Tarjosin naapurin opiskelijatytölle kesätöitä - hän kieltäytyi
Tunnetaan ihan hyvin ja jutustellaan monesti tän kanssa. Lähiaikoina valittanut, kun ei ole löytänyt itselleen mitään töitä kesäksi ja pitää ottaa lainaa, että saa vuokrat maksettua. Meillä on mieheni kanssa 5v lapsi ja käymme monesti ulkona. Ajattelin, että ei tarvitsisi sukulaisia häiritä ja kaikki voittaisivat, jos tarjoaisin tälle tytölle lapsenvahti keikkoja silloin tällöin, ihan siedettävällä tuntipalkalla vielä. Noh, eihän se tälle naiselle käynyt, hän törkeästi luuli aluksi että vitsailen? Mutta joo, sitten kehtaa vielä valittaa että ei löydä töitä, kun ei niitä edes suostu tekemään!!
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:17"]Mä ainakin loukkaantuisin jos mun naapuri alkaisi tuollaisia ehdottelemaan ja vielä kehtaisi närkästyä kieltäytymisestä. Vaikka olenkin opiskelija niin ei se tarkoita että olen naapureitten lastenlikka jos joku naapuri sattuu niin päättämään. "En kerro tarkkaa tuntipalkkaa, eikä kyse loppupeleissä ole rahasta," Töissä on aina kyse rahasta! [/quote] Juuri näin. Rahasta on kyse loppujen lopuksi ja alkujaankin. Vai kuinka moni jatkaisi töidensä tekoa tai edes menisi töihin, jos palkka otettaisiin pois? Aivan, ei kukaan.
[/quote]
Onko AP itse palkkatöissä? Jollei niin voin tarjota töitä. Tarvisin koiranvalvojaa. Voit vaikka kuunnella meillä radiota samalla. Onneksi palkalla ei niin ole väliä :)
Fiksu tyttö tajusi heti, että kyseessä on pimeä työ.
Mielestäni lapsenlikaksi käskeminen ei kuulu kahden aikuisen välisiin naapurisuhteisiin.
Tyttö ei varmaan ole eläessään saanut telkkaria katsoa, kyllä ap teki suuren palveluksen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:31"]
Onko tyttö ikinä aiemmin hoitanut lapsia? Kuitenkin vähän isompi kynnys hoitaa jonkun lasta kuin koiraa. :D En itsekään ole suostunut lapsenvahtihommiin, koska kokemusta lapsista on tasan 0. Pelkäsin, että jotenkin en osaisi/ lapselle kävisi jotain ym.
[/quote]
Kyllä jokaisella aikuisella varsikin naisella on luontainen kyky toimia lasten kanssa.
AP
[/quote]
Älä jaksa nurattaa. Yksi ystäväni (naispuolinen) inhoaa lapsia, on aina lasten kanssa tekemisissä olemista vältellyt, eikä varmasti osaisi (saati tahtoisi) vahtia pikkulasta vaikka siitä rahaa saisikin.
[/quote]
Mitenkä voit olla ystävä ihmisen kanssa joka inhoaa jotain ihmisryhmää? Samaa kuin ois rasisti.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:31"]
Onko tyttö ikinä aiemmin hoitanut lapsia? Kuitenkin vähän isompi kynnys hoitaa jonkun lasta kuin koiraa. :D En itsekään ole suostunut lapsenvahtihommiin, koska kokemusta lapsista on tasan 0. Pelkäsin, että jotenkin en osaisi/ lapselle kävisi jotain ym.
[/quote]
Kyllä jokaisella aikuisella varsikin naisella on luontainen kyky toimia lasten kanssa.
AP
[/quote]
No ei ole! Olen hoitanut kaksi kertaa sukulaislasta, lapsi on 4-vuotias. Ihan kamalaa ollut molemmat kerrat. En osaa yhtään olla lapsen kanssa, vaikea keksiä mitään sanottavaa lapsen juttuihin enkä osaa keksiä mitään tekemistä. Onneksi sain ihan muita töitä opiskeluni oheen niin ei tuonne tarvitse enää mennä.
[/quote]
kannattais opetella sosiaalisia taitoja. Aika tylsä ihminen oot kun et keksi mitään sanottavaa etkö mitään tekemistä lapsen kanssa!
