Miltä näyyttää tyypillinen mt-potilas?
Minä kun äitän ettei ne pääkopan sisäiset asiat naamassa näy...
Kommentit (23)
Repaleiset vaatteet,likainen ja pesemätön tukka,kengänpohjassa koirankakkaa
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:14"]
Repaleiset vaatteet,likainen ja pesemätön tukka,kengänpohjassa koirankakkaa
[/quote]
Juuri tällainen stereotypia on aika ikävä ja virheellinen. Epäsiisteys voi johtua toki mielenterveysongelmista, mutta myös vaikkapa päihdeongelmista tai yksinkertaisesti piittaamattomuudesta oman hygienian suhteen. Mielenterveysongelmaa ei automaattisesti voi nähdä päältä.
Riippuen mt-ongelmasta, käytös voi olla todella paljastava ja se näkyy päältä.
Itse olin aina liikkuessani "ihmisten ilmoilla" ainakin jossain määrin huoliteltu. Tavallisesti kuitenkin istuin kotona aika ruokottoman oloisena. Varmaan tietysti riippuu mielenterveysongelmasta. Omani oli (on?) masennus.
No jos otit kommenttini tuosta toisesta ketjusta, niin yritän selventää; lääkäri tulee vihaisen näköisenä huoneestaan, kävelee lattiaan katsoen keskelle odotusaulaa ja huutaa sitten erittäin kovaan ääneen: "VIRTANEN!", tämän jälkeen jupisee itsekseen jotain "Saatana" tms. ja palaa huoneeseensa. Ja näin on käynyt joka kerta kun olen tämän lääkärin nähnyt. Ei ainakaan minusta ihan täysjärkiseltä lääkäriltä vaikuta.
Niin ja taisi sillä olla vähän likaiset hiuksetkin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:01"]Minä kun äitän ettei ne pääkopan sisäiset asiat naamassa näy...
[/quote]
Osalla tietyt lääkitykset vaikuttavat habitukseen
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:35"]No jos otit kommenttini tuosta toisesta ketjusta, niin yritän selventää; lääkäri tulee vihaisen näköisenä huoneestaan, kävelee lattiaan katsoen keskelle odotusaulaa ja huutaa sitten erittäin kovaan ääneen: "VIRTANEN!", tämän jälkeen jupisee itsekseen jotain "Saatana" tms. ja palaa huoneeseensa. Ja näin on käynyt joka kerta kun olen tämän lääkärin nähnyt. Ei ainakaan minusta ihan täysjärkiseltä lääkäriltä vaikuta.
[/quote] :D voiha sielä olla Virtasen niminen vakioasiakas, joka ei yleensä syystä tai toisesta ilmesty paikalle. Likaiset hiukset ei kyllä kerro mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:31"]Riippuen mt-ongelmasta, käytös voi olla todella paljastava ja se näkyy päältä.
[/quote]Käytös ei ole=mielenterveysongelma. Tuliko tää nyt terveydenhoitajallekkin selväks, ettei tarvii soittaa psykiatrille
Kaikkein näkyvin piirre (jonka hoksasi poikani jo pienenä) on se että, mt-potilaat eivät heiluta käsiään kävellessään, vaan roikottavat käsiään velttoina sivulla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:35"]
No jos otit kommenttini tuosta toisesta ketjusta, niin yritän selventää; lääkäri tulee vihaisen näköisenä huoneestaan, kävelee lattiaan katsoen keskelle odotusaulaa ja huutaa sitten erittäin kovaan ääneen: "VIRTANEN!", tämän jälkeen jupisee itsekseen jotain "Saatana" tms. ja palaa huoneeseensa. Ja näin on käynyt joka kerta kun olen tämän lääkärin nähnyt. Ei ainakaan minusta ihan täysjärkiseltä lääkäriltä vaikuta.
[/quote]
Missä tämä tapahtui?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:47"]Kaikkein näkyvin piirre (jonka hoksasi poikani jo pienenä) on se että, mt-potilaat eivät heiluta käsiään kävellessään, vaan roikottavat käsiään velttoina sivulla.
[/quote]Mun poikani on sitte mt-potilas. Olen itsekkin ihmetellyt miksei sillä kädet heilu. Ei vaan heilu.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:47"]Kaikkein näkyvin piirre (jonka hoksasi poikani jo pienenä) on se että, mt-potilaat eivät heiluta käsiään kävellessään, vaan roikottavat käsiään velttoina sivulla.
[/quote] Ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen ihmisiä joilla ei kaikki ole kohillaan, eikä sitä heiltä ainakaan ulkoapäin näkynyt. Ihan oli puhtaat, kammatut hiukset ja satunnaisesti meikkiä, eikä kävelytyyli poikennut muista mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:47"]Kaikkein näkyvin piirre (jonka hoksasi poikani jo pienenä) on se että, mt-potilaat eivät heiluta käsiään kävellessään, vaan roikottavat käsiään velttoina sivulla.
[/quote]Mun poikani on sitte mt-potilas. Olen itsekkin ihmetellyt miksei sillä kädet heilu. Ei vaan heilu.
[/quote]Niin ja mulla siis heiluu ja olen mt-potilas. Onkohan poikani perinyt mt:n minulta?
Tyypillinen on varmaankin se yleisin? Tilastollisesti joka viides sairastaa masennuksen joskus elämässään eli oisko sitten masentunut tyyppi, joka voi olla kuka tahansa kadulla vastaan kävelevä. Se terveimmän ja tasapainoisimman oloinen, käsiään heilutteleva (!!), siisti, asiallinen voi olla hyvinkin mt-ihminen. Hihamerkit toki helpottaisi tunnistamista, esim. diagnoosi hihaan. T. F33.2
Hiusten väri vaihtuu tiuhaan, naama täynnä meikkiä, höpisee jatkuvasti. Siskoni on bipo.
Jotkut neuroleptit aiheuttavat jähmeyttä olemukseen niin,että myötäliikkeet puuttuvat(käsien heiluminen kävellessä).
Et näe pahasti masentuneita juurikaan katukuvassa sillä pahimpina aikoina olemme kotimme vankeina piilossa.
Esimerkiksi tältä: http://www.hs.fi/elama/a1436324103111