Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keksikää 14-vuotiaallemme rangaistus!

Vierailija
10.07.2015 |

14-vuotias poikani löi siis eilen illalla 2,5-vuotiasta pikkusiskoaan (sisko oli siis hajoittanut veljensä iPadin).

Poika ei lyönyt päähän, mutta sisko kaatui iskun voimasta niin, että taju lähti muutamaksi sekunniksi. Loppujenlopuksi tyttö oli kuitenkin ihan kunnossa, ei tarvinnut edes ensiapuun viedä kun itse olen hoitoalalla. Tänään tyttö siis ihan normaali itsensä, ei ole saanut (tähän menneessä näkyviä) traumoja tai vammoja.

Pojalle pitäisi kuitenkin tulla rangaistus. Tietenkin mieheni huusi hänelle eilen, mutta jokin pahempi rangaistus. Olen nimittäin ehdottomasti sitä mieltä, että pienempiin ei todellakaan käydä käsiksi!

Kännykkää ei pystytä takavarikoimaan, piilotti sen ja laturin jonnekin. Poika ei omista läppäriä, ja meidän perheessä vain vanhemmilla on tietokoneet, joita lapset eivät saa käyttää. Niin, ja se iPadkin on rikki.

Aresti ollaan määrätty, mutta se ei oikein toimi kun ei muutenkaan ole kesälomalla ulkona (kaverit kuulemma kaikki ulkomailla/mökillä/jossain muualla lomalla).

Kukaan lapsistamme ei saa viikkorahaa, eli ei pystytä laittamaan edes rahahanoja kiinni!

Kaiken lisäksi ei voida antaa pojalle enempää kotitöitä, koska tekee jo muutenkin 10-vuotiaan siskonkin (jolla on melkein joka toinen viikko kuumetta ja joka toinen vatsatauti, siis ihan oikeasti) hommat. Enkä voi omia töitäni hänelle antaa, ne ovat sellaisia joita ei osaisi ja haluan tehdä ne itse.

Nyt te voisitte siis ehdottaa minulle, mitä rangaistuksia antaisitte pojalle?

Pahoittelen myös, että rivivälit eivät toimi.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"]

Irtisanoisin kännykkäliittymän kuukaudeksi. Jos kerta kehtaa vielä piilottaa kännykän ja laturin!

[/quote]

Prepaid-liittymiä saa alta vitosen halvimmillaan ja sellaisen se todennäköisesti hankkii jos noin tekee.
[/quote]

No, tämä ei tullut edes mieleeni! Paitsi jos pidän pojan edelleen arestissä, sitten ei voi mennä kauppaan ostamaan prepaidia.

Ja teille, jotka sanotte iPadin rikkoutumisen olevan tarpeeksi paha rangaistus, niin millä te sen perustelette? Siinä ei kuitenkaan vahingoitettu toista ihmistä.

Ap
[/quote]

Niin että sun pitäis rankaista sitä 14-vuotiasta vahingoittamalla häntä vai? Vittu olet sairas.

Vierailija
22/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"]Vaikka kuinka itse olet hoitoalalla, vai "hoitoalalla", päähän kohdistuneesta iskusta syntynyt tajuttomuus on aina aiheellista tutkituttaa lääkärissä. Pää- ja niskavammat voivat oireilla vasta joidenkin päivien kuluttua. Pitäisihän sun hoitoalan ihmisenä tietää.
[/quote]

En ole AP, mutta tuosta tuli mieleen että eikö hoitoalan ihmisillä ole usein isompi kynnys viedä lasta lääkäriin? Näin ainakin olen palstalta kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä testosteronia alkaa erittyä runsain määrin, joten tietyt impulsiiviset raivokohtaukset ovat luontaisia, toki valitettavia.

Vierailija
24/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:19"]Ihan vilpittömästi kehotan kysymään ammatti-ihmiseltä apua. [/quote] Miksi? Tämä on ensimmäinen kerta kun on tehnyt mitään tuollaista. Ja kolmosen ehdotus on myös hyvä, taidan tehdä niin! Mutta onko ehkä liian lievä rangaistus? Ap [/quote] Hanki apua. Rangaistus, rangaistus, rangaistus. Rankaise itseäsi sadistinen paskamutsi.