Siis kyllä olisin ainakin itse opiskeluaikoina ollut jokaisesta pennistä kiitollinen. Ja ainakin oman kokemuksen mukaan lapsenlikkana iltaisin oleminen on parasta työtä opiskelijalle. Lapsi kävi nukkumaan melkein heti vanhempien lähdettyä ja itse sain loppuillan lukea kokeisiin, katsoa telkkaria ja vaikka torkkua itsekkin. Jos yhdestä illasta sai esim. sen 40-50 e ja tätä teki pari yötä viikossa sai sillä jo kustannettua oppikirjoja ja ruokaa ihan kiitettävästi. Unelma vielä jos olisi naapurissa kyseinen paikka sijainnut ei tarvitsisi yömyöhään polkea kotiin :)
Ja noilla satunnaisilla hoitopalkkioillako pitäisi sinun mielestäsi maksaa vuokra ja muut laskut? Joko juhlitte jatkuvasti tai hoitopalkka on satumainen.
Yhdestä illasta ei saa 50 euroa, jos tuntipalkka on se, mitä ap tarjoaa.
Suosittelen opiskelijalle iltavahtimestarin töitä. Töissä saa lukea ja siitä maksetaan oikeaa palkkaa.
Vähän luulen että naapurin opiskelijalikka tietää että ap:n kakara on joku kauhupentu helvetistä. Ei ihme olisi, kun lukee miten ap täällä keuhkoaa ettei työ kelpaa. Tai sitten vaan ymmärsi ettei tuollaisen ihmisen kanssa kannata ryhtyä "työsuhteeseen". Kivahan on että nyt ap voi rehennellä joka tutulle että tytöttömät ei edes ota vastaan tarjottua työtä,hän olisi tarjonnut mutta..vittu plääh.
Itsekin olin opiskelijana lapsenvahtina kolmelle lapselle (5, 9 & 12v), tuntipalkka 8e enkä sen vähemmällä kyllä olisi ruvennut tekemäänkään. Työhön kuului myös ruoanlaittoa ja siivousta, tosin sain silloin tällöin 20e extraa jos oli erityisen paljon siivottavaa. Hyvät rahat siitä loppujen lopuksi sain ja ihan kiinnyin lapsiin vaikka aluksi kauhistelinkin näiden rasavilleyttä, äiti (varakas yh vaativassa työssä) kun oli vapaan kasvatuksen kannattajia.
Mäkin olen työtön opiskelija enkä todellakaan olis suostunut. En pidä lapsista, oon todella kiusaantunut heidän seurassaan. 10-vuotiaanakaan en enää osannut jutella 5-vuotiaan kanssa, joka mulle annettiin sukujuhlissa "hoitoon". Ja muutenkin pelkäisin koko ajan että jotain sattuisi, ei ole kokemusta lapsista.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:31"] Onko tyttö ikinä aiemmin hoitanut lapsia? Kuitenkin vähän isompi kynnys hoitaa jonkun lasta kuin koiraa. :D En itsekään ole suostunut lapsenvahtihommiin, koska kokemusta lapsista on tasan 0. Pelkäsin, että jotenkin en osaisi/ lapselle kävisi jotain ym. [/quote] Kyllä jokaisella aikuisella varsikin naisella on luontainen kyky toimia lasten kanssa. AP [/quote] Älä jaksa nurattaa. Yksi ystäväni (naispuolinen) inhoaa lapsia, on aina lasten kanssa tekemisissä olemista vältellyt, eikä varmasti osaisi (saati tahtoisi) vahtia pikkulasta vaikka siitä rahaa saisikin. [/quote] Mitenkä voit olla ystävä ihmisen kanssa joka inhoaa jotain ihmisryhmää? Samaa kuin ois rasisti.
[/quote]
Rasisti ei pidä jostain ihmisryhmästä heidän rotunsa ja ihonvärinsä vuoksi. Tämä on seikka joka ei sinänsä mitenkään vaikuta tämän ihmisryhmän sisäisten yksilöiden luonteeseen tai käyttäytymiseen. Lapset sen sijaan käyttäytyvät kaikki melko samalla tavalla. Tottakai heilläkin on jokaisella oma luonteensa ja toimintatapansa, mutta turvallisesti voidaan sanoa että suurimmalla osalla lapsista on uhmaa ja äänekästä kiukuttelua, on kyselykautta ja muuta mikä sitten vähän kasvaessa karsiutuu pois. Ymmärrän hyvin jos joku ei jaksa pikkulapsien seuraa. Tämä ei ole henkilökohtaista, vaan liittyy vain pienten lapsien yleiseen käyttäytymiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:31"]
[/quote]
AP
[/quote] Sehän onkin kiva homma. Minulla olisi kaksi käytöshäiriöistä äidin hylkäämää lasta, jotka eivät nykyään tottele muita kuin isäänsä. Tervetuloa.
