja yllätys olis suuri, kun vaatteet kestävät hyvin korkeampiakin asteita.

En käytä mitään eco-, pika- tai säästöohjelmia.

Ap

Jos pyykit eivät kunnolla edes kastu, on kone todella paljon liian täysi. Minulle on opetettu, että pyykkikone on sopivasti täysi, kun sinne rumpuun mahtuisi vielä pieni kissa.

Olenko jotenkin yksinkertainen, kun luulen 8 kilon koneeseen menevän 8 kiloa kuivaa pyykkiä tavalliseen pesuohjelmaan? Vai huijataanko meitä?

8 kiloa voi tilavuudeltaan olla hyvin erilaisia määriä materiaaleista riippuen.

Vierailija
46/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hajusteettomat pesuaineet tarkoita, että ne eivät haise miltään. Päin vastoin, niissä on usein karmea haju. Hajusteeton tarkoittaa, että ei ole lisätty mitään hajustetta. Itse käytän hajustettuja pesuaineita kun en kestä sitä likaisen pyykkituvan hajua, mikä tulee kun avaa pesukoneen ja pesuaine on ollut hajusteeton.

Vierailija
47/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa millään koneella? Eikä millään pesuaineella. Vähän veikkaan, että liian täyteen tungettu kone on osa ongelmaa ainakin.

Vierailija
48/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kone tai pyykit ei haise yhtään miltään muulta kuin raikkaalta, seuraavilla keinoin:

- käytössä normaali jauhepesuaine (nyt Lidlin), annostus pieni kahvimitallinen eli n. 25 ml per pyykki vaikka pakkauksessa sanottaisiin jopa kolminkertaisia määriä

- huuhteluaineena siivousetikka

- joka toinen pyykki (talouspyykki) 60 astetta, vaatteet 40 ja silloin tällöin 60

- luukku auki pyykkien välissä

- vaatteet pesuun päivän tai parin käytön jälkeen eli ei hirveän likaisena

Käytössä Siemensin Iq-jotain (iq100?) joka oli pari vuotta sitten vain parisataa euroa. En ostaisi mitään robottikonetta joka hinkkaa pyykkiä pienessä vesitilkassa hamaan tulevaisuuteen saakka, eikä silti tule puhtaaksi.

Vierailija
49/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa millään koneella? Eikä millään pesuaineella. Vähän veikkaan, että liian täyteen tungettu kone on osa ongelmaa ainakin.

Selitä minulle, miten 7 kiloa pyykkiä 8 kilon koneessa tavallisessa puuvilla 60 astetta-ohjelmassa voi olla liikaa! Voit olla oikeassa veikkauksessasi, mutta silloin meitä on huijattu.

Koneissa ei saisi pestä paljon vettä imeviä vaatteita kuten mattoja. Missä minä sitten pesen paksut kylpypyyhkeet ja froteevaatteet, jotka imevät vettä paljon enemmän kuin kevyt matto?

Juuri nyt minulla pyörii pyykit LG:n koneessa. Tämä on todella ärsyttävää, että se hörskyttää tyhjää minuuttitolkulla jokaisen vaiheen välissä. Siinä tulee kevyesti puoli tuntia ylimääräistä aikaa, kun 3-5 minuuttia menee ennen kuin pesee, ennen kuin huuhtelee, huuhtelun jälkeen, ennen linkousta ...

Vierailija
50/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama vuosi sitten ostettu karvalakkimallin Whirlpool TDLR 60111, maksoi ehkä 400. Pesen hajustamattomilla koska saan päänsärkyä hajustetuista, huuhteluainetta en käytä, joskus etikkaa sen sijalla. En tunge konetta täyteen, ja tietenkin se luukku auki pesujen välillä. Käytän yleensä nestemäisiä pesuaineita, pesupallon täytän korkeintaan kolmannekseen mitastaan eli noin 30 ml enimmillään. Näillä eväillä ei ole koskaan pyykki pahalle haissut. 

Vierailija
51/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä minulle, miten 7 kiloa pyykkiä 8 kilon koneessa tavallisessa puuvilla 60 astetta-ohjelmassa voi olla liikaa! Voit olla oikeassa veikkauksessasi, mutta silloin meitä on huijattu.

Koneissa ei saisi pestä paljon vettä imeviä vaatteita kuten mattoja. Missä minä sitten pesen paksut kylpypyyhkeet ja froteevaatteet, jotka imevät vettä paljon enemmän kuin kevyt matto?

Juuri nyt minulla pyörii pyykit LG:n koneessa. Tämä on todella ärsyttävää, että se hörskyttää tyhjää minuuttitolkulla jokaisen vaiheen välissä. Siinä tulee kevyesti puoli tuntia ylimääräistä aikaa, kun 3-5 minuuttia menee ennen kuin pesee, ennen kuin huuhtelee, huuhtelun jälkeen, ennen linkousta ...

