Minkä väriset SILMÄT sinulla ja vanhemmillasi on?
Geenien periytyminen on aina kiinnostavaa. :)
Omani on vihreät. Isäni tummansiniset ja äitini sinivihreät.
Jännä on muuten, että mummillani on ruskeat silmät ja ukillani siniset, silti isäni sai siniset silmät. Ruskeasilmäisyys on kuitenkin yleensä dominoivampi.
Kommentit (50)
Äidilläni tummanruskeat ja isälläni siniharmaat. Minun silmäni ovat sini-harmaa-vihreät ja kaikilla sisaruksillani on nuo äidin tummat nappisilmät. Perkele...
Äidilläni on siniset silmät, isällä oli vihertävän harmaat vai harmahtavan vihreet silmät. Mulla on vihreät silmät.
Isillä: Tosi kirkkaat vaaleensiniset.
Äidillä: Likaisen harmaanvihreänkeltaiset.
Minulla: Sinivihreät.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:23"]
Geenien periytyminen on aina kiinnostavaa. :) Omani on vihreät. Isäni tummansiniset ja äitini sinivihreät. Jännä on muuten, että mummillani on ruskeat silmät ja ukillani siniset, silti isäni sai siniset silmät. Ruskeasilmäisyys on kuitenkin yleensä dominoivampi.
[/quote]
Se että ruskea on dominoiva alleeli, tarkoittaa että jos on sininen ja ruskea geeni, niin on ruskeat silmät. Lapsille näistä periytyy jompikumpi, eli ruskeasilmäinen voi saada sinisilmäisiä lapsia sekä sinisilmäisen että ruskeasilmäisen partnerin kanssa.
Äiti: vihreä, isä: vaaleansiniset
minä: tummansiniset, sisko: vihreä ja veli: sininen
Isällä ruskeat äidillä ruskeat veljellä ruskeat ja tummat tukat kaikilla itsellä sinivihreät ja vaaleat hiukset.
Äidillä ruskeat, isällä harmaat, minulla harmaat :)
Molemmilla ruskeat silmät, minulla siniset.
Äitillä vihreet, isällä siniharmaat, mulla viherharmaat joissa tietyssä valossa myös häivähdys sinertävää
Isällä on vaaleansiniset, äidillä harmaanvihreänkeltaiset. Minä sain harmaankeltaiset silmät :/
Äidilläni on siniset ja isällä ruskeat. Itselläni on ruskeat, veljelläni siniset. Miehelläni on harmaanvihertävät ja lapsillamme on ruskeat ja toisella siniset
Mun isällä kirkkaan siniset ja äidilläni harmaat. Mulla siniset mutta 1/4 toisesta silmästä ruskea
Äidilläni ollut nuorempana ruiskukansiniset. Isällä vaaleahkonruskeat (hazel?). Minulla ruskeat myös.
Äidillä ja isällä vaalean siniharmaat. Minulla on sinivihreät. Nuorempana oli myös ruskeaa seassa.
Isällä siniset, äidillä vihreät, minulla joku epämääräinen välimuoto.
Minulla vihreät. Äidillä harmaat ja isällä oli kirkkaan siniset.
Minulla on tummanvihreät silmät, hitusen keltaista seassa. Sekä isälläni että äidilläni on samean siniset, hieman vihertävät silmät.
(Lapsillani puolestaan on siniharmaat ja toisella keltasiniharmaat, jotka jossakin valossa näyttävät vaaleanvihreiltä.)
Minulla on siniset (tai siniharmaat). Äidillä on selkeästi harmaamman siniset. Isällä vihreät.
Äidillä ruskeat ja isällä siniset.Itselläni toinen silmä vihreä ja 1/4 keltaista ja toinen sinine
Äidillä siniharmaat, isällä vihreät, joissa vaaleanruskeita "laikkuja". Mulla tummanruskeat, siskolla samaten.
Mun miehellä on sinivihreät silmät ja meidän lapsella tummansiniset.
Jännästi nämä menee.