Voisittekio ystävällisesti estää niitä lapsianne paiskomasta autoovea kylkeen?!
ALkaa ottaa todella päähän. Uudehkossa autossamme on varmaan kymmenen klommoa, ja lisää tulee koko ajan.
Pahin on naapurin kolme lapsinen pellossa elävä perhe, myös uimahallit ja jäähallit on vakio klommopaikkoja. Joku yksittäinen on tullut kaupan parkkiksellakin. Uskokaa jo, että alle kouluikäinen ei osaa tulla yksi ulos autosta paislkaamatta sitä naapurin autoon!
Ja ei, koskaan ikinä kukaan ei ole tullut pahoittelemaan klommottamista.
Kommentit (80)
Se on joka kerta kun siitä saa sanoa, että varo ettet lyö ovea leveälle, kun kulkee lasten kanssa. Voin vain kuvitella miten ne ovet kolisee kylkiin päivittäin. Ne ei vain opi varomaan sitä ikinä. Sama humalaisten kanssa ja sitten jo vanhojen mummojen. Eli ikävaihe 16-60 on se kun ovet ei kolise muihin.
Meillä on autossa tarra "kameravalvonta" ja kamera nauhoittaa nämä tilanteet myös auton sivuilla (kyllä, kameraa voi kääntää kuvaamaan muutakin kuin liikennettä). OIkein suunnattuna kuvasta näkyy viereisen auton rekisterinumero, joten syyllinen on helppo tunnistaa ja saada maksajaksi. Meillä auton oven korjaus maksaa sellaiset 1200 e halvimmillaankin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:23"]
Onko teillä kallis auto? Ihan ne aikuiset yleensä vetävät oven kylkeen.
[/quote]
Mitä väliä auton hinnalla. Se on toisten omaisuutta vaikka se olisi hankittu romuttamon alepihalta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:24"]
Minä näin kerran omin silmin kun lapsi paiskasi auton oven oman autoni kylkeen. Naama norsunvitulla mamma siinä yritti aluksi soittaa suutaan, minä soitin poliisin paikalle ja jopas vaan mamma maksoi korjauskulut.
[/quote]
Paskapuhetta, ei tule poliisit tuollaisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:13"]
Valitettavasti monet aikuiset osaavat sen kolhimisen myös. Ainoa keino millä voit yrittää vähentää autoosi tulevia klommoja ja naarmuja, on jättää auto mahdollisimman kauas muista autoista.
Mullakin komeilee auton kyljessä kaupan pihalla tulleet "hienot" jäljet, mutta onneksi mulla onkin tuollainen reilun parin tonnin pommi, joten ei harmita ihan hirveästi eikä ole hirvittävä rahallinen ja kosmettinen haitta.
[/quote]
Ei auta. Se on ihan sama mihin peränurkkaan sen auton viet, niin takas tullessa ainakin toisella puolella on auto. Yleensä vielä hyvin liki vaikka se parkkis olisi muutoin miltei tyhjä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:27"]
Mitä väliä auton hinnalla.
[/quote]
No jos se lapsi kolhii vaikka jonkun euroopanomistajaa esittävän rehentelijän pemarin niin eipä voi kuin onnitella lasta onnistuneesta valinnasta.
Meillä on autossa tarra "kameravalvonta" ja kamera nauhoittaa nämä tilanteet myös auton sivuilla (kyllä, kameraa voi kääntää kuvaamaan muutakin kuin liikennettä). OIkein suunnattuna kuvasta näkyy viereisen auton rekisterinumero, joten syyllinen on helppo tunnistaa ja saada maksajaksi. Meillä auton oven korjaus maksaa sellaiset 1200 e halvimmillaankin.
[/quote]
Tuolla ei kannattaisi edes sitten lähteä pois kotoa tai ainakaan pysäköidä minnekään.,
Niitä teidän autoja hakataan jatkuvasti ovilla kun olette kaupassa, te ette vain näe sitä :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:06"]
ALkaa ottaa todella päähän. Uudehkossa autossamme on varmaan kymmenen klommoa, ja lisää tulee koko ajan.