En osaa selittää. En myöskään punnitse pyykkiäni, niin en osaa sanoa minkä kokoisia määriä itse pesen suhteessa siihen 6 kilon määrään joka koneeni tiedoissa mainitaan. Veikkaan kyllä että pesen paljon alle sen. Oli se sitten huijausta tai ei, niin asiahan selviää kun peset pienemmän erän.

Vierailija
52/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaine, jossa zeoliittia, pilaa koneen pidemmän päälle. Kertyy koneeseen ja alkaa haista. Näin kertoi minulle huoltomies. Uuteen koneeseen en enää ole käyttänyt kuin zeoliitittomia aineita. Kone on jo 8 vuotta vanha ja pyykki tuoksuu puhtaalle. Migreenin takia en myöskään käytä kuin hajustamattomia aineita. Mitään edellä mainittuja kikkailuja pyykin pesun suhteen ei tarvitse tehdä. Ihan normaalisti voi pestä kaikilla ohjelmilla ja vaikka pyykit jäisi märkänä rumpuu useammaksi tunniksi, edelleen tuoksuu raikkaalle.

Vierailija
53/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaine zeoliitittomaksi.

Jokaiseen koneeseen huuhteluaineeksi etikkaa, ihan tavallinen kelpaa.

Pyykkiä ei kuivateta sisällä telineessä, vaan kuivausrummussa tai viedään ulos. Ja ilmanvaihdon tehostus pistetään päälle kun se kuivausrumpu tai -kaappi käy.

Jotkut frotee pyyhkeet ja kylpytakit kuivuvat huoneenlämmössä telineellä monta päivää. Siellä sisällä on bakteereille ja homeilke parhaat mahdolliset olot, kun lämpötila on mukavat 25 ja kosteutta riittää. Sitten kun tuollaisia latoo kaappiin ja pesee neljässäkympissä, joka siis oikein herättää ne pöpöt, niin ei ihme että haisee.

Vierailija
54/64 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällainen, palvellut uskollisesti 1970-luvulta saakka. Joskus on joku kondensaattori pitänyt vaihtaa, mutta kun perheessä on sähkömiehiä, se ei ole ollut ongelma. Kone pesee puhtaaksi lyhyessä ajassa ja käyttää runsaasti vettä. Linkousteho ei ole ihan nykykoneiden luokkaa, mutta kuivuvathan ne pyykit narulla ajan kanssa. Näistä koneita saa joskus vieläkin parilla kympillä netistä tai roskalavaryhmästä ilmaiseksi, suosittelen lämpimästi!

Vierailija
55/64 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuohjelman pituus. Onko vesimäärä riittävä. Huuhteluiden määrä. Onko 60 asteen kirjopyykkiä enää missään merkissä kesto n 2 tuntia? Päältä täytettävä 5-7 kg sivustakin käy on hyvä tietää jos vaihtaa asuntoa johon se sopii. Whirpoolilla on hyviä hiljaisia päältä täytettäviä koneita ollut.

Oletteko huomannut, että on tehty tahallaan koneita joka onkin vain kidutusta ja ohjelmia yms liikaa? Liian vähän vettä ja muka sähköä säästävä.

Miksi me tyydyimme huonoihin? Miksi emme vaadi kunnon koneita!!

Siksi että ne jotka omistaa tehtaat ym eivät hakua meidän hyvinvointia vaan pahaa ihmisille. On aika herätä ja nähdä tahallainen järjettömyys ihmisiä kohtaan.

Vierailija
56/64 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää huuhteluainelokeroon ruokalusikallinen etikkaa.

Itsellä oli sama ongelma, kun hajusteettomia käytän

Vierailija
57/64 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa aina laittaa max lisähuuhtelut päälle Kuluttaja testasi jokin aika sitten pesukoneet eikä yhdenkään huuhtelutulos ollut riittåvä standardihuuhteluilla.

Vierailija
58/64 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Electrolux ole hintaluokkansa paremmasta päästä, jos noita halvempia koneita vertaillaan.

Vierailija
59/64 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mikä tahansa kone, mutta jätä luukku auki raolleen kun kone on käyttämättä. Tunkkaisuus johtuu usein siitä että koneen tiivis luukku on suurimman osan ajasta kiinni. Kyllä siinä hajut ja pöpöt muhii.

Vierailija
60/64 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja vaihtaa konetta, kun ei saa mielestään puhdasta. Mitenhän olisi vaihtaa pesulämpötilaa? Monet vaatteet merkitään turhan alhaisella vämpötilalla, voi luke 40astetta, vaikka kestää kymmeniä pesuja 60asteessa. Alusvaatteet, ainakaan alapään vaatteet, eivät puhdistu neljällä kympillä, vaikka olisi millainen kone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi