Suosittele pyykkikonetta mikä pesee pyykit eikä jätä tunkkaiseksi!
Saako enää mistään pyykkikonetta, mikä ei säästä vettä, vaan käyttää vettä kunnolla ja pesee pyykit puhtaaksi?
Alkaa kyllästyttää, koska olen ostanut kaksi pyykkikonetta parin vuoden sisään, kun vaatteet eivät puhdistu, vaikka laittaa minkä ohjelman vain ja lisähuuhtelun, niin vaatteet haisee.
Johtuu varmasti myös siitä, että käytän hajusteettomia pesuaineita (migreenin takia), Sertoa tällä hetkellä, niin se pesukoneen huono pesutulos tulee heti huomatuksi.
Olen puhdistanut ja pessyt pyykkiä ja koneita kaikilla mahdollisilla tavoilla, on käynyt huoltoa ja ties mitä, ja ainoa syy mikä löytyy, on koneiden liian vähäinen veden käyttö.
Siispä kokemuksia hyvistä, paljon vettä tuhlaavista ja ei energiatehokkaista pyykkikoneista?
Kommentit (64)
Vika voi olla myös tavassasi kuivattaa pyykkiä. Eli jos pyykki kuivuu liian hitaasti, siihen tulee tunkkainen haju. Tai jos pyykki jää märkänä koneeseen tunneiksi ennen kuin laitat ne kuivumaan.
Syynä voi olla myös liian suuri tai pieni pesuaineen määrä, liian täysi kone, liian alhainen pesulämpötila? Myös lisähuuhtelua kannattaa kokeilla. Jos ei itse pesuohjelmaan saa lisähuuhtelua, käytä erillistä (esi)huuhteluohjelmaa lisähuuhteluna. Minä olen käyttänyt joskus myös pikapesuohjelmaa lisähuuhteluna vajaille koneellisille.
Olethan katsonut koneen käyttöohjeesta, millaiselle pyykkimäärälle käyttämäsi pesuohjelma on tarkoitettu? Minun uudessa pesukoneessani vain 2 ohjelmaa on tarkoitettu täydelle (9 kg) koneelliselle. Muut on tarkoitettu puolikkaalle koneelliselle tai (villa ja pikapesu) vain max 2 kg:lle.
Koita vaihtaa pesuainetta. Vanishilla on myös värillisille vaatteille tarkoitettu tuoksuton oxyaction joka neutraloi hajut. Älä myöskään jätä pyykkiä koneeseen muhimaan, vaan ota se heti sieltä pois kun ohjelma on käynyt ja jätä koneen luukku auki, että kone pääsee välillä myös kuivumaan /tuulettumaan.
Bosch serie 6 ollut pari vuotta käytössä, ja tosi tyytyväinen olen ollut. Speed-toiminto lyhentää pesuaikaa, siis kuluttaa vettä paljon enemmän. 40 astetta tunnissa, 60 astetta 1,5h, tosin nääkin riippuu plajonko sitä pyykkiä on. Aina puhdasta ja tuoksuu raikkaalta :) myös hyvä linkous, lähes kuivaa 1400rpm.
Älä käytä mitään puolikas koneellinen -ohjelmia vaan täyden koneen ohjelma, äläkä mitään pikapesujakaan, normaali pitkä pesu täyden koneen ohjelmalla pitäisi käyttää riittävästi vettä.
En usko että tunkkainen pyykin haju johtuu koneen merkistä, vaan koneessa on jokin yksilövika, tai vesijohtoverkostossa on jotain, mikä aiheuttaa veteen hajua? Onko talossa esim. kaivovesi, onko laatu tutkittu ettei ole jotain mikrobeja siinä?
Laitatko liikaa pyykkiä kerralla? Yleensä kone ja vaatteet haisee mikäli koneeseen on kertynyt savea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Whirlpool ja olen ollut tyytyväinen. Puhdistan koneen sitruunahapolla silloin tällöin, sitä saa apteekista. Pesen usein 60 asteessa puuvillapyykit, jotkut 95 asteessa. En yliannostele pesuainetta. En laita konetta liian täyteen.