Yleensä täällä patistetaan työttömiä marjanpoimintaan ja orjatyöhön ilman kunnon palkkaa. Mikä tästä tapauksesta tekee erilaisen? Eli tässä ei työntekoa nähdä vaihtoehtona?
Moni saa esim kaupan alalla/siivoojana noin 9€/H ja siitä maksetaan vielä verot, tulee matkakuluja jne. Kyllä itse olisin mielelläni vahtinut helppoa lasta yöaikaan 5€/h jos ei itsellä olisi ollut menoja, varsin kiva lisä olisi opiskelijabudjettiin tullut (ja esim
Sitä lainaa ei olisi tarvinnut nostaa niin paljon, kuten ap;n naapuri nyt nostaa!). Muistelen ainakin että se asumistuki ja opintoraha ei kauhean montaa sataa ollut...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 00:15"]
Moni saa esim kaupan alalla/siivoojana noin 9€/H ja siitä maksetaan vielä verot, tulee matkakuluja jne. Kyllä itse olisin mielelläni vahtinut helppoa lasta yöaikaan 5€/h jos ei itsellä olisi ollut menoja, varsin kiva lisä olisi opiskelijabudjettiin tullut (ja esim Sitä lainaa ei olisi tarvinnut nostaa niin paljon, kuten ap;n naapuri nyt nostaa!). Muistelen ainakin että se asumistuki ja opintoraha ei kauhean montaa sataa ollut...
[/quote] Ei se paljon mieltä ylennä jos nostaa vähemmän lainaa. käytössä oleva raha on saman kuin opintolainalla eläminen. voi myös käyttää sen aikansa siihen opiskeluun. Ei paljon houkuta jos teet opiskelutyösi lisäksi töitä vaikka parin sadan edestä ja se vähenee muista rahoista. teet siis ilmaista työtä joka vie myös aikaa opiskelultasi. vai pitäisikö ajatella että eipä ole lainaa? opintolainat ovat aina hyvin sovittavissa pankin kanssa
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 00:45"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 00:15"]
Moni saa esim kaupan alalla/siivoojana noin 9€/H ja siitä maksetaan vielä verot, tulee matkakuluja jne. Kyllä itse olisin mielelläni vahtinut helppoa lasta yöaikaan 5€/h jos ei itsellä olisi ollut menoja, varsin kiva lisä olisi opiskelijabudjettiin tullut (ja esim Sitä lainaa ei olisi tarvinnut nostaa niin paljon, kuten ap;n naapuri nyt nostaa!). Muistelen ainakin että se asumistuki ja opintoraha ei kauhean montaa sataa ollut...
[/quote] Ei se paljon mieltä ylennä jos nostaa vähemmän lainaa. käytössä oleva raha on saman kuin opintolainalla eläminen. voi myös käyttää sen aikansa siihen opiskeluun. Ei paljon houkuta jos teet opiskelutyösi lisäksi töitä vaikka parin sadan edestä ja se vähenee muista rahoista. teet siis ilmaista työtä joka vie myös aikaa opiskelultasi. vai pitäisikö ajatella että eipä ole lainaa? opintolainat ovat aina hyvin sovittavissa pankin kanssa
[/quote]
Häh :D onhan se laina maksettava joskus takaisin! Itsellä ainakin ollut hyvä jäädä heti valmistumisen jälkeen mammalomalle, ostaa asunto jne kun ei ole opintolainaa ollut.
Toivottavasti AP on trolli. Aikuinen opiskelija ei tee jollain 100e/kk-karkkirahalla mitään, ei maksa edes vuokraa. Lisäksi lastenvahtikeikat eivät todellakaan sovi kaikille, seuraavaksi olisi AP valittamassa kun palkattu opiskelijatyttö ei osannut hoitaa lasta tarvittavan hyvin.
Itse hoidin opiskelun ohella erään naisen lapsia tasan sillä 5e/h palkalla. Välillä ihan neljän tunnin erissä, viikonloppuisin saatoin olla muutaman päivän. Kyllä siitä vaan loppupeleissä hyvät rahat sai eikä mitään rakettitiedettä ole se hommakaan eli täällä yksi tyytyväinen lapsenvahti vähällä palkalla.