[/quote]

Jonne liikenteessä? :D

Vierailija
25/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"]Vaikka kuinka itse olet hoitoalalla, vai "hoitoalalla", päähän kohdistuneesta iskusta syntynyt tajuttomuus on aina aiheellista tutkituttaa lääkärissä. Pää- ja niskavammat voivat oireilla vasta joidenkin päivien kuluttua. Pitäisihän sun hoitoalan ihmisenä tietää.
[/quote]

Olen kuule ollut hoitamassa tällaisia potilaita. Suurimmalle osalle ei ole käynyt mitään (jos vanhemmat ovat siis vain hätäpäissään tuoneet lapsen ensiapuun).

Ap

Vierailija
26/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tabletti oli varmasti pojan tärkein esine kännykän lisäksi jos ei kavereitakaan  tällä hetkellä ole. Sen rikkoontuminen oli pojalle varmasti isoin rangaistus. Älä katkaisi yhteyksiä ulkomaailmaan ottamalla kännykän pois. Keskustele pojan kanssa vakavasti kasvokkain ja selitä miksi väkivaltaa ei saa käyttää. Laittakaa tabletti kotivakuukseen ja ostakaa sitten uusi.

t. 14 v pojan äiti joka myös istuu huoneessaan tietokoneensa kanssa

Vierailija
27/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"]Vaikka kuinka itse olet hoitoalalla, vai "hoitoalalla", päähän kohdistuneesta iskusta syntynyt tajuttomuus on aina aiheellista tutkituttaa lääkärissä. Pää- ja niskavammat voivat oireilla vasta joidenkin päivien kuluttua. Pitäisihän sun hoitoalan ihmisenä tietää.
[/quote]

Olen kuule ollut hoitamassa tällaisia potilaita. Suurimmalle osalle ei ole käynyt mitään (jos vanhemmat ovat siis vain hätäpäissään tuoneet lapsen ensiapuun).

Ap
[/quote]

Niin, suurimmalle osalle.
Sä oot ap täysmulkku, ja huono äiti ja huono hoitaja.

Vierailija
28/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"]

Irtisanoisin kännykkäliittymän kuukaudeksi. Jos kerta kehtaa vielä piilottaa kännykän ja laturin!

[/quote]

Prepaid-liittymiä saa alta vitosen halvimmillaan ja sellaisen se todennäköisesti hankkii jos noin tekee.
[/quote]

No, tämä ei tullut edes mieleeni! Paitsi jos pidän pojan edelleen arestissä, sitten ei voi mennä kauppaan ostamaan prepaidia.

Ja teille, jotka sanotte iPadin rikkoutumisen olevan tarpeeksi paha rangaistus, niin millä te sen perustelette? Siinä ei kuitenkaan vahingoitettu toista ihmistä.

Ap
[/quote]

Niin että sun pitäis rankaista sitä 14-vuotiasta vahingoittamalla häntä vai? Vittu olet sairas.
[/quote]

En nyt ihan tätäkään tarkoittanut. Ihmettelen vain, kun jollain tuntuu olevan sellainen kanta, että lyöminen on OK ja iPadin rikkominen ei (ja onhan sekin väärin, mutta jos vahingossa rikkoo niin ei ansaitse tulla lyödyksi)?

Ap

Vierailija
29/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"]Ihan ensiksi pitäisi miettiä kuinka tyttö ajatteli korvata pojan hajonneen iPadin. Asiat täytyy priorisoida, ja nyt kävi näin. Toimimalla väärässä järjestyksessä annatte vain epäterveen signaalin jälkikasvullenne, sellaisen jossa tytöillä ei ole mitään vastuuta mistään ja miehen osa on vain ottaa turpaansa naissukupuolelta. Valinta on teidän.
[/quote]

Puhut kaksivuotiaasta.

Vierailija
30/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"]Vaikka kuinka itse olet hoitoalalla, vai "hoitoalalla", päähän kohdistuneesta iskusta syntynyt tajuttomuus on aina aiheellista tutkituttaa lääkärissä. Pää- ja niskavammat voivat oireilla vasta joidenkin päivien kuluttua. Pitäisihän sun hoitoalan ihmisenä tietää. [/quote] Olen kuule ollut hoitamassa tällaisia potilaita. Suurimmalle osalle ei ole käynyt mitään (jos vanhemmat ovat siis vain hätäpäissään tuoneet lapsen ensiapuun). Ap

[/quote]

Kuule, mitä jos lapsesi ei kuulukaan "ei käynyt mitään"-ryhmään?