Saa muuten halvemmalla ruokakaupoista. E330, säilöntä- tai maustehyllyssä, myös isoissa purkeissa.
Vierailija kirjoitti:
mitäs äänestätte vihreitä jotka pilaa joka asian mihin vain koskevatkin.
Voi elämä 😂
Kyl me vihreät ollaan maailman vaikutusvaltaisin porukka. Me päätetään näköjään yksin maailmassa ihan kaikki, vaikka ollaan esim Suomessa persuja pienempiä.
Hei, suosittelen käyttämään pesuainetta vain ohjeen mukaisen määrän, ettei siitä jää jäämiä koneeseen ja pyykkeihin.
Ja pese välillä lakanat 90°:ssa ja puuvillapyyhkeet 60°:ssa. Äläkä unohda puhdistaa ja tuulettaa konetta.
Persupoika voi kokeilla yllättää äipän pesemällä pyykit itse.
Mulla myös vuoden vanha Samsung, halvemmasta päästä (ostaessa 500€), mutta joku testivoittaja. Iso rumpu. Laitan aina 3 huuhtelua, vaikka ohjelma ensin tarjoaa vain kahta. Huuhteluiden määrällä voi korvata pienemmän vedenkulutuksen.
Lisäksi linkoan aina kun mahdollista (ilman että vaatteet kärsivät) suurimmalla 1400 kierrosnopeudella. Tämä nopeuttaa vaatteiden kuivumista huomattavasti, kun ne ovat enää vain nihkeitä pesukoneesta tullessa.
Tuo Samsung sallii säätää itse jokaiseen valmisohjelmaan myös eri lämpötilan, huuhtelukerrat ja linkouksen. Paitsi villapesuun ei pysty laittamaan hurjaa linkousta, mikä onkin ihan järkevää uusavuttomia ajatellen. 😉
Jos luukun erehtyy joku laittamaan kiinni, niin haju on melkoinen. 🤢
En jätä pyykkejä lojumaan koneeseen ja kodinhoitohuoneessa lattialämmitys, jota pidän aika lämpimällä juuri sen takia, että pyykit kuivuvat nopeasti.
Olen kokeillut kaikkia hajusteettomia pesuaineita Prisma/Cm eikä pahemmin vaikutusta miten kone täytetty. Tai no, jos liian täynnä, niin sitten näyttää siltä ettei kaikki vaatteet edes ole kastuneet kokonaan eli pesen usein ja pieniä määriä pyykkiä.
Vanishin olen mäkin todennut ihan hyväksi tuotteeksi.
Pesen melkein kaikki pyykit 60 asteessa. Ennen noudatin tarkkaan pesuohjeita ja yllätys olis suuri, kun vaatteet kestävät hyvin korkeampiakin asteita.
En käytä mitään eco-, pika- tai säästöohjelmia.
Ap
VTT testasi tätä ja sanoi, että kaikki koneet jättävät pyykit likaisiksi ja pitää käyttää vähintään kahta tai jopa kolmea lisähuuhtelua. Varsinkin "energiansäästö"-pesuohjelmat tekevät tätä. Ongelma on nykyään kaikissa koneissa.
Lisähuuhteluita siis vaan millä vaan merkillä ja tosiaan etikka kyllä raikastaa pyykin ja koneenkin. Haisee märkänä, vaan haihtuu pois kuivuessa.
Varmaan löytyy jostain Kuluttaja-lehdestä tuo testi?
Kiitos vastauksista!
