Tarjosin naapurin opiskelijatytölle kesätöitä - hän kieltäytyi
Tunnetaan ihan hyvin ja jutustellaan monesti tän kanssa. Lähiaikoina valittanut, kun ei ole löytänyt itselleen mitään töitä kesäksi ja pitää ottaa lainaa, että saa vuokrat maksettua. Meillä on mieheni kanssa 5v lapsi ja käymme monesti ulkona. Ajattelin, että ei tarvitsisi sukulaisia häiritä ja kaikki voittaisivat, jos tarjoaisin tälle tytölle lapsenvahti keikkoja silloin tällöin, ihan siedettävällä tuntipalkalla vielä. Noh, eihän se tälle naiselle käynyt, hän törkeästi luuli aluksi että vitsailen? Mutta joo, sitten kehtaa vielä valittaa että ei löydä töitä, kun ei niitä edes suostu tekemään!!
Kommentit (80)
Eihän nyt 5€ tunti edes niin paska palkka olisi hoitaa nukkuvaa lasta, voi vaikka nukkua itsekin. Siitä ei kuitenkaan mene verojakaan. Nimimerkillä lähihoitaja jonka palkka on vajaa 12€ tunti ja työ ei oo mitään siistiä sisätyötä todellakaan :D ja maksan tuosta vielä verot...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:00"]
Eihän nyt 5€ tunti edes niin paska palkka olisi hoitaa nukkuvaa lasta, voi vaikka nukkua itsekin. Siitä ei kuitenkaan mene verojakaan. Nimimerkillä lähihoitaja jonka palkka on vajaa 12€ tunti ja työ ei oo mitään siistiä sisätyötä todellakaan :D ja maksan tuosta vielä verot...
[/quote]
Niimpä! Tuntuu että täällä on vähän pilalle hemmoteltua porukkaa, kun 5€/h palkkaa LAPSEN VAHTIMISESTA pidetään jonain orjatyönä..
AP
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:56"]
Ei ollut 5€, joku toinen sanoi sen. En kerro tarkkaa tuntipalkkaa, eikä kyse loppupeleissä ole rahasta, vaan siitä, että aikuinen ihminen ei viitsi tehdä työtä vaikka sitä olisi tarjolla.
AP
[/quote]
Jos et tarkkaa, niin kerro edes suunnilleen. 5-7, 8-9, 10-11, 11-13, enemmän? Miten verot?
[/quote]
5-10
AP
-olis töitä tarjolla 100 egee per viikko
-myös kokovartalokuva olis mukava
-työt kerran viikossa
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:00"]
[/quote]
Niimpä! Tuntuu että täällä on vähän pilalle hemmoteltua porukkaa, kun 5€/h palkkaa LAPSEN VAHTIMISESTA pidetään jonain orjatyönä..
AP
[/quote]
Olen toiminut joskus perhepäivähoitajana. Tiedän kokemuksesta, että lasten "vahtiminen" on rankkaa työtä. Antoisaa se on, edellyttäen, että pitää lapista ja osaa olla heidän kanssaan, muussa tapauksessa se on hyvin vaikeaa. Aina se on vaativaa ja vastuullista.
Antaisitko siis ap mielelläsi lapsesi hoitoon sellaiselle ihmiselle, joka ei ymmärrä lapsista mitään eikä edes pidä lapsista? Minä en antaisi omiani.
Siinä on se että jos sinun tarjoamia töitä on silloin tällöin epäsäännöllisesti, niin se vaikeuttaa muun työn vastaanottamista. Lisäksi jos varoitusaika lapsenvahtikeikalle on usein lyhyt niin ei voi oikein mitään reissu tai mökkeilysuunnitelmia tehdä. Olisiko sinulle ok että tyttö menisi tilaisuuden tullen parempipalkkaiseen duuniin vai nostaisitko metelin lapsenlikan menetyksestä?
Tuohan riippuu ihan lapsen iästä. Jotain pikkulasta en a) uskaltaisi edes antaa kenen tahansa hoidettavaksi ja b) en edes olettaisi että joku tulisi puoli-ilmaiseksi hoitamaan. Sitten taas jos on vanhempi lapsi joka osaa jo touhuta ja leikkiä itsekseen, niin ihan leppostahan hommaa se voisi olla hoitajallekin. Katella leffaa, lukea tai kirjoitella vaikka trolleja av-palstalle.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:30"]
Ja tästä tarinasta puuttui nyt se olennainen eli palkka on 5e/h, mutta kun lapsi nukkuu, saa katsoa televisiosta myös kanavia Liv, Ava ja Free vähän kuin lisäpalkaksi.
[/quote]
Ja että ap:n lapsi on kasvattamaton kauhukakara.
Ihan positiivinen aloitus siinä mielessä, että oletin otsikon perusteella että työ tehtäisiin selällään viisikymppisen poikamiehen sängyssä.
[/quote]
Liv, Ava ja Frii näkyy ihan ilman kaapeliakin...
Ja mikä olettamus se ylipäätään on että jos on teinityttö, tykkää ehdottomasti hoitaa lapsia?
Kun olin 19v menin työkkäriin kyselemään syksyksi töitä, koska opiskelu alkoi vasta tammikuussa. Multa kysyttiin, että mitäs töitä haluaisit. Vastasin, että mitä muuta tahansa, kunhan ei lastenhoitoa. Nyt yli 30v ja kolme lasta myöhemmin olen vähintään samaa mieltä. Itselläni on kolme teinityttöä, jotka ovat samanlaisia: ei lastenhoitoa mistään hinnasta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:08"]
Olen toiminut joskus perhepäivähoitajana. Tiedän kokemuksesta, että lasten "vahtiminen" on rankkaa työtä. Antoisaa se on, edellyttäen, että pitää lapista ja osaa olla heidän kanssaan, muussa tapauksessa se on hyvin vaikeaa. Aina se on vaativaa ja vastuullista.