Mielestäni turha käynti on parempi (voiko edes olla turhaa käyntiä, jos lapsi on lyönyt päänsä pahasti?) kuin käymättömyys ja mahdolliset vammat koska "ei muillekaan ole mitään käynyt".

Vierailija
31/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"]Vaikka kuinka itse olet hoitoalalla, vai "hoitoalalla", päähän kohdistuneesta iskusta syntynyt tajuttomuus on aina aiheellista tutkituttaa lääkärissä. Pää- ja niskavammat voivat oireilla vasta joidenkin päivien kuluttua. Pitäisihän sun hoitoalan ihmisenä tietää.
[/quote]

Ap
[/quote]

Niin, suurimmalle osalle.
Sä oot ap täysmulkku, ja huono äiti ja huono hoitaja.
[/quote]

Lapsella ei ole ollut tähän menneessä mitään oireita, ei edes pientä pahoinvointia, jota tällaisilla potilailla yleensä on. Jos lapsi alkaa oireilemaan pahasti, niin vien lääkäriin, mutta nyt on ollut täysin normaali.

Ap

Vierailija
32/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee keskustelemalla tehdä selväksi että väkivalta ei ole ratkaisu. Nyt kun pahimmat tunteen purkaukset on ohi puolin ja toisin. Keskustelu pitää pystyä käymään ilman huutamista ainakin aikuisen puolelta.

Hyvää kasvatustyötä teet AP. Elä välitä näistä höyrypäistä ketkä täällä kommentoi aivan joutavia.

Vierailija
33/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin tutkituttamaan sitä 11-vuotiasta. Miksi on niin usein kipeä? Jotain mätää tässä nyt on.

Vierailija
34/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias lyö taaperoa, 10-vuotias on aina kipeä ja 2-vuotiasta ei viedä lääkäriin vaikka oli tajuton. Mitä?

Vierailija
35/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:35"]Lähtisin tutkituttamaan sitä 11-vuotiasta. Miksi on niin usein kipeä? Jotain mätää tässä nyt on.

[/quote]

Joillain kavereilla on aina nuhaa/kuumetta/flunssaa/vatsatautia joista ei tiedä (tiedän tämän, koska kerran kun tyttö oli ilman kavereita 2 viikkoa kierteet loppuiva hetkeksi). Pitääkö minun kieltää kaikkien kavereiden tapaaminen, kun jollain voi olla tauti?

Ja *10-vuotias.

Ap

Vierailija
36/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap <3

Vierailija
37/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskustelisin erittäin vakavasti teinin kanssa. Ensinnäkin siitä, että tuollainen tönäisy/lyönti voi ihan oikeasti tappaa. Toiseksi siitä, että siitä voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen. En laittaisi rangaistuksia, enintään laittaisin teinin olemaan taaperon kanssa. Ihan vaan että oppisi itsehillintää. Tai hankkisin teinille oman koiran, josta olisi vastuussa.

Vierailija
38/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on pahasti vialla, jos 14-vuotias lyö parivuotiaalta tajun kankaalle, oli sitä ennen tapahtunut IHAN MITÄ VAIN. 

Perheyhteisössä on jotain niin mätää, että sanat eivät riitä. Meilläkin vastaava ikäero. En kuuna päivänä kullan valkeana osaisi kuvitella, että meidän 14-vuotias löisi meidän pikkuista. Vaikka olisi "tahallaan" jotain rikkonut. 

Vierailija
39/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:42"]

Minä keskustelisin erittäin vakavasti teinin kanssa. Ensinnäkin siitä, että tuollainen tönäisy/lyönti voi ihan oikeasti tappaa. Toiseksi siitä, että siitä voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen. En laittaisi rangaistuksia, enintään laittaisin teinin olemaan taaperon kanssa. Ihan vaan että oppisi itsehillintää. Tai hankkisin teinille oman koiran, josta olisi vastuussa.

[/quote]

Täh, teinille koira koska löi pikkusisarustaan? Ei koira ole mikään lelu millä voi harjoitella itsehillintää ja vastuuta.

Vierailija
40/71 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se 14v pahoillaan, pyytänyt anteeksi, säikähtikö itsekin eilistä? Jos näin niin kantsis ehkä vain jutella.