Alan tutkimaan suositeltuja koneita ja uskoisin, että näillä vinkeillä löytyy jo joku hyvä kone! 😃
Ap
Vierailija kirjoitti:
VTT testasi tätä ja sanoi, että kaikki koneet jättävät pyykit likaisiksi ja pitää käyttää vähintään kahta tai jopa kolmea lisähuuhtelua. Varsinkin "energiansäästö"-pesuohjelmat tekevät tätä. Ongelma on nykyään kaikissa koneissa.
Lisähuuhteluita siis vaan millä vaan merkillä ja tosiaan etikka kyllä raikastaa pyykin ja koneenkin. Haisee märkänä, vaan haihtuu pois kuivuessa.
Varmaan löytyy jostain Kuluttaja-lehdestä tuo testi?
Uskon todellakin!
Mun nykyisessä saa vain yhden lisähuuhtelun ja etikkaa olen käyttänyt vuosia. Pyykkietikkaa ja tavallisia.
Ap
Miele ja Serto päivittäisessä käytössä. Puhtaat pyykit tulee, vaikka lyhyemmälläkin pesuohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
En käytä mitään eco-, pika- tai säästöohjelmia.
Ap
Minun pesukoneessa esim. kirjopesuohjelma on puolikkaan koneellisen ohjelma. Vain eco- ja puuvillaohjelmat ovat täydelle koneelliselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos luukun erehtyy joku laittamaan kiinni, niin haju on melkoinen. 🤢
En jätä pyykkejä lojumaan koneeseen ja kodinhoitohuoneessa lattialämmitys, jota pidän aika lämpimällä juuri sen takia, että pyykit kuivuvat nopeasti.
Olen kokeillut kaikkia hajusteettomia pesuaineita Prisma/Cm eikä pahemmin vaikutusta miten kone täytetty. Tai no, jos liian täynnä, niin sitten näyttää siltä ettei kaikki vaatteet edes ole kastuneet kokonaan eli pesen usein ja pieniä määriä pyykkiä.
Vanishin olen mäkin todennut ihan hyväksi tuotteeksi.
Pesen melkein kaikki pyykit 60 asteessa. Ennen noudatin tarkkaan pesuohjeita ja yllätys olis suuri, kun vaatteet kestävät hyvin korkeampiakin asteita.En käytä mitään eco-, pika- tai säästöohjelmia.
Ap
Jos pyykit eivät kunnolla edes kastu, on kone todella paljon liian täysi. Minulle on opetettu, että pyykkikone on sopivasti täysi, kun sinne rumpuun mahtuisi vielä pieni kissa.
Pese välillä 60 asteessa aineella jossa on valkaisuaineita. Kyllä ne lakanat sen kestävät. Äläkä sullo konetta ylitäyteen. Väljästi sullottuna pitää jäädä miehen kämmenen leveys tilaa valkopyykillä ja kaksi kirjopyykillä.
Neljä kertaa vuodessa sitruunahapolla tyhjä kone 90 asteessa ja valkopesu pesuaineella perään. Mielummin ei koskaan zeoliittipesuainetta.
Mä käytän pelkästään Pirkka nestemäisiä pesuaineita, saa myös hajusteettomina.
Pyykki tulee puhtaaksi eikä haise/tuoksu, jos en halua.
Kone pesee hyvin n. tunnissa tai enintään 1'20", pesulämpötilat 40-60°.
Samsungin pesukone, missä semmoiset "timanttikuviot" rummun sisällä.
Tehokas linkous. Kävin oikein nuuskimassa tyhjän, kuivan koneen rumpua, eikä haise yhtään millekään.
Itsellä myös hyviä kokemuksia LG koneista. Minulla on suhteellisen uusi 9 kg kuivaava kone, ja ihan aina saan raikkaat ja hyvin pestyt pyykit koneesta ulos. Tämä kone ei kai ole kaikista ekologisin ja käyttää ehkä enemmän vettä. Ja käytän yleensä aina vain 60 asteen pesuohjelmaa. Olen erittäin tyytyväinen tähän koneeseen. On myös miellyttävän hiljainen.