Antaisitko siis ap mielelläsi lapsesi hoitoon sellaiselle ihmiselle, joka ei ymmärrä lapsista mitään eikä edes pidä lapsista? Minä en antaisi omiani.
[/quote]
Komppi tälle. Erityisen rankkaa se on jos lapsia on vain yksi, eli aikuinen joutuu koko ajan viihdyttämään häntä. Ja muiden ihmisten kodeissa on äärettömän epämiellyttävää vahtia muiden lapsia, kun ei voi tietää kuitenkaan kaikkia muiden ihmisten sääntöjä.
En itse olisi mennyt vitosella edes teini-ikäisenä lapsenvahdiksi, vaikkei minulla mitään lapsia vastaan ole ja nykyään olen ammattilaisena töissäkin alalla.
Älkää nyt viittikö, ettekö muka itse ole ikinä heittäneet lapsenvahdille paria kymppiä lasten katsomisesta? oi te tunnolliset ihmiset.......
Ja kyllä, 5 eurolla/tunti en minäkään takapuoltani sohvalta nostaisi..10e/tunti ja voisin silloin tällöin lapsia vahtia pari tuntia
Mä ainakin loukkaantuisin jos mun naapuri alkaisi tuollaisia ehdottelemaan ja vielä kehtaisi närkästyä kieltäytymisestä. Vaikka olenkin opiskelija niin ei se tarkoita että olen naapureitten lastenlikka jos joku naapuri sattuu niin päättämään.
"En kerro tarkkaa tuntipalkkaa, eikä kyse loppupeleissä ole rahasta,"
Töissä on aina kyse rahasta!
Mutta eikö 5-10 e ole aika vähän siitä vastuusta että lapsesi pysyy hengissä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:18"]
Mutta eikö 5-10 e ole aika vähän siitä vastuusta että lapsesi pysyy hengissä?
[/quote]
Vitonen tunnilta on aivan liian vähän - kymppi on jo aika hyvä, mutta se onkin kaksinkertainen tuohon täällä spekuloituun vitoseen nähden. Ap selvästi tarjoaa tosi pientä palkkaa koska ei kehtaa sitä täällä kertoa, vaan ilmoittaa noin valtavan ison eurohaarukan.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:41"]Edelleenkin puuttuvat ne ratkaisevat luvut eli siedettävä tuntipalkka [/quote] 5€/h
[/quote]
Laittaisit tuohon edes tuplat lisää + tietenkin likaisen työn lisä. Jos lapsi on hankala ja kiukutteleva kauhukakara, niin silloin sitä työtä voi hyvällä syyllä sanoa likaiseksi työksi ja siitä kuuluu silloin likaisen työn lisä.
ei saatana, en todellakaan rupeais hoitaan n 7e/h palkalla kenenkään kersaa
Samanlaisia "työtarjouksia" on pilvin pimein yhdellä nettisivustolla. Paras oli eräs, joka etsi lastenhoitajaa kolmelle lapselleen. Lastenhoitajan odotettiin olevan kokenut ja suosittelijoitakin löytyvän, ja hänellä tulisi mielellään olla myös oma auto. Työtunnit olivat muutama tunti aamulla ja muutama illalla, ja palkkaehdotus taisi olla 6-8€/h. Asuivat vielä kalliilla alueella pääkaupunkiseudulla! :D Ei ihme, että se ilmoitus pyöri piiitkään sillä sivustolla.
Lastenhoito on erittäin vastuullista työtä, eikä ihan helppoakaan etenkin pienten lasten kanssa. Ihmettelen myös noita palkkatarjouksia, eivätkö vanhemmat arvosta lastensa turvallisuutta yhtään enempää?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:17"]Mä ainakin loukkaantuisin jos mun naapuri alkaisi tuollaisia ehdottelemaan ja vielä kehtaisi närkästyä kieltäytymisestä. Vaikka olenkin opiskelija niin ei se tarkoita että olen naapureitten lastenlikka jos joku naapuri sattuu niin päättämään.
"En kerro tarkkaa tuntipalkkaa, eikä kyse loppupeleissä ole rahasta,"
Töissä on aina kyse rahasta!
[/quote]
Juuri näin. Rahasta on kyse loppujen lopuksi ja alkujaankin. Vai kuinka moni jatkaisi töidensä tekoa tai edes menisi töihin, jos palkka otettaisiin pois? Aivan, ei kukaan.
No oisin kyl itekki jättäny homman väliin, jos ei lapset ois jo entuudestaan niin tuttuja, että tietäisin pärjääväni niitten kanssa. Näin siksi, että mulla ei oo kokemusta lapsista/lastenhoidosta/niiden kanssa olosta ilman vanhempien läsnäoloo ja toisekseen en ees ihan kauheesti pidä lapsista (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:56"]Ei ollut 5€, joku toinen sanoi sen. En kerro tarkkaa tuntipalkkaa, eikä kyse loppupeleissä ole rahasta, vaan siitä, että aikuinen ihminen ei viitsi tehdä työtä vaikka sitä olisi tarjolla.
AP
[/quote]
Kuule sinä et varmaan pysty ymmärtämään, mutta opiskelijan aika on oikeastaan melko kallista. Jokainen viikko täytyy hyödyntää jotenkin. Jos ei saa töitä, mennään kesäyliopistoon tai luetaan syksyllä tentattavia kursseja varten, niin sitten on myöhemmin aikaa tehdä enemmän sitä työtä. Ei opiskelijan ole mitään järkeä suostua tuollaiseen.