Sain tänä kesänä ensimmäisen lyyran rintaani.
Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:26"]Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä.
[/quote]
Siis eihän kukaan OIKEASTI tee enää noin? Ehkä viimeksi 60-luvulla?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:26"]Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä.
[/quote]
Siis eihän kukaan OIKEASTI tee enää noin? Ehkä viimeksi 60-luvulla?
[/quote]
Taitaa enää Porvoossa olla käytössä tuo tapa.
Niin siis mikä idea siinä on? Miksi äidille pitää hankkia lyyra? Miten se on ädin ansioita millään tavalla, jos lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi. Se on ihan lapsen oma valinta mitä haluaa opiskella. Meillä on neljä lasta, joista esikoinen on lukiossa. Toisiksi vanhin vasta ylä-koulussa eikä tiedä vielä minne haluaa opiskelemaan, mutta ei tule menemään lukioon. En keksi yhtään syytä, miksi minulle pitäisi hankkia lyyraa lakkiaispäivälle. Esikoiselle koulunkäynti on aina ollut helppoa. Toiseksi vanhimmalle taas vaikeaa ja hän on paljon tarvinnut tukea ja apua läksyjen kanssa. Kun hän joskus valmistuu joksikin, niin silloin olen vielä ylpeämpi ja olisi ehkä aihettakin johonkin äidin lyyra-tyyppiseen joutavuuteen.
Onneksi olkoon! Mulla on kolme, yhdellä kaverilla neljä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:26"]Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä. [/quote] Siis eihän kukaan OIKEASTI tee enää noin? Ehkä viimeksi 60-luvulla? [/quote] Taitaa enää Porvoossa olla käytössä tuo tapa.
[/quote]
Vain siellä, missä lapset kirjoittavat ylioppilaiksi ja arvostavat vanhoja tapoja.
Lyyra rinnassa. Enpä osaisi kuvitellakaan, vaikka olen jo yli 50-vuotias, ja kaksi lasta on ylioppilaita. Kuulostaa mun oman isoäidin tyyliltä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:26"]
Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä.
[/quote]
Vau! Näyttää varmaan nätiltä siinä t-paidan ja leggareiden rinnalla. Vai käytätkö ihan jakkupukua sen kanssa? Onko se ihan jokapäiväinen koru, vai koska sä sitä käytät?
Mitä ihmeen urpoja tänne oikein on eksynyt? Palstan tasonkin huomioiden tyhmää sakkia.
No meillä sukulaistyttö pääsi ja kälyillä oli, sillä jolla oli aiemmat ja sillä joka eka. Kysyivät, että miksei mulla ole. Siksi ei kun ei hankittu ja näin noita omankin pojan lakkiaisissa monella kyllä, entisiä ja uusia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:26"]No meillä sukulaistyttö pääsi ja kälyillä oli, sillä jolla oli aiemmat ja sillä joka eka. Kysyivät, että miksei mulla ole. Siksi ei kun ei hankittu ja näin noita omankin pojan lakkiaisissa monella kyllä, entisiä ja uusia.
[/quote]
ADD vai ADHD?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:26"]Että olen ylpeä :) Toivottavasti saan kantaa toista kolmen vuoden päästä.
[/quote]
Niin minäkin, vuoden päästä tulossa toinen ja kolmen vuoden päästä kolmas. Mutta varsinkin tästä ekasta olen ylpeä, koska tie sen äidille saavuttamiseen ei ollut nuorelle helppo.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:26"]No meillä sukulaistyttö pääsi ja kälyillä oli, sillä jolla oli aiemmat ja sillä joka eka. Kysyivät, että miksei mulla ole. Siksi ei kun ei hankittu ja näin noita omankin pojan lakkiaisissa monella kyllä, entisiä ja uusia. [/quote] ADD vai ADHD?
[/quote]
Mulla varmaan olisi ADD-diagnoosi, mutta ei ole mitään kun siihen aikaan sai kiltti ja huolimaton tyttö olla rauhassa, jos pärjäsi koulussa ja käyttäytyi. Mutta miten se tähän liittyy?
Miksi kaikkia perinteitä kuuluu tällä palstalla halveksia ja pilkata?
Minun äidilläni on kolme. :) Ihan kiva perinne, ja miksei äiti saisi olla iloinen siitä että lapsi sai lakin. Onnea aloittajalle.
Tytär pääsi keväällä ylioppilaaksi, mutta nimenomaan kielsin hankkimasta lyyraa. Yhtä lailla isän panostusta lasten kasvatuksessa tarvitaan, miksi äiti saa vain lyyran? Ja eikös lyyraa pidetä vain yhtenä päivänä vuodessa? Aika turhake.
Ite valmistuin ylioppilaaks muutama vuosi sitten ja annoin äidilleni lyyran. Mun mielestä kaunis ajatus ja äitikin kantoi lyyraa ylpeänä rinnassaan. :) Ja ennen kuin joku tulee haukkumaan konservatiiviseksi maalaiseksi, niin ilmoitan, että ihan Helsingistä olen enkä muutenkaan erityisemmin perinteisten arvojen kiihkeä kannattaja.
Me ostettin mulle pojan kanssa halvin mahdollinen lyyra. Koska pidin sitä vain yhden kerran ja seuraavaksi pidän varmaan 2 vuoden päästä, jos ja kun tytär kirjoittaa. Paitsi tytön pitää ostaa tietty mulle sitten myös sellainen. Meidän suvussa ja kaveripiirissä se on ihan normi juttu;)
Ainoastaan yks mun kaveri ei ollut ikinä kuullutkaan koko lyyrajutusta.
Onnea!