Pahin on naapurin kolme lapsinen pellossa elävä perhe, myös uimahallit ja jäähallit on vakio klommopaikkoja. Joku yksittäinen on tullut kaupan parkkiksellakin. Uskokaa jo, että alle kouluikäinen ei osaa tulla yksi ulos autosta paislkaamatta sitä naapurin autoon!
[/quote]
Mun autoa ei ole koskaan lapsiperheet ( ainakaan mun nähden) lommottaneet, mutta sellaiset keski-ikäiset ämmäntanttarat ja äijänrahjukset sitäkin enemmän. Paras oli kun kotini parkkipaikalla istuin itse autossa, ja tuollainen lihava lehmä ensin avasi oven klonks mun auton kylkeä vasten, ja sen jälkeen rysähti sinne autoon istumaan niin, että se ovi vielä raapi ylös-alas mun auton kylkeä.
Voin kertoa, että sen jälkeen "muistin" heidän autoaan joka kerta kun omalleni kuljin.
Missään laissa ei muuten sanota, että auto pitäisi ajaa ruudun KESKELLE tai edes suoraan, kunhan vaan on ruudun viivojen sisällä. Jos joku ei pääse autoonsa tai autostaan paiskomatta oviaan vieressä olevan kylkeen niin ei pitäisi liikkua autolla lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:29"]
[/quote]
Tuolla ei kannattaisi edes sitten lähteä pois kotoa tai ainakaan pysäköidä minnekään.,
[/quote]
Tuo 1200 e on todella halpa hinta lommojen korjaamisesta ja uudelleenmaalaamisesta.
Se on joka kerta kun siitä saa sanoa, että varo ettet lyö ovea leveälle, kun kulkee lasten kanssa. Voin vain kuvitella miten ne ovet kolisee kylkiin päivittäin. Ne ei vain opi varomaan sitä ikinä. Sama humalaisten kanssa ja sitten jo vanhojen mummojen. Eli ikävaihe 16-60 on se kun ovet ei kolise muihin.
[/quote]
Auton ovissa on jopa vanhemmissa malleissa lapsilukko, ettei niitä saa sisäpuolelta auki. Niitä voisi käyttää niin pitkään, että lapset oppii siihen, että niitä ovia ei itse avata. Ohjeet lyötyy kyllä autonkäyttöoppaasta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:21"]
Tollasia lommo-törppöjä on. Eivät osaa ajatella kuin itseään. Eivätkä opeta lapsiaan kunnioittamaan toisten omaisuutta. Pitäis joutua korvaamaan tuollaisetkin vahingonteot! Ihmettelen muutenkin, miksi alle kouluikäisten annetaan könytä itsekseen autosta pois, koska parkkihallit ovat aika vaarallisia paikkoja lapsille. Autonperän takaa ei tod. huomaa lyhyttä lasta, vaan voi peruuttaa vahingossa päälle.
Parkkikset on myös ahtaita, koska ruutujen koko on jostain 70-luvulta, mutta autot kasvaneet.
[/quote]
Ei ole autot ainoat kasvaneet. Ihmiset on nykyään niin lihavia, ettei ne enää mahdu luikahtamaan autoon kapeasta raosta vaan se ovi pitää aukaista seposen selälleen.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:13"]
Valitettavasti monet aikuiset osaavat sen kolhimisen myös. Ainoa keino millä voit yrittää vähentää autoosi tulevia klommoja ja naarmuja, on jättää auto mahdollisimman kauas muista autoista.
Mullakin komeilee auton kyljessä kaupan pihalla tulleet "hienot" jäljet, mutta onneksi mulla onkin tuollainen reilun parin tonnin pommi, joten ei harmita ihan hirveästi eikä ole hirvittävä rahallinen ja kosmettinen haitta.
[/quote]
Ei auta. Se on ihan sama mihin peränurkkaan sen auton viet, niin takas tullessa ainakin toisella puolella on auto. Yleensä vielä hyvin liki vaikka se parkkis olisi muutoin miltei tyhjä.
[/quote]
Kirjoitin "voit yrittää vähentää". Suurempi mahdollisuus klommoihin on siellä autojen keskellä kuin kauimmaisessa nurkassa, vaikka ei se sielläkään mahdotonta ole.
Aina löytyy toisen omaisuudesta piittaamattomia ihmisiä ja aina tapahtuu vahinkoja, joten jos verenpaine nousee ja raivo yltyy kun (kalliin) auton kyljestä löytyy naarmu, on parempi olla ajamatta sillä autolla ahtaisiin parkkipaikkoihin tai vaihtoehtoisesti voi ostaa halvemman kärryn, jossa nuo raapaleet eivät tuota niin suurta harmia.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:18"]* lommo
[/quote]
*auto-ovi tai autonovi...btw, meilläpäin sanotaan klommo.
Joo, ei se lommo siihen ajoon vaikuta, ja ei, auto ei ole mulle mikään pyhä lehmä. Mutta minä olen maksanut siitä autostani ja haluan omaisuuteni olevan ehjä, maksoi se auto sitten 2000 tai 20000. Aion kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa autoa ja kylläpä se vain siihen arvoon vaikuttaa, onko siinä ovet hakattu sisään. Mutta eipä se ole aina lapset jotka niillä ovilla hakkaa, juuri viime viikolla joku lihava tantta parkkeerasi itse lähelle minun autoani (olisi ollut muuallakin tilaa) ja survaisi lommon minun autooni. Meinasi lähteä vain pois kun ei huomannut että olin autossa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:24"]
Minä näin kerran omin silmin kun lapsi paiskasi auton oven oman autoni kylkeen. Naama norsunvitulla mamma siinä yritti aluksi soittaa suutaan, minä soitin poliisin paikalle ja jopas vaan mamma maksoi korjauskulut.
[/quote]
Paskapuhetta, ei tule poliisit tuollaisiin.
[/quote]
Molemmilla kerroilla ovat tulleet kun olen soittanut. (ei aiempi)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:06"]
[/quote]
Meillä myös kolauttajanaapurit. Kolhinut uudehkan automme kivasti. Vanhemmat eivät valvo. Ollaan sanottu ja olisivat kyllä korvausvelvollisia. Röyhkeää!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:18"]
Eli toisen kallista omaisuutta voi mielin määrin pistää paskaksi siksi että on itse kasvattajana saamaton ihmisperse?
[/quote]
Ei lommot autoon toimivuuteen vaikuta. Sillä pääsee siltikin paikasta A paikkaan B.
[/quote]
En tiedä autoista paljoa. Mutta ymmärtääkseni lommot vaikuttavat auton arvoon ja jos maalipinta lohkeaa, on myös ruostumisen vaara suurempi. Pyhästä lehmästä ei ole kyse. Meillä ei mies ole mikään automies. Mutta pitää omaisuudestaan huolta.
Todellakin ajan aina keskelle ruutua ja korjaan vielä tarvittaessa jos en ole ihan keskellä. Meillä on aika leveä auto. Ja täällä ruuhka-Suomessa ei voi jättää autoa kauemmaksi kun esim. Uima-hallilla saa usein ajaa ympyrää ja jonottaa paikkaa.
Oma eskarilaisemme ei avaa koskaan ovea itse ruuhkaisella parkkiksella. Eikä muuten pyöräile, potkulautaille tai pallottele parkkiksella, niin kuin joillain on tapana. Ja jos lapsemme tuhoaa muiden omaisuutta, on meillä munaa puuttua siihen ja korjata vahinko.
T